![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]()
Dersom ikke SBU får lønnsnivået i cabin og Flight Deck ned på airBaltic, Blue 1 eller Spanair nivå, ser jeg ikke hvorfor ikke SAS ledelsen heller overfører rutene til de billigste selskapene i SAS gruppen. Det ville da tjene de reisende best ved at man får et ekspanderende rutenett samt mer stabil drift, hvor flyene går når de skal. Jeg synes SAS ledelsen er veldig tolmodig med sine ansatte nå, ren snillisme vil jeg si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() Quote:
Man kan ikke leve med baltiske lønninger i Norge med norskt kostnadsnivå. Det sier seg selv. Skulle så skje hadde jeg sagt opp jobben - det hadde ikke vært regningssvarende å fortsette å jobbe. Så kunne jo heller du og dine meningsfeller fått betale en del mer i skatt for å ha meg og alle andre ofre for baltisk "takeover" på ledighetstrygd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
SAS må vel kunne sies å ha vært et relativt stabilt foretak - jeg har iallefall stort sett regnet med å komme frem til omtrent det tidspunktet som SAS lovet. At det har vært mye krøll i den senere tiden kan man vel delvis tilskrive dårlig planlegging fra SAS-ledelsens side (Carmen og/eller Netlink, eller hva det nå heter) samt dårlig personalhåndtering. Dersom ideologien (for ofet får jeg inntrykk av at det er mer ideologi enn økonomisk fornuft som styrer disse prosessene) skal være at man til enhver tid flytte produksjonen av hva det nå er man holder på med til lavkostprodusenter/-land så er det nok mange i Norge som vil miste jobbene sine - og da går nok reiseaktiviteten ned osv.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 40
|
![]()
Kan si det sånn, i Blue 1 så har stymann som begynnerlønn 8000,- kroner NOK i måneden, tørr ikke tenke på da hva cabin crew har da, så helt enig med deg cabin cruiser og FBU 4ever. Det funker ikke i dagens Norge. Da bør kanskje vi få et helt annet kosnadsnivå i Norge og, Og selvfølgelig alle andre i andre yrkesgrupper gå ned 60-80% i lønn, trur det hadde blitt veldig livat. Så dere som maser på at det ikke er så farlig å gå ned i lønn og må få Blue 1 lønn ect. dere bør sette dere inn i samme situasjon......
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
Kostnad fordeling melom opplaering og "kjoepesoftware" 10% Software kostnad 90% opplaering kostnad. Forholdet er noe annet for spesial utviklet software, som f.eks. Carmen 30 % software kostnad, 70 % opplaering... Disse formlene virker svaert godt....og de faar bra uttelling fra dag en..
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Er nok langt flere enn piloter med SAS lønninger som blir provosert av slike uttalelser. Man ser jo også at andre flyselskaper med det som kalles "høye" lønninger (i likhet med SAS Braathens) går bra. Problemet ligger nok et helt annet sted enn lønnsbetingelsene til besetningen.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
Jeg forstaar godt at trykket er vesentlige hoeyere for de som er direkte involvert i dette, og den sammenheng er denne kommentaren helt fin! Selv ville jeg ha hatt verre utblaasninger om noen uttrykte at Bush sin politikk med innstrammninger i Forskning for aa finansisere skatte lette og vaapen var kjempebra....det har en direkte innvirkning paa min jobb, og kraft utrykkene ligger i koen!! Vi boer alle ha noe ydmykhet for de som er direkte beroert!!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 166
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Ja vi er uenig. Jeg synes en skal holde kommentarene noenlunde respektfulle. Ingen grunn til å bli personlig av at en annen person har et annet syn enn hva en selv har.
Om en synes at andre har så bak-mål-kommentarer så fins det vel andre alternativer enn å rekke tunge og be han holde kjeft. Men mulig jeg er gammeldags og gentleman. Dere andre får fortsette å rekke tunge og dra ned buksa på smileysene her inne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
|
![]()
FLAPS 40.. Sipper bare litt tennveske på en lite trivelig bål! Det er det som er så herlig med forum av denne sorten; Ikke mye som skal til hvis man står utenfor den generelle oppfatning og mening. Jeg for min del benytter meg av muligheten til å ytre det jeg måtte mene om norsk luftfart enten det er om cowboy Kjos eller bank Jansen! Merkelig at ingen har laget en festlig sketsj....om disse to merkelige personligheter som har inntatt selskap og marked på en måte som hvilken som helst annen nordmann kunne gjort! La oss få noen DEILIGE kvinner til å styre denne galskapen som er i ferd med å bli et kjedelig gubbe-rais! Tror forövrig Jansen og olympiatoppen har mye å läre av cowboy Kjos som KAN drive flyselskap med motiverte medarbeidere som ikke jogger rundt songsvann hver morgen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Jeg tror hele diskusjonen om SAS crewets lønnsvilkår er et feilspor. Det er vel egentlig ikke lønningene det er feil på, da mange andre selskap i Europa og verden forøvrig har likeverdige eller bedre lønnsvikår.
Problemet er vel i større grad måten arbeidet organiseres på, ved at det blir for mye dødtid imellom flypassene til både piloter og kabincrew. Jeg mener å ha notert meg at bl.a FBU4Ever har uttalt på forumet at han gjerne flyr dagen lang istedet for å bli fløyet rundt som passic crew eller vente på et crewrom. Det er vel her den store utfordringen ligger i dag, at SAS rett og slett ikke er gode nok på å programmere crew, slik at de jobber maksimalt når de først er på jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og innstillinger | Glean EBG | Småprat | 2 | 15-10-2013 19:30 |
Feil på innstillinger. | ATC-flyradar | Bilder & foto | 3 | 13-09-2012 11:10 |
Innstillinger på F50 ruter | Sager | Flyforum | 13 | 05-02-2007 14:54 |
Innstillinger og rettigheter | SK384 | Flyforum | 9 | 07-03-2006 10:28 |
Innstillinger i dag | ENKB | Flyforum | 9 | 01-03-2006 20:33 |