![]() |
|
![]() |
#11 | ||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg var med på prosjektet i SAS som la til rette for at alle bestillingskontorer skulle kunne utføre bestillinger av Bonus Billetter (bestilling var en enorm flaskehals i oppstarten og veldig underdimensjonert (What an SAS surprise ![]() Når det gjelder EuroBonus så har de forskjellige Databasene aldri ligget i Skandinavia, de ble heller ikke bygget av SAS, det var et Britisk firma som gjorde hele denne jobben (Tror de het Carlson Group) dette gjorde de samtidig for dengang Swissair som var i etasjen over SAS, Austrian og KLM i etasjene under. Allerede tilbake i 1993 mens vi jobbet med bestillingsrutinene - var det snakk om beskatning av Bonus Program og for våre Svenske venner - det var faktisk Sverige som var største pådriver av beskatning. Når det gjelder adgang er den største utfordringen at selve EuroBonus Databasene ikke gir det man trenger, en må ha adgang til langt flere systemer - både innenfor og ikke minst utenfor SAS (det samme vil gjelde alle andre Bonus systemer). Selv om man blir innvilget adgang vil første utfordring være at Bonus Registre / Databaser ikke er i nærheten av Offentlige Registre / Databaser når det gjelder nødvendig Datakvalitet - det er ingen som bruker person nummer - så en møter faktisk veggen allerede ved at man ikke kan koble Data innhentet fra Bonus Registre mot Skattelister - alle andre beskattningskilder bruker personnummer. Etter 10 år som Database ansvarlig for et Kreftregister har vært borte de fleste av disse utfordringene ![]() Den neste utfordringen er at for å Skattlegge rettferdig og faktisk lovlig, har Skatteetaten behov for mere informasjon enn hva som finnes i Bonusregistrene, Skatteetaten må kunne skille mellom hvem som har betalt billettene, noe som ikke er tilgjengelig i Bonus Databasene og svært ofte ikke engang tilgjengelig hos flyselskapene. Med engang en billett er betalt med et Kredittkort - har flyselskapene og derav Bonus registrene ingen informasjon om hvem som har betalt. Det må man inn i Kredittkort selskapene for å finne og så må dette igjen kobles med en meget svak kobling (mangel på f.eks. Personnummer), en kobling som rent Skattejuridisk neppe holder. Og dette er bare starten.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |