Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 06-03-2013, 17:05   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det kan jo være verdt å neven at dette lovforslaget ikke endrer noe på hva som er skattbart. Endringa er hvilke registre Skatteetaten kan kreve innsyn i.

Dersom man mener at privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobb bør være skattefritt, er det et helt greit standpunkt (jeg er riktignok uenig, men det er en annen sak). Jeg synes imidlertid det er litt spesielt, dersom man mener at noe skal være skattepliktig, men at det samtidig skal være umulig for Skatteetaten å hente å hente inn informasjonen som trengs for å kontrollere en selvangivelse.
Det er vel en god del mere enn innsyn Skatteetaten har behov for, de trenger vel periode messig adgang til å hente ut Data, noe som legger den juridiske lista noe høyere.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette er en viktig presisering. Tidligere rettsavgjørelser angående innsyn i registrene har vel strandet på at retten mener at myndighetene ikke har hatt hjemmel for å kreve innsyn.

Som et oppfølgingsspørsmål til ditt andre poeng (kanskje mer myntet på andre enn deg - da jeg har samme syn som deg): Hva er det som er så spesielt med bonuspoeng som gjør at dette bør unntas fra de generelle lovene om beskatning på goder opptjent gjennom arbeid, og finnes det andre goder som også skal/bør unntas fra beskatning?
Det finnes vel allerede et gode som en opparbeider seg gjennom reise i arbeidets medfør som er unntatt beskatning - Diett penger er unntatt beskatning så lenge man holder seg innen Statens Satser. Diett er jo også goder som man kun opparbeider seg via reiser og er ment å lette byrden ved å tilbringe tid vekk fra heimen.

Jeg var med på prosjektet i SAS som la til rette for at alle bestillingskontorer skulle kunne utføre bestillinger av Bonus Billetter (bestilling var en enorm flaskehals i oppstarten og veldig underdimensjonert (What an SAS surprise ) og i dette prosjektet jobbet jeg mye med de forskjellige Databasene som Bonus systemene bruker. I tillegg er jeg godt over gjennomsnittet interessert i Databaser og har etterhvert en lang karriere innen fagområdet.

Når det gjelder EuroBonus så har de forskjellige Databasene aldri ligget i Skandinavia, de ble heller ikke bygget av SAS, det var et Britisk firma som gjorde hele denne jobben (Tror de het Carlson Group) dette gjorde de samtidig for dengang Swissair som var i etasjen over SAS, Austrian og KLM i etasjene under.

Allerede tilbake i 1993 mens vi jobbet med bestillingsrutinene - var det snakk om beskatning av Bonus Program og for våre Svenske venner - det var faktisk Sverige som var største pådriver av beskatning.

Når det gjelder adgang er den største utfordringen at selve EuroBonus Databasene ikke gir det man trenger, en må ha adgang til langt flere systemer - både innenfor og ikke minst utenfor SAS (det samme vil gjelde alle andre Bonus systemer).

Selv om man blir innvilget adgang vil første utfordring være at Bonus Registre / Databaser ikke er i nærheten av Offentlige Registre / Databaser når det gjelder nødvendig Datakvalitet - det er ingen som bruker person nummer - så en møter faktisk veggen allerede ved at man ikke kan koble Data innhentet fra Bonus Registre mot Skattelister - alle andre beskattningskilder bruker personnummer. Etter 10 år som Database ansvarlig for et Kreftregister har vært borte de fleste av disse utfordringene

Den neste utfordringen er at for å Skattlegge rettferdig og faktisk lovlig, har Skatteetaten behov for mere informasjon enn hva som finnes i Bonusregistrene, Skatteetaten må kunne skille mellom hvem som har betalt billettene, noe som ikke er tilgjengelig i Bonus Databasene og svært ofte ikke engang tilgjengelig hos flyselskapene. Med engang en billett er betalt med et Kredittkort - har flyselskapene og derav Bonus registrene ingen informasjon om hvem som har betalt. Det må man inn i Kredittkort selskapene for å finne og så må dette igjen kobles med en meget svak kobling (mangel på f.eks. Personnummer), en kobling som rent Skattejuridisk neppe holder.

Og dette er bare starten.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 19:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 15:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 07:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 13:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 22:42


All times are GMT +2. The time now is 17:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.