![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Først: Jeg ber instendig om at denne tråden ikke blir avsporet til nok en skyttergravskrig om de to store aktørene på norsk innenriks. Jeg er interessert i faktabaserte opplysninger og deres egne erfaringer, ikke skittkasting. På forhånd takk!
![]() Den lille nærmer seg et halvt år, og nå kommer det en liten kusine i Bartebyen, så da må vi i løpet av senvinteren prøve oss på flytur for første gang. Vi (mor, barn og far) planlegger avgang fra OSL midt på dagen fredag og retur fra TRD tidlig ettermiddag søndag, slik at vi unngår de travleste periodene. Spørsmålene mine er enkle: - finnes det noen signifikant forskjell på SAS og Norwegian når det kommer til service/tjenester når man reiser med spedbarn? (Jeg kjenner godt til forskjeller i gebyrer, punktlighet og alt annet som gjelder "alle" reisende, så de trenger vi ikke ta frem her.) - er det noe vi skal/bør være spesielt oppmerksomme på ved bestilling og under reisen (god tid og det å skaffe seg en treseter for seg selv langt bak i kabinen har jeg klart å komme på på egenhånd ![]() - hvilket selskap ville dere valgt med spedbarn med på tur, og hvorfor? (Igjen prøver vi å holde de generiske forskjeller langt unna denne tråden.) Foreløpig plan er å reise med barnevogn i en Stokke PramPack, ha ett stort innsjekket kolli, ungen i bæresele (og på fanget under selve flyturen) og to stk små håndbagasje hvorav den ene er en stellebag. Noen andre gode praktiske tips fra dere som har forsøkt slikt før? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Hei!
Spedbarn på fly er aldri noen enkel greie. Men det kan virke som om du har forberedt deg godt! Stokke Prampack er helt klart den beste "pakken" for barnevogner. Den er kompakt, og enkel for stuerne og løfte. Når det gjelder deg og barnet er det smart å ha sele som du sier. Dette gjør at du kan ha armer fri når det trengs. SAS vs. Norwegian? Det må du nesten se på selv, jeg skal nå snakke av erfaring med SAS. Setene foran, og helt bakerst er det mest benplass. Spesielt på flyene som har hatt cabin oppgradering (alle -800 uten WL). Er du tidlig ute kan du velge sete. Prøv og få lengst fremme. Dette gjør at du slipper og gå langt bak både før og etter avgang. Også kort vei til toalett. (Er jo toalett bak og). Snakk også med gate manager og hør om du kan gå ombord først. Selv om de pleier av rutine og få små barn/familier ombord først. Det er nå min mening! Pris spiller vel også en rolle. Ellers må jeg ønske deg lykke til og god tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Livsnyter
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
|
![]()
Jeg har reist mye med små barn på begge selskap. Synes ikke det har vært noen forskjell å snakke om fra selskapene. Humøret til den lille er vesentlig og om humøret er dårlig er passasjerene rundt en "faktor". Har opplevd ufyselige medpassasjerer og forståelsesfulle. Med andre ord faktorer som selskapene ikke kan gjøre noe med.
Har brukt prampack nærmest alle gangene og det har fungert bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Takk for tilbakemelding!
Quote:
![]() ![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Pass bare på å ikke stappe barnevogn full med klær,bleier,leker etc. Dette øker vekten betraktlig og dette er ikke vognen designet å tåle når den er klappet sammen.
Da jeg jobbet som stuer opplevde jeg til stadighet barnevogner tunge som fy og fulle av klær,bleier etc sågar en trillekoffert. Så reisende med barnevogn har litt skylød selv om den går istykker under transport og det ligger alt mulig ræl oppi....(dyne,pute,voksipose selvfølgelig unntatt) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
EBB
Join Date: Jan 2012
Posts: 38
|
![]()
Kan ikke komme på noen spesielle forskjeller på SAS/Norwegian på innenriks når vi har reist med barn. Vi reiser nå vanligvis med det de kaller sportsvogn (liten sammenleggbar ting) og husker aldri å ta med den store plastposen vi pakker den i, så det blir 50 kr for den omtrent hver gang vi drar (både Norwegian og SAS, eco+ og business får gratis pose hos SAS). Ellers, hvis barnet fortsatt ammer kan jeg tipse om å amme når flyet tar av da det fjerner "ørepropper" hos barnet og generelt roer det ned (de første turene sov ungen hele veien).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,282
|
![]()
Hos har bare flydd SK med spedbarn. Hvis jeg spør om jeg kan få ett ekstra sete til bilsetet så ordner deg seg alltid i innsjekk. Det er bra da gutten får eget sete, og det blir mindre stress for mor og far. Det hjelper sikkert at det står SK*G på billetten for at man skal lykkes med dette. I tillegg er prampack gull. Når man sender en vogn som koster nesten 10 lapper så er investeringen på 1500 en grei forsikring.
God tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Nå kan ikke jeg snakke for Norwegian (naturligvis)
Men er ganske sikker på at når det gjelder dette med småbarn så er vi ganske så like. Dersom det er ledige seter ombord, så forsøker vi å tilrettelegge for eventuelle bilseter etc. Når det gjelder hvor i flyet, vil jeg anbefale bakover faktisk. Ledige seter er oftest lenger bak, og det er kort vei til toaletter med stellebord. Men smaken er som........ osv. Men alt i alt er nok DK og DY ganske like |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Troms
Posts: 178
|
![]() Quote:
Mitt råd er å holde ungene fornøyde og lekende. Ha med noe mat til dem, og vent til dere er i flyet før en begynner å spise. En oppnår da både at de blir underholdt (spising tar tid) og etterpå blir de fornøyde (sultne unger = gretne unger). Så viktig å ha med noe å leke med for å få tiden til å gå, og spar litt mat/ frukt (fruktmos for spedbarn er super!)/ vaffel/ sjokolade til nedstigningen. Da blir de gjerne sur når de må spennes fast og får dotter i ørene, så greitt å piffe opp stemningen med litt goodies - dere er tross alt på tur og det skader ikke å kose seg litt. Dette høres kanskje banalt ut, men for førstegangsforeldre / førstegangsreisende så skjer det alltid sinnsykt mye annet (mor tenker på hva ungene skal ha på seg når dere drar på besøk, far tenker mest på hvordan PramPacken skal pakkes, hvor tung den er og hvor den leveres, etc). Når det gjelder flyselskap har jeg flest gode erfaringer fra SAS og færre fra Norwegian. Min oppfatning er at hos Norwegian tar de mye mindre hensyn til at en har små barn og en får bare akkurat samme service som andre reisende, mens hos SAS får en faktisk litt mer bare fordi en har små barn. Norwegian nekter også konsekvent å utbetale forsikring hvis en ikke har PramPack, men hos SAS er de ikke like nasi. Et siste OSL tips. Nede ved SAS-skranken, dvs et godt stykke nedover på venstre side, så får en lånt barnetriller gratis. Tror det er OSL sine triller, og de står stort sett bare henslengt bak en vegg på venstresiden nedover der. Dette er nok mer aktuelt for unger på 1.5-3år, men det er gratis og stort sett alltid ledig, så forlater en dem bare på gate når en går ombord. Det aller beste med å fly med spedbarn er at en setter utrolig mer pris på å fly alene etterpå ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,080
|
![]()
Har alltid brukt sk med småbarn, dette pga historier om at dy ikke erstatter barnevogner og at jeg ikke tør gamble på at trillen får bli med inn. Med Sk kan en jo da bare levere den ved gate, men dy skal vel da ha penger. Bortsett fra dette er det sikkert hipp som happ hva du velger. Skal gor første fang fly DY i dag med en toåring. Da har jeg droppet å ta med vogn, og satser på at hun vil sitte på skuldrene. Ot, men da er det viktig med helt ny bleie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Brukte DY én gang. De klarte å surre bort vognen på OSL-BGO(!), så da ble det med den ene gangen. Joda, vognen kom til rette etter 7-8 timer, men det er lang tid uten vogn når man har tenkt å være utendørs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Vi har reist fleire gangar med både DY, SK og WF. Har kun positive erfaringar. Dei første gangane når liten var mindre enn halvåret hadde vi med bilsete. Synst det var greitt; for då hadde vi ein plass å gjere av han, både på flyplass og i flyet. Han sat fint i setet. No er det fanget som gjeld. Då eg reiste åleine passa eg på å knyte snøre i leikane slik at det gjekk an å få oppigjen ting som vart kasta på golvet... Mat, soving, nye leikar hjelp.
Opplevingar: SK: får kanskje litt meir service i lufta, fekk nokre leikar mm. Betyr ikkje så mykje pga. alder på ungen DY: heilt knall, får hjelp til det vi treng WF: som over Ang bagasje: Med DY kan du sende stol pluss vogn inkludert såvidt eg hugsar. Med SK berre ein av tinga. Har berre reist med vogn eit par gangar, då låg den i "mjukt" trekk. Måtte signere på ansvarsfråskriving ved DY og OSL, aldri opplevd det på andre flyplassar. Vogner på OSL: Vi fekk "kasta" ut ein trøtt og sliten og sjuk unge frå ei slik trille på OSL fordi ei SAS-dame såg oss og vi hadde DY-billett. Eg trudde det var OSL sine vogner, men orka ikkje krangle. Stod sikkert 20 vogner der og eg såg ingen andre i bruk...
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,080
|
![]()
Bare en erfaring med Norwegian her. De klarer ikke å sette en toåring sammen med faren sin dersom du ikke betaler for sete ved bestilling (hvor du bare kan betale for drittseter). Da vi skulle velge seter på flyplassen var systemet nede. Flyet var fullt og det beste (den hjelpsomme) personen ved gate kunne fiske var to midtgangseter. Disse er jo riktignok enkle å bytte bort, så vi fikk sitte ved siden av hverandre. Uansett var du mye bedre å fly SAS hjem i går der en kunne velge seter 22 t før avgang og dermed hadde back-up i tilfelle systemfeil på flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Oslo
Posts: 183
|
![]()
Vi fløy for første gang med vår 3 måneder gamle datter. Det ble Norwegian fra OSL til BGO og retur.
Avreise lørdag formiddag var rolig og behagelig. Hjem igjen søndag uken etter med en formiddagsavgang. Vi kjøpte Stokke Prampack til barnevognen. Den var definitivt verdt pengene. Det blir nok mange turer til Bergen, så det betaler seg nok. Ellers vil jeg anbefale god tid! I tillegg kan det være en fordel å bestille sete. Om mor skal være med, så fungerte det fint for oss at hun ammet under oppstigning og nedstigning. Da er det fint om mor har vindussete og far har midtsete. Da kan mor benytte veggen til støtte, samt får litt mer privacy ved at far sitter ved siden av. Mitt intrykk er at barna reagerer veldig på foreldrene. Er foreldrene superstressa blir det fort bråk. Tar man det rolig, så kan det hele fortone seg som en fin tur. Vi var heldige denne gangen. Ingen grining på hverken tur eller retur. Så gjenstår spørsmålet om vi bare var heldige denne gangen. Banker i bordet for at det blir slik neste tur og.
__________________
Andreas |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Takk for mange og gode svar, både her og et par på PM! Tydelig at temaet faktisk engasjerer en del her inne.
![]() Kombinasjonen av tider og priser gjorde faktisk at vi valgte SK på utreise 12:55 og DY på retur 16:20. Skal jo heller ikke legge skjul på at vi synes det var greit å få testet ut begge to, først som sist. Ser det er litt blandede tips om å ta med bilsete eller ikke. Nå har de jo et identisk sete som vårt dit vi kommer, så vi trenger det jo ikke for bil. Spørsmålet er om vi trenger det for flybussen, har sendt en mail til Nettbuss for en liten uke siden (mener å huske at de har noen integrerte barneseter i flybussene på TRD), men de har så langt funnet det for godt å ikke svare. Trives småen godt i bæreselen, så ser jeg for meg at vi lar bilsetet stå igjen i P10 på OSL. Skal prøve å komme tilbake med rapport om hvordan det gikk, sånn om en måneds tid. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
På turbussene til Flybussen i Bergen (de kjører av og til noen gamle travere, usikker på om disse har sete til disp) er det innebygget barnesete i noen av stolradene. Dette er dog SAS Flybussen, har ikke testet konkurrenten FlyBussbergen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Kupper denne tråden.
Vi skal ut å flakse til mustasjby med SK i påsketider og skal da ha med vår lille hjerteknuser, jeg blir ikke helt klok på baggasjereglene til SAS, så derfor spør jeg dere. Det står følgende å lese på nettsidene til bolaget: Quote:
Nå er jo jeg EBS, så jeg burde vel da kunne ta med stolen som min ekstra bagasje?! Kunne sikkert tatt med den inn i flyet og latt englebarnet sitte i den, men den veier et tonn og er latterlig svær.. Dette er forøvrig en bonusreise, om det skulle gjøre noen forskjell! Akkurat når det gjelder å reise med Barn, så må jeg si at DY har veldig mye enklere og ikke minst bedre (?) vilkår. Quote:
Forresten noen som har erfaring med Airshells?? Som sagt, det skal være med en bilstol og det er jo greit at den kommer frem i en del, samt at det gjør jobben greiere for de som skal laste flyet..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 01-03-2016 at 11:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Om barnet er 0-2 år og sitter på fanget kan du ta med barnevogn gratis, bilsete teller som bagasje (som du kan ta på deg som sølvmedlem. Teller som 1 bagasje).
Dersom barnet er 0-2 og har eget sete kan du ta med både barnevogn og barnesete. Dersom barnet er 2-12 teller både bilsete og barnevogn som 1 bagasje og du kan ta med en av de gratis, den andre må betales for (evt tas på deg som sølvmedlem). *Var ihvertfall slik vi har fått det fortalt når jeg har reist med barn. Enig at informasjonen kunne vært litt tydeligere på sas.no... Last edited by mcduck; 01-03-2016 at 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Trur det stemmer. DY er enklast å forstå og har størst "kvote" ja. Stol inn i flyet har eg ikkje fått lov til i det siste.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe og KLM med codeshare på norsk innenriks | Someone | Flyforum | 16 | 24-02-2018 08:42 |
Norwegian med økning på norsk innenriks i 2014 | Someone | Flyforum | 40 | 05-10-2013 21:28 |
Markedsandeler på norsk innenriks | FlightDeck | Flyforum | 5 | 05-02-2009 16:20 |
Futura på norsk innenriks? | EB | Flyforum | 4 | 07-03-2008 09:55 |