Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2012, 11:21   #41
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Favoritt vs hat-flyplasser

Jeg velger å dele dette inn i to kategorier (kun Europa):

1. Svettetoktsfremkallende flyplasser
2. Behagelige flyplasser

Svettetoktsfremkallende flyplasser

Øverst på svettetoktslisten finner man - ikke overraskende - CDG. En absolutt skandaleflyplass som har alt av det som skaper unødvendig stress; sikkerhetskontroller i hytt og gevær, klaustrofobisk og ulogisk utforming, franskmenn og Air Chance.

Jeg gjør også alt jeg kan for å unngå transfer i FRA, som utelukkende reddes av tyskernes evne til å organisere. Store avstander, ganske trangt, sikkerhetskontroller, ja, i det hele tatt et lite mini-CDG (minus franskmenn).

Takket være dårlig ledelse av sikkerhetskontrollen er også BGO med på denne lite ærerike listen. Antall evakueringer per år er bemerkelsesverdig høyt - og alle gangene skyldes det "sikkerhetsglipper". Svettetoktene melder seg omtrent i det jeg passerer Kokstad. Men, Flesland kan også være fullstendig smooth sailing.

Nye DOK kan oppsummeres som "same shit, different wrapping" i og med at terminalen er ny, men de ansatte er de samme som før. Mangler grunnleggende forståelse for kundeservice, særlig når det oppstår uregelmessigheter, noe som får svetten til å sile når det står på som verst.

Behagelige flyplasser

MUC er for meg en klar ener i Europa. Har lært av feilene i FRA, er fornuftig dimensjonert mht. trafikk, ren og romslig, lett å finne frem, og overraskende korte avstander (sett ift. størrelse). Selv ikke når jeg er på vei hjem etter tre dager på Oktoberfest, klarer MUC å fremkalle svettetokter. Det er imponerende!

Litt lenger syd kan man også føle seg trygg på at ZRH leverer varene som forventet. Litt styr med passkontroll og tog for å ta seg til IC-flightene, men ellers er terminalen rett og slett flott. Pene fellesarealer, enkel togtransfer til sentrum, lys og romslig, ja, rett og slett et behagelig sted å være. Babyloungen (åpen for alle) er et kjempepluss for alle som reiser med småbarn.

Kunne sikkert trukket frem mange flere i begge kategorier, men tar kun med topp og bunn.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2012, 12:16   #42
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Hat flyplasser:
1.FCO forferdelig flyplass
2. CDG
3. MAD med unntak av T4
4. LAX rotete
5. OSL blir verre og verre med tåke, avisingkø, lange køer og lite sitteplasser.

Favoritter:
1. MUC fantastisk flyplass trivlig og oversiktlig.
2. LHR spesielt T5
3. DUB etter ombygging
4. HAM kun flydd fra T2
5. ZRH meget fin flyplass
5. IAH Kun flydd fra T C,D ogE

Last edited by Glean EBG; 21-11-2012 at 12:19. Reason: Glemte zrh
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2012, 23:22   #43
LN-KEH
Doodlebugger

LN-KEH's Avatar

Hei,

Tar ikke med diverse bush-flyplasser i Asia og Afrika som jeg har vært innom:

Verst:
PER - overfyllte terminaler for innenriks/utenriks på hver sin side av rullebanen med uregelmessig bussforbindelse via veier med rushtrafikk
og toll/immigrasjon der du føler deg anklaget for et eller annet du ikke helt vet hva er.
LHR - mine verste flyopplevelser i Europa har skjedd der, men SAS loungen er bra.
CDG - hvor blir det av bagasjen min?
BGO - trenger en større terminal for å få plass til køen til sikkerhetskontrollen, lang spasertur fra helikopterterminalen i regnvær.
FRA - under konstant ombygging og vrien å finne fram i.
LOS - ved innreise i Nigeria

Favoritter
MUC - lett å bytte fly, enkelt å ta seg en tur inn til byen - føles ikke som en storflyplass.
SIN - Singapore på sitt beste med organisering og effektivitet.
OSL - begynner å bli trangt der, men fungerer for avreise og ankomst. Kan bli mye bedre med noen grep som ladestasjoner for PC/mobil etc.
VNO - Var mye bedre enn det jeg hadde forventet...
LOS - men bare på vei hjemover fra Nigeria.

MVH
Knut Erik

Last edited by LN-KEH; 25-11-2012 at 23:29. Reason: rette feil
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2012, 23:54   #44
Epilef
ScanFlyer Blue

Værste
GRU: for en møkka kjedelig og gammel flyplass, for å være Brasil største, er den ganske dårlig i forhold til betydning for den flyplassen for landet og søramerika, 0 aircondition ( skulle gjerne ha det når det er 80-90 % fuktighet) null internett, setene er harde, og trist og mørk

GIG: akkurat som GRU, Infraero burde gjøre noe frem til VM/OL

CDG: for en rot av flyplass, en labrynt hadde vært lettere

Favoritter:

FRA: selvom den er stor, syns den er ganske enkelt å finne frem, morne er den også
AMS: akkurat som FRA, bare den har mer til å shoppe syns jeg
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 00:10   #45
Gunnar
ScanFlyer Gold

For egen del, og i ikke prioritert rekkefølge:

Favoritter:
SIN - God og komfortabel flyplass med høflig personale fra start til slutt.
HKG - Upåklagelig asiatisk høflighet, ren og pen terminal.
HAM - Litt labert utvalg i mat, men ellers en fin og ren flyplass med høflig personale og sjeldent langt å gå. Men skal du til CPH må du belage deg på buss...
CPH - Den beste av de skandivaniske "hovedstads-flyplassene". Men det er langt å gå fra vest-enden av A til ytterst på piren ved C...

AKL - Var en favoritt, men etter den siste utvidelsen kan det bli langt å gå dersom du skulle være uheldig...
Jeg har litt lyst til å inkludere NRT, for det er en fin flyplass med høflighet over hele fjøla. Pluss for spotte-området på taket. Men minus for skrantende engelsk, spesielt på serveringsstedene. Mitt forsøk på å få meg litt "lokal" mat endte til slutt på SubWay...

"Hat"-flyplasser:
LAX - Klar førsteplass på værsting-lista. De eneste flyplassansatte som klarer å levere et minimum av høflighet er flyselskapenes representanter (innsjekk/gate), samt stedets butikker og serveringssteder. Alle de store, gule skiltene før immigrasjonen om "gjestfrihet" er i beste fall å regne som "salt i såret", for denne flyplassen er alt annet en gjestfri...
BKK - Flyplassen virker veldig slitt til tross for sin unge alder. Det kan bli langt å gå mellom gatene, og et 5-dagers ufrivillig opphold i November 2008 hjelper definitivt ikke når lista legges subjektivt...
Old 26-11-2012, 08:50   #46
SKY-LIMITED
ScanFlyer Blue

SKY-LIMITED's Avatar

Tror jeg må si noe her jeg også:

Favoritter (uprioritert):
LHR - Liker den veldig godt, oversiktlig og effektiv (bare de kunne slutte å late som om de er "bedre" enn amerikanere i security)
MUC - Kanskje den enkleste og mest oversiktlige storflyplassen jeg noen gang har vært på. Like!
MEM - Eneste minus er lang immigration-kø. Hyggelige folk, og deilig lukt!
SFO - Overrasket over hvor effektive de er spesielt på avgang. Til og med security var "enkel" her, selv om de beslagla kakefrostinga til kjerringa. De gjorde det i allefall med et smil om munnen: "i'm sorry, I know it sounds weird, but I have to take this. It is just too liquid to bring on board".
IAH - overrasket veldig positivt! Spesielt immigration, som hadde MAAANGE sluser og meget effektiv avvikling! Stor pluss for effektiv kommunikasjon

Verst:
CDG - *sukk* Selv når de har bygd om driten, så er det HÅPLØST!
MIA - Trangt, surt og ille. Kommer til å vurdere om jeg heller skal bli hjemme om jeg må hit igjen.
TRD - Skjemmes over "hjemmeflyplassen", det må da gå an å få til en bedre entry point enn dette? Alt bygges ut unntatt evnen til å håndtere store mengde passasjerer...*grøss*
FCO - nedslitt, utdatert, trang og masse gale carabinieries med altfor lekne schäfere...får deg til å føle deg som en dopsmugler selv om du aldri har sett en ulovlig kontrollert substans i ditt liv....
Old 26-11-2012, 11:09   #47
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by SKY-LIMITED View Post
LHR - Liker den veldig godt, oversiktlig og effektiv (bare de kunne slutte å late som om de er "bedre" enn amerikanere i security)
Der virker det som om det har gått fra ille til skikkelig ille i det siste. De har begynt med veldig nøye stikkprøve gjennomganger av håndbagasjen etter scanningen. Og ingen i security aner hva de skal gjøre. Alle løper rundt som skremte høns og blir gjerne stående med "itemizeren" sin og diskutere. Ventet 15 minutter på gjennomgang av bagen min, som var nr 3 i køen av bager til kontroll. Det var 7 ansatte som håndterte dette security båndet. Hjelpes...

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 12:18   #48
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

SIN Lyst og venligt, gode lounges og godt for spotting
DEN Enkel, nem at navigere, ok for spotting og (for USA) venligt personale
ZRH Nem at finde rundt i, godt for spotting

Bund
FRA På trods af tysk effektivitet - en stor rodebutik og så den forbandede tunnel og de evindelige busgates
CDG kan noget laves mindre effektivt?
BLL Reklamehelvede, dårlig smag og uhøfligt uvidende personale
JELSC is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules