Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2012, 16:46   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Favoritt vs hat-flyplasser

I en tid der, ihvertfall jeg, har gått litt lei av ørkesløse tråder om SAS spareprogram ville jeg gjøre noe annet. Inboxen ble tømt, jeg spiste opp burgeren jeg bestilte i BA kantina og har fortsatt tid igjen.

Derfor starter jeg en tråd med beste og værste flyplasser. Jeg finner ingen nye tråder om det samme heller. Dette er altså 100% subjektivt, og ikke basert på Skytrax eller noe annet lurt. Med mindre det er notert er det flyplasser jeg har frekventer mye.

LEAST FAVOURITE:

1. Denver International Airport (DEN)
Gammel, skitten, dårlige fasiliteter, uoversiktlig, altfor store avstander, kjipe togreiser mellom terminalene (og togmusikken... "dong digidongdigidongdigidong. We have arriiiiiived at your destinaaaaation"). Rett og slett kjip på alt

2. Stockholm Arlanda (ARN)
Aaaaaltfor store avstander, dårlig servering (alt er likt), dårlige lounger og uoversiktlig er min dom. Den virker som om den er vokst helt ut av proporsjoner, uten av markedet har fulgt etter. Stikk motsatt av OSL, med andre ord.

3. St.Petersburg
Security i øst og vest. Gammelt, skittent og helt forferdelige forhold ved departure gates. Her har jeg bare vært en gang, men føler at det allikevel er dekkende.

4+ Heretter kommer godsaker som SVO, DME og CDG. Men ingen av dem er i en klasse der man virkelig gruer seg.

MOST FAVOURITE:

1. Oslo Gardermoen (OSL)
Intim, korte avstander og gode salgs/spisemuligheter. Alt man trenger er raskt innenfor rekkevidde. Ikke noen fantastiske lounger, men helt ok. Hadde jeg hatt mye transfer fra utland og inn i Norge hadde den nok ikke rangert øverst. Men når man stopper og starter på OSL er den i mine øyne veldig god.

2. Munchen . (MUC)
Litt det samme som OSL. Selv om det er en stor flyplass er den utrolig effektiv, ren og samtidig koselig. Pluss for gode lounger. Trekk for mye bussgate.

3. Chicago O'Hare - (ORD)
En enorm flyplass der jeg har vært altfor mange ganger. Ofte med connection innland-utland. Selv om den (vel?) er større enn DEN, så er den svært bra. Alt tatt i betraktning. Enkel transfer, lyst og hyggelig. Er et par gater på T1 som er en god maraton-tur, men utover det er den bra.

4. London Heathrow Terminal 5 (LHR)
Den får ikke pluss i margen for effektiv transfer. Security med BAA kan være helt ballade. Men den får plassen utelukkende pga hyggelig staff, intimitet, freshness og helt fantastiske lounger.

Det var dagens oppgulp fra Fnate. Elefanten er ikke helt enig, men har foreløpig sovnet i sofaen på T5GF.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 17:27   #2
Dash
ScanFlyer Molded

Default Re: Favoritt vs hat-flyplasser

LEAST FAVOURITE:
1.OSL
Utland-innland transfer, ofte store forsinkelser(les flygeledere som nekter å jobbe overtid), dyr og ikke så veldig god mat, dårlig utvalg av klesbutikker, trange gater og for få seter, kan jo slenge med at det er for få doer og mangel på stikkontakter

2. EWR
Kanskje den flyplassen jeg har flydd mest til forutenom KRS. Selve flyplassen er egentlig grei, spesielt terminal C. Terminal A er jo litt slitt, og terminal B kunne godt hatt flere butikker og spisesteder. Men det som er irriterene er at man står i evigheter i kø for å ta av. Nummer 32 i kø sist. Men pluss for god utsikt under innflyningen

MOST FAVOURITE:
1. CPH
Effektiv transfer, flott SAS lounge, liker butikkutvalget, greit å komme seg til og fra.

2. LCY
Trenger jeg gi forklaring?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 18:05   #3
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Dette var spennende.

Least favorite:

1. Berlin Schønefeld: Scanning av bagasje før inngang til et altfor lite innsjekksområde. Lang kø i security som blander seg med innsjekkøen. Du vet ikke om du står i innsjekkø eller securitykø. Ingen organisering overhodet.

2. Paris Charles De Gaulle: Makan til lange avstander og verre transfer transatlantisk - Schengen skal du lete en god stund etter. T2F er desidert verst. (av de jeg har prøvd)

3. Stavanger Lufthavn, Sola: Trangt, altfor lite passasjer arealer, stygt, lappeteppe.

Most favorite:

1. Amsterdam Airport Schiphol: Genial planløsning, 1 terminal med shopping i sentrum og pirer med gater og kiosker. Effektiv transfer mellom schengen og non-schengen med egen sikkerhetskontroll. Minus for alle non schengen gater har egen security som du må igjennom uansett om du kommer fra et rent land.

2. Munich Airport Franz Josef Strauss: Vakker og elegant terminal der det ikke satses på lappeteppe. God oversikt og godt areal.

3. Detroit Metro Airport: Ikke en typisk amerikansk terminal. Stort og luftig og relativ ny. Gode områder for sitteplasser ved hver gate. Minus for lite butikker og lange avstander i tillegg til vinduer som er håpløse for spottere.
Old 16-11-2012, 18:38   #4
Utflyttet
Ute på tur

Uten tvil de to kjipeste jeg har vært på:

- CDG; makan til rot og dårlig planløsning.
- NBO; en betongkloss fra den kalde krigen, håpløse fasiliteter og overbefolket.

De to beste.

- HKG; mer variert spotting enn SIN T3.
- SIN; T3 er aldri for travel, og har alt man trenger.
- Haydom, TZ; henting og levering rett til og fra flyet i Landcruiser, ingen sikkerhetskontroll, reisende henstilles til å la macheter, pil og bue og andre våpen ligge på gulvet under flygningen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 18:51   #5
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
- NBO; en betongkloss fra den kalde krigen, håpløse fasiliteter og overbefolket.
Kan støtte opp om den, men du har tydeligvis ikke overnattet der, midt på natta er det akkurat passe befolket og nesten nok sitteplasser.

JRO var ikke altfor håpløst, men elendig mat/drikke tilbud om jeg husker riktig
Vært innom LOS også, husker ikke så mye, men kan ikke se for meg at den vil trone høyt på listen.

Favoritter:
DXB T3 på "utsiden", airside er det til tider laaangt å gå og mye folk.

MQP, trivelig og stilig terminalbygg

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 19:14   #6
jefi99
ScanFlyer Gold

Pluslisten:

MUC (T2) - I mine øjne Europas bedste lufthavnsterminal.
Inden T2 blev indviet var MUC (T1) på minuslisten. Fremragende lufthavnshotel (Kempinski).

MVD - arkitektonisk måske den smukkeste lufthavn i verden, og ganske overskuelig med kun få gates. Og slet ikke nogen pladsproblemer efter PLUNA's konkurs.

ICN - Fremragende lufthavn med gode butikker - og en dansk "pølsevogn" (Steff Hotdog er en stor fastfoodkæde i Sydkorea)

SDU - den smukkeste indflyvning, og så glemmer man at selve lufthavnsbygningen er en mindre skandale

Minuslisten:

FRA T1- Alt for lange afstande, elendige spisemuligheder airside (mens FRA T2 faktisk er ganske ok).

GRU - forfærdelig lufthavn, elendig arkitektur

CDG - skandaløs fra ende til anden. Værst er T1, som Star Alliance er henvist til, mens T2'erne er mere moderne, men med elendigt udbud af spisesteder

LHR (T3) - Securityhelvede, få siddepladser i venteområdet. Men SAS' bedste lounge...
Old 16-11-2012, 19:42   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Ved å ta en kjapp titt i "flydagboka" mi og ser på topp 10 flyplasser jeg har frekventert mest, lager jeg en 1.-10. liste hvor 1 er best og 10 er dårligst.

1. CPH
2. AMS
3. DTW
4. OSL
5. KEF
6. EWR
7. MCO
8. KRS
9. DEN
10. FRA

Min begrunnelse for denne rangeringen er at de på topp er de jeg har best inntrykk av når det gjelder fasiliteter, butikker, layout og organisering.

Mot bunnen av lista så er det jo litt forskjell på størrelsen på lufthavnene, men jeg må bare si en ting om KRS og at det er veldig greit å ha en liten flyplass som utgangspunkt for reiser, særlig når det kommer til sikkerhetskontroll som da er unnagjort med minimalt med kø.

Forskjellige terminalbygg på samme flyplass kan forskjellig standard, f.eks er A og B værre enn C på EWR, så i slike tilfeller er det jo litt innbyrdes forskjell.

Hovedflyplassen vår i Norge, er som tidligere nevnt, noe jeg unngår som pesten om jeg må ha transfer ut-innland. Da finnes det gode alternativer i CPH og AMS for min egen del.
Old 16-11-2012, 19:57   #8
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
8. KRS
Hyggelig check-in personel må jo tellle positivt på KRS
Dash is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 19:58   #9
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
LEAST FAVOURITE:
1.OSL
Utland-innland transfer, ofte store forsinkelser(les flygeledere som nekter å jobbe overtid), dyr og ikke så veldig god mat, dårlig utvalg av klesbutikker
At det er dårlig utvalg av klesbutikker vil jeg regne som et stort pluss, spesielt de gangene jeg reiser med kona.
Old 16-11-2012, 20:00   #10
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Hyggelig check-in personel må jo tellle positivt på KRS
Helt klart, veldig hyggelig bakkepersonale på KRS. Fikk personlig innsjekking i SAS' serviceskranke lørdag for to uker siden, slapp å stå i køen med "røkla"

Tommel opp!
Old 16-11-2012, 20:12   #11
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Av de som ikke er nevnt må jeg si at jeg liker BCN sin nye terminal veldig godt! Fint og oversiktlig, og de lange avstandene blir fort veldig korte på rullebåndene Ellers er RIX overraskende trivelig med en gjemt men utrolig god pizzasjappe
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 20:32   #12
eskillawl
ScanFlyer Blue

En utan mina favoritflygplatser är utan tvivel JFK. Otroligt lätt och man är från incheckad till vid sin gate på 5 minuter.

Den flygplats jag tycker minst om är nog BRU. Senaste (sista gången någonsin) fick jag springa i 30 minuter för att hinna med mitt transfer-flyg. Nej tack!

eskillawl is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 21:55   #13
bgo-flyer
ScanFlyer Blue

Flyplassen i Riga, og den nye terminalen på BCN er best i mine øyne...

Riga: -Vanvittig enkelt å bytte fly, 30 meter å gå fra fly til fly.
BCN: Stort, luftig, nok sitteplasser, mange fasiliteter...
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 21:58   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Av de beste (uprioritert): Toronto City Airport er definitivt med i toppen, der trenger man ikke en gang en lounge siden hele avgangsomårdet er "lounge", og koselig å starte turen til terminalen med båttur. LHR T5 (samme som Fnate nevner, i tillegg til at de har variert utvalg mat). De nye terminalene på CPT er også flotte, med eller uten loungetilgang. MUC T2 scorer også pga. enkel transfer.

Nederst på listen kommer bl.a. Berlin Schønefeld og Tegel som begge er på overtid, CDG som bare er rotete og utrivelig. MUC T1 (husker ikke hvilken del) fikk jeg litt CDG-følelse pga. trangt avgangsområde, lite spisemuligheter m.v., samme med en av terminalene i NCE.

Old 16-11-2012, 22:20   #15
mikro
A330

mikro's Avatar

Favoritter:
AMS: Oversiktlig og spennende. Dog svært upraktisk med sikkerhetskontroll ved gate når en forlater Schengen.
ORD (T1 og T2): Godt utvalg i butikker og spisesteder.
CPH: SAS loungen.
YVR: Lysere og triveligere enn de fleste Nord Amerikanske flyplasser.
YOW: Enkelt utformet, samt lys og trivelig.

Dårligere:
EWR: A-terminalen må være noe av det kjipeste som finnes. Nærmest null fasiliteter.
ORD (T5): Absolutt ingen butikker eller spisesteder, kun en duty-free. Pluss terminalen framstår i mine øyne som ganske slitt.
ARN: Er ganske enig i Fnates begrunnelse.
SAN: Samme som EWR.

mikro is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 22:28   #16
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

OSL ville ha vært på topp hvis man:
a) Fikk miles v/ connection (flyr heller via CPH)
b) Slapp den f******e fortollingen + ny security v/ ankomst fra utlandet og connection innenriks (flyr også her heller via CPH)

Ironisk nok blir staten utkonkurrert pga. avgjørelser den selv har tatt (evt. ikke tatt enda).

Rangerer ellers LHR T5 høyt oppe, AMS ("soldesign" er fantastisk!), AGP (ser på AGP som mitt andre hjem - hvor funksjonell flyplassen er kan vel diskuteres), CPH og BKK.

Ellers nevner jeg følgende dårlige flyplasser i tilfeldig rekkefølge: BGO, CDG (for et høl!), BHX, SOU, EXT... klarer ikke å sette ord på hvorfor jeg ikke syntes noe særlig om dem, annen enn en dårlig følelse.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 23:00   #17
mindsweeper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
LEAST FAVOURITE:

1. Denver International Airport (DEN)
Gammel, skitten, dårlige fasiliteter, uoversiktlig, altfor store avstander, kjipe togreiser mellom terminalene (og togmusikken... "dong digidongdigidongdigidong. We have arriiiiiived at your destinaaaaation"). Rett og slett kjip på alt
Denne skjønner jeg ikke. Jeg er på DEN 3-4 ganger årlig, det er vel en av de enkleste flyplassene å finne frem på (blandt de av noe størrelse) i USA.

Flyplassen åpnet i 1994, 4 år før OSL, så den er ikke så gammel som du sier, skitten og slitt kjenner jeg meg heller ikke igjen i.

Det jeg savner på DEN er en SkyTeam lounge, jeg flyr oftest Delta inn og ut og ender da heller opp i en av barene som det sant nok ikke er for mange av på hver terminal.

Toget derimot er jo kult, dingdongen forteller deg - 'jepp, nå er jeg i Denver'. Har du forresten lagt merke til vindmøllekunsten i tunellen til toget?

Flyplassen drives delvis av solpaneler, har et tak som matcher fjellene rundt for å ikke ruve for mye i terrenget.

Ikke på topplisten min, men langt fra bunnen.

Beste:

1. ATL - Hovedsaklig pga loungene til Delta, har hatt mange lange layovers her som går helt greit pga store muligheter til variasjon. I tillegg har du Budweiser Brewhouse (gamle Heineken bar) for de av oss som fortsatt liker å ta en blås, og rett ned rulletrappa ligger Dunkin Donuts som jeg har stående bestilling fra guttungen på hver gang jeg er innom.
2. AMS - Kanskje fordi jeg er gjennom her to ganger i uken, men også fordi den er enkel å navigere på samt har ok fasiliteter om man må være her en stund
3. YVR - Lite som slår kanadisk gjestfrihet, kombiner dette med asiatisk courtesy i loungen så blir det veldig bra.

Værste:

1. CDG - Say no more
2. LHR - Kjedelig, uoversiktlig og lange transportetapper om man må / vil bevege seg mellom terminalene
3. YVR - Jepp, både på best og worst lista, worst pga USA immigration, dette må være det værste stedet å reise til USA gjennom. Aldri har jeg noen problemer inn i USA om det er MSP, ATL, JFK, EWR, DTW, LAX eller andre... men her... Skal jeg fly hjem fra YVR via SEA er det ofte "please step aside and wait in line behind that door..." og fullt avhør om hvorfor jeg skal til Seattle når jeg sier jeg skal til Norge. Ikke mye forståelse for at det er av og til slik at raskeste vei hjem går via SEA, hva skal du i Seattle; "skal bare i transit", hvor lenge skal du være i Seattle; "to timer", hvorfor skal du til Seattle for bare to timer; "fordi jeg har en connection der", hvorfor flyr du ikke direkte; "fordi dette er raskere", hva skal du i Seattle... osv. Jeg tror de gutta som jobber i US immigration på YVR hater at de jobber i Canada og har bestemt seg for å gjøre det ekkelt for de som reiser også.

Last edited by mindsweeper; 17-11-2012 at 00:51.
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2012, 23:44   #18
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

værste:
CDG...for stor og for lange afstande
BKK....samme
FRA....samme
OSL....for lange afstande, men ikke for stor
bedste.
NRT både T1 og T2
NGO...passende og kanon STAR lounge
CPH...Helt OK
ZRH ..Store afstande...men meget spotter og foto venlig
DUS...bare god.
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 17-11-2012 at 09:05.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2012, 02:29   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty

Beste:
OSL- Skjønner at folk er lei av lite sitteplsser og få dasser. Selv har jeg lounge som gir meg god komfort og det er kompakt og fint uansett hvor man skal.
AMS- Flott med en terminal. Masse shopping og restaurantmuligheter. Easy transfer uansett schengen eller ei. Muligens best ifm transer.
NCE- Terminal 2. Egentlig en møkkaterminal, men med lounge er denne flyplassen helt topp. Rask innsjekk og securety, utsikt over rullebanene.
Værst:
LHR- Har aldri noen sinne ventet lenger i kø i sikkerhetskontroll.
CDG- Opplevelsen har bedret seg etter at AF samlet seg til 2EFG, men flyplassen er like kjip.
Old 17-11-2012, 03:15   #20
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Beste:
SIN - Har ikke prøvd T3, men T2 var absolutt meget bra også.
ICN - Svært så effektiv flyplass størrelsen tatt i betraktning.
LCY - Kjapt inn, kjapt ut.
OSL Innland/utland - Meget smidig og effektiv.
BGO utenom rushet - En meget effektiv fltplass på de gode tidene.

Verste:
CDG - Betongbunker, vanskelig å finne frem.
BGO i rushet - Maurtue og køer alle veier. Ingen sitteplasser.
OSL utland/innland - Alt annet enn smidig og effektiv. Skys som pesten.
IAD - Har aldri opplevd mer køer enn her.
VVO - Tar i mot fly i opptil størrelse 773, men er strengt tatt dimensjonert for størrelse MD87. Knapt nok ventilasjonsanlegg som fungerer.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules