Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2012, 14:29   #1181
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Det står inget om att SAS produktionsbolag Blue1 med eget AOC riskerar mista flyglicensen...tänk om Blue1 helt plötsligt tillförs 2 miljarder kronor.
L-1011 is offline  
Old 17-11-2012, 14:34   #1182
Pluto
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!

Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Pluto is offline  
Old 17-11-2012, 14:38   #1183
Dash
ScanFlyer Molded

Hei! Et spørsmål bare.

Når tror dere vi får vite om fagforeningene skriver under? Fristen er jo i morgen, men kommer der noen pressekonferanse i morgen?
Dash is offline  
Old 17-11-2012, 15:11   #1184
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Hei! Et spørsmål bare.

Når tror dere vi får vite om fagforeningene skriver under? Fristen er jo i morgen, men kommer der noen pressekonferanse i morgen?
Når de er ferdig med å forhandle.

Så skal styret møtes og etter det blir det nok klart veien videre. Men tror ikke det er noe poeng å sitte oppe natt til mandag for å si det sånn...
Old 17-11-2012, 15:21   #1185
Wahoo
ScanFlyer Molded

Noen som vet hvorfor SAS forholdsmessig har MYE større pensjonsforpliktelser i Norge og Sverige enn i Danmark?

Sverige 15 mrd
Norge....11 mrd
Andre.....6 mrd

Er det derfor danskene er mer opptatt av lønn i forhandlingene...?

E24: SAS forhandlinger under stort trykk

Ett par andre interessante tall fra regnskapet 2011

..........................................2011 2010 2009
Piloter, blocktimmar .............650...630....550 (Max 900 subpart Q)
Kabinpersonal, blocktimmar ..660...640....616
Flygplan blocktimmar pr dag.. 8,1 ...7,5... 8,0
Sykefravær %........................7,0 ...7,1 ...7,1
Enhetskostnad, förändring %.. 2,0 .–7,8.. –8,1

Hvis vi trekker ut 5 ukers ferie har SAS pilotene altså hatt ett snitt på ca 14 t blocktid i uka i 2011..

W

Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 16:00.
Wahoo is offline  
Old 17-11-2012, 15:22   #1186
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Etter en tidligere pilots raseriutbrudd over at noen kommer med fakta så hadde ikke jeg tenkt svare mer på dette forumet, men for info; Det tok mange år før land som Frankrike, Hellas, Portugal og ikke minst USA aksepterte piloter over 60 år. Med USA gikk det så langt at SAS i flere tilfeller måtte sende kaptein passiv over for å fly flyet hjem når de hadde planlagt for tight, og en forsinkelse førte til at piloten ble 60 år og 1 dag på retur flight. Å ha piloter som kunne fly kun deler av rutenettet var aldri noe altenativ, og den avtalefestede pensjonsalderen på 60 år bestod.

Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...

Men nå får dere klø hverandre på ryggen - dere blir nok sikkert enige om det meste. So long!

Last edited by Lamox; 17-11-2012 at 15:29.
Lamox is offline  
Old 17-11-2012, 16:01   #1187
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Noen som vet hvorfor SAS forholdsmessig har MYE større pensjonsforpliktelser i Norge og Sverige enn i Danmark?
Kan intet sige om SAS specifikt, men i Danmark er det normalt, at en virksomhed betaler pensionen ind til et pensionsselskab samtidigt med lønnen. Det betyder i praksis, at virksomheden betaler pensionen med det samme, og når medarbejderen stopper i virksomheden, så er der ikke yderligere pensionsforpligtigelser tilbage.

Der er dog undtagelser fra denne norm, hvor virksomheder oparbejder pensionsforpligtigelser, og hvilken model SAS benytter i Danmark, ved jeg af gode grunde ikke
Fysikeren is offline  
Old 17-11-2012, 16:11   #1188
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...
Den normale pensjonsalderen for flygende personel i SAS er 60 år. I.h.t avtaler med SAS piloter i Danmark,
Norge og Sverige samt kabinpersonal i Norge gis frivillig førtids-pensjon fra tidligst 55 år.

(SAS Regnskap 2011)

W

Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 16:20.
Wahoo is offline  
Old 17-11-2012, 17:05   #1189
L-1011
ScanFlyer Molded

Det som SAS Scandinavian erbjuder till cabin crew nu är fortfarande bättre än vad t.ex. DY personal i ARN basen har avtal. Några exemplar:

DY: Max 47,5h i veckan, men förhandlingarna pågår att DY skulle få detta upp till max 60h i veckan.
SK: Max 47,5h i veckan (förslaget)

DY: 60 minuter tid att ta sig till ARN från standby call.
SK: 80 minuter tid att ta sig till ARN från standby call. (förslaget)

DY: du slutar senast 23:30 innan Day Off
SK: du slutar senast 18:30 innan Day Off (förslaget)

DY: 25 dagar semester
SK: 37 dagar semester (förslaget)

DY: 1 hel weekend ledigt i månad men ej garanterat
SK: 1 hel weekend ledigt i månad (förslaget)

Alltså det som SK erbjudet är fortfarande bättre t.ex. DY erbjuder på ARN bas enligt mig. Min källa är en cabin crew kompis på DY som noga läst igenom kraven som DI publicerat.

Last edited by L-1011; 17-11-2012 at 17:16.
L-1011 is offline  
Old 17-11-2012, 17:15   #1190
L-1011
ScanFlyer Molded

Vem är det juridiskt som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..pga av att facken säger nej.
kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder SEK och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt?
Är bank krediten specifikt kopplad till dotterbolaget SAS Scandinavian eller kan koncernbolaget SAS som äger Blue1 nyttja den?
L-1011 is offline  
Old 17-11-2012, 17:17   #1191
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det som SAS erbjuder till cabin crew nu är fortfarande bättre än vad t.ex. DY personal i ARN basen har avtal.
So what? Jeg kan alltid finne noen som har dårligere vilkår enn meg selv, men jeg ønsker ikke å orientere meg etter dem av den grunn.
CFM is offline  
Old 17-11-2012, 17:25   #1192
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
So what? Jeg kan alltid finne noen som har dårligere vilkår enn meg selv, men jeg ønsker ikke å orientere meg etter dem av den grunn.
Hele poenget med endringene i arbeidsvilkår er jo at kostnadene skal ned til markedsnivå og fleksibiliteten til SAS skal opp. Hva den største konkurrenten til SAS tilbyr er vel VELDIG relevant.....
Dash is offline  
Old 17-11-2012, 18:12   #1193
elgen
Newcomer

Quote:
Ingen i SAS tror nok at problemet løses ved å lukke øynene for PROBLEMET, men jeg forstår godt at en del har behov for å lukke øynene fra Flyprat. Spesielt når personer uimotsagt får slenge ut edder og galle på grunn av ting de har "hørt i gaten om fest på Soi Cowboy", slenge ut om 6-dagers stop i BKK, og konkludere med at SAS bør gå konkurs. Slike usle kommentarer er vonde å svelge når en vet at konkurs er en reell trussel de nærmeste dagene!

Men generelt så må jeg si at de fleste her inne har hatt en grei tone i denne ufattelig lange tråden, og spesielt noen av dere som jeg stadig har vært uenige med, har fremført deres argument på en helt grei måte. Blant annet du og han der underbetalte småbedriftslederen...

Men over til det saken dreier seg om - personlig så syns jeg det tyngste i kravene er;
- Å gå ned 15% i lønn, som gir en lønnsnedgang på ca 30% de siste par årene.
- Å øke til 195 arbeidsdager - dette er 195 døgn borte fra familien. (DY har 177)
- Å nesten halvere pensjonen, og samtidig gjøre den innskuddsbasert.
- At pensjonsalderen går opp fra 60 til 65 år.

47,5 timers uke, noe kortere ferie, kortere stop mellom langturer, mindre weekendfri, lavere diett, dårligere hotell etc etc plasserer jeg i småsaksavdelingen, men de bidrar til at innrømmelsen som kreves totalt sett er ganske voldsom.

Likevel så tror jeg ikke at det er noen veg utenom at disse innrømmelsene gis. Om det blir nøyaktig som krevd vet jeg ikke, og hvis foreningene kan komme med alternativ som gir en like stor innsparing for SAS, men som kan svi litt mindre for de ansatte, så håper jeg SAS er voksne nok til å la realitetene og ikke prinsippene styre!

EDIT: Ooops - der forsvant innlegget til TOS som jeg svarte på......
Jeg tror nok endel av de danske SAS-ansatte tror de jobber i staten og bare kan skvise mest mulig ut av eierne selv om selskapet er kriserammet.
elgen is offline  
Old 17-11-2012, 18:20   #1194
elgen
Newcomer

Quote:
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!

Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.

Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i...

Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg!
Hva er kilden din på at det har vært praktisert flystopp ved 60 år?
elgen is offline  
Old 17-11-2012, 19:57   #1195
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

mod

Det er fint om alle forsøker holde et visst seriøsitets og anstendighetsnivå.

Det innebærer f.eks la vær å presentere egenkomponerte tall for fakta, kalle hverandre idiot....og kanskje når man ikke vet: spør heller et spørsmål istedet for å komme med et innlegg hvor det høres som man sitter på fasiten

Mod
Old 17-11-2012, 21:44   #1196
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by elgen View Post
Jeg tror nok endel av de danske SAS-ansatte tror de jobber i staten og bare kan skvise mest mulig ut av eierne selv om selskapet er kriserammet.
Flot analyse.
TRjumper is offline  
Old 17-11-2012, 22:10   #1197
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Vem är det juridiskt som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..pga av att facken säger nej.
kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder SEK och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt?
Är bank krediten specifikt kopplad till dotterbolaget SAS Scandinavian eller kan koncernbolaget SAS som äger Blue1 nyttja den?
Sannsynligvis ikke ved en konkurs, men kanskje ok ved en styrt avvikling. Ved en konkurs vil det bli spørsmål om noen av kreditorene er blitt forfordelt eller om midler er holdt unna boet. Da kan boet ta rettslige skritt for å få midlene tilbake til boet. Skulle SAS konsernet føre kassa over til f.eks SAS Finland for å videreføre dette, og det ikke er midler igjen i boet til å dekke kreditorenes krav vil det vel bli spørsmål om midler er holdt unna boet? Ved en styrt avvikling må man sørge for å ha midler til å dekke kreditorenes krav.
Slotrettigheter vil jeg tro går tilbake til lufthavnen ved en konkurs, men det kan kansje andre si noe mer om?

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 17-11-2012, 22:11   #1198
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Och SAS slutade med -7.19 % på Stockholmsbörsen idag
Jeg ville være kjapp med å kjøpe mandag morgen mens prisen er lav!
OJB is offline  
Old 17-11-2012, 22:18   #1199
XPilot
SVG/ENZV

XPilot's Avatar

SAS: - Vi gir ingen garantier for at vi flyr

Forhandlingene om framtiden til SAS fortsetter på Kastrup. Selv om partene håper på løsning, er det ingen som tør gi garantier om at SAS flyr mandag.

http://e24.no/boers-og-finans/sas-vi...-flyr/20301105
XPilot is offline  
Old 17-11-2012, 22:31   #1200
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
SAS: - Vi gir ingen garantier for at vi flyr

Forhandlingene om framtiden til SAS fortsetter på Kastrup. Selv om partene håper på løsning, er det ingen som tør gi garantier om at SAS flyr mandag.

http://e24.no/boers-og-finans/sas-vi...-flyr/20301105
Havde du regnet med andet inden forhandlingerne var afsluttet?

Man ville da være en ualmindelig dårlig forhandler hvis man fortalte offentligheden hvad facit var inden man var færdig med at forhandle.

Come on...

Posting Rules