![]() |
|
![]() |
#1181 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,318
|
![]()
Det står inget om att SAS produktionsbolag Blue1 med eget AOC riskerar mista flyglicensen...tänk om Blue1 helt plötsligt tillförs 2 miljarder kronor.
|
![]() |
![]() |
#1182 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1183 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Hei! Et spørsmål bare.
Når tror dere vi får vite om fagforeningene skriver under? Fristen er jo i morgen, men kommer der noen pressekonferanse i morgen? |
![]() |
![]() |
#1184 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,194
|
![]() Quote:
Så skal styret møtes og etter det blir det nok klart veien videre. Men tror ikke det er noe poeng å sitte oppe natt til mandag for å si det sånn... |
|
![]() |
![]() |
#1185 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Noen som vet hvorfor SAS forholdsmessig har MYE større pensjonsforpliktelser i Norge og Sverige enn i Danmark?
Sverige 15 mrd Norge....11 mrd Andre.....6 mrd Er det derfor danskene er mer opptatt av lønn i forhandlingene...? E24: SAS forhandlinger under stort trykk Ett par andre interessante tall fra regnskapet 2011 ..........................................2011 2010 2009 Piloter, blocktimmar .............650...630....550 (Max 900 subpart Q) Kabinpersonal, blocktimmar ..660...640....616 Flygplan blocktimmar pr dag.. 8,1 ...7,5... 8,0 Sykefravær %........................7,0 ...7,1 ...7,1 Enhetskostnad, förändring %.. 2,0 .–7,8.. –8,1 Hvis vi trekker ut 5 ukers ferie har SAS pilotene altså hatt ett snitt på ca 14 t blocktid i uka i 2011.. W Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 16:00. |
![]() |
![]() |
#1186 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok... Men nå får dere klø hverandre på ryggen - dere blir nok sikkert enige om det meste. So long! Last edited by Lamox; 17-11-2012 at 15:29. |
|
![]() |
![]() |
#1187 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Der er dog undtagelser fra denne norm, hvor virksomheder oparbejder pensionsforpligtigelser, og hvilken model SAS benytter i Danmark, ved jeg af gode grunde ikke ![]() |
|
![]() |
![]() |
#1188 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Norge og Sverige samt kabinpersonal i Norge gis frivillig førtids-pensjon fra tidligst 55 år. (SAS Regnskap 2011) W Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 16:20. |
|
![]() |
![]() |
#1189 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,318
|
![]()
Det som SAS Scandinavian erbjuder till cabin crew nu är fortfarande bättre än vad t.ex. DY personal i ARN basen har avtal. Några exemplar:
DY: Max 47,5h i veckan, men förhandlingarna pågår att DY skulle få detta upp till max 60h i veckan. SK: Max 47,5h i veckan (förslaget) DY: 60 minuter tid att ta sig till ARN från standby call. SK: 80 minuter tid att ta sig till ARN från standby call. (förslaget) DY: du slutar senast 23:30 innan Day Off SK: du slutar senast 18:30 innan Day Off (förslaget) DY: 25 dagar semester SK: 37 dagar semester (förslaget) DY: 1 hel weekend ledigt i månad men ej garanterat SK: 1 hel weekend ledigt i månad (förslaget) Alltså det som SK erbjudet är fortfarande bättre t.ex. DY erbjuder på ARN bas enligt mig. Min källa är en cabin crew kompis på DY som noga läst igenom kraven som DI publicerat. Last edited by L-1011; 17-11-2012 at 17:16. |
![]() |
![]() |
#1190 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,318
|
![]()
Vem är det juridiskt som igentligen som sitter på SAS dryga 2 miljarders kassa idag och alla trafikrättigheter och slotträtigheter? Är det flygbolaget som den flygande personalen är anställd i eller är det koncernbolaget som också äger Blue1? Om dotterbolaget SAS Scandinavian gör konkurs..pga av att facken säger nej.
kan koncernbolaget då flytta över dessa 2 miljarder SEK och trafik/slotträttigheter till Blue1? Vad säger juridiken? Är det tekniskt möjligt? Är bank krediten specifikt kopplad till dotterbolaget SAS Scandinavian eller kan koncernbolaget SAS som äger Blue1 nyttja den? |
![]() |
![]() |
#1191 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1192 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1193 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2012
Posts: 47
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1194 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2012
Posts: 47
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1195 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,194
|
![]()
mod
Det er fint om alle forsøker holde et visst seriøsitets og anstendighetsnivå. Det innebærer f.eks la vær å presentere egenkomponerte tall for fakta, kalle hverandre idiot....og kanskje når man ikke vet: spør heller et spørsmål istedet for å komme med et innlegg hvor det høres som man sitter på fasiten Mod |
![]() |
![]() |
#1196 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1197 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Slotrettigheter vil jeg tro går tilbake til lufthavnen ved en konkurs, men det kan kansje andre si noe mer om? Vidar |
|
![]() |
![]() |
#1198 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1199 |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]()
SAS: - Vi gir ingen garantier for at vi flyr
Forhandlingene om framtiden til SAS fortsetter på Kastrup. Selv om partene håper på løsning, er det ingen som tør gi garantier om at SAS flyr mandag. http://e24.no/boers-og-finans/sas-vi...-flyr/20301105
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
![]() |
![]() |
#1200 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Man ville da være en ualmindelig dårlig forhandler hvis man fortalte offentligheden hvad facit var inden man var færdig med at forhandle. Come on...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |