Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2012, 08:18   #1
L-1011
ScanFlyer Molded

SAS Nytt stort SAS sparprogram

Enligt Dagens Industri kommer SAS inom kort offentliggöra det största sparprogrammet i flygbolagets historia.

http://www.di.se/artiklar/2012/10/12...vantas-av-sas/
L-1011 is offline  
Old 12-10-2012, 08:43   #2
RIBRO
ScanFlyer Gold

SAS Revolusjonerende SAS-planer

"I denne måned, måske allerede i næste uge, ventes SAS at offentliggøre en af de mest omfattende strategiplaner i selskabets historie. Der skal spares og effektiviseres i et omfang, som før i tiden ville have fået alle strejkelygter til at blinke advarende rødt."

http://www.takeoff.dk/news/23847
RIBRO is offline  
Old 12-10-2012, 08:58   #3
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Sitat fra sistnevnte link:

"personale under 50 år tilbudt afgangsvederlag"

Enda mer forgubbing i SAS?
Old 12-10-2012, 09:37   #4
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

La oss håpe det er en trykkfeil
TCAS is offline  
Old 12-10-2012, 09:40   #5
Commuter
ScanFlyer Silver

Og da har DN også plukket den opp. Stort sett samme artikkel oversatt til norsk.
Quote:
Grønt lys for revolusjonerende SAS-hestekur
SAS ventes å offentliggjøre en av de mest omfattende strategiplaner i flyselskapets historie i løpet av en måneds tid.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2485922.ece
Commuter is offline  
Old 12-10-2012, 10:40   #6
Dash
ScanFlyer Molded

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Aksjekursen er opp over 4 % i morgentimene.....
Dash is offline  
Old 12-10-2012, 11:04   #7
L-1011
ScanFlyer Molded

SAS verkar ha väldigt höga personal kostnader för flygande personal.
Är kabinpersonalen fortfarande bland den bäst betalda i världen?
Jag undrar hur danska CAU kommer reagera på ett tufft sparprogram med kraftig lönesäkning? Faktum är att arbetsmarknaden i Danmark är tuff, med hög arbetslöshet. Många av de äldre CAU medlemmarna skulle få det svårt att hitta ett nytt arbete om SAS går i konkurs.
L-1011 is offline  
Old 12-10-2012, 11:18   #8
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
SAS verkar ha väldigt höga personal kostnader för flygande personal.
Är kabinpersonalen fortfarande bland den bäst betalda i världen?
Jag undrar hur danska CAU kommer reagera på ett tufft sparprogram med kraftig lönesäkning? Faktum är att arbetsmarknaden i Danmark är tuff, med hög arbetslöshet. Många av de äldre CAU medlemmarna skulle få det svårt att hitta ett nytt arbete om SAS går i konkurs.
Danske CAU gjør vel det enhver fagforening gjør i slike situasjoner. De kjemper for å bevare sine medlemmers rettigheter og vilkår. At de må sette seg ned i fagforeningene til SAS og diskutere hva som tjener sine medlemmer best er helt klart.

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 12-10-2012, 11:56   #9
CVR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Aksjekursen er opp over 4 % i morgentimene.....
Ja, og en omsetning på hele NOK 230 000.- til nå idag.
CVR is offline  
Old 12-10-2012, 11:58   #10
Syndicate
Newcomer

AS i forhandlinger med fagforeninger angående pensionsudgifter
12. oktober 2012 11:38 af Aktiefokus

Det skandinaviske flyselskab SAS søger at skære i sine pensionsudgifter gennem foranstaltninger såsom ændring af vilkår for efterløn. Det fortæller IR-chef Sture Stølen i et interview med Bloomberg News.

SAS er ifølge IR-chefen i forhandlinger med fagforeningerne angående pensionsbesparelser, og at flyselskabet ikke har taget nogen beslutning vedrørende yderligere besparelser.

Yderligere pointeres det, at flyselskabet har til hensigt at skære i størrelsen af sin pensionsrelaterede nedskrivninger, og på grund af verserende regnskabsmæssige regelændringer, så selskabet vil nu nedskrive 12 mia. skr. i oktober 2013.

Stølen udtaler også, at selskabet er på udkig efter yderligere besparelser end de vedvarende 4Excellence-program. Han tilføjer også, at SAS indsamler information fra potentielle købere af Ground Services
Syndicate is offline  
Old 12-10-2012, 12:11   #11
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Syndicate View Post
Stølen udtaler også, at selskabet er på udkig efter yderligere besparelser end de vedvarende 4Excellence-program. Han tilføjer også, at SAS indsamler information fra potentielle købere af Ground Services
Hvem snakker sant?

"Meldinger om at SAS Gruppen vil selge bakkeselskapet SAS Ground Handling som tidligere het SAS Ground Services, er ikke korrekt, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i Norge, til Aftenbladet."

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=25057&page=13
RIBRO is offline  
Old 12-10-2012, 15:15   #12
Utflyttet
Ute på tur

Litt her og:

http://e24.no/boers-og-finans/sas-ta...arder/20285677

Quote:
SAS tar tap på 12 milliarder
Pensjonsbombe sluker egenkapitalen. Selskapet trenger mer penger innen ett år.
-A
Utflyttet is offline  
Old 12-10-2012, 15:27   #13
RolfL
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by CVR View Post
Ja, og en omsetning på hele NOK 230 000.- til nå idag.
Ned på Stockholmsbörsen med c:a 2 %
RolfL is offline  
Old 12-10-2012, 15:30   #14
ole99
:-)

Denne planen var ikke akkurat punktlig, tre år forsinket. Håper det ordner seg for SAS og at så mange flyvende ansatte som mulig får beholde jobbene sine.

Last edited by ole99; 12-10-2012 at 15:46.
ole99 is offline  
Old 12-10-2012, 16:00   #15
Wahoo
ScanFlyer Molded

Tror ikke SAS har mye valg. 2012 ser ut til å bli nok ett negativt år og skal man ha håp om
at statene/eierne skal støtte dem atter en gang må det kuttes så det virkelig svir og synes. (Spesielt i ett valgår...)
I tillegg når egenkapitalen i 2013 skal skrives ned med 12 milliarder får de negativ egenkapital og er da insolvente.
Skulle ikke forrundre meg om foreningene blir tvunget til gigantiske kutt i pensjonene for å unngå dette

W

Last edited by Wahoo; 12-10-2012 at 16:09.
Wahoo is offline  
Old 12-10-2012, 16:11   #16
ole99
:-)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Tror ikke SAS har mye valg.
SAS har IKKE noe annet valg. Det er ikke annet flesk igjen å steke.
ole99 is offline  
Old 12-10-2012, 17:39   #17
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Høyre krever (nok en gang) at Norge selger seg ut av SAS:

http://e24.no/boers-og-finans/hoeyre...l-sas/20285936
Fly med oss is offline  
Old 12-10-2012, 19:06   #18
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Høyre krever (nok en gang) at Norge selger seg ut av SAS:

http://e24.no/boers-og-finans/hoeyre...l-sas/20285936
Selge seg ut til hvem? Er det noen som er interessert i å kjøpe(ja vet om tidligere spekulasjoner fra LH)? Min spådom er at ikke den rødgrønne regjeringen tør å spytte mer penger inn i SAS systemet til ingen nytte og ihvertfall ikke før et valgår. Får de borgerlige makta etter dette valget så ligger nok SAS sett fra norsk side tynt an.

Alt går for tregt i SAS dessverre. Det er for mange kokker og for mye søl. Som den eneste norske i SAS hovedledelse uttalte i et intervju for ikke så lenge siden så var hovedingrediensen av det at der SAS hadde sitt 3 prosjektmøte så hadde Norwegian allerede implementert dette - raskt og effektivt. Der har SAS sitt store ankepunkt - endringer og spareplaner tar så utrolig lang tid(ja vet at effektene av spareplaner kommer etterhvert men å få beslutninger satt ut i livet - det er det jeg tenker på).

I tillegg å kunne føre regnskap på en måte som ikke tar hensyn til fremtidige pensjonsforpliktelser i en slik strl orden er jo ikke i henhold til noen annen bedriftsstruktur jeg kan komme på i farten(bortsett fra å gå inn som eier i en fotballklubb da, der man KUNNE skrive verdien på spillere opp etter eget forgodtbefinnende for å havne i pluss på årets regnskap - uten sammenligning forøvrig - men kreativ regnskapsføring kan vi kalle det). Men ja lovverket har gitt rom for dette og således har alle kunne blitt forledet til å tro at SAS ikke går så verst. Dog har ledelsen i SAS blitt presset til å ha et mer troverdig regnskap som står til troverdighet og den ærligheten tror jeg er bra. Det kan faktisk også gjøre noe med en bedriftskultur som jeg vet(og jeg vet det er fy fy og si man prater med noen i et flyselskap pga av at jeg kan komme til å skrive noe som han/hun ikke burde sagt men det bryr jeg meg ikke om) kan være litt delt hvor de gamle satte og lite endringsvillige står imot de yngre og endringsvillige..

Ja jeg vet jeg får kjeft nå av SAS gjengen - men jeg ønsker ikke SAS annet en godt men jeg ønsker de skal drifte seg av egne penger ikke mine skattepenger i tillegg til de 150000NOK jeg i snitt de 10 siste årene har lagt igjen i selskapet.
Old 12-10-2012, 19:49   #19
RolfL
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Ned på Stockholmsbörsen med c:a 2 %
Och SAS slutade med -7.19 % på Stockholmsbörsen idag
RolfL is offline  
Old 12-10-2012, 20:26   #20
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Hovedproblem med SAS er hvordan all disse spare-pakker har virked. SAS har spart seg Milliarder over flere ar. Men effekten ble at deres konkurrenter kunne ta lettere enda större deler av marked-share.

KL spiser fra AMS, NAX spiser fra deres respektive baser, en AB spiser fra TXL og DUS. Resultatet er faktum at SAS har ikke stor nok inntjening som de trenger for a kunne fa balansen til a kompensere for pensjons-forpliktelser.

Ergo sparer man enda mere. Dette vil bety at man ma fragi seg enda flere ruter, som igjen gir mer plass for de aggressive konkurrenter. Og selv partnere som LH begynner na a kjempe om de samme kunder som SAS... TXL-ARN er den beste eksempel pa dette.

SAS ma finne to spörsmal: Först, hvordan handterer man pensjons-forpliktelser eller blir kvitt av dem. Og deretter, hvordan möter man de stadig ökende konkurranse som faktisk virker som en stor stövsuger og tar flere og flere pax ut av SAS sitt nettverk. Og for all dette har man ca 1-2 maneder tid.

LH har vist en mulig vei. Men om SK kan folge etter far bare tida vise...

Posting Rules