![]() |
|
![]() |
#1161 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1162 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1163 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Det ville jeg ikke bekymret meg for. Kommer noen opp med et konsept som funker, og som folk har tro på så finnes det alltid penger. Forutsatt at noen kommer opp med en forretningsplan og ide som er lønnsom så syns jeg nye SAS hadde vært veldig aktuelt å kjøpe aksjer i.
Men la oss nå heller håpe at gamle SAS klarer seg ![]() |
![]() |
![]() |
#1164 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Varför går Pursern då ut i media med namn och bild och anger konkreta belopp på hur mycket pengar hon kommer förlora per månad?
Det finns de här som också hävdar att en pensionerad SAS kapten aldrig kan få 75 000 NOK per månad i pension från SK. Likaså betkräftar nuvarande 57 åriga Avinor chefen och tidigare SAS kaptenen att han får 75 000 NOK per månad i pension från SAS. Varför skulle dessa människor prata om konkreta sifferbelopp som inte stämmer? Last edited by L-1011; 17-11-2012 at 11:44. |
![]() |
![]() |
#1165 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#1166 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|||
![]() |
![]() |
#1167 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1168 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Pensjonsalder har vert 60 år, men med mulighet til å gå av ved 55-57 års alder, men da med redusert utbetaling avhengig av hvor lenge en har arbeidet i SAS. I perioder med overtallighet har så SAS gitt tilbud om bedre pakker for de dyre og gamle, for at de skulle slutte istedenfor de yngste og billigste pilotene. Det var nok denne pakken Avinor-Dag tok, og med sin direktørlønn i SAS var han nok på toppen av toppen. Frem til folketrygden slår inn ved 67 år så er det pensjonsordningen som har dekket hele utbetalingen av pensjon, men ved fylte 67 så samordnes denne med folketrygden, slik at størrelsen på pensjonen ikke øker. For å finne ut hvor mye jeg selv ville få så kontaktet jeg forsikringsselskapet, og det noe forenklede svaret jeg fikk var at jeg med den gamle ordningen ville få 60-65% av sluttlønn. Hvordan noen av dere kan komme med svada om pensjon høyere enn lønn har jeg ingen anelse om, og det bryr meg egentlig heller ikke så mye. Hvis dere tror at en finner kunnskap om pensjon i VG og sex og samliv i pornoblad så gjerne for meg. Nå drar jeg heller ut og yter det som jeg håper ikke er en siste innsats for SAS... GO! |
|
![]() |
![]() |
#1169 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]() Quote:
Husker jeg ikke helt feil, så ble det i forbindelse med en debatt på NRK uttalt at Avinorsjefen fikk utbetalt 75000 kr hver mnd fra SAS. Og det ble sagt av en SAS-mann, noe som fikk det til å dirre i barten til Wikestad. Om han mente at SAS betalte ut dette, dvs brutto, eller om han tenkte på hva Avinorsjefen fikk inn på kontor (netto), skal være usagt. |
|
![]() |
![]() |
#1170 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
det er vel ingen som snakker om nettolønninger ?
|
![]() |
![]() |
#1171 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Når det ble sagt at han fikk utbetalt 75000 kr, så kan vel det tydes både som netto og brutto.
Uansett, ethvert firma som betaler ut millioner i lønn hver eneste måned til folk som ikke bidrar i produksjonen, er vel mer eller mindre dømt til å mislykkes. Hadde vi på min arbeidsplass skulle betalt lønn til folk som har sluttet, ville man ikke engang vurdert å sette kroken på døra, den ville vært murt igjen for lenge siden. |
![]() |
![]() |
#1172 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg tror denne lönnsdiskusjon er altfor ensidig. Selv om SAS sine lönninger utgjör 33% av alle selskaps kostnader (som de ikke gjör) sa vil en reduksjon i lönninger pa 15/ gi en besparelse av ca 5%. Disse 5% vil aldri rekke for a kunne snu selskaped rund. Hva er da med de restende 67% ?
Lönnsdiskusjonen er rent klassekamp. Men slik kan man ikke löse de problemer som SAS har. Derfor er det oppsiktsvekkende at alle mener at lönnen ned bevarer SAS. Det bare forlenger litt den dödsspiralen som SAS er inne.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#1173 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Purseren som ble sitert på NRK viste til et ganske stort regnestykke som innbefattet diett, økt arbeidstid, i tillegg til reduksjon i lønn. Men dette ble klippet bort. Dette med lønn, er EN liten del av en større pakke for omstilling. Om noen virkelig tror at lnnen er det eneste som skal til, og tror at dette er det man jobber med som eneste løsning er man bra naiv. Dette er for oss ansatte på "gulvet" lønn, arbeidstid, fritid, sjekk inn/ut, hoteller, transport osv. Alt som har med jobben å gjøre. Utover dette kommer effektivisering av administrasjon, utsalg av eiendeler, osv osv. Men det er selvfølgelig, og speisielt på dette forumet mye mer gøy å diskutere lønn på feil grunnlag. Selv om det er påpekt flere ganger i denne tråden, fortsetter diskusjonen om lønn og helt feil beløp, og grunnlag. Les, tenk, pust, og så skriv. |
|
![]() |
![]() |
#1174 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Eller har de blitt ført ett annet sted? W |
|
![]() |
![]() |
#1175 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
#1176 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,785
|
![]() Quote:
Hva jeg vil? Ha en jobb og gå til på mandag, men aller helst ville jeg sluppet å bruke helga til å tenke ![]() Og nei, jeg flyr ikke, jeg er "bare" vedtatt solgt |
|
![]() |
![]() |
#1177 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap. Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i... Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg! |
|
![]() |
![]() |
#1178 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Säger inte EU regelverket att piloter ska jobba kunna yrkesarbeta till 65 år?
I Sverige är den lagstadgade pensionsåldern 65 år för piloter. |
![]() |
![]() |
#1179 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
|
![]()
Ser cabincrew for provisjon av salget ombord. Hvor mye er det snakk om?
|
![]() |
![]() |
#1180 |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]()
SAS kan miste flylisensen
Hvis SAS-forhandlingene ikke fører frem til en avtale med medarbeiderne, oppfyller ikke SAS EUs krav til luftfartsselskaper og kan dermed miste flylisensen. http://e24.no/lov-og-rett/sas-kan-mi...ensen/20300964
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |