Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2012, 13:13   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

det er vel ingen som snakker om nettolønninger ?
sail4fun is offline  
Old 17-11-2012, 13:20   #2
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Når det ble sagt at han fikk utbetalt 75000 kr, så kan vel det tydes både som netto og brutto.

Uansett, ethvert firma som betaler ut millioner i lønn hver eneste måned til folk som ikke bidrar i produksjonen, er vel mer eller mindre dømt til å mislykkes.

Hadde vi på min arbeidsplass skulle betalt lønn til folk som har sluttet, ville man ikke engang vurdert å sette kroken på døra, den ville vært murt igjen for lenge siden.
Balle Chlorin is offline  
Old 17-11-2012, 13:40   #3
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Når det ble sagt at han fikk utbetalt 75000 kr, så kan vel det tydes både som netto og brutto.

Uansett, ethvert firma som betaler ut millioner i lønn hver eneste måned til folk som ikke bidrar i produksjonen, er vel mer eller mindre dømt til å mislykkes.

Hadde vi på min arbeidsplass skulle betalt lønn til folk som har sluttet, ville man ikke engang vurdert å sette kroken på døra, den ville vært murt igjen for lenge siden.
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!

Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.

Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i...

Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg!
Lamox is offline  
Old 17-11-2012, 14:34   #4
Pluto
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post

Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Pluto is offline  
Old 17-11-2012, 14:38   #5
Dash
ScanFlyer Molded

Hei! Et spørsmål bare.

Når tror dere vi får vite om fagforeningene skriver under? Fristen er jo i morgen, men kommer der noen pressekonferanse i morgen?
Dash is offline  
Old 17-11-2012, 15:22   #6
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Etter en tidligere pilots raseriutbrudd over at noen kommer med fakta så hadde ikke jeg tenkt svare mer på dette forumet, men for info; Det tok mange år før land som Frankrike, Hellas, Portugal og ikke minst USA aksepterte piloter over 60 år. Med USA gikk det så langt at SAS i flere tilfeller måtte sende kaptein passiv over for å fly flyet hjem når de hadde planlagt for tight, og en forsinkelse førte til at piloten ble 60 år og 1 dag på retur flight. Å ha piloter som kunne fly kun deler av rutenettet var aldri noe altenativ, og den avtalefestede pensjonsalderen på 60 år bestod.

Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...

Men nå får dere klø hverandre på ryggen - dere blir nok sikkert enige om det meste. So long!

Last edited by Lamox; 17-11-2012 at 15:29.
Lamox is offline  
Old 17-11-2012, 16:11   #7
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...
Den normale pensjonsalderen for flygende personel i SAS er 60 år. I.h.t avtaler med SAS piloter i Danmark,
Norge og Sverige samt kabinpersonal i Norge gis frivillig førtids-pensjon fra tidligst 55 år.

(SAS Regnskap 2011)

W

Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 16:20.
Wahoo is offline  
Old 17-11-2012, 18:20   #8
elgen
Newcomer

Quote:

Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i...

Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg!
Hva er kilden din på at det har vært praktisert flystopp ved 60 år?
elgen is offline  
Old 17-11-2012, 14:14   #9
XPilot
SVG/ENZV

XPilot's Avatar

SAS kan miste flylisensen

Hvis SAS-forhandlingene ikke fører frem til en avtale med medarbeiderne, oppfyller ikke SAS EUs krav til luftfartsselskaper og kan dermed miste flylisensen.

http://e24.no/lov-og-rett/sas-kan-mi...ensen/20300964
XPilot is offline  
Old 17-11-2012, 13:21   #10
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Jeg tror denne lönnsdiskusjon er altfor ensidig. Selv om SAS sine lönninger utgjör 33% av alle selskaps kostnader (som de ikke gjör) sa vil en reduksjon i lönninger pa 15/ gi en besparelse av ca 5%. Disse 5% vil aldri rekke for a kunne snu selskaped rund. Hva er da med de restende 67% ?

Lönnsdiskusjonen er rent klassekamp. Men slik kan man ikke löse de problemer som SAS har. Derfor er det oppsiktsvekkende at alle mener at lönnen ned bevarer SAS. Det bare forlenger litt den dödsspiralen som SAS er inne.
Old 17-11-2012, 13:32   #11
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror denne lönnsdiskusjon er altfor ensidig. Selv om SAS sine lönninger utgjör 33% av alle selskaps kostnader (som de ikke gjör) sa vil en reduksjon i lönninger pa 15/ gi en besparelse av ca 5%. Disse 5% vil aldri rekke for a kunne snu selskaped rund. Hva er da med de restende 67% ?

Lönnsdiskusjonen er rent klassekamp. Men slik kan man ikke löse de problemer som SAS har. Derfor er det oppsiktsvekkende at alle mener at lönnen ned bevarer SAS. Det bare forlenger litt den dödsspiralen som SAS er inne.
Bare for å oppklare litt mer
Purseren som ble sitert på NRK viste til et ganske stort regnestykke som innbefattet diett, økt arbeidstid, i tillegg til reduksjon i lønn. Men dette ble klippet bort.

Dette med lønn, er EN liten del av en større pakke for omstilling.
Om noen virkelig tror at lnnen er det eneste som skal til, og tror at dette er det man jobber med som eneste løsning er man bra naiv.
Dette er for oss ansatte på "gulvet" lønn, arbeidstid, fritid, sjekk inn/ut, hoteller, transport osv. Alt som har med jobben å gjøre.
Utover dette kommer effektivisering av administrasjon, utsalg av eiendeler, osv osv.
Men det er selvfølgelig, og speisielt på dette forumet mye mer gøy å diskutere lønn på feil grunnlag. Selv om det er påpekt flere ganger i denne tråden, fortsetter diskusjonen om lønn og helt feil beløp, og grunnlag.

Les, tenk, pust, og så skriv.
SAS-Steward is offline  
Old 17-11-2012, 13:35   #12
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Bare for å oppklare litt mer
Purseren som ble sitert på NRK viste til et ganske stort regnestykke som innbefattet diett, økt arbeidstid, i tillegg til reduksjon i lønn. Men dette ble klippet bort.

Dette med lønn, er EN liten del av en større pakke for omstilling.
Om noen virkelig tror at lnnen er det eneste som skal til, og tror at dette er det man jobber med som eneste løsning er man bra naiv.
Dette er for oss ansatte på "gulvet" lønn, arbeidstid, fritid, sjekk inn/ut, hoteller, transport osv. Alt som har med jobben å gjøre.
Utover dette kommer effektivisering av administrasjon, utsalg av eiendeler, osv osv.
Men det er selvfølgelig, og speisielt på dette forumet mye mer gøy å diskutere lønn på feil grunnlag. Selv om det er påpekt flere ganger i denne tråden, fortsetter diskusjonen om lønn og helt feil beløp, og grunnlag.

Les, tenk, pust, og så skriv.
Men dette er eksakt mitt punkt. Den mate, som SAS opererer sine fly idag, kan de rett og slett ikke fly profitabelt, selv om de halverer lönnen til sine ansatte. De store penger henter man andre steder, men ikke fra lönninger!
Old 17-11-2012, 13:32   #13
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Har pensjonene vært med i "lønnskostnader" posten i regnskapet til SAS?
Eller har de blitt ført ett annet sted?

W
Wahoo is offline  
Closed Thread

Posting Rules