![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
det er vel ingen som snakker om nettolønninger ?
|
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Når det ble sagt at han fikk utbetalt 75000 kr, så kan vel det tydes både som netto og brutto.
Uansett, ethvert firma som betaler ut millioner i lønn hver eneste måned til folk som ikke bidrar i produksjonen, er vel mer eller mindre dømt til å mislykkes. Hadde vi på min arbeidsplass skulle betalt lønn til folk som har sluttet, ville man ikke engang vurdert å sette kroken på døra, den ville vært murt igjen for lenge siden. |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap. Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i... Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg! |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Hei! Et spørsmål bare.
Når tror dere vi får vite om fagforeningene skriver under? Fristen er jo i morgen, men kommer der noen pressekonferanse i morgen? |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok... Men nå får dere klø hverandre på ryggen - dere blir nok sikkert enige om det meste. So long! Last edited by Lamox; 17-11-2012 at 15:29. |
|
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Norge og Sverige samt kabinpersonal i Norge gis frivillig førtids-pensjon fra tidligst 55 år. (SAS Regnskap 2011) W Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 16:20. |
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2012
Posts: 47
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#9 |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]()
SAS kan miste flylisensen
Hvis SAS-forhandlingene ikke fører frem til en avtale med medarbeiderne, oppfyller ikke SAS EUs krav til luftfartsselskaper og kan dermed miste flylisensen. http://e24.no/lov-og-rett/sas-kan-mi...ensen/20300964
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
![]() |
![]() |
#10 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg tror denne lönnsdiskusjon er altfor ensidig. Selv om SAS sine lönninger utgjör 33% av alle selskaps kostnader (som de ikke gjör) sa vil en reduksjon i lönninger pa 15/ gi en besparelse av ca 5%. Disse 5% vil aldri rekke for a kunne snu selskaped rund. Hva er da med de restende 67% ?
Lönnsdiskusjonen er rent klassekamp. Men slik kan man ikke löse de problemer som SAS har. Derfor er det oppsiktsvekkende at alle mener at lönnen ned bevarer SAS. Det bare forlenger litt den dödsspiralen som SAS er inne.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Purseren som ble sitert på NRK viste til et ganske stort regnestykke som innbefattet diett, økt arbeidstid, i tillegg til reduksjon i lønn. Men dette ble klippet bort. Dette med lønn, er EN liten del av en større pakke for omstilling. Om noen virkelig tror at lnnen er det eneste som skal til, og tror at dette er det man jobber med som eneste løsning er man bra naiv. Dette er for oss ansatte på "gulvet" lønn, arbeidstid, fritid, sjekk inn/ut, hoteller, transport osv. Alt som har med jobben å gjøre. Utover dette kommer effektivisering av administrasjon, utsalg av eiendeler, osv osv. Men det er selvfølgelig, og speisielt på dette forumet mye mer gøy å diskutere lønn på feil grunnlag. Selv om det er påpekt flere ganger i denne tråden, fortsetter diskusjonen om lønn og helt feil beløp, og grunnlag. Les, tenk, pust, og så skriv. |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Eller har de blitt ført ett annet sted? W |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |