Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2012, 13:13   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default

det er vel ingen som snakker om nettolønninger ?
sail4fun is offline  
Old 17-11-2012, 13:20   #2
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
det er vel ingen som snakker om nettolønninger ?
Når det ble sagt at han fikk utbetalt 75000 kr, så kan vel det tydes både som netto og brutto.

Uansett, ethvert firma som betaler ut millioner i lønn hver eneste måned til folk som ikke bidrar i produksjonen, er vel mer eller mindre dømt til å mislykkes.

Hadde vi på min arbeidsplass skulle betalt lønn til folk som har sluttet, ville man ikke engang vurdert å sette kroken på døra, den ville vært murt igjen for lenge siden.
Balle Chlorin is offline  
Old 17-11-2012, 13:40   #3
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Når det ble sagt at han fikk utbetalt 75000 kr, så kan vel det tydes både som netto og brutto.

Uansett, ethvert firma som betaler ut millioner i lønn hver eneste måned til folk som ikke bidrar i produksjonen, er vel mer eller mindre dømt til å mislykkes.

Hadde vi på min arbeidsplass skulle betalt lønn til folk som har sluttet, ville man ikke engang vurdert å sette kroken på døra, den ville vært murt igjen for lenge siden.
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!

Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.

Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i...

Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg!
Lamox is offline  
Old 17-11-2012, 14:34   #4
Pluto
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 46
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!

Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Pluto is offline  
Old 17-11-2012, 14:38   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Hei! Et spørsmål bare.

Når tror dere vi får vite om fagforeningene skriver under? Fristen er jo i morgen, men kommer der noen pressekonferanse i morgen?
Dash is offline  
Old 17-11-2012, 15:22   #6
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Pluto View Post
Da jeg leste JAR-teori i 2001 kunne man inneha ATPL-sertifikat tom 64 års alder. Dersom man var over 60 måtte den andre i cocpit være under 60. Dette var eneste begrensning, hvorfor har det tatt så lang tid å oppdage denne regelen?
Etter en tidligere pilots raseriutbrudd over at noen kommer med fakta så hadde ikke jeg tenkt svare mer på dette forumet, men for info; Det tok mange år før land som Frankrike, Hellas, Portugal og ikke minst USA aksepterte piloter over 60 år. Med USA gikk det så langt at SAS i flere tilfeller måtte sende kaptein passiv over for å fly flyet hjem når de hadde planlagt for tight, og en forsinkelse førte til at piloten ble 60 år og 1 dag på retur flight. Å ha piloter som kunne fly kun deler av rutenettet var aldri noe altenativ, og den avtalefestede pensjonsalderen på 60 år bestod.

Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...

Men nå får dere klø hverandre på ryggen - dere blir nok sikkert enige om det meste. So long!

Last edited by Lamox; 17-11-2012 at 15:29.
Lamox is offline  
Old 17-11-2012, 16:11   #7
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Det finnes ingen "lagstadgad" pensjonsalder for piloter som enkelte hevder - kun en alder hvor sertifikatet inddras, og den er nå 65 år. Og så vidt jeg vet er 65 år nå akseptert i alle land, men det er ingen større flyselskap i EU eller USA som jeg vet om som ennå har økt pensjonsalderen tilsvarende. Men det kommer nok...
Den normale pensjonsalderen for flygende personel i SAS er 60 år. I.h.t avtaler med SAS piloter i Danmark,
Norge og Sverige samt kabinpersonal i Norge gis frivillig førtids-pensjon fra tidligst 55 år.

(SAS Regnskap 2011)

W

Last edited by Wahoo; 17-11-2012 at 16:20.
Wahoo is offline  
Old 17-11-2012, 18:20   #8
elgen
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 47
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Du kan jo sette deg LITT inn i situasjonen før du hamrer løs!

Enten piloten gikk av ved 57, 60, 62 eller 65 år; Et flyselskap har ikke hatt noe valg; Folketrygden har til nå ikke betalt et øre før fylte 67, mens flysertifikatene ble inndradd ved 60. Da er det pensjonsselskap eller flyselskapet over driften som har måtte betale, og det gjelder ALLE flyselskap.

Nå er jo folketrygden i full forandring, det er slutt på flystopp ved fylte 60 år, og den nye pensjonsalderen i SAS ser ut til å bli 65, så fremover blir det helt annerledes. Men det er jo historien dere er mest interessert i...

Men nå skal jeg ikke blande meg mer - ut og jobbe, så kan dere hisse hverandre opp over hvor håpløst idiotisk alt med SAS er...! God helg!
Hva er kilden din på at det har vært praktisert flystopp ved 60 år?
elgen is offline  
Old 17-11-2012, 14:14   #9
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

SAS kan miste flylisensen

Hvis SAS-forhandlingene ikke fører frem til en avtale med medarbeiderne, oppfyller ikke SAS EUs krav til luftfartsselskaper og kan dermed miste flylisensen.

http://e24.no/lov-og-rett/sas-kan-mi...ensen/20300964
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline  
Old 17-11-2012, 13:21   #10
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
det er vel ingen som snakker om nettolønninger ?
Jeg tror denne lönnsdiskusjon er altfor ensidig. Selv om SAS sine lönninger utgjör 33% av alle selskaps kostnader (som de ikke gjör) sa vil en reduksjon i lönninger pa 15/ gi en besparelse av ca 5%. Disse 5% vil aldri rekke for a kunne snu selskaped rund. Hva er da med de restende 67% ?

Lönnsdiskusjonen er rent klassekamp. Men slik kan man ikke löse de problemer som SAS har. Derfor er det oppsiktsvekkende at alle mener at lönnen ned bevarer SAS. Det bare forlenger litt den dödsspiralen som SAS er inne.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 17-11-2012, 13:32   #11
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror denne lönnsdiskusjon er altfor ensidig. Selv om SAS sine lönninger utgjör 33% av alle selskaps kostnader (som de ikke gjör) sa vil en reduksjon i lönninger pa 15/ gi en besparelse av ca 5%. Disse 5% vil aldri rekke for a kunne snu selskaped rund. Hva er da med de restende 67% ?

Lönnsdiskusjonen er rent klassekamp. Men slik kan man ikke löse de problemer som SAS har. Derfor er det oppsiktsvekkende at alle mener at lönnen ned bevarer SAS. Det bare forlenger litt den dödsspiralen som SAS er inne.
Bare for å oppklare litt mer
Purseren som ble sitert på NRK viste til et ganske stort regnestykke som innbefattet diett, økt arbeidstid, i tillegg til reduksjon i lønn. Men dette ble klippet bort.

Dette med lønn, er EN liten del av en større pakke for omstilling.
Om noen virkelig tror at lnnen er det eneste som skal til, og tror at dette er det man jobber med som eneste løsning er man bra naiv.
Dette er for oss ansatte på "gulvet" lønn, arbeidstid, fritid, sjekk inn/ut, hoteller, transport osv. Alt som har med jobben å gjøre.
Utover dette kommer effektivisering av administrasjon, utsalg av eiendeler, osv osv.
Men det er selvfølgelig, og speisielt på dette forumet mye mer gøy å diskutere lønn på feil grunnlag. Selv om det er påpekt flere ganger i denne tråden, fortsetter diskusjonen om lønn og helt feil beløp, og grunnlag.

Les, tenk, pust, og så skriv.
SAS-Steward is offline  
Old 17-11-2012, 13:35   #12
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Bare for å oppklare litt mer
Purseren som ble sitert på NRK viste til et ganske stort regnestykke som innbefattet diett, økt arbeidstid, i tillegg til reduksjon i lønn. Men dette ble klippet bort.

Dette med lønn, er EN liten del av en større pakke for omstilling.
Om noen virkelig tror at lnnen er det eneste som skal til, og tror at dette er det man jobber med som eneste løsning er man bra naiv.
Dette er for oss ansatte på "gulvet" lønn, arbeidstid, fritid, sjekk inn/ut, hoteller, transport osv. Alt som har med jobben å gjøre.
Utover dette kommer effektivisering av administrasjon, utsalg av eiendeler, osv osv.
Men det er selvfølgelig, og speisielt på dette forumet mye mer gøy å diskutere lønn på feil grunnlag. Selv om det er påpekt flere ganger i denne tråden, fortsetter diskusjonen om lønn og helt feil beløp, og grunnlag.

Les, tenk, pust, og så skriv.
Men dette er eksakt mitt punkt. Den mate, som SAS opererer sine fly idag, kan de rett og slett ikke fly profitabelt, selv om de halverer lönnen til sine ansatte. De store penger henter man andre steder, men ikke fra lönninger!
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 17-11-2012, 13:32   #13
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror denne lönnsdiskusjon er altfor ensidig. Selv om SAS sine lönninger utgjör 33% av alle selskaps kostnader (som de ikke gjör) sa vil en reduksjon i lönninger pa 15/ gi en besparelse av ca 5%. Disse 5% vil aldri rekke for a kunne snu selskaped rund. Hva er da med de restende 67% ?
Har pensjonene vært med i "lønnskostnader" posten i regnskapet til SAS?
Eller har de blitt ført ett annet sted?

W
Wahoo is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... Extra230 Reiseforum 31 28-05-2009 07:13
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. ENKB Flyforum 7 17-01-2007 07:53
Breaking news: SAS satser stort!!! EB Flyforum 75 28-08-2006 12:53


All times are GMT +2. The time now is 21:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.