Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2012, 17:46   #981
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det har vel vært dedattanter her inne som har hevdet at startlønnen for FO'er i DY lå på rundt 360-370.000,- når de fortsatt hyret inn på faste kontrakter. Dersom dette medfører riktighet så er det vel omtrent der SK nå legger seg (med 30.000 DKK per måned).
For å sammenligne med et annet operativt yrke, ligger toglederlønnen på ca 600.000 i året, inkludert tillegg. En del tjener betydelig mer, men da på grunn av overtid og ekstravakter. Veien til å bli togleder går via stilling som togekspeditør, men minimumstid fra man starter i Jernbaneverket til man er ferdig togleder er ca 2 år. Hele utdannelsen er lønnet.

Jeg fatter ikke hvorfor noen i det hele tatt skulle gidde å bli pilot med en månedslønn på 30.000. Med 47-60 timers arbeidsuke og fri hver fjerde helg i stedet for 30-35 timers uke og arbeid hver tredje, som er normalt turnusarbeid.

Nei, fytti grisen. Stå på.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline  
Old 15-11-2012, 17:46   #982
tiemand
ScanFlyer Blue

Selskapets pressetalsmann heller ytterligere bensin på bålet, utrolig hvor fort dette utfolder seg nå.

(dn.no):

Anbefaler billettkjøp med kredittkort
Dersom flyselskapet ikke får gjennom den foreslåtte spareplanen denne uken, slutter flyene å gå umiddelbart. Selv informasjonsjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen anbefaler kundene å betale med kredittkort i tilfelle selskapet går under.

- Vi forstår selvsagt at det eksisterer en uro. Det er ingen dum idé å kjøpe billetter med kredittkort i SAS, uttalte han til DN.no torsdag.
tiemand is offline  
Old 15-11-2012, 17:56   #983
Nils
Newcomer

http://e24.no/boers-og-finans/levera...akken/20299982

To ting fra dette:

1. Rykter om forhåndsbetaling var feil
2.E24 leser Flyprat.no
Nils is offline  
Old 15-11-2012, 17:56   #984
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Selskapets pressetalsmann heller ytterligere bensin på bålet, utrolig hvor fort dette utfolder seg nå.

(dn.no):

Anbefaler billettkjøp med kredittkort
Dersom flyselskapet ikke får gjennom den foreslåtte spareplanen denne uken, slutter flyene å gå umiddelbart. Selv informasjonsjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen anbefaler kundene å betale med kredittkort i tilfelle selskapet går under.

- Vi forstår selvsagt at det eksisterer en uro. Det er ingen dum idé å kjøpe billetter med kredittkort i SAS, uttalte han til DN.no torsdag.

Dette er så utrolig oppsiktsvekkende å høre bli presentert av ledelsen!
Kan dette i realiteten bety en styrt konkurs, med regjeringenes velsignelse? Tror det ikke kommer til å eksister noe SAS fra mandag av med disse uttalelsene, dessverre.

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline  
Old 15-11-2012, 17:58   #985
OEH
ScanFlyer Gold

Virker som det kan være en god ide å booke billett hos andre selskaper enn SAS dersom man har behov for flyreiser fremover.
OEH is offline  
Old 15-11-2012, 18:09   #986
tiedomi
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Nils View Post

To ting fra dette:

2.E24 leser Flyprat.no

At E24 henter info her kan forklare en hel del av spekulasjonene som florerer i media. Skremmende !!!
tiedomi is offline  
Old 15-11-2012, 18:10   #987
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Dette er så utrolig oppsiktsvekkende å høre bli presentert av ledelsen!
Kan dette i realiteten bety en styrt konkurs, med regjeringenes velsignelse? Tror det ikke kommer til å eksister noe SAS fra mandag av med disse uttalelsene, dessverre.
Tvert i mot, det som er så vanvittig oppsiktsvekkende; er at medier har så stor makt i Norge (og forsåvidt andre land), særlig når de sitter på makta og bruker eksempelvis dette foraet som kilde. Når det i mine øyne er så vanvittig mye bambus som er ute og går i denne tråden at jeg etter å ha lest hele denne tråden omtrent sitter igjen med like mye verifull fakta som jeg hadde gjort av å lese "Den offisielle Justin Bieber-tråden" på kvinneguiden.no.

Jeg tviler høyst og sterkt på at informasjonssjefen har uttalt seg i nøyaktig det ordlaget. Skal ha det på video eller lydopptak før jeg åpner døra for at det er en reell uttalelse.

Makan til ryktesprening og høytsvevende spekulasjoner..... DET er det!
Old 15-11-2012, 18:27   #988
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Det mest påfallende er konsernsjefens uvilje til å forsikre kundene om at det er trygt å bestille SAS billetter.

Det er det samme som å si at det IKKE er trygt.

Slik opptreden fra den øverste sjef bidrar sterkt til de siste spikrene.
I det mindste er manden ærlig. Det ER ikke sikkert at betale for en SAS billet i disse dage mindre du tegner konkursdækning eller betaler med kredit card.
JELSC is offline  
Old 15-11-2012, 18:39   #989
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Det er ingen dum idé å kjøpe billetter med kredittkort i SAS, uttalte han til DN.no torsdag. [/I]
Manden har helt ret. Giv ham en pris for ærlig kommunikation.
JELSC is offline  
Old 15-11-2012, 18:40   #990
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hvordan et satsene og reglene for det å havne på NAV fremfor å ta til takke med denne lønnsteduksjonen? Vil ikke de som tjener opptil 6G (er vel rundt 480k?) faktisk komme vel så bra ut av det hvis de mister jobben, men kommer seg i arbeid innen et år. Eller hvor lang tid det tar før man havner på arbeidsavklaringspenger?
Old 15-11-2012, 18:41   #991
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Nils View Post

To ting fra dette:

2.E24 leser Flyprat.no
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2508971.ece

Quote:
I banksektoren kalles det et "bank run" når kundene mister tilliten til banken og alle vil ta ut sparepengene sine samtidig. Et slikt press har SAS opplevd de siste dagene etter at kunder har stormet til SAS' web-butikk for å bruke opp eurobonus-poengene i tilfelle SAS går konkurs. Nettbutikken tilbyr tusenvis av varer som elektronikk, solbriller og klær som kundene kan kjøpe med opptjente eurobonuspoeng.

Men torsdag ble nettbutikken stengt i flere timer.

- Ifølge SAS i Sverige er eurobonus-shoppen nede på grunn av høy belastning, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø.
-A
Utflyttet is offline  
Old 15-11-2012, 18:44   #992
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
og kundene med bestilte billetter og oppfylte EB kontoer
Det er egentlig uvesentlig og peanuts. En og annen "hjerteskjærende" historie om en ødelagt Londontur blir det vel, men tror nok de fleste enten har brukt kredittkort eller det kun er snakk om noen tusen

Bonuspoeng er mer surt, enn plagsomt. Selv om jeg i såfall vil tape mange poeng har det ingenting å si da det ikke har noen casheffekt.

Så det økonomiske tapet havner hos de ansatte, kreditorer, leverandører, kredittkortsselskapene, samt skattebetalerene
Old 15-11-2012, 18:55   #993
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Bonuspoeng er mer surt, enn plagsomt. Selv om jeg i såfall vil tape mange poeng har det ingenting å si da det ikke har noen casheffekt.
Om det ikke har noen kontakteffekt nå, så har det en effekt på fremtidig kontantbeholdning avhengig av hvor mange poeng du har. For mitt tilfelle ser jeg på det som en fremtidig ekstrautgift på mellom 5.000 og 10.000 kroner dersom mine 70.000 poeng forsvinner.
Fly med oss is offline  
Old 15-11-2012, 18:57   #994
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Nå nærmer vi oss styggelig fort 1000 innlegg i denne tråden som startet for 33 dager siden. Ser man på de første innleggene er det en helt annen stemning på førstesiden enn hva som har kommet frem de siste par dager. Jeg vil tro og håpe på at SAS overlever, men min tro er nå veldig svak. Jeg vil si det så sterkt at SAS er i ferd med å begå selvmord. Det er ledelsen som må ta hovedansvaret for dette selvmordet. SAS forhold til media har vært katastrofal. Å være omtrentlig eller rett og slett lyve som denne som var på førstesiden i denne tråden: "Meldinger om at SAS Gruppen vil selge bakkeselskapet SAS Ground Handling som tidligere het SAS Ground Services, er ikke korrekt, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i Norge, til Aftenbladet." Oppdager media noe slikt så er det gjort. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og se om det er gjort på mandag.
Old 15-11-2012, 18:59   #995
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er egentlig uvesentlig og peanuts. En og annen "hjerteskjærende" historie om en ødelagt Londontur blir det vel, men tror nok de fleste enten har brukt kredittkort eller det kun er snakk om noen tusen

Så det økonomiske tapet havner hos de ansatte, kreditorer, leverandører, kredittkortsselskapene, samt skattebetalerene
"For min del har jeg ett hotell opphold på Samoa til 15 tusen og endel utflukter som er non refundable og tipper det ikke bare er meg som går på tilsvarende tap ved en konkurs.

Last edited by Utflyttet; 15-11-2012 at 19:01.
jameson82 is offline  
Old 15-11-2012, 19:04   #996
XPilot
SVG/ENZV

XPilot's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Tvert i mot, det som er så vanvittig oppsiktsvekkende; er at medier har så stor makt i Norge (og forsåvidt andre land), særlig når de sitter på makta og bruker eksempelvis dette foraet som kilde. Når det i mine øyne er så vanvittig mye bambus som er ute og går i denne tråden at jeg etter å ha lest hele denne tråden omtrent sitter igjen med like mye verifull fakta som jeg hadde gjort av å lese "Den offisielle Justin Bieber-tråden" på kvinneguiden.no.

Jeg tviler høyst og sterkt på at informasjonssjefen har uttalt seg i nøyaktig det ordlaget. Skal ha det på video eller lydopptak før jeg åpner døra for at det er en reell uttalelse.

Makan til ryktesprening og høytsvevende spekulasjoner..... DET er det!
Dette foraet er jo for generell flyprat for alle og enhver. Dermed blir de informasjonene og insinuasjonene som kommer frem her samt media bildet, diskutert.

Skulle nesten tro at noen av de som er her inne er av inntrykk av at dette er en intern SAS ansattes forum og at vi da sviker med spekulasjonene våre som baserer seg på gitte informasjon!

SAS Ansatte må innse at drittslenging og nekting av real informasjon ikke gjør annet enn at det spekuleres mer og kansje med mer temperatur.

La oss være saklige med det som foreligger og heller bli informert om hvorfor dere som direkte berøres av dette kan bidra med oppklarende informasjon ELLER forklaring på hvorfor det skal "dysses" ned.
XPilot is offline  
Old 15-11-2012, 19:40   #997
ole99
:-)

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Na24.no
http://www.na24.no/m/?articleId=3514145 "Å fly bør være gratis" - Eivind Roald
Skrives veldig mye forskjellig om SAS i media nå.
ole99 is offline  
Old 15-11-2012, 19:44   #998
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

NRK 1 Debatten kl 2130-2230 skal handle om situasjonen i SAS i dag. Blir interessant.
AirbusTrond is offline  
Old 15-11-2012, 19:52   #999
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
Dette foraet er jo for generell flyprat for alle og enhver. Dermed blir de informasjonene og insinuasjonene som kommer frem her samt media bildet, diskutert.

Skulle nesten tro at noen av de som er her inne er av inntrykk av at dette er en intern SAS ansattes forum og at vi da sviker med spekulasjonene våre som baserer seg på gitte informasjon!

SAS Ansatte må innse at drittslenging og nekting av real informasjon ikke gjør annet enn at det spekuleres mer og kansje med mer temperatur.

La oss være saklige med det som foreligger og heller bli informert om hvorfor dere som direkte berøres av dette kan bidra med oppklarende informasjon ELLER forklaring på hvorfor det skal "dysses" ned.
Nå tror jeg kanskje flere burde puste gjennom nesen litt, og få ned pulsen

Det er slik at de ansatte i SAS-gruppen faktisk ikke FÅR ytre seg om detaljer i hva som er foreslått, da dette ikke har noe i offentligheten å gjøre før en avtale er på plass!
Inntil alle detaljer er i boks, vil det nok ikke komme ut noe detaljert, og slettes ikke på dette forumet, da så mange øyne følger tett med på hva som spekuleres. Det blir gjerne suppe på en liten spiker, som ikke har altfor mye rot i virkeligheten.

Vi får alle vente i spenning til søndag, og holde tomlene for at SAS har en lys framtid i mange tiår til!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  
Old 15-11-2012, 19:56   #1000
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post

Hadde det som kom frem i media vært korrekt,og intervjuene og svarene kommet i sin helhet ville hylekoret vært betydelig lavere.
Stod selv ved siden av Johansen her om dagen når han svarte på et spørsmål. Når dette så kom i avisen, var det omtrent det motsatte av hva han faktisk sa.
Fra NKF huset her om dagen kunne man få inntrykk av at NKF var klar til å signere uten forhandlinger, hadde men derimot sett hele intervjuet så ville man sett hva Goffeng faktisk sa. Som var noe helt annet.
Har selv blitt oppringt av NRK flere ganger siste par dager, de har ønsket intervju.
Jeg har sagt jeg kan stille opp så lenge alle svar vises i sin helhet.

Media de siste dager har bidratt til et hylekor og meldt så utrolig mye faktafeil at jeg blir kvalm.
At så mange her på dette forumet hiver seg på og tar alt som skrives som sannhet er ikke annet en skremmende.

Er situasjonen alvorlig, absolutt. Er kravene til ansatte for drøye, ja! Har SAS brutt alle spilleregler i arbeidslivet? Jepp.
Vil SAS gå konkurs? Nei! dette fordi, til motsetning av hva de fleste her tror, fagforeningene tar ansvar, og har beviselig gjort dette gjennom flere år nå.
Snakker jeg for døve uinteriserte ører her, ja det tror jeg.
Ha en flott kveld.
SAS-Steward is offline  
Closed Thread

Posting Rules