![]() |
|
![]() |
#761 |
Newcomer
Join Date: Jul 2009
Posts: 39
|
![]()
Jeg tror nok hun snakket opp sin lønn noe, men jeg vet at for mange er det reelle inntekttapet høyere en 15%. Det er ikke bare lønn som kuttes, også diett og provisjon. I tillegg mister en fridager, og får flere timer i uken på jobb. Det er egentlig ganske vilt. Det er jo ikke sånn at det ledelsen kommer med er den absolutte fasit på hva som må til for å redde selskapet.
|
![]() |
![]() |
#762 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
|
![]() |
![]() |
![]() |
#763 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#764 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#765 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det kommer vel helt klart frem at FlyHi bare kjenner til de kabinansatte. Men å sammenligne lønninger kan gjøres på så mange måter - på individuelt plan med to som har samme ansiennitet, eller på selskapsplan hvor forskjell i ansiennitet spiller en veldig viktig rolle. Det er ingen tvil om at SAS har et aldersproblem - lite unge og det vanligvis ikke bare en purser om bord. Bør vel kanskje også nevnes at hvis en skifter jobb/selskap havner en vanligvis på lav ansiennitet igjen - og da blir det ikke kanskje så lukerativt å skifte jobb?
Jeg bør også nevne at det finnes noe som kalles styringsretten. Når en beslutning er tatt, hvilket det er gjort nå med kutt i lønninger, så har den enkelte to valg, enten godta det eller hvis en ikke godtar det så er man i realiteten illojal overfor en beslutning tatt av bedriften og dermed er reaksjonen også klart - avskjedigelse. Jeg tror det eneste fagforeningene nå kan innvirke på er vinklingen av beslutningen, men hvis en velger som CAU å ikke delta - sorry, you've failed.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#766 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Hvor mange arbejdstimer på et år skal de nu arbejde? Hvor mange fridage har de nu på et år? Og det samme efter den nye ordning. Uden facts er det bare ubegrundet klynk! Nævn lige et par andre erhverv hvor man ikke i øjeblikket oplever ganske dramatiske ændringer i arbejdsforhold. Wake up and smell the Nescoffee! Det er ikke happy 0'erne længere. |
|
![]() |
![]() |
#767 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#768 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2009
Posts: 39
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#769 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() |
![]() |
![]() |
#770 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#771 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,318
|
![]()
Vad är medellönen i Norge per månad?
|
![]() |
![]() |
#772 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
Som en god ven (luftkaptain) en gang sagde:
"Når der sker noget alvorligt, er der ikke tid til at sidde i rundkreds og drikke urtethe med hele besætningen - så er det ham med flest striber på skulderen der skal tage en beslutning - hurtigt" Mon ikke det er der SAS er nu? Stop yapping and get the job done! |
![]() |
![]() |
#773 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]() Quote:
Nei det er mest sannsynlig endel å hente her og der og da ikke bare ikke i rent kutt av lønn. Det er iflg LELSC ganske mye man kan se på her iom at det skal skrives nye avtaler og selskapet MÅ tjene penger..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
#774 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() |
![]() |
![]() |
#775 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]() Snittløn er ca 450.000 NOK i året, som gir 37.500 NOK i mnd. Medianløn er nok noko lågare, men sidan Norge har ein relativt flat lønsstruktur, så er den nok ikkje så veldig mykje lågare (Kanskje 35.000 ? )
__________________
Upcoming flights: KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July http://my.flightmemory.com/ghostern |
![]() |
![]() |
#776 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]()
Hadde en kjæreste som arbeidet i Norwegian og tror ikke de fikk døgndiett uten bortestopp. Men ho hadde halv diett også 330,- men husker ikke helt hva som utløste dette. Det jeg syntes var sprøtt allerede den gang var hvorfor disse diettsatsene var høyere en statens men skjønte at dette hadde med forhandlinger å gjøre i de ulike selskapene. Men slike satser kan vel ikke de senere årene ha økt så mye tenker jeg?
Hun hadde i sin kontrakt 190 arbeidsdager så forholdsvis mye fri. Men dette var i i Norwegian begynnelse og litt fremover. Hun hadde forøvrig ganske grei lønn:-) Akkurat hva som gjaldt/gjelder for SAS kan sikkert andre svare på her. Kameraten min er på ferie og gidder ikke plage han nå..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
![]() |
![]() |
#777 |
Newcomer
Join Date: Apr 2012
Posts: 10
|
![]()
Sitter her og prøver å mobilisere litt sympati og medfølelse med en som må gå ned fra 70.000 til 60.000 i måneden, men må innrømme at jeg sliter litt med å klare det!!
|
![]() |
![]() |
#778 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
"Wake up and smell the Nescoffe"...er det en av de tøffe gutta her inne som sier...
Jeg tror vi kan konstantere at det som skjer i SAS akkurat nå er såpass alvorlig at de impliserte mer enn noen ser skriften på veggen - og de forhandlingene som pågår nå (as we speak) er kanskje hardere enn media får med seg. For pilotene er det lagt frem krav om en drastisk nedgang i pensjonsvilkårene, litt avhengig hvor man står på listen. Det er snakk ( i et konkret tilfelle) om nedgang på 60-70 % fra dagens vilkår, det er snakk om 15 % nedgang i lønn, det er snakk om en roster som gir 5-3, og det er snakk om å heve fra 47 timer i uken til 60 timer i uken (max JAR Subpart Q). 60 timer i uken tror jeg de fleste her inne kan forholde seg til....Det er det samme som DY har i dag..., mens de fleste andre selskaper ligger godt lavere. Og 60 timer på flight deck (samt innsjekking, forarbeid etc) er ikke det samme som 60 timer på kontorstolen, med kantinaen rett utenfor døren... Man skal ikke se bort i fra at dette ikke går smertefritt gjennom, og det er stor fortvilelse i rekkene. Søndag kan alt stoppe opp.... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#779 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Slår du av 100.000,- så nærmer du deg middellønn og der jeg ligger Dog med variasjoner dersom det har vært ekstremt mye overnattinger ute, og dertil mer i diett. |
|
![]() |
![]() |
#780 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |