Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2012, 16:45   #741
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
1. Hva går disse besparelsene ut på i sånn fall, siden du tydeligvis har bedre besparingsforslag? Hvorfor ikke kommunisere disse forslagene til ledelsen?

2. Hvordan vil betingelsene for de SAS-ansatte bli med de nye forslagene som ledelsen har presentert denne uken? Vil de bli dårligere enn hos konkurrenter som f eks DY, LH, KLM og BA? Hvis ikke; er det noen særlig grunn til hvorfor ansatte i SAS skal ha bedre betingelser enn hos konkurrentene?
Vilkårene har jeg ikke lyst til at lægge frem offentligt - det har jeg intet mandat til. Jeg kender ikke alle disse selskabers vilkår i deltaljer, men ud fra den information jeg har fra bekendte de forskellige steder og ellers har set/hørt, så vil de nye SAS vilkår klart komme til at lægge i bunden - ihvertfald når vi taler kabinen. Jeg tror DY kunne få rigtig mange gode medarbejdere lige nu, hvis de ville ansatte folk til faste stillinger og ikke kun på kontrakt eller via vikarbureauer.

Fagforeningerne har helt sikkert også andre forslag - og dem har de jo sagt at de gerne vil tale med ledelsen om. Ledelsen har dog endnu ikke taget imod opfordringen til at mødes til forhandling.
Old 13-11-2012, 16:46   #742
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
At økonomien er dårlig, er sikkert bare noe ledelsen sier..... yeah right!
Hold dig til hvad jeg skriver - så ville det måske være lettere at debattere sagligt.
Old 13-11-2012, 17:01   #743
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Du burde kanskje sende en mail til Richard Gustavsson og eierne av SAS, med hvordan SAS kan reddes - på tusen forskjellige måter.
Så kan de fly videre med lønninger og vilkår som er langt over alle konkurrentenes. Popaganda, ja det er det sikkert. At økonomien er dårlig, er sikkert bare noe ledelsen sier..... yeah right!
----
Hvilke konkurrenter snakker du om? Bortsett fra lavprisselskapene DY og FR, så er ikke SAS (bortsett fra pensjonsbiten) særlig høyt lønnet i dag. Selskapet er verken best eller nest best lønnet av de skandinaviske selskaper. Og andre store europeiske aktører ligger også foran.

Vi får da håpe at ikke vi får Ryanairtilstander over hele fjøla...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 13-11-2012, 17:09   #744
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det kan vel umulig være helt uvanlig at slike møter organiseres i folks fritid? Det ville jo vært oppriktig underlig om man skulle ta folk ut av arbeidet for å orientere om dette, for i den situasjonen som SAS er i nå så trenger man vel strengt tatt ikke fortyrrelser i den inntektsgenererende aktiviteten...
Dette er møter man bør ta i arbeidstiden, såpass respekt skal man ha for den ansatte. Så må man selvfølgelig inrette driften deretter slik at kundene ikke blir lidene. Men info/allmøter er endel av arbeidstiden.
storg is offline  
Old 13-11-2012, 17:09   #745
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Hvilke konkurrenter snakker du om? Bortsett fra lavprisselskapene DY og FR, så er ikke SAS (bortsett fra pensjonsbiten) særlig høyt lønnet i dag. Selskapet er verken best eller nest best lønnet av de skandinaviske selskaper. Og andre store europeiske aktører ligger også foran.

Med den nye SAS spareplan, så ligger DY vel pænt over SAS løn- og arbejdsmæssigt (ihvertfald når vi taler folk med fastansættelse i kabinen). Måske næste spareplan er fra DY fordi de er for dyre ift. konkurrenterne

Quote:

Tally-Ho
Det ender det jo nok desværre med. Det lader ikke til at der er ret mange som er interesserede i at man skal have rimelige arbejdsforhold mere. Hverken kunder, stater eller arbejdsgivere

Last edited by FlyHi; 13-11-2012 at 17:12.
FlyHi is offline  
Old 13-11-2012, 17:13   #746
Nils
Newcomer

ER det den enkelte kabinansatt som sier ja eller nei til avtalen for seg selv ?

Hvis nei, må dette stemmes over i foreningen, eller har fagforeningsledelsen fullmakter til å gå inn på disse avtalene påvegne av alle medlemmene ?
Nils is offline  
Old 13-11-2012, 17:15   #747
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nils View Post
ER det den enkelte kabinansatt som sier ja eller nei til avtalen for seg selv ?

Hvis nei, må dette stemmes over i foreningen, eller har fagforeningsledelsen fullmakter til å gå inn på disse avtalene påvegne av alle medlemmene ?
Det er ikke den enkelte ser siger ja eller nej - derfor virker det også mærkeligt at SAS ikke taler med fagforeningerne.
Som udgangspunkt har foreningerne vel fuldmagt fra medlemmerne, men det kommer vel lidt an på vedtægterne i den enkelte forening.
Old 13-11-2012, 17:16   #748
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hold dig til hvad jeg skriver - så ville det måske være lettere at debattere sagligt.

Når du bruker ord som propaganda, så sitter jeg med et inntrykk av at du ikke tror det ledelsen sier. Mulig jeg missforstår.
Det er klar tale fra eierne: bli med på dette, eller ingen redningspakke.
Meget enkelt å forstå.

Og jeg er faktisk seriøs når jeg sier at du bør komme med dine tusen forslag på lønsninger på problemet SAS har, Det synes jeg er saklig.
Old 13-11-2012, 17:41   #749
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
----

Tally-Ho

OK, jeg tar muligens feil. Har hele tiden trodd at lønningene i SAS var gode, siden det så ofte snakkes om at disse må kuttes, og at andre selskaper de konkurrerer med (for eksempel Ryanair, Norwegian, Wizzair) har helt andre betingelser. Og så kan man like det eller ikke, men de ER konkurrenter, med de betingelser de ansatte har.

Jeg også håper selvfølgelig at folk flest ikke skal få betingelser som i Ryanair. Selv om det også er noen fornøyde folk i det selskapet også.

Skal holde meg til å snakke om ting jeg VET, og ikke TROR fremover. OK?
Old 13-11-2012, 18:03   #750
Wahoo
ScanFlyer Molded

Det blir litt patetisk å høre på de danske foreningene her og resonementene om "forhandlinger" etc.
Men det er jo som forventet, det er ikke uten grunn at Danmark er det land med mest konflikter i Europa (graf nederst)

1. ALLE er enige om at situasjonen er meget alvorlig
2. ALLE vet at man har dårlig tid.

Hva har man så å tape på å godta ledelsens/bankenes krav? INGEN VERDENS TING!

La oss for argumentets skyld si ledelsen/bankene har vært for pessimistiske og kutter for mye. Hva skjer da?
Jo, det helt utrolige vil skje at SAS faktisk kommer til å gå med ett overskudd!
Skulle dette skje kan fagforeningene med god samvittighet gå til ledelsen å si at "nå har vi reddet skuta og vi
ønsker vår del av overskuddet"!

Hva har man så å tape på å ikke godta de nye vilkårene? ALT!

W
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	streik.jpg
Views:	588
Size:	116.1 KB
ID:	33382  
Wahoo is offline  
Old 13-11-2012, 18:47   #751
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Med den nye SAS spareplan, så ligger DY vel pænt over SAS løn- og arbejdsmæssigt (ihvertfald når vi taler folk med fastansættelse i kabinen). Måske næste spareplan er fra DY fordi de er for dyre ift. konkurrenterne

Ifølge lønningene som har blitt presentert i skandinaviske medier i dag, så er lønningene i SAS høyere enn i Norwegian. Hva er din kilde?

Last edited by FlightDeck; 13-11-2012 at 18:54.
FlightDeck is offline  
Old 13-11-2012, 19:00   #752
Kleppan
ScanFlyer Blue

Propgandamøte! Tydelig her at flere fagforeningsmedlemmer i alle år har betalt inn sin kontigent og nå skal jeg sitte på r..., ok man har tatt sin lønnskutt etc...men lover dere at det alltid vil være en bedre dag å brette opp armene og ha en jobb enn at firmaet går konkurs! Skammelig oppførsel...lederne bør ta mer enn 20%, ja det er man enig i, men still opp for jobben eller finn en ny jobb.
Kleppan is offline  
Old 13-11-2012, 19:01   #753
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ifølge lønningene som har blitt presentert i skandinaviske medier i dag, så er lønningene i SAS høyere enn i Norwegian. Hva er din kilde?
Ansatte i begge selskaber og deres respektive aftaler... Men som sagt -jeg kender ikke alle vilkår i andre selskaber, så der er muligvis udtagelser. Af erfaring stoler jeg dog ikke særligt meget på information fra medierne når det gælder disse vilkår
Old 13-11-2012, 19:19   #754
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Så akkurat fra et møte i den norske kabinforeningen hvor ei purser dame fortalte at denne lønnsreduksjonen utgjorde 10000 mindre per mnd for henne. Da er det jo en ganske frisk inntekt de har. 15% lønnsreduksjon skal da tilsvare at hun har ca 70000 per mnd idag det da. Det var på NRK kl 19 nyhetene man kunne se innslaget..

Det var kanskje mulig hun skrøt opp sin egen lønn. Voldsomme lønninger i dette selskapet isåfall og på tide å gjøre noe..
Old 13-11-2012, 19:33   #755
L-1011
ScanFlyer Molded

Sinnessjukt att en SAS purser kan tjäna 70 000kr per månad eller 840 000kr per år...
L-1011 is offline  
Old 13-11-2012, 19:33   #756
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Så akkurat fra et møte i den norske kabinforeningen hvor ei purser dame fortalte at denne lønnsreduksjonen utgjorde 10000 mindre per mnd for henne. Da er det jo en ganske frisk inntekt de har. 15% lønnsreduksjon skal da tilsvare at hun har ca 70000 per mnd idag det da. Det var på NRK kl 19 nyhetene man kunne se innslaget..

Det var kanskje mulig hun skrøt opp sin egen lønn. Voldsomme lønninger i dette selskapet isåfall og på tide å gjøre noe..
Jeg så ikke innslaget, men antar at denne saken omhandler det samme: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8395019

Her snakker man om et inntektstap på mellom 7000 og 10000 per måned, og samtidig at kabinansatte tjener mellom 350 og 400.000. Hvis disse tallene stemmer så snakker vi om opp mot 35% reduksjon i lønnen, noe som neppe er tilfellet. Hva er det riktige, mon tro?

Last edited by TOS; 13-11-2012 at 19:37.
TOS is offline  
Old 13-11-2012, 19:34   #757
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Sinnessjukt att en SAS purser kan tjäna 70 000kr per månad eller 840 000kr per år...
Gamle Purserskala går ikke til 70.000 så slapp av.
sail4fun is offline  
Old 13-11-2012, 19:39   #758
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Som sagt så tror jeg nok hun skrøt litt opp sin egen inntekt(tv var jo der). Ikke engang om man kjapt omgjør så og si skattefri kost/diettgodtgjørelse til vanlig inntekt, kommer man vel opp i de summene der håper jeg?
Old 13-11-2012, 19:40   #759
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Med den nye SAS spareplan, så ligger DY vel pænt over SAS løn- og arbejdsmæssigt (ihvertfald når vi taler folk med fastansættelse i kabinen).(
Løn er som bekendt kun en del af omkostningerne ved at have personale.
Pensionsaftaler, barselsregler, vagtaftaler, fribefordringsaftaler, mealbreakaftaler, opsigelsesvarsler, varsler for ændring af vagt, standbyregler, ancienitetsbetaling, tillæg for xxx, yyy, aftaler om passivbefordring med løn og garanteret plads, betaling for xxx, yyy, zzz aftaler etc hører også ind i det store personaleomkostningsbillede.

Alt dette må naturligvis i spil for at gøre virksomheden konkurrencedygtig. Og det gælder naturligvis for alle ansatte ikke kun flyvende.

Når det så er sagt kan det da sagtens være, at der ligger et ønske om at sænke gennemsnsitsalderen betragteligt, ved at gøre det uattraktivt at have en lang karriere som flyvende. Fred være med det.
JELSC is offline  
Old 13-11-2012, 19:41   #760
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Gamle Purserskala går ikke til 70.000 så slapp av.
Og noen ny skala som du kan ha oversett fins ikke hvis jeg forstår deg rett?

Posting Rules