![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men back to topic:-)
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Yes - back to topic. Kanskje vi skal få en politisk behandling av dette? Skal norsk / skandinavisk luftfart være helt prisgitt markedsmekanismene, og dermed sakte men sikkert fly inn i solnedgangen, eller skal man legge til rette for at man får et verktøy / mekansimer som gjør at man også her hjemme vil være konkurransedyktige på sikt, og dermed opprettholde egne arbeidsplasser...? Tally-Ho |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
SVG/ENZV
|
![]() Quote:
Vil eierene betale det ekstra og kundene kjøpe produktene så er det bare å stå på. Men skal staten betale for dette så er det bastant NEI! Vinn eller forsvinn, på like vilkår! Enkelt og greit!
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg ser du skriver "X-pilot"...så det tyder på at du ikke (lenger) har ditt levebrød innen luftfart, og da antar jeg det primære er billettprisen, og det sekundære er hvordan luftfarten er organisert med hensyn til avtaler og rettigheter. Jeg hadde sikkert tenkt som deg om jeg nå ikke engang var i bransjen. Og selv om jeg tilhører et av de få selskaper som enda tjener penger (uten kreative MOL & Kjos-løsninger), så ser jeg tydelig hvilken vei dette beveger seg, om man ikke står opp får det man mener er riktig. Jeg er enig at statene ikke bør drive luftfart, og er mot at AP-regimet ved Giske nok en gang skal gi penger til SAS (og dermed også indirekte til Widerøe). Men "vinn eller forsvinn" skriver du...Skal man måtte være avhengig av østeuropere til 650 euro i måneden som kabinansatte i DY (HEL-basen) for å vinne...eller thaier i kabinen på long hauls.....Hva med rett til å fagorganisere seg, og hva med rett til sosial sikring ved sykdom...? (DY har oppsigelsesgrunn mot kontraktsansatte piloter som er syke / unfit mer enn fem dager...)... "Vinn eller forsvinn"....mon tro om det skal gjelde innenfor all privat sektor fremover....? Jeg er nysgjerrig på dette! For min del håper jeg de grønn/hvite fortsetter å traffikere kysten vår, selv om de er dyrere enn baltiske eller spanske kolleger. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
SVG/ENZV
|
![]()
Hør, jeg har full forståelse for hvordan vi helst vil ha det og hvordan det kansje burde være.
Dog er dagens realiteter anderledes og markedene forandrer seg deretter. Så lenge en bedrift leverer varene etter forskriftenes ordlyd og kvalitet på vedlikehold og bemanning så blir det jo til slutt prisen som gjelder. Dog MÅ disse ha samme forutsetningene for å drive, dvs. private eiere da man ellers kan få uheldige disposisjoner som i tilfellet SAS. Kan ikke produktet selges dyrere må man se på driftsutgiftene. Og til slutt bør man alltid ha i bakhodet at det er investorene som eier bedriften og som gir de ansatte arbeide. Investorene vil selvsagt ha best avkastning på sine investeringer. Anngående fly som er stasjonert i de landene de er så bør det betales deretter. Noen land er lavkost land og andre er høykost land. En Norsk pilot i Norge på Norsk base skal selvsagt tjene mer enn en Latvisk pilot i Latvia på Latvisk base! Og selsvagt vil jeg at det ikke skal kunne tas inn piloter fra andre land som ikke bor der rutene flys med base fra. Det er jo slik man VIL ha det, dog oppererer ikke alle selskapene likt og da er det "vinn eller forsvinn" prinsippet som gjelder.
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter Last edited by XPilot; 13-11-2012 at 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva mener du at politikerne skal gjøre for å sikre norsk/skandinavisk luftfart (og tror du at det er noe særnorsk/særskandinavisk at man er prisgitt markedsmekanismene)? At man skal overholde regelverket er åpenbart, men jeg antar at det i all hovedsak skjer, så hva trengs å gjøres? Man kan ikke, om man skal nyte godt av et felles marked i EU, nekte folk fra Spania, Estland, Finland osv. å ta jobb i norske/skandinaviske selskaper, gitt at de tilfredsstiller de "tekniske" kravene. Mener man at man skal melde seg ut av dette fellesskapet for å sikre vilkårene til luftfartsansatte i Skandinavia? Jeg sliter oppriktig med å se hvilke løsninger man mener bør implementere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
EU jobber nå med implemengteringen av et direktiv som kan sparke ben under Kjos og MOL's våte drømmer om fremtidige ansettelser på kun kontraktsvilkår, uten sosial sikring i noe EU (EØS) land, og med krav til at ansettelseslandet (eller eieren i dette landet) påtar seg visse forpliktelser. Dette vil være et steg i riktig retning (men kjenner jeg EU-byråkratiet, kan det gå år og dag, om det i det hele tatt vil bli fulgt i praksis...) Så inntil videre kan Kjos trygt la være å bekymre seg for de sosiale rettighetene til disse arbeidstakerne (som heller ikke noe annet EU-land har ansvar for). Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 13-11-2012 at 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Vilkår: "No changes permitted" - Kan endres allikevel...? | Trent600 | Reiseforum | 4 | 07-02-2012 03:40 |