Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2012, 16:58   #1
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----

Hva med å sette statlige funksjoner som politiet ut på kontrakt - Skuggenheimer? Det må da være masse å spare for Staten her - i tillegg til øket til produktivitet. Bare en tanke...

Tally-Ho
Sikkert mulig å gjøre masse forbedrende tiltak i politiet. Lenge siden jeg jobbet der men det jeg har skjønt og skjønte forsåvidt er at et rent statlig maktapparat ikke kan bli lønnsomt foruten noen innkrevde bøter her og der.. En del av politiets oppgaver bør vel overtas av vektere og de er jo private og bør anrette seg etter sunne businessprinsipper..

Men back to topic:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2012, 17:09   #2
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
He he voldsomt så folk blir snurte da man nå så smått begynner å se på vilkårene i et selskap som i ro og fred, år etter år, har fått tilslag på mer el mindre tilpassede statlige anbud. Med det menes at Wideroe ikke har måtte tilpasse seg den nye virkeligheten i samme grad som de fleste andre konkurrenter og har bra vilkår ift til SAS ansatte. Ja jeg vet at Wideroe også har noen ruter her syd i landet som ikke er anbudsruter - håper de går godt.

Med tanke på vilkår så er de da, siden de vel er blandt de beste i bransjen, faktisk så gode at man kan gå fra 100% stilling i WF til 80% stilling og jobbe 5-4, 5-4 og 4-13, hvor 4, 4 og 13 er fridager og tjene like mye som i en 100% stilling i SK(i samme stilling).. Ganske greie vilkår da skulle jeg mene? I tillegg til seniluken som visstnok flyvende trenger fra fylte 40år..
Om ikke annet skulle jeg, dersom jeg var sjef, mene at det ihvertfall er noe å gå på med tanke på utnyttelsen av arbeidskraften. Den dagen de ikke vinner anbudene så må nok noen som tenker business også se på betingelsene tror jeg.

Av andre veldrevne skandinaviske selskaper syns jeg vi må ta med Norwegian som jo sammen med Wideroe produserer sorte tall til eierne. Rett skal være rett!
Bare min mening:-)
Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Sikkert mulig å gjøre masse forbedrende tiltak i politiet. Lenge siden jeg jobbet der men det jeg har skjønt og skjønte forsåvidt er at et rent statlig maktapparat ikke kan bli lønnsomt foruten noen innkrevde bøter her og der.. En del av politiets oppgaver bør vel overtas av vektere og de er jo private og bør anrette seg etter sunne businessprinsipper..

Men back to topic:-)
----
Yes - back to topic. Kanskje vi skal få en politisk behandling av dette? Skal norsk / skandinavisk luftfart være helt prisgitt markedsmekanismene, og dermed sakte men sikkert fly inn i solnedgangen, eller skal man legge til rette for at man får et verktøy / mekansimer som gjør at man også her hjemme vil være konkurransedyktige på sikt, og dermed opprettholde egne arbeidsplasser...?

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2012, 17:34   #3
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----
Yes - back to topic. Kanskje vi skal få en politisk behandling av dette? Skal norsk / skandinavisk luftfart være helt prisgitt markedsmekanismene, og dermed sakte men sikkert fly inn i solnedgangen, eller skal man legge til rette for at man får et verktøy / mekansimer som gjør at man også her hjemme vil være konkurransedyktige på sikt, og dermed opprettholde egne arbeidsplasser...?

Tally-Ho
Så lenge det er private som eier selskapene så er det fritt frem hvordan de vil drive det.
Vil eierene betale det ekstra og kundene kjøpe produktene så er det bare å stå på.

Men skal staten betale for dette så er det bastant NEI!

Vinn eller forsvinn, på like vilkår! Enkelt og greit!
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2012, 17:51   #4
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
Så lenge det er private som eier selskapene så er det fritt frem hvordan de vil drive det.
Vil eierene betale det ekstra og kundene kjøpe produktene så er det bare å stå på.

Men skal staten betale for dette så er det bastant NEI!

Vinn eller forsvinn, på like vilkår! Enkelt og greit!
---

Jeg ser du skriver "X-pilot"...så det tyder på at du ikke (lenger) har ditt levebrød innen luftfart, og da antar jeg det primære er billettprisen, og det sekundære er hvordan luftfarten er organisert med hensyn til avtaler og rettigheter. Jeg hadde sikkert tenkt som deg om jeg nå ikke engang var i bransjen. Og selv om jeg tilhører et av de få selskaper som enda tjener penger (uten kreative MOL & Kjos-løsninger), så ser jeg tydelig hvilken vei dette beveger seg, om man ikke står opp får det man mener er riktig.

Jeg er enig at statene ikke bør drive luftfart, og er mot at AP-regimet ved Giske nok en gang skal gi penger til SAS (og dermed også indirekte til Widerøe). Men "vinn eller forsvinn" skriver du...Skal man måtte være avhengig av østeuropere til 650 euro i måneden som kabinansatte i DY (HEL-basen) for å vinne...eller thaier i kabinen på long hauls.....Hva med rett til å fagorganisere seg, og hva med rett til sosial sikring ved sykdom...? (DY har oppsigelsesgrunn mot kontraktsansatte piloter som er syke / unfit mer enn fem dager...)...

"Vinn eller forsvinn"....mon tro om det skal gjelde innenfor all privat sektor fremover....?
Jeg er nysgjerrig på dette!
For min del håper jeg de grønn/hvite fortsetter å traffikere kysten vår, selv om de er dyrere enn baltiske eller spanske kolleger.


Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2012, 18:20   #5
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Wideroe skal selges

Hør, jeg har full forståelse for hvordan vi helst vil ha det og hvordan det kansje burde være.
Dog er dagens realiteter anderledes og markedene forandrer seg deretter.

Så lenge en bedrift leverer varene etter forskriftenes ordlyd og kvalitet på vedlikehold og bemanning så blir det jo til slutt prisen som gjelder.
Dog MÅ disse ha samme forutsetningene for å drive, dvs. private eiere da man ellers kan få uheldige disposisjoner som i tilfellet SAS.

Kan ikke produktet selges dyrere må man se på driftsutgiftene.
Og til slutt bør man alltid ha i bakhodet at det er investorene som eier bedriften og som gir de ansatte arbeide. Investorene vil selvsagt ha best avkastning på sine investeringer.

Anngående fly som er stasjonert i de landene de er så bør det betales deretter. Noen land er lavkost land og andre er høykost land. En Norsk pilot i Norge på Norsk base skal selvsagt tjene mer enn en Latvisk pilot i Latvia på Latvisk base! Og selsvagt vil jeg at det ikke skal kunne tas inn piloter fra andre land som ikke bor der rutene flys med base fra. Det er jo slik man VIL ha det, dog oppererer ikke alle selskapene likt og da er det "vinn eller forsvinn" prinsippet som gjelder.
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter

Last edited by XPilot; 13-11-2012 at 18:26.
XPilot is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2012, 18:39   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
"Vinn eller forsvinn"....mon tro om det skal gjelde innenfor all privat sektor fremover....?
Jeg er nysgjerrig på dette!
Det gjør da det i dag. Dersom man ikke leverer et produkt som kundene er villig til å betale minst like mye som det koster + en rimelig avkastning på investert kapital så har en privat bedrift ikke livets rett i det lange løp. Så har man i en del sektorer tariffavtaler som allmengjøres, slik at personell leid inn fra utlandet skal lønnes likt med innenlands personell, man har vikardirektivet osv. Hvorfor har man ikke tariffavtaler som man kan enes om i luftfarten, mon tro?

Hva mener du at politikerne skal gjøre for å sikre norsk/skandinavisk luftfart (og tror du at det er noe særnorsk/særskandinavisk at man er prisgitt markedsmekanismene)? At man skal overholde regelverket er åpenbart, men jeg antar at det i all hovedsak skjer, så hva trengs å gjøres? Man kan ikke, om man skal nyte godt av et felles marked i EU, nekte folk fra Spania, Estland, Finland osv. å ta jobb i norske/skandinaviske selskaper, gitt at de tilfredsstiller de "tekniske" kravene. Mener man at man skal melde seg ut av dette fellesskapet for å sikre vilkårene til luftfartsansatte i Skandinavia? Jeg sliter oppriktig med å se hvilke løsninger man mener bør implementere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2012, 19:56   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det gjør da det i dag. Dersom man ikke leverer et produkt som kundene er villig til å betale minst like mye som det koster + en rimelig avkastning på investert kapital så har en privat bedrift ikke livets rett i det lange løp. Så har man i en del sektorer tariffavtaler som allmengjøres, slik at personell leid inn fra utlandet skal lønnes likt med innenlands personell, man har vikardirektivet osv. Hvorfor har man ikke tariffavtaler som man kan enes om i luftfarten, mon tro?

Hva mener du at politikerne skal gjøre for å sikre norsk/skandinavisk luftfart (og tror du at det er noe særnorsk/særskandinavisk at man er prisgitt markedsmekanismene)? At man skal overholde regelverket er åpenbart, men jeg antar at det i all hovedsak skjer, så hva trengs å gjøres? Man kan ikke, om man skal nyte godt av et felles marked i EU, nekte folk fra Spania, Estland, Finland osv. å ta jobb i norske/skandinaviske selskaper, gitt at de tilfredsstiller de "tekniske" kravene. Mener man at man skal melde seg ut av dette fellesskapet for å sikre vilkårene til luftfartsansatte i Skandinavia? Jeg sliter oppriktig med å se hvilke løsninger man mener bør implementere.
---
EU jobber nå med implemengteringen av et direktiv som kan sparke ben under Kjos og MOL's våte drømmer om fremtidige ansettelser på kun kontraktsvilkår, uten sosial sikring i noe EU (EØS) land, og med krav til at ansettelseslandet (eller eieren i dette landet) påtar seg visse forpliktelser. Dette vil være et steg i riktig retning (men kjenner jeg EU-byråkratiet, kan det gå år og dag, om det i det hele tatt vil bli fulgt i praksis...)

Så inntil videre kan Kjos trygt la være å bekymre seg for de sosiale rettighetene til disse arbeidstakerne (som heller ikke noe annet EU-land har ansvar for).

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2012, 20:07   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Wideroe skal selges

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
EU jobber nå med implemengteringen av et direktiv som kan sparke ben under Kjos og MOL's våte drømmer om fremtidige ansettelser på kun kontraktsvilkår, uten sosial sikring i noe EU (EØS) land, og med krav til at ansettelseslandet (eller eieren i dette landet) påtar seg visse forpliktelser. Dette vil være et steg i riktig retning (men kjenner jeg EU-byråkratiet, kan det gå år og dag, om det i det hele tatt vil bli fulgt i praksis...)

Så inntil videre kan Kjos trygt la være å bekymre seg for de sosiale rettighetene til disse arbeidstakerne (som heller ikke noe annet EU-land har ansvar for).
Det nye direktivet sparker vel heller ikke ben under mulighetene for å ansatte på kontrakt, men det sier vel at man skal sørge for sosiale ordninger på lik linje med landet man reelt sett jobber fra. Jeg tror ikke dette medfører store omveltninger i forhold til det man ser i dag, men vil nok forhåpentligvis gi bedre sosialt sikkerhetsnett for de ansatte. Det er imidlertid neppe slik at dette avhjelper mye i forhold til skandinavisk luftfarts fremtid spesifikt.

Last edited by TOS; 13-11-2012 at 20:36.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") jaas Flyforum 74 28-03-2012 09:39
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20
Vilkår: "No changes permitted" - Kan endres allikevel...? Trent600 Reiseforum 4 07-02-2012 03:40


All times are GMT +2. The time now is 17:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.