![]() |
|
![]() |
#221 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Men TG har vel endel Cargo , så da blir ikke casen enkel vs
DY 787 til BKK ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,627
|
![]()
__________________
Upcoming flights: JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Herregud, denne rutekart... Den er jo direkte bruker-fientlig. Forsök a klikke Gothenburg pa kortet. Hvorfor finnes det seg ingen Zoom i dette?
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
For å leke litt med tall; (lite kjent info om fuelburn på 788)
788 har en oppgitt fuel capacity på 126.735 liter (100.120 kg) 772ER har tilsvarende 170.931 liter (135.035 kg) Sier vi at begge flyene har fulle tanker og null payload gir Boeing følgende data: 788 har en range fra 7650-8200 Nm. La oss bruke den korteste av disse for utregningen videre. 772ER har en range på 7770Nm. La oss videre bruke 425 knop som gjennomsnittlig gs (uvesentlig hva vi bruker så lenge vi bruker det samme tallet for begge utregningene) 788: 7650 nm / 425 gir en airbornetid 18 timer 772ER: 7770 nm / 425 gir en airbornetid på 18 timer 17 minutter Fuelburn pr time: 788: 100120 kg / 18 h = 5562 kg/h 772ER: 135035 kg / 18,28 = 7387 kg/h 5562/7387 = 0,753 ~ 24,7% diff. Tar vi dermed utgangspunkt i at begge flyene fylles med 290 seter, skulle vel en relativ (men langt fra nøyaktig fuelburn) forskjell være synlig. 788 bruker ca 1800 kg mindre fuel pr time dvs +- 20 tonn mindre fuel mellom OSL og BKK sammenlignet med en 772ER. Last edited by 73H; 11-11-2012 at 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Og husk at TG trolig vil ha det langt rettere a tiltrekke seg Business pax enn DU fordi de flyr oftere...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
La oss kalle en literkostnad på jet a1 etter listeprisen til Statoil OSL (7,95kr/lit) minus kvantumsrabatt = kr 6,- + taxes, dutys and fees etc.
20 tonn fuel ~ 25300 liter I forhold til +- 20 tonn mindre burnoff, blir dette en ren besparelse på kr 151.800,- + taxes, dutys and fees pr tur! Noe unøyaktighet i de faktiske verdiene for regnestykket, men om vi tar utgangspunkt i at Norwegian allerede fra starten flyr Skandinavia-Bangkok t/r 5 dager i uken, ligger det et potensiale for besparing på 52 uker *5 dager*2 (t/r) *150000kr = 78 mill NOK bare til BKK... |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,321
|
![]()
Selvfølgelig vil DU ha lavere CASM enn TG. Men det betyr ikke at man er mer lønnsom av den grunn da TG på sin side vil kunne klare å hente ut langt større inntekter pga et annet produkt
777 har vel også noe lavere eiekostnader (leasing/finansiering) enn 787? |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Hvor langt unna er man å få WiFi godkjenning for 787, og hvilke leverandør(er) er det snakk om ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det skulle vel utgjøre ca underkant av 100000 kr. mindre i fuelkost med dagens fuelpris per strekning. Ca. 340 per sete. TG tar nok igjen mye av dette på business-klassen, og har større vidde på prisene i økonomi og kan nok forvente at folk er villige til å betale noen hundrelapper mer, så jeg tror ikke det blir så vanskelig for Thai.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Business hardcore er jo noe som aldri har vært sterkt ut fra OSL, og at TG henter ut spesielt mye fra C class på 955/954 tviler jeg på
![]() ![]() Superhai: med omregning fra kg til liter er nok besparelsen nærmere 150.000 pr tur enn 100.000 pr tur til/fra BKK. Last edited by 73H; 11-11-2012 at 11:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Det kommer jo først og fremst an på om Norwegian klarer å lage seg ei ny kake eller om de tar av kaka som allerede står på bordet. Fallende trafikk mot høyere kostnader har jo både en og to ganger vist seg som en dårlig case
![]() Tror vi kan være enige om at det i største grad er spennende å se hva som skjer med både TG, DU, SK og CO det neste året ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]() Quote:
Litt vanskelig å sammenligne totalen sett i forhold til "om det blir trangt" siden selskapene forskjellig størrelse på C-kabinen. DY har premium mellom dør 1 og 2 de andre ruteselskapene har C-kabin som går lenger bakover. Luftkvaliteten tror jeg ikke man skal bekymre seg over på et så nytt fly selv med mange pax.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
|
![]()
Takk for interessante tall om fuel forbruk. Tyder på at Boeing har klart en lite kvantesprang med sin 787. For flyselskap som har eksistert noe år, og det har de fleste, vil 787 komme som et tillegg til en rekke andre ganske nye maskiner som de ennå må bruke i mange år. Norwegian kan bli selskapet som vil operer kun med dette flyet. Det vil kunne gi dem et ganske langvarig konkurransefortrinn. Skjønner hvorfor Kjos valgte utsette langturplanene gang etter gang for å få dette flyet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Vel, det må du være i din fulle rett til å tvile på, men noe stort nærmere fakta fra perioden oppstart til sommeren 2011 kommer jeg dessverre ikke. Jo jeg sitter på førstehånds kjennskap til at C market til og fra OSL på TG954 og 955 aldri har vært noen nevneverdig big business, og langt ifra noe som utgjør en yes or no for rutas eksistens. Hadde det ikke vært for all cargoen og det velsmørte cargosystemet i begge ender av denne ruta hadde den ikke eksistert med den kostnadsbasen og det belegget de i snitt har hatt. Det er ikke få ganger jeg har sendt avgårde en 777 med kun et par hundre kg i minus fra MTOW men bare +- 100 pax over gulvet, og knappest folk i C class.. På det meste har jeg sendt avgårde tett opp mot 35 tonn deadload. Det kan selvsagt ha skjedd noe drastisk på ett år, men jeg kan ikke si annet ut fra min erfaring. Oversales i M class og oppgradering til C genererer ikke spesielt mye premium cash i 994/995 kassa
![]() Bare for å påpeke det, så er det vel på kanten til avsporing å diskutere TG mer enn DU ![]() Når alt dette er sagt tror jeg ikke Norwegian har noen sjans eller lyst på cargomarkedet uten å satse betydelige midler. Noe jeg tror de ikke trenger med kostbasen og businessplanen de tilsynelatende sitter med ![]() Last edited by 73H; 11-11-2012 at 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Service ombord på SAS longhaul | Ståle | Reiseforum | 88 | 28-12-2024 02:57 |
SAS - LongHaul priser i Business | peterfox | Reiseforum | 1 | 04-08-2014 07:22 |
AirBerlin - service og komfort? (splittet) | Bizflyer | Reiseforum | 7 | 10-03-2012 17:25 |
Komfort/service - Air China 777-300? | ostis | Reiseforum | 4 | 19-01-2012 12:32 |