Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2012, 12:49   #441
DYflyer
Aviation Junkie

DYflyer's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Dessuten kan en stille seg spørmålet: Hva blir dyrest for det offentlige og næringslivet for øvrig - Å holde SAS i live eller å ha Norwegian som monopolist?

Så kan en innvende at markedet er stort nok til at flere aktører vil melde seg om Norwegian får styre sjappa alene. Det kan sikkert være tilfelle, men det skjer ikke over natta og hvor lenge fikk vel ikke SAS lov til nettopp dette?
Nå har markedet og næringen endret seg svært mye siden SAS hadde monopol her i landet. En mye bedre sammenligning er hva som skjedde i Danmark etter (Cimber)Sterling konkursene. Det tok ikke lang tid før andre aktører var inne og tok over. Alle ruter vil ikke bli dekket umiddelbart etter at SAS går konkurs, men vi vil se ny(e) aktør(er) på mange ruter relativt raskt.

Last edited by Utflyttet; 10-11-2012 at 14:40.
DYflyer is offline  
Old 10-11-2012, 12:53   #442
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

å sammenligne no og dk her tror jeg blir veldig feil...
100% dekning etter SAS tor jeg ville tatt lang tid, husk det var ikke bare markede i Norge som skulle dekkes, men hele skandinavia.
Da vill nok de mest lukurative , høy frevkens rutene komme på plass, men tynnere ruter kunne tatt lang tid, og mange aktører

Last edited by sail4fun; 10-11-2012 at 13:15.
sail4fun is offline  
Old 10-11-2012, 13:20   #443
Wahoo
ScanFlyer Molded

Det er nok en del selskaper som følger nøye med i utviklingen i SAS om dagen ja.
En SAS konkurs vil jo være ett betydlig slag for *A så jeg tipper
bl.a. Lufthansa vil nok foreta seg noe rimelig raskt da de vil miste mye feed fra skandinavia.

Er nok en del andre som vil prøve seg på utenrikstrafikken og intra skandinavia så tror
neppe det blir noe langvarig problemer der. Det spennende blir vel innenlands, hvem som kommer
der og hvor lang tid det tar. For alt vi vet kan det dukke opp en skandinavisk aktør som vil prøve seg.

W
Wahoo is offline  
Old 10-11-2012, 13:21   #444
Dash
ScanFlyer Molded

SAS har jo rundt en 150 fly (SAS+SAS Finnland), og nærmere 200 vist man innkluderer WF. Norwegian har rundt 70. Det er jo ikke slik at noe flyselskap har 150 fly stående. Cimber hadde jo ikke akkurat en stor flåte, så relativt lett å erstatte.

Vist SAS skulle gå konkurs(noe jeg tror ikke skjer) så hadde konsekvensene på kort sikt vært temmelig heftige. Her er noen av konsekvensene:
- Oljearbeiderne kommer ikke på jobb, ergo oljevirksomheten stopper opp
- Store deler av posten kommer ikke frem
- Mye eksport av fersk fisk stopper opp.
- Det kommer en vannvittig stor økning i biltrafikk på veiene mellom de store byene
- Busser og tog vil bli overfyllte

For ikke å snake om alle de titusener som plutseslig står med skjegget i postkassa med en verdiløs billett....

Og et veldig stort paradoks er at det er nordmennene som "heier" mest på en SAS konkurs(mitt inntrykk), selv om jeg tror at det er Norge som blir hardest rammet. Fordi
- SAS sin markedsandel inneriks i Sverige er mye lavere enn i Norge. Ergo mindre å dekke opp.
- Danmark har en helt annen geografi, og er ikke så avhengig av flytrafikk innenriks som det Norge er.
- Utenrikstrafikk er mye lettere å dekke opp da "uteselskaper" kan øke sine frekvenser uten alt for store problemer....
Dash is offline  
Old 10-11-2012, 13:43   #445
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Jeg mener å huske at da Colorair konket høsten -99, var billettene gyldige på SAS og BU etter konkursen? Dette førte til veldig fulle fly på bl.a Ålesund-ruten noen dager.
Braathens tok over passasjerene. Color Air hadde fem ruter som allerede var dekket av SAS og Braathens, så konsekvensene av at de avviklet flyproduksjonen var ikke så stor.
Old 10-11-2012, 14:18   #446
Dash
ScanFlyer Molded

http://res.se/blogg/richardsflygtank...eller-konkurs/

Nytt blogginnlegg....
Dash is offline  
Old 10-11-2012, 16:48   #447
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Med dette blog-indlæg kan det da ihvertfald bekræftes at Richard Björnelid's kilder ikke er så gode som han gerne vil have dem til at se ud til. Rigtig mange faktuelle fejl og/eller misforståelser i det han har skrevet.

Endnu en "ekspert" der gerne vil være sofa-CEO og lade som om han er topinformeret - for at fremstille sig som selvudråbt "SAS-guru". Medierne hopper desværre på igen og igen og så får disse fejlagtige informationer lov at blive bragt ukritisk i mange andre medier de kommende dage. Men SAS er jo en hot potato i disse dage, så bare en eller anden siger noget (som absolut ikke behøver at være sandt) så skaber det store overskrifter. Se bare her på forum.

Ingen tvivl om at personalet står overfor en hård sparekur, men han har ihvertfald tydeligvis ikke set det endelige fasit på det.
Old 10-11-2012, 16:52   #448
1944vintage
ScanFlyer Gold

Sitat"
"Med dette blog-indlæg kan det da ihvertfald bekræftes at Richard Björnelid's kilder ikke er så gode som han gerne vil have dem til at se ud til. Rigtig mange faktuelle fejl og/eller misforståelser i det han har skrevet."/sitat"

Når du bastant påstår dette, så kan du vel komme med det som er riktig.
Hvis ikke, så er vel ditt innlegg like lite troverdig som bloggen!
Old 10-11-2012, 16:55   #449
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post

Når du bastant påstår dette, så kan du vel komme med det som er riktig.
Hvis ikke, så er vel ditt innlegg like lite troverdig som bloggen!
FlyHi har aldri gjort det hemmelig at han er gift med en SAS-kabinansatt. Det er også ganske tydelig av bloggen at 'kilden' i bloggen også er i kabinen ...

Så får vi se på mandag hvem som er nærmest sannheten ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 10-11-2012, 16:57   #450
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Med dette blog-indlæg kan det da ihvertfald bekræftes at Richard Björnelid's kilder ikke er så gode som han gerne vil have dem til at se ud til. Rigtig mange faktuelle fejl og/eller misforståelser i det han har skrevet.

Endnu en "ekspert" der gerne vil være sofa-CEO og lade som om han er topinformeret - for at fremstille sig som selvudråbt "SAS-guru".
Jeg forstår på måten du skriver at du kjenner til alle de faktiske forhold i denne saken? Jeg formoder at du ikke kan korrigere det som evt er feil i forhold til det han skriver?

Er ikke denne bloggeren den samme som har skrevet en bok om hvordan senke et flyselskap, eller husker jeg feil? Hvis så er tilfeller så har kanskje mannen betydelig mer innsikt i SAS enn det mange her mener at de har?

For ordens skyld: Jeg har absolutt ingen anelse om hva som foregår.
TOS is offline  
Old 10-11-2012, 17:06   #451
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post

For ordens skyld: Jeg har absolutt ingen anelse om hva som foregår.
Ikke jeg heller, men jeg er rimelig sikker på at FlyHi gjør ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 10-11-2012, 17:11   #452
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke jeg heller, men jeg er rimelig sikker på at FlyHi gjør ...
Det stemmer sikkert, men samtidig så sitter vel neppe kabinansatte med den fulle oversikten over alt som skjer (spesielt når det skjer såpass mye som kan dreie seg om børssensitiv informasjon, og som neppe formidles ut til absolutt alle i selskapet)...? Denne skribenten det er snakk om har vel vist at han har en viss innsikt i selskapet, eller?
TOS is offline  
Old 10-11-2012, 17:24   #453
1944vintage
ScanFlyer Gold

For meg ser det ut til at gjengivelse av vanlig "crewromprat" skal tillegges mere vekt -
enn "utenforstående" som henter informasjon fra flere kilder ?
Old 10-11-2012, 17:27   #454
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg forstår på måten du skriver at du kjenner til alle de faktiske forhold i denne saken? Jeg formoder at du ikke kan korrigere det som evt er feil i forhold til det han skriver?
Nej jeg kender ikke til alle forhold - det er der vel ikke mange andre end Rickard G. som gør. Men ja, jeg kender faktisk en del til visse af de forhold som bliver beskrevet i denne blog. og nej - jeg kan ikke uddybe nærmere.
Old 10-11-2012, 17:31   #455
Dash
ScanFlyer Molded

Har har ihvertfall truffet med at 4Excellence New Generation er navnet. Det ligger ute offentlig på NKF sine sider: http://www.kabin.no/index.php?option...ber&Itemid=109
Dash is offline  
Old 10-11-2012, 17:32   #456
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Har har ihvertfall truffet med at 4Excellence New Generation er navnet. Det ligger ute offentlig på NKF sine sider: http://www.kabin.no/index.php?option...ber&Itemid=109
Det navn har vel heller aldrig været hemmeligt
Old 10-11-2012, 17:33   #457
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det navn har vel heller aldrig været hemmeligt
Noen har kalt det Tsunami ihvertfall....
Dash is offline  
Old 10-11-2012, 17:36   #458
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Noen har kalt det Tsunami ihvertfall....
Det har vist haft mange navne, men NG navnet har jeg da læst flere steder ihvertfald....
Old 10-11-2012, 17:49   #459
1944vintage
ScanFlyer Gold

Er det noen som virkelig tror at Eu-toppene/byråkratiet bruker weekenden til å betsemme dette om garantier ?

Tror nok at beslutningen allerede er tatt .

Og at noen benytter helga til å "skygge banen" til ukjent sted.
Mandagens pressebriefing blir nok ved videokonferanse fra Kuala Lumpur eller annet "trygt" sted.

- God helg. og forhåpentligvis en god Mandag for de SASansatte !
Old 10-11-2012, 18:10   #460
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
SAS har jo rundt en 150 fly (SAS+SAS Finnland), og nærmere 200 vist man innkluderer WF. Norwegian har rundt 70. Det er jo ikke slik at noe flyselskap har 150 fly stående.
Vel, uten at jeg sier at det er noen god vending, så har faktisk Ryanair 115 fly "stående" på bakken i vinter....
73H is offline  
Closed Thread

Posting Rules