![]() |
|
![]() |
#341 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
En så lenge bør vel utgangspunktet være at vi har et SAS også om 5 år. |
|
![]() |
![]() |
#342 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Ser ut til at mange i bransjen evner å tilpasse seg.
Taperne er vel de som drømmer og gull, glitter og status uten egentlig å gjøre så mye for det. Og - helt riktig i mine øyne. Fra innlegg på forumet, fra de egentlig involverte , så ser det ut til å gå bra, spesiellt til de "fly entusiastene" som har flyttet på seg for å være engsajeert i yrket. Og jeg ønsker disse en god framtid |
![]() |
![]() |
#343 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
Quote:
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
||
![]() |
![]() |
#344 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Penger/emisjoner kan ikke redde SAS. Det kan bare kjøpe litt tid. De eneste som kan redde SAS er ledelsen og de ansatte selv. De er nødt til å tilpasse seg omverdenen - NÅ! De har hatt 10 år og 65 milliarder på seg til å få det til men har fortsatt ikke klart det. Ett par milliarder fra eller til nå spiller liten rolle. Det eneste som gjelder nå er handling og extreme makeover ellers er det game over. Garantert hvis det blir borgelig regjering til høsten og de neste 4 år. Final call... Høyre: Utenkelig at staten tar regningen til SAS W |
|
![]() |
![]() |
#345 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Man skulle jo nesten tro at DeNorskeStat var hovedaksjonær...
Se til h... å bestem dere, selg ut. |
![]() |
![]() |
#346 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,528
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() Quote:
Tja så garantert er det tydligvis ikke. Verken Giske eller Høre ser ut til å være helt avisende til å være med på enda en emisjon, når de blir spurt om hva de gjør om det er fare for konkurs ... http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2500018.ece Svenske politikere er tydligvis heller ikke helt avisende. De vil i alle fall ikke si noe bastant om hva de gjør om en konkurs kommer nærmere ... |
|
![]() |
![]() |
#349 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Jag tror att det enorma sparpaketet ska presenteras och börja genomföras först. Därefter kan frågan om nyemmission komma. Sannolikt kommer flera tusen nuvarande SAS anställda ha lämnat SAS(SGH, Eurobonus och ev Widero sålt) + sänkta löner och försämrade avtal för de som blir kvar innan en ev nyemmission blir av.
|
![]() |
![]() |
#350 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
|
![]()
Er det ikke muligšå gjøre som i Swiss. Konkurs og rask restart. Brutalt ja, både for ansatte og kreditorer, men Swiss har da klart å bygge seg opp igjen til et selskap å regne med.
|
![]() |
![]() |
#351 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#352 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Vilkårene i SAS er ikke internt i bransjen sett på som oppsiktsvekkende høye lenger. Handlingsselskapets SGH's ansatte (de på bakken) har marginalt høyere lønn enn konkurrentene. De flygende er ikke lønnsledende, og pilotene (med unntak av pensjonen) er verken best eller nest best betalt i Skandinavia!! Det finnes altså et par andre veldrevne selskaper her hjemme med bedre betingelser - så man må ikke se seg blind på dette! SAS er en koloss på leirføtter, og de må ha en kraftig opprydding om de skal overleve. Men det skyldes mer måten selskapet er organisert på, enn den "fantastiske" avtalen til piloter og andre. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#353 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
SAS sine kjerneproblemer er maten selskap er organisert og hvordan de driver sine daglige ops. Her er det Milliarder !!!! av SEK a hente, men da ma man ogsa vaere villige a ta smertefulle besluttninger. Redusere radikalt i antall crew-baser og kutte ned til en hub som blir betjent med SK metall og de andre IC ruter flyves av partners. Den annen stor utfordning er a finne en mate a differensere seg fra konkurransen og dermed fa en virkemiddel a stoppe denne stadig tap av markedandeler til konkurrentene. Dersom man ikke klarer dette, sa vil SK bli vannet ut over tid, fordi de konkurrenter vokser i de viktige markeder langt hurtigere enn SK.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
#354 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]()
__________________
Upcoming flights: KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July http://my.flightmemory.com/ghostern |
![]() |
![]() |
#355 | |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]() Quote:
Desverre har aldri Darwin sagt eller skrevet dette og det har ingenting med Darwins teori å gjøre... :-) (Se f.eks. http://www.darwinproject.ac.uk/six-t...win-never-said) Mange ledere (blant annet BK) bruker Darwins teori på denne måten selv om teorien ikke er direkte overførbar til forretninger. Det gjelder uansett hvor mye man feilsiterer den. Gjennom evolusjonen i dyreriket er det den sterkeste som overlever (pga genene tilfeldigvis passer best for en gitt situasjon). [/OT] Så vennligst ikke bruk det som et argument :-) |
|
![]() |
![]() |
#356 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er nok korrekt at Darwin ikke har skrevet dette, så det er selvsagt feil å si at det er hans utsagn. Nå er vel ideen om "survival of the fittest" (ei heller egentlig opprinnelse fra Darwin) slik at det dreier seg om naturlig utvelgelse, og i naturlig utvelgelse i et marked så er det ikke nødvendigvis slik at det er den sterkeste som overlever. Det er den som er best i stand til å tilpasse seg omgivelsene i markedet som normalt sett overlever i det lange løp (men med finansiell styrke så kan man selvsagt holde ut lenge, selv om omgivelsene arbeider mot en). Slik sett er innholdet i "sitatet", som egentlig var en omskrivning av Darwins ide, ikke så langt unna en grei beskrivelse av det som er viktig i forhold til konkurranse i et marked. |
|
![]() |
![]() |
#357 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Her er det vel en fare for at det kan bli en filosofisk diskusjon.
Med religiøse og politiske innslag. Kanskje dette kan forklare noe ? http://no.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest Beklager at jeg i det hele tatt brakte dette inn i et flyforum. |
![]() |
![]() |
#358 | |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]() Quote:
![]() On-Topic: Ja, det eneste SAS kan gjøre er å nå bygge opp en smidig og effektiv organisasjon som best mulig kan tilpasse seg forandringer i fremtiden, helst like bra eller bedre enn konkurrentene. |
|
![]() |
![]() |
#359 | |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]() Quote:
![]() Naturlig seleksjon baserer seg på tilfeldige mutasjoner i gener gjennom reproduksjon. En art kan ikke tilpasse sine egne gener (på individnivå), men enten har eller har ikke genene som skal til for å overleve. Artene kan altså ikke tilpasse seg selv til omgivelsene der og da, det skjer gjennom tilfeldig mutasjon i genene gjennom generasjoner. Det handler ikke om hvem som kan tilpasse seg, men hvem som tilfeldigvis er tilpasset. SAS kan tilpasse seg selv der og da og styrer sin egen "genmutasjon" som de vil for å tilpasse seg til situasjonen. Og som vi alle er enige om, noe de burde gjøre i større grad :-) |
|
![]() |
![]() |
#360 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]()
Langt mellom liv og lære gitt:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2502074.ece Quote:
__________________
Upcoming flights: KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July http://my.flightmemory.com/ghostern Last edited by Utflyttet; 06-11-2012 at 10:30. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |