![]() |
|
![]() |
#321 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#322 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#323 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Nå åpner Giske for at staten skal spytte inn mer penger likevel i følge E24
http://e24.no/boers-og-finans/giske-...i-sas/20294539 |
![]() |
![]() |
#324 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Jeg tolker det som står på side 24 i dagens DN som at Trond Giske er med på en ny emisjon. "Vi er en ansvarlig eier" nevnes to ganger. "SAS er viktig for Norge" og Widerøe er enda viktigere osv.
SAS er et selskap den Norske regjeringen ikke vil at skal gå konkurs, og den gjør det de må for å holde det flytende. Ved forrige emisjon - som skulle være den siste - hadde man nok håpet at problemet enten var løst eller solgt på dette tidspunktet. Fant ikke artikkelen på nett. Last edited by intransfer; 02-11-2012 at 12:23. Reason: skrivefeil |
![]() |
![]() |
#325 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
Her er saken på nett intransfer: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2500018.ece
Uten å ta stilling til saken for øvrig er det vel en lettelse for et selskap å ikke lenger ha en eier som blankt nekter en emisjon. Mon tro de har innsett at en emisjon kanskje er nødvendig for å ha et håp om å få tilbake noe av investeringen sin, samt å sikre de momenter en statlig eier finner viktig (arbeidsplasser, kommunikasjon, konkurranse). |
![]() |
![]() |
#326 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Hva er billigst for skattebetalerne? Å spytte inn noen hundre millioner ekstra, eller å se SAS gå konkurs med alle de følger det får hvor mange tusen ansatte mister sine arbeidsplasser og blir overført til NAV, norsk infrastruktur som rakner, post vil ikke komme frem (hvis WF dras med i dragsuget), det vil få diverse konsekvenser for bedrifter i distriktene osv osv.
|
![]() |
![]() |
#327 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Många storföretag i Sverige kommer tydligen fortsätta använda SAS tills vidare enligt di.
Dagens Industri för en massiv hatkampanj mot SAS just nu.De måste vara besvikna på dessa storföretag som inte omedelbart överger SAS. Det var di som satte igång det enorma mediedrevet mot SAS i Sverige härom veckan. http://www.di.se/artiklar/2012/11/2/...oliga-for-sas/ |
![]() |
![]() |
#328 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,883
|
![]() Quote:
Posten kommer nok frem uansett, og distriktene klarer seg med litt økning i subsidiene - mulig de til og med bretter opp ermene og skaper nye arbeidsplasser, eller at det kommer nye eller andre luftfartsbedrifter på banen. |
|
![]() |
![]() |
#329 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Jeg har også lest at den svenske staten ikke gir de samme signalene som Giske så da er man vel like langt. |
|
![]() |
![]() |
#330 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Men er det noen som kan si noe om hva som eventuelt kan gå konkurs? Er det konsernet? er det SAS Norge, SAS Sverige og SAS Danmark? Den norske delen av SAS het jo opprinnelig Det Norske Luftfartsselskap AS. Jeg antar at på et eller annet tidspunkt ble dette fusjonert inn i SAS, men senere delte man vel opp SAS i tre igjen? Stemmer ikke det? Ble det da tre selskap som er eid av SAS konsernet? Hvor ble det av personalet og kostnadene i disse prosessene? Vidar |
|
![]() |
![]() |
#331 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Tror nok at svenskene er med og at det hele er klart. Venter vel bare på styre skal godkjenne og at 3 kvartalet legges fram.
Synes det er tragisk både for skattebetalere og konkurenter at statene skal gå inn å subsididere driften og bedrive så dårlig lederskap. Beste er om man skal redde de nok en gang at et land tar over aksjene fra de andre for å forenkle et statlig fra salg til det private. Den eneste som ser ut til å være mot er Wallenberg om ryktet stemmer. Fra : http://www.affarsvarlden.se/hem/article3574367.ece Till sist kan vännerna inte sluta prata om SAS. Det största samtalsämnet är vem av medlemmarna i über-bonusklubben Pandion som gömmer sig bakom pseudonymen Fiskgjusen Carlzon som skällde ut vd Rickard Gustafson i ett öppet mejl. Den andra frågan är om det blir nyemission eller konkurs. – Det blir en nyemission, det kräver bankerna, och de nordiska staterna kan inte släppa bolaget, särskilt inte Norge och Danmark. De måste bara få till sparpaketet först så att folk vet vad de stoppar pengar i, säger en bargäst på Novikov i Mayfair. – Wallenbergarna vill inte gå med, men det kanske inte är nödvändigt heller. ------------------------------------------------------------------------ |
![]() |
![]() |
#332 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Det er vel moderbolaget i konsernet; SAS AB i Stockholm som kan gå konkurs.
Datterselskapet i Norge: SAS AS eide pr 01.07.2012 følgende fly: MD82: LN-RLE+F RMR+S+T ROP+T+X B737: RPL CRJ900: RNL Q400: RDA+V+X+Y+Z og Widerøes: WDF+G+H+I+J+K+L |
![]() |
![]() |
#333 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() Quote:
Greit nok at det er valgår snart, men uansett billigere for staten , enn at evnt flere tusen mennesker skulle melde seg på NAV pga SAS gikk konkurs.
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
#334 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Desperasjonen og panikken griper stadig mer om seg i SOSleiren ser jeg.
Diskusjonen burde heller gå på hvordan SAS kan stå frem som et selskap med fremtida foran seg - som et lønnsomt selskap. De fleste ser vel at at dagens privilegier (basert på fortid) ikke kan fortsette. Luftfarten pr 2012 har blitt mye mere internasjonalisert enn tidligere. Og jeg støtter fullstendig Darwins dogme: Det er ikke den sterkeste som vil overleve, heller ikke den mest intelligente - men den som har evnen til å tilpasse seg forandringer. ___ |
![]() |
![]() |
#335 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,883
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#336 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
SAS har flere tusen dyktige medarbeidere, veldig mange av de med mange års bransjeerfaring. Tror ikke det vil bli særlig store kostnader for NAV da de aller fleste sannsynligvis raskt vil få seg nye jobber. Men vi er heldigvis ikke der enda. Og en emisjon er vel ikke noe annet en en kortsiktig løsning. Det er godt med penger, men det er ingen løsning på problemene. |
|
![]() |
![]() |
#337 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() Quote:
Når jeg ser hvor penga i Norge havner så foretrekker jeg heller at SAS for dem enn alle de andre rare postene på budsjettet som blir tilgodesett. Norge tjener på å ha et sterkt SAS, så får håpe at hvis de får penger at det kan hjelpe de på rett kjøl engang for alle.
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
#338 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#339 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Men nu vrimler det jo ikke med skandinaviske flyselskaber, der rent faktisk er villige til at nyansætte skandinaver på skandinaviske vilkår og med skandinavisk base... Det er nok forholdsvist begrænset hvor mange voksne mennesker der kan få familieliv til at passe sammen med at skulle flytte til en base Spanien eller Thailand.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
#340 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Nå er det jo ikke gitt at man _må_ fly
Svært mange av de jeg kjenner i kabinen, har jo faktisk 'en ordentlig" utdannelse og kan nok få seg en bedre betalt jobb...., til normale arbeidstider om de vil det... |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |