![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hei!
Jeg har de siste årene reist mye hvor KLM har vært veldig greit mht tider og destinasjoner. Den epoken er over og jeg vurderer sterkt å skifte leverandør av flyreiser, ikke minst pga FBs utrolig høye avgiftsnivå på bonusreiser. I den sammenheng hadde det vært flott med innspill ift om jeg skal satse på OW eller et av *A programmene. Vil stort sett reise privat utenlands de kommende årene; anslagsvis 8 - 10 europa og 1 - 3 IC og alt i utgangspunktet i øko. Anbefalinger og tips mottas med stor takknemmelighet. Håk ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Avhenger jo litt av reisemønster, men både SAS og BA har 100% opptjening i alle Economy-klasser (og hos en rekke partnere). SAS har heller ikke YQ på awards (når man flyr med SAS), mens andre kan sikkert svare vedr. BA og YQ.
Lufthansa er en versting mht. YQ, i tillegg til 100.000 for *A Gold (dog gyldig i to år). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Teller også inn med hvem du flyr mest. Opptjeningen er som nevnt ovenfor her ikke lik for alle. Ta det selskapet som du flyr mest med og som kan generere mest poeng. Som det nevnes over her er det ganske rimelige bonusreiser med sas. En tur til New York kommer ned i noen hundrelapper i avgifter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Livsnyter
|
![]()
Off-topic, så beklager nybegynnerspørsmålet, men hva står forkortelsene FB & YQ for i denne tråden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
FB står for Flying Blue som er bonusprogrammet til KLM.
YQ er avgifter som blir lagt på flybilletter.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Jeg mener at dette kommer an på hvor mange poenger du har tenkt å tjene i løpet av et år. Det som er bra med EB er at det er relativt enkelt å oppnå gull... Kommer du til å tjene over 100K ville jeg definitivt gå for Lufthansa. Fordi: De har en nettside som fungerer veldig bra, med Miles&more. De har uendelig med destinasjoner å reise til på poeng. De har hele tiden miles bargains med turer i Eco/Biz. De har tre klasser, istedenfor to. Samt First class terminal, som er utrolig bra ground service. Dette gir deg valg til å kjøre ekstra luksus hvis du vil/kan det. Frankfurt er like nærme som Køben/Arlanda hvis en bor i enten Bergen, Stavanger eller Oslo. Det var mitt bidrag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En annen fordel med å velge Eurobonus er at der er det ofte enklere å tjene poeng på andre ting enn flyreiser for oss nordmenn. F.eks. ved å tjene Trumf-poeng, bruke Eurobonus-kredittkort, abbonere på aviser, handle via sas.no osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hei og tusen takk for innspill!
Jeg har reist nok med AF/KLM til å inneha FBG på femte året (dette pga frekvens/antall flighter og ikke poeng da jeg stort sett reiser på billigste alternativ som kun gir 25 eller 50% opptjening) Reiser i tillegg noe med SAS i Norge og *A i Europa (to - tre reiser) og Norwegian et par ganger i Norge. Ser at det kan friste med LH, men er det realistisk å tro at jeg kan oppnå 100k på et år med mitt reisemønster? For meg er fordelene med status viktigere enn poengene, så det er vel kanskje fornuftig å gå for EB nå som FB evt forlates...
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Fordelene som ble nevnt i en annen post om First Class Terminal, 3-klassekabin etc., gjelder jo selv om du har EuroBonus - det er bare å booke *A Awards det, så kan du nyte akkurat de samme fordelene. Den eneste måten du ellers kan stikke innom FCT på, er hvis du oppnår HON Circle-status, noe som er alldeles urealistisk med et normalt reisemønster. Andre aktuelle program mht. status i *A er Aegan og Turkish. Disse har visstnok nokså lave kvalifiseringsnivå for gullkort, men jeg vet for lite om opptjeningsstruktur etc. til å uttale meg konkret. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Går du for OW så er det avhengig av hvor du reiser fra og til, tenker på hva som er praktisk på shorthaul.. Greier du sølv hos BA så gir det loungemulighheter mm. BA har også brukbar mulighet for oppgradering med poeng på longhaul hvis du er villig til å betale for Prem Eco. BA-mil er evigvarende hvis det er bevegelse på konto. Uttak til bonusreise er billig i Europa, på longhaul er det upgrades som gjelder.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå vet jeg ikke om Eurobonus gjør dette, men flere av bonusprogrammene har vel status match, slik at du får gull fordeler i deres program i 1år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Noen erfaringer med AB?
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg ville vurdert Eurobonus om du stort sett reiser i economy.
Det gir 100% opptjening med SK og UA. Da kommer du deg ganske mange plasser. Det er også lett å nå gullstatus nå ettersom det kun krever 45.000 poeng. En annen ting er at siden det er "Norsk" er det mange flere måter å bygge på poengene med AmEx (om man er storforbruker) eller Trumf Visa. Brukerfordelen blir også mye større ettersom de har mange direkteruter ut av Norge, og bruk av poeng til uttak i business er ikke så galt. Mange kampanjer har de også. BA Executive Club gir også 100% opptjening. Men de er ikke statusbyggende. Det er forferdelig vanskelig å bygge status på BA ved å reise economy. Economy extra er riktignok noe annet. Da får du silver (med lounge access etter 3 returns til USA). Men i economy hadde jeg styrt unna BA og OW generelt. Selv hadde jeg valgt Eurobonus uten å blunke.
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tusen takk for tilbakemeldinger
![]() Quote:
Mener du at hvis man har feks gull i ett program så får man også gullstatus om man melder seg inn i et annet? Quote:
![]() |
![]() |
#16 |
Livsnyter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mener det ble nevnt et eller annet sted at Turkish villig matcher hvis du spør
![]() Aegean har lave statusgrenser, men er ubrukelig hvis du reiser på billige billetter siden de stort sett gir 0% der. Asiana har et ganske bra program. Statusgrenser sammenlignbare med EuroBonus, men opptjeningsperiode på 2 år istedenfor 1. Hvis du reiser mest med SAS er nok EuroBonus og de amerikanske programmene lettest å få 100% opptjening i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Gode erfaringer med AB rent flymessig, men ikke veldig godt egnet ut i Europa fra Oslo. Har ikke sett på bonusprogrammet deres. Men ifht. BA-kortet så skal man passe på, man får 25% opptjening på en drøss klasser.
Noen gir status-match (dvs. du viser frem et gullkort en plass og sier du vil bytte, så får du kanskje et gullkort en annen plass), men sjelden innen samme allianse og ofte med en challenge, dvs. fly x antall flighter/miles ila. 3 mnd for å få det el.l. Søk status-match på forumet eller google.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tusen takk for respons!
Lukter EB dette...
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lønner deg seg å bestille ekstra natt nå eller senere? | hifiman | Reiseforum | 5 | 30-01-2014 18:08 |
hvilket bonusprogram? | thoves | Reiseforum | 9 | 24-05-2010 21:59 |
Veksle NOK til USD. Hva lønner seg? | hellbilly | Reiseforum | 15 | 26-02-2009 08:33 |
Når lønner det seg å kjøpe billetter | ENGM 911 | Reiseforum | 2 | 28-12-2008 22:05 |
Monopol lønner seg | DCHalvorsen | Flyforum | 42 | 19-01-2007 16:18 |