![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Har planer om å velge meg et bonusprogram, men aner ikke hvilket som passer best... Jeg reiser kanskje 4-5 turer i året, 2 intercontinental og 2-3 innen europa. Selskap og destinasjon blir valgt ut etter hvem som har tilbud i economy, og når det passer min schedule ![]() Som regel ender det opp med LH, på en av deres supertilbud. Pr. dags dato vet jeg at jeg skal bestille 2 turer til stockholm t/r i juli og oct + enten dubai, abu dhabi eller asia (kina el. hong kong) ved neste gode tilbud jeg finner ![]() Businessreiser er utelukket, her er det turer i eco som gjelder. Hovedformålet med kortet vil være å få billigst/kjappest tilgang til lounger og fast-track. Hva ville dere ha valgt? Eurobonus, Miles & More, eller kanskje et annet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvis du stort sett flyr på LH sine supertilbud, så hold deg langt unna Eurobonus. De betaler fryktelig dårlig på disse(25%). Best betalt får du hos LH selv. One Pass betaler også godt på LH flygninger, og har vel 100% på supertilbudene til LH (U-klasse). M&M krever 35.000 for sølv, noe som gir loungetilgang hos Lufthansa, Swiss og Austrian. Skal du ha loungtilgang hos resten av Star, så må du opp i gull. One Pass (Continental) krever 50.000 miles for dette, og det klarer du ikke med dine flygninger. Du kan derimot klare det hos Aeroplan (Air Canada). Der trenger du 35.000 miles for gull, men de betaler ikke like bra hos LH, men kan likevel være verdt å sjekke. Supertilbudene på LH IC betaler f.eks. 100%.
EDIT: En liten feil her. Aeroplan betaler kun 50% på LH sine tilbud (U-klasse). Last edited by Hickok; 23-05-2010 at 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ditt problem er at alle "supertilbud" som regel gir en maksimal opptjening på 25% (hos EuroBonus i hvert fall, 50% hos M&M på LH-metal). Du flyr heller ikke nok internasjonale segmenter til at 20/35-flighter for sølv/gull hos EuroBonus skal slå inn. Den eneste måten du kan oppnå status hos EuroBonus er ved å bruke Optiontown-oppgradering til Economy Extra på dine interkontinentale reiser - da bør sølvkort være innen rekkevidde, forutsatt at du blir oppgradert. Hvis du treffer en "double points"-kampanje, kan du også være i nærheten av gull.
Med Miles & More kan du glemme gullstatus med ditt reisemønster. I bunn og grunn virker det ikke som om du flyr nok til å kunne oppnå lounge og Fast Track, særlig siden du ikke flyr i dyere klasser (Economy Extra og Business). Hvis du flyr mye Lufthansa og likevel ønsker god poengopptjening, vil jeg anbefale å se på Uniteds Mileage Plus, Air Canadas Aeroplan eller Continental OnePass. De gir som regel 100% opptjening i så og si alle bookingklasser hos Lufthansa, særlig interkontinentalt. Da får du i hvert fall en god slump med poeng til bruks, selv om du ikke skulle oppnå noe annet enn sølvkort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
hmmm, ser heller dårlig ut for min del altså
![]() Men siden jeg bor i TRD, hva hvis jeg bruker KLM og AMS som mitt nettverk ut til verden da? de er kanskje ikke like billige, men jeg sparer jo kostnader TRD-OSL t/r ihvertfall.. Skal forresten bruke KLM til AMS t/r nå til helgen, men får vel ikke poeng der når reisen allerede er betalt? (hvis jeg melder meg inn i deres allianse nå?) Når vi først er inne på temaet: hva vil det koste å skaffe seg lounge-tilgang/fast track på billigste måte (på f.eks OSL/ARN/FRA/MUC/AMS) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Joda, du får poeng for turen du ennå ikke har flydd, ingen problem. Nå er Flying Blue (KLM/AF) og Eurobonus ganske så like av karakter. Dårlig med poeng for de billigste billettene, og godt betalt for de dyreste. Begge gir også statuskort etter et gitt antall flygninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De fleste bonusprogram lar deg registrere reiser du foretok noen måneder før du ble medlem, så det er ikke noe problem.
Med KLMs Flying Blue må du ha 40.000 poeng eller 30 segmenter for å få gullkort. Da får du loungetilgang. Jeg tror ikke Flying Blue er noe bedre eller dårligere enn Star Alliance-programmer. Å oppnå status blir vanskelig for det, uavhengig av program og allianse. Hvis man er litt fleksibel og har tålmodighet til å vente på de rette tilbudene, kan Star Alliance Gold sikres for pluss/minus 15.000 kroner. Det handler bare om å kunne reise når gode tilbud dukker opp. For ca 10.000 kroner kan man få gullkort hos EuroBonus ved å fly tur/retur på dansk innenriks 17 ganger (med tilslutningsbillett passerer man da 35-segmentsgrensen), men det er både tidkrevende og kjedelig. I tillegg må du ha overnatting, men det burde være gjennomførbart på et par tre dager med god planlegging. Med ditt reisemønster seg jeg strengt tatt ikke verdien av å ha gullkort, det vil bare være et evig mas for å rekvalifisere seg hvert eneste år, men det er ikke min beslutning å ta. Foreslår du tar en nøye vurdering av kost/nytte rundt dette. Husk at de pengene du er villig på å bruke på å oppnå status, i stedet kan brukes til å fly i en høyere klasse når du faktisk flyr (spesielt lange interkontinentale reiser). SAS tilbyr Optiontown.com-oppgradering, Swiss, Lufthansa og Austrian har jevnlig gode tilbud i Business Class (senest 999€ tur/retur i Business Class mellom f. eks. FRA-PEK m.fl.), og det er tross alt langt å foretrekke å sitte i Business Class uten status, enn i Economy med gullkort... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Et annet aspekt her er evt. bruk av poeng til senere turer i en eller annen klasse eller til oppgradering. Det er veldig forskjellige regler for hvor lang varighet poeng/miles har i de forskjellige programmene. Eks. er det fem år hos SK-EB, mens hos en god del andre (inkl. KLM) kreves det kun bevegelse på kontoen for at poengene ikke skal gå ut. (Definisjon på "Bevegelse" variere også, eks. krever KL en flyging mens andre kun krever poeng ut eller inn)
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror nok jeg dropper letingen etter bonusprogram for denne gang etter å ha lest deres råd
![]() ![]() Men takker så mye for kjappe og innholdsrike svar og forslag. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Men det koster jo ikke noe å samle opp miles/poeng, så dersom du ikke har noe FF-program med dem du flyr med (eller partnere) så er det jo bare å melde seg inn. Worst case får du ikke brukt det du har samlet.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Reiser du med LH, ville jeg enkelt og greit valgt M&M. om du ikke oppnår noe status, så skulle det holde til en gratis Bonureise eller hotell overnatting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilket bonusprogram lønner seg? | Bergern | Reiseforum | 66 | 02-09-2014 06:41 |
Hvilket bonusprogram vil gi meg loungeaksess? | robertaas | Reiseforum | 40 | 06-12-2011 18:58 |
Hvilket bonusprogram skal man velge? | kimmam | Reiseforum | 14 | 28-09-2009 15:42 |
Miniquiz: Hvilket fly er dette og hvilket land? | anders320 | Flyforum | 25 | 28-03-2008 20:11 |
Hvilket bonusprogram skal man velge | Bizflyer | Flyforum | 0 | 20-03-2007 23:19 |