Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2012, 09:48   #181
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Detta visar än mer hur allvarligt läget är för SAS nu.
Får man inte nya lån beviljade blir det fort "belly up"

http://www.di.se/artiklar/2012/10/25...ar-om-nya-lan/
L-1011 is offline  
Old 26-10-2012, 09:56   #182
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Detta visar än mer hur allvarligt läget är för SAS nu.
Får man inte nya lån beviljade blir det fort "belly up"

http://www.di.se/artiklar/2012/10/25...ar-om-nya-lan/
Der står vel ikke andet end at der har været holdt et møde ang. re-finasiering af nye lån. Noget der på ingen måde er unormalt når lån udløber og skal refinansieres.

Men det er klart med den fokus der er på spareprogrammet lige nu, så bliver "alle" møder og rygter m.v. med artikler i medierne.

Derfor undrer det mig også at SAS-ledelsen ikke snart får meldt ud hvad der skal ske, så de ikke IGEN ender med med PR-mæssig katastrofe. Det er efterhånden mange år siden, at vi har set en velfungerende PR-afdeling i SAS.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline  
Old 26-10-2012, 10:01   #183
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Är det vanligt att stora ägarna är med på re-finansieringsmöten?
I just det här fallet var svenska regeringen närvarande på låne mötet..
L-1011 is offline  
Old 26-10-2012, 11:54   #184
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Är det vanligt att stora ägarna är med på re-finansieringsmöten?
I just det här fallet var svenska regeringen närvarande på låne mötet..
... som mulige garantister... ?
sail4fun is offline  
Old 26-10-2012, 12:23   #185
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Disse forslagene som er spilt inn vedr salg av WF og ikke minst salg av Eurobonus er gode tiltak sett utifra et bedriftslankingsperspektiv(det ble slaktet av noen i en annen tråd men det tvinger seg frem etterhvert allikevel) og et stadig mer presserende kontantbehov(jfr påtvunget ny regnskapsføring hvor en i større grad må ta med fremtidige utgifter(pensjonsforpliktelser)).
Eurobonus er dyrt å administrere samt det å stadig vekk skulle utbedre produktet koster penger. Invisteringspenger SAS rett og slett ikke har. Det eneste riktige er at de får dette solgt og så får de heller leie seg inn igjen i andre enden uten personal og invisteringskostnader. Bare tenk på alt info matriell som dumper ned i postkassa som EB medlem samt et eget magasin Eurobonustraveler med en helt egen redaksjon(syns ikke det er noe bra engang) - milde måne.

Vedr Widerø så bør det også selges hvis mulig og litt avhengig av hvordan man ser det så er det lurest å selge nå mens selskapet går godt. Jeg ville dog aldri tatt mine fingre bort i et slikt høykostselskap da de inntil videre lever et beskyttet liv med tildels utlagte anbudsprosesser tilpasset Widerøs drift og således faktisk eneste reelle aktør som kan vinne disse anbudene. Den dagen disse anbudsprossessene foregår etter normale prinsipper så er Widerø ferdig i dagens form(med dagens kostnadsbase) og andre aktører tar over dette til vesentlig lavere personellkostnader. Jeg ble helt skremt jeg av lønnsnivået jeg når jeg fikk litt innsyn i dette samt andre dyre fremforhandlede rettigheter.

Tror også SAS hadde tjent på å kvitte seg med LH produksjonen også. Den er marginal i utgangspunktet og dyr i drift(bla med utestasjonert personell). I tillegg har vel SAS noen attraktive slots som kunne gitt friske penger i kassa. Så kan SAS konsentrere seg fullt og helt inn i det skandinaviske/europeiske markedet med en meget slanket og enkel organisasjonsstruktur..

Dette i tillegg til salg/omstrukturering av alle andre unødige bremsklosser(bakketjenestene, slanking av administrasjon, enklere eierskapsstruktur) vil gjøre overlevelsesevnen bedre..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline  
Old 26-10-2012, 13:02   #186
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Eurobonus er dyrt å administrere samt det å stadig vekk skulle utbedre produktet koster penger. Invisteringspenger SAS rett og slett ikke har. Det eneste riktige er at de får dette solgt og så får de heller leie seg inn igjen i andre enden uten personal og invisteringskostnader. Bare tenk på alt info matriell som dumper ned i postkassa som EB medlem samt et eget magasin Eurobonustraveler med en helt egen redaksjon(syns ikke det er noe bra engang) - milde måne.
Personligt ville det passe mig fint om Eurobonus blev partner i Miles&More.

Tror også på at Long Haul er en saga blot snart i SAS regi. De flyver jo ikke ruter, hvor der ikke er en Star Partner i den anden ende der ville kunne tage over. (UA/NH/CA/TG)

Så kunne SAS skifte navn til Star Alliance Supporter og koncentrere sig om feeder trafik ind til Star Hubs fra Skandinavien og fra Europa til CPH til long Haul Star fly, samt lidt lokal trafik i Skandinavien. Lidt samme rolle som Aegean har i Grækenland.
JELSC is offline  
Old 26-10-2012, 13:13   #187
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Personligt ville det passe mig fint om Eurobonus blev partner i Miles&More.
Helt uenig!

Miles & More har gjenngått en rekke negative endringer det siste året. Hvis man lurer på hvorfor, er det bare å avlegge M&M-forumet på Flyertalk et besøk, men kort oppsummert:
- Dårligere inntjening i flere Business Class-bookingklasser (bl.a. 100% i P - SAS gir 100% for Economy)
- Dårligere mulighet for å benytte upgrade vouchers
- Fortsatt blant de verste i bransjen mht. YQ på awards
- HON-miles kun for de dyreste Business-billettene, samt First (tidl. alle klasser på LH-metall)
- Oppgradering skjer på bakgrunn av billettpris, ikke status (f. eks. 'No status' i Y-klasse prioriteres foran HON i S-klasse)

...og mye mye mer

Nei, takke meg til EuroBonus, som faktisk har tatt betydelige grep for å bli et bra bonusprogram igjen. Fortsatt et godt stykke å gå, men skru tiden tilbake 2-3 år, så er dagens EB i en annen liga.

At EB imidlertid kan selges, men likevel være knyttet opp mot SAS, anser jeg som uproblematisk. Faktisk tror jeg at det kan gavne EuroBonus på sikt.
ILS2 is offline  
Old 26-10-2012, 13:28   #188
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Helt uenig!

Miles & More har gjenngått en rekke negative endringer det siste året. Hvis man lurer på hvorfor, er det bare å avlegge M&M-forumet på Flyertalk et besøk, men kort oppsummert:
- Dårligere inntjening i flere Business Class-bookingklasser (bl.a. 100% i P - SAS gir 100% for Economy)
- Dårligere mulighet for å benytte upgrade vouchers
- Fortsatt blant de verste i bransjen mht. YQ på awards
- HON-miles kun for de dyreste Business-billettene, samt First (tidl. alle klasser på LH-metall)
- Oppgradering skjer på bakgrunn av billettpris, ikke status (f. eks. 'No status' i Y-klasse prioriteres foran HON i S-klasse)

...og mye mye mer

Nei, takke meg til EuroBonus, som faktisk har tatt betydelige grep for å bli et bra bonusprogram igjen. Fortsatt et godt stykke å gå, men skru tiden tilbake 2-3 år, så er dagens EB i en annen liga.

At EB imidlertid kan selges, men likevel være knyttet opp mot SAS, anser jeg som uproblematisk. Faktisk tror jeg at det kan gavne EuroBonus på sikt.

OK smag og behag er forskellig, finder faktisk de MM regler ganske ok, specialt at billetpris afgør upgrades.
Hvis ellers man kunne få Diners kort i DK der gav optjenening på MM havde jeg droppet Eurobonus ASAP.
JELSC is offline  
Old 26-10-2012, 14:02   #189
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
At EB imidlertid kan selges, men likevel være knyttet opp mot SAS, anser jeg som uproblematisk. Faktisk tror jeg at det kan gavne EuroBonus på sikt.
Men vil det gavne SAS?
I en annen tråd ble det hevdet at dersom man ikke var inne i SAS paraplyen leverte man automatisk en dårligere tjeneste til SAS sine kunder.

Er det f.eks trolig at et salg av EB vil skje til et selskap som kun drifter et milageprogram for SAS? Hvordan ivaretar man da SAS sin kunde, dersom milageprogrammet ikke er eksklusivt for SAS kunden og er der for å binde kunden til SAS? Kan det f.ek bli slik at man slår sammen de forskjellige milageprogrammene i alliansen for å knytte kundene til alliansen istedefor et selskap i alliansen?





Vidar
LN-VLE is offline  
Old 26-10-2012, 14:17   #190
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Personligt ville det passe mig fint om Eurobonus blev partner i Miles&More.
Hadde vel blitt opprør og elleville tilstander om EB kunder måtte opp på 100K bare for å få *G. Vi norske hadde vel fått en mindre kompensasjon for pottit politikk.
GinTonic is offline  
Old 26-10-2012, 14:22   #191
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Hadde vel blitt opprør og elleville tilstander om EB kunder måtte opp på 100K bare for å få *G. Vi norske hadde vel fått en mindre kompensasjon for pottit politikk.
Er ikke opptjeningsperioden 2 år da?
Dash is offline  
Old 26-10-2012, 14:29   #192
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Svenska dagbladet har en artikel om SAS kris, den beskrivs som ett svart hål. Svenska staten har på 3 år skjutit till 2.4 miljarder kr och...SAS behöver mer pengar.

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid...6&cid=25651571
L-1011 is offline  
Old 26-10-2012, 14:38   #193
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Er ikke opptjeningsperioden 2 år da?
Quote:
100,000 status miles (1) in a given calendar year
Men status varer i to år eller noe sånt..

EDIT: Skal du gå for HON har du 2 år på deg (600K).

Last edited by GinTonic; 26-10-2012 at 14:50.
GinTonic is offline  
Old 26-10-2012, 20:35   #194
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Hadde vel blitt opprør og elleville tilstander om EB kunder måtte opp på 100K bare for å få *G. Vi norske hadde vel fått en mindre kompensasjon for pottit politikk.
Hvorfor skulle I norske ha' særordninger? ja ja jeg ved i har sovejettilstande i parlamentet hvor vigtigste lov er janteloven, men I ligger som I selv har redt men de politikere I har valgt.

Hvis der skal være ekslkusivitet om *gold er der nødt til at være høje krav. - Fair nok! (siger en der ikke får SEN kort hos LH)
JELSC is offline  
Old 27-10-2012, 02:23   #195
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Hvorfor diskuterer vi bonusprogram i detalj i denne posten som omhandler spareprogram hos SAS?
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline  
Old 27-10-2012, 10:38   #196
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

SAS er veldig presset nå, og de må snu alle stener de kan. Hotellene er solgt, Flight Academy er solgt, Flybussen er solgt...nå står SGH til salgs, men vil neppe dra inn de store summene.
(Swisshandling er nevnt som den mest potente kjøperen...)

Et Widerøe-salg vil kunne bidra med litt pusterom for SAS (1 millliard er nevnt), men alene ikke nok til å berge selskapet, om man ikke får snudd skuta snart.
Bare pensjonsforpliktelsene alene er nesten uoverkommelige for selskapet.

Av en eller annen grunn har SAS mange uvenner her inne og det er nærmest politisk korrekt å mislike selskapet. Man skal imidlertid huske at det har vært en garantist for kvalitet, det har ploget vei for mange andre som kom bak, og skandinavisk luftfart behøvde de.
Nå renner sanden ut i timeglasset for vårt flag-carrier...og mye taler for et helt annet selskap i fremtiden (om de i det hele tatt overlever de neste årene). 15-25 nedgang i lønn, samt endrede pensjonsbetingelser er noe av det som det forhandles om. Om dette går igjennom er SAS langt fra lønnsledende i Skandinavisk luftfart, og nede på DY's nivå....Dog får man håpe at de ikke kontraktsansettes hele bunchen - slik Kjos driver med nå...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 27-10-2012, 12:20   #197
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Hvorfor diskuterer vi bonusprogram i detalj i denne posten som omhandler spareprogram hos SAS?
Et salg av EB til M&M har blitt foreslått som et ledd av spareplanen, og det ville ha hatt konsekvenser for EB kunder.

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Hvorfor skulle I norske ha' særordninger? ja ja jeg ved i har sovejettilstande i parlamentet hvor vigtigste lov er janteloven, men I ligger som I selv har redt men de politikere I har valgt.

Hvis der skal være ekslkusivitet om *gold er der nødt til at være høje krav. - Fair nok! (siger en der ikke får SEN kort hos LH)
Men denne diskusjonen får vi ta i en annen tråd
GinTonic is offline  
Old 27-10-2012, 12:20   #198
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Enligt artikeln nrdan är det rikigt brottom för SAS. Det antyds att styrelsen nu överväger att sätta SAS i konkurs.
Jag hoppas SAS överlever i någon form. Frågan är, vad ska bolaget satsa på? Interkont verkar lönsamt men bolagets flotta är alldeles för liten. Det finns inga pengar till att investera i fler widebodyflygplan. Det skulle annars kunna vara räddningen. Det finns troligen en marknad för betydligt fler non-stop ic trafik till Skandinavien.

http://www.expressen.se/ekonomi/uppg...as-av-konkurs/
L-1011 is offline  
Old 27-10-2012, 12:34   #199
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Giske vil ikke bidra med mer penger: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2495979.ece
TCAS is offline  
Old 27-10-2012, 12:53   #200
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Enligt artikeln nrdan är det rikigt brottom för SAS. Det antyds att styrelsen nu överväger att sätta SAS i konkurs.
Jag hoppas SAS överlever i någon form. Frågan är, vad ska bolaget satsa på? Interkont verkar lönsamt men bolagets flotta är alldeles för liten. Det finns inga pengar till att investera i fler widebodyflygplan. Det skulle annars kunna vara räddningen. Det finns troligen en marknad för betydligt fler non-stop ic trafik till Skandinavien.

http://www.expressen.se/ekonomi/uppg...as-av-konkurs/
Utfordringen nå er at eierne ikke vil åpne for en emisjon (spytte inn penger/kapitalutvidelse), og derfor må SAS finne penger på andre måter. Det mest nærliggende er dermed salg av deler av selskapet. Det hjelper ikke at SAS de siste månedene har tjent penger og har ok egenkapital, så lenge man trenger milliardbeløp for å imøtekomme kravene i EU-regelverket om å legge inn pensjonsforpliktelsene inn i egenkapitalen. Det er dette som gjør saken så spesiell - SAS går egentlig langt bedre enn tidligere, men det hjelper ikke når man trenger så store summer så raskt ...
__________________

Last edited by FlightDeck; 27-10-2012 at 12:55.
FlightDeck is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... Extra230 Reiseforum 31 28-05-2009 07:13
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. ENKB Flyforum 7 17-01-2007 07:53
Breaking news: SAS satser stort!!! EB Flyforum 75 28-08-2006 12:53


All times are GMT +2. The time now is 22:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.