![]() |
|
![]() |
#181 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Detta visar än mer hur allvarligt läget är för SAS nu.
Får man inte nya lån beviljade blir det fort "belly up" http://www.di.se/artiklar/2012/10/25...ar-om-nya-lan/ |
![]() |
![]() |
#182 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Men det er klart med den fokus der er på spareprogrammet lige nu, så bliver "alle" møder og rygter m.v. med artikler i medierne. Derfor undrer det mig også at SAS-ledelsen ikke snart får meldt ud hvad der skal ske, så de ikke IGEN ender med med PR-mæssig katastrofe. Det er efterhånden mange år siden, at vi har set en velfungerende PR-afdeling i SAS.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
#183 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Är det vanligt att stora ägarna är med på re-finansieringsmöten?
I just det här fallet var svenska regeringen närvarande på låne mötet.. |
![]() |
![]() |
#184 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]()
Disse forslagene som er spilt inn vedr salg av WF og ikke minst salg av Eurobonus er gode tiltak sett utifra et bedriftslankingsperspektiv(det ble slaktet av noen i en annen tråd men det tvinger seg frem etterhvert allikevel) og et stadig mer presserende kontantbehov(jfr påtvunget ny regnskapsføring hvor en i større grad må ta med fremtidige utgifter(pensjonsforpliktelser)).
Eurobonus er dyrt å administrere samt det å stadig vekk skulle utbedre produktet koster penger. Invisteringspenger SAS rett og slett ikke har. Det eneste riktige er at de får dette solgt og så får de heller leie seg inn igjen i andre enden uten personal og invisteringskostnader. Bare tenk på alt info matriell som dumper ned i postkassa som EB medlem samt et eget magasin Eurobonustraveler med en helt egen redaksjon(syns ikke det er noe bra engang) - milde måne. Vedr Widerø så bør det også selges hvis mulig og litt avhengig av hvordan man ser det så er det lurest å selge nå mens selskapet går godt. Jeg ville dog aldri tatt mine fingre bort i et slikt høykostselskap da de inntil videre lever et beskyttet liv med tildels utlagte anbudsprosesser tilpasset Widerøs drift og således faktisk eneste reelle aktør som kan vinne disse anbudene. Den dagen disse anbudsprossessene foregår etter normale prinsipper så er Widerø ferdig i dagens form(med dagens kostnadsbase) og andre aktører tar over dette til vesentlig lavere personellkostnader. Jeg ble helt skremt jeg av lønnsnivået jeg når jeg fikk litt innsyn i dette samt andre dyre fremforhandlede rettigheter. Tror også SAS hadde tjent på å kvitte seg med LH produksjonen også. Den er marginal i utgangspunktet og dyr i drift(bla med utestasjonert personell). I tillegg har vel SAS noen attraktive slots som kunne gitt friske penger i kassa. Så kan SAS konsentrere seg fullt og helt inn i det skandinaviske/europeiske markedet med en meget slanket og enkel organisasjonsstruktur.. Dette i tillegg til salg/omstrukturering av alle andre unødige bremsklosser(bakketjenestene, slanking av administrasjon, enklere eierskapsstruktur) vil gjøre overlevelsesevnen bedre..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
![]() |
![]() |
#186 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Tror også på at Long Haul er en saga blot snart i SAS regi. De flyver jo ikke ruter, hvor der ikke er en Star Partner i den anden ende der ville kunne tage over. (UA/NH/CA/TG) Så kunne SAS skifte navn til Star Alliance Supporter og koncentrere sig om feeder trafik ind til Star Hubs fra Skandinavien og fra Europa til CPH til long Haul Star fly, samt lidt lokal trafik i Skandinavien. Lidt samme rolle som Aegean har i Grækenland. |
|
![]() |
![]() |
#187 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]() Quote:
Miles & More har gjenngått en rekke negative endringer det siste året. Hvis man lurer på hvorfor, er det bare å avlegge M&M-forumet på Flyertalk et besøk, men kort oppsummert: - Dårligere inntjening i flere Business Class-bookingklasser (bl.a. 100% i P - SAS gir 100% for Economy) - Dårligere mulighet for å benytte upgrade vouchers - Fortsatt blant de verste i bransjen mht. YQ på awards - HON-miles kun for de dyreste Business-billettene, samt First (tidl. alle klasser på LH-metall) - Oppgradering skjer på bakgrunn av billettpris, ikke status (f. eks. 'No status' i Y-klasse prioriteres foran HON i S-klasse) ...og mye mye mer ![]() Nei, takke meg til EuroBonus, som faktisk har tatt betydelige grep for å bli et bra bonusprogram igjen. Fortsatt et godt stykke å gå, men skru tiden tilbake 2-3 år, så er dagens EB i en annen liga. At EB imidlertid kan selges, men likevel være knyttet opp mot SAS, anser jeg som uproblematisk. Faktisk tror jeg at det kan gavne EuroBonus på sikt. |
|
![]() |
![]() |
#188 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
OK smag og behag er forskellig, finder faktisk de MM regler ganske ok, specialt at billetpris afgør upgrades. Hvis ellers man kunne få Diners kort i DK der gav optjenening på MM havde jeg droppet Eurobonus ASAP. |
|
![]() |
![]() |
#189 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
I en annen tråd ble det hevdet at dersom man ikke var inne i SAS paraplyen leverte man automatisk en dårligere tjeneste til SAS sine kunder. Er det f.eks trolig at et salg av EB vil skje til et selskap som kun drifter et milageprogram for SAS? Hvordan ivaretar man da SAS sin kunde, dersom milageprogrammet ikke er eksklusivt for SAS kunden og er der for å binde kunden til SAS? Kan det f.ek bli slik at man slår sammen de forskjellige milageprogrammene i alliansen for å knytte kundene til alliansen istedefor et selskap i alliansen? Vidar |
|
![]() |
![]() |
#190 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Svenska dagbladet har en artikel om SAS kris, den beskrivs som ett svart hål. Svenska staten har på 3 år skjutit till 2.4 miljarder kr och...SAS behöver mer pengar.
http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid...6&cid=25651571 |
![]() |
![]() |
#193 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]() Quote:
EDIT: Skal du gå for HON har du 2 år på deg (600K). Last edited by GinTonic; 26-10-2012 at 14:50. |
|
![]() |
![]() |
#194 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Hvis der skal være ekslkusivitet om *gold er der nødt til at være høje krav. - Fair nok! (siger en der ikke får SEN kort hos LH) |
|
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Hvorfor diskuterer vi bonusprogram i detalj i denne posten som omhandler spareprogram hos SAS?
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
#196 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
SAS er veldig presset nå, og de må snu alle stener de kan. Hotellene er solgt, Flight Academy er solgt, Flybussen er solgt...nå står SGH til salgs, men vil neppe dra inn de store summene.
(Swisshandling er nevnt som den mest potente kjøperen...) Et Widerøe-salg vil kunne bidra med litt pusterom for SAS (1 millliard er nevnt), men alene ikke nok til å berge selskapet, om man ikke får snudd skuta snart. Bare pensjonsforpliktelsene alene er nesten uoverkommelige for selskapet. Av en eller annen grunn har SAS mange uvenner her inne og det er nærmest politisk korrekt å mislike selskapet. Man skal imidlertid huske at det har vært en garantist for kvalitet, det har ploget vei for mange andre som kom bak, og skandinavisk luftfart behøvde de. Nå renner sanden ut i timeglasset for vårt flag-carrier...og mye taler for et helt annet selskap i fremtiden (om de i det hele tatt overlever de neste årene). 15-25 nedgang i lønn, samt endrede pensjonsbetingelser er noe av det som det forhandles om. Om dette går igjennom er SAS langt fra lønnsledende i Skandinavisk luftfart, og nede på DY's nivå....Dog får man håpe at de ikke kontraktsansettes hele bunchen - slik Kjos driver med nå... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#197 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#198 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Enligt artikeln nrdan är det rikigt brottom för SAS. Det antyds att styrelsen nu överväger att sätta SAS i konkurs.
Jag hoppas SAS överlever i någon form. Frågan är, vad ska bolaget satsa på? Interkont verkar lönsamt men bolagets flotta är alldeles för liten. Det finns inga pengar till att investera i fler widebodyflygplan. Det skulle annars kunna vara räddningen. Det finns troligen en marknad för betydligt fler non-stop ic trafik till Skandinavien. http://www.expressen.se/ekonomi/uppg...as-av-konkurs/ |
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Giske vil ikke bidra med mer penger: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2495979.ece
|
![]() |
![]() |
#200 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
Last edited by FlightDeck; 27-10-2012 at 12:55. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |