Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2012, 10:09   #101
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Why? Tydelig at der er store grep på gang. Hadde blitt mye mer bekymret vist SAS ledelsen ikke hadde gjort noen tiltak....
Jeg ville personlig hatt minst mulig poeng i EB akkurat nå. Dette er så drastisk at det selv om det går bra kommer til å kunne skape mye støy og uro. Overrasker hvis. Man klarer å gjennomføre dette uten streik, og da kan turen til skifteretten bli kort. Blir spennende 6-9 mnd for SAS.
storg is offline  
Old 23-10-2012, 10:19   #102
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Når de feide over Braathens i sin tid så sørget de i alle fall ikke for juridisk dekning.
Ble vel til slutt dømt i høyesterett.

Uansett hvor godt sikret de mener at de er, så vil nok fagforeningene i SE, DK og NO ta opp kampen.
Foreningene denne gangen er nok godt informert og har nok hele tiden vært involvert i den prosessen som kommer nå. Det vil ikke være mulig å gjennomføre en så dramatisk omveltning av SAS uten at alle spiller på lag, og vi får både tro og håpe (og be) at selv CAU nå har fått med seg at det er alvor og dette blir en slags siste mulighet for å redde egne arbeidsplasser.

Hvis det som står i bloggen stemmer, så er allerede prosessen i gang og startet forrige uke, og det er fortsatt ikke noe bråk i media. Det forteller meg at ting kanskje er gjort på riktig måte denne gangen? Uansett vil en slik dramatisk omveltning føre med seg mye støy og bråk, så det kommer vel
TCAS is offline  
Old 23-10-2012, 10:22   #103
ILS2
ScanFlyer Gold

SAS går aldri konkurs under en rødgrønn regjering i et valgår. Aldri! Det mest sannsynlige er i så fall et oppkjøp med påfølgende sammenslåing av EB og oppkjøpers bonusprogram. En slik sammenslåing er ikke gjort over natten, så god tid til å svi av poengene.

Personlig tror jeg SAS kommer seg gjennom denne krisen også, men noe støy må nok påregnes. Får satse på at det ikke blir streik i desember/januar. Har en god del turer booket da.
ILS2 is offline  
Old 23-10-2012, 10:38   #104
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Valgåret er ikke før neste år, 2013, ILS2
Old 23-10-2012, 10:52   #105
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Jeg gikk egentlig utifra at han mente 2013 :-)
CFM is offline  
Old 23-10-2012, 11:13   #106
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Foreningene denne gangen er nok godt informert og har nok hele tiden vært involvert i den prosessen som kommer nå. Det vil ikke være mulig å gjennomføre en så dramatisk omveltning av SAS uten at alle spiller på lag, og vi får både tro og håpe (og be) at selv CAU nå har fått med seg at det er alvor og dette blir en slags siste mulighet for å redde egne arbeidsplasser.

Hvis det som står i bloggen stemmer, så er allerede prosessen i gang og startet forrige uke, og det er fortsatt ikke noe bråk i media. Det forteller meg at ting kanskje er gjort på riktig måte denne gangen? Uansett vil en slik dramatisk omveltning føre med seg mye støy og bråk, så det kommer vel
Processen har været igang et stykke tid og alle (også CAU, selvom mange i Norge nok ikke vil tro det ) er åbne og forholder sig "positivt" til at finde en holdbar og langsigtet løsning. Det betyder ikke nødvendigvis at de bare vil siger ja til alt som SAS-ledelsen foreslår, men tonen idag er en helt anden en tidligere. Nu har det (ihvertfald i CAU) sikkert også hjulpet at man har fået ny bestyrelsen, som ikke er så krigerisk som den tidligere (hvilket er meget positivt for alle). De har meldt ud til medlemmerne at man skal forvente at vilkårene forringes en del i fremtiden, men at de ikke kan komme nærmere ind på detaljer p.t.

Der er mange måder man kan opnå reelle besparelser på - og hele denne del behøver ikke nødvendigvis komme fra et direkte lønfradrag.

Men de som håber at fagforeningerne allerede er voldsomt på krigsstien tror jeg skal tro om igen. Alt jeg har hørt er at man forholder sig seriøst og konstruktivt til at finde en løsning i fællesskab. jeg tror ikke man skal tage fejl af at personalet i SAS meget gerne vil nå en langsigtet løsning, så man kan begynde at se frem ad og få ro på arbejdspladsen igen - uden hele tiden at skulle forholde sig til den ene spareplan efter den anden og have mere eller mindre skjulte trusler hængende over hovedet.

At man gennemgår hele virksomheden vil nok gøre det langt lettere at opnå en løsning, da det er svært at acceptere dårligere vilkår selv når man samtidig ser at andre dele af koncernen kaster mio-beløb i toilettet hver dag. Det har der klart været en tendens til tidligere.

Om man så kan nå til enighed må fremtiden så vise, men p.t. er "alle" åbne og konstruktive.

Last edited by FlyHi; 23-10-2012 at 11:40.
FlyHi is offline  
Old 23-10-2012, 11:29   #107
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Processen har været igang et stykke tid og alle (også CAU, selvom mange i Norge nok ikke vil tro det ) er åbne og forholder sig "positivt" til at finde en holdbar og langsigtet løsning. Det betyder ikke nødvendigvis at de bare vil siger ja til alt som SAS-ledelsen foreslår, men tonen idag er en helt anden en tidligere. Nu har det (ihvertfald i CAU) sikkert også hjulpet at man har fået ny bestyrelsen, som ikke er så krigerisk som den tidligere (hvilket er meget positivt for alle). De har meldt ud til medlemmerne at man skal forvente at vilkårene forringes en del i fremtiden, men at de ikke kan komme nærmere ind på detaljer p.t.

Der er mange måder man kan opnå reelle besparelser på - og hele denne del behøver ikke nødvendigvis komme fra et direkte lønfradrag.

Men de som håber at fagforeningerne allerede er voldsomt på krigsstien tror jeg skal tro om igen. Alt jeg har hørt er at man forholder sig seriøst og konstruktivt til at finde en løsning i fællesskab. jeg tror ikke man skal tage fejl af at personalet i SAS meget gerne vil nå en langsigtet løsning, så man kan begynde at se frem ad og få ro på arbejdspladsen igen - uden hele tiden at skulle forholde sig til den ene spareplan efter den anden og have mere eller mindre skjulte trusler hængende over hovedet.

Om man så kan nå til enighed må fremtiden så vise, men p.t. er "alle" åbne og konstruktive.
Vel talt.....
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 23-10-2012, 11:30   #108
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Stygge tall på børsen

Avkastning siste mnd. -20,40%
Avkastning siste 12 mndr. -44,00%
Avkastning hittil i år -21,71%
Old 23-10-2012, 11:31   #109
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Langsiktig løsning nepp, det eneste som er konstant er forandring.
Old 23-10-2012, 11:31   #110
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ifølge et innlegg i tråden om overføring av produksjon til Blue1 så ble det nevnt at pilotforeningen hadde gitt klarsignal til et unntak fra avtalen pga SAS sin økonomiske situasjon. Jeg antar at Blue1 er et allerede godkjent selskap, så det må om innegget medfører riktighet bety at avtalene også er der for å begrense innleie (ikke bare sikre seg at man leier inn "seriøse" selskaper).
Det er riktig, men vi snakker om to forskjellige avtaler; En avtale som begrenser overføring av lønnsom produksjon fra SAS til de andre flyselskapene i gruppen, hvor foreningene akespterte avvik ved overføringen av vestlandsproduksjonen til WF og Finland trafikken til Blue1. Men det er altså overføring, og ikke innleie.

Den andre avtalen regulerer innleie av andre selskap til å fly SAS ruter. Den avtalen har en del som regulerer ad-hoc innleie ved tekniske problem etc, og hvor SAS fritt kan velge fra listen av godkjente flyselskap ved behov. Den andre delen omhandler serieinnleie over et lengre tidsrom, og her skal pilotforeningene godkjenne innleien.
Lamox is offline  
Old 23-10-2012, 12:05   #111
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Tre A330s til skal nå bli norske, forstår at dette er finansielt bedre for SAS. Er dette og en del av spareplanen?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2492855.ece
GinTonic is offline  
Old 23-10-2012, 13:08   #112
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Tre A330s til skal nå bli norske, forstår at dette er finansielt bedre for SAS. Er dette og en del av spareplanen?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2492855.ece
Det jeg ikke helt skjønner er om det skal være billigere å ha de registrert i Norge, hvorfor er da ikke alt overført hit for lenge siden. Er det andre hensyn som veier inn her?

-A
Utflyttet is offline  
Old 23-10-2012, 13:31   #113
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post

Foreningene i Braathens følte seg vel også ganske godt informert etter det jeg har hørt.
Men kursen ble vel endret etterhvert.

Jeg håper at SAS kommer seg gjennom dette på en god måte, men man må huske at folk ikke går fra jobben sin uten kamp hvis de føler seg dårlig behandlet.
BU016 is offline  
Old 23-10-2012, 13:39   #114
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Det jeg ikke helt skjønner er om det skal være billigere å ha de registrert i Norge, hvorfor er da ikke alt overført hit for lenge siden. Er det andre hensyn som veier inn her?

-A
Denne tråden forklarer litt nærmere: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=110030
GinTonic is offline  
Old 23-10-2012, 15:24   #115
ole99
:-)

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Etter å ha banket på døren i flere år har realiteten endelig fått komme inn i SAS-huset. Håper SAS lykkes og består!
ole99 is offline  
Old 24-10-2012, 02:10   #116
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Jyllandsposten

http://epn.dk/brancher/transport/luf...cle4883415.ece

"Samtidig har det flyvende personale fået tilbud om frivillige fratrædelser."

Kan man ekspandere rutenettet når man ber pilotene om å forlate stillingene?

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 24-10-2012, 06:34   #117
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Nå må de ikke skyte seg selv i foten igjen, slik at de ikke har crew til sommeren. Ellers sikkert ikke så dumt å tynne ut staben og evt kjøpe inn tjenester.
Basse-HAU is offline  
Old 24-10-2012, 06:47   #118
Wahoo
ScanFlyer Molded

Det er godt å se at man seriøst tar tak i tingene og at de ansatte så langt forstår at dette er eneste utvei.
La oss håpe at denne prosessen går så smertefritt som mulig uten masse støy og konflikt som vil
ødelegge unødvendig for "nye" SAS.

Kjos har nok også fått litt å tenke på nå..

W
Wahoo is offline  
Old 24-10-2012, 08:20   #119
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

http://e24.no/naeringsliv/sas-krever...skutt/20290450

Håper det ikke blir en streikevinter for SAS.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 24-10-2012, 08:38   #120
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Så spare planen var nevnt på tv2 nyhetene nå, å ville ramme tusenvis av ansatte.
Glean EBG is offline  
Closed Thread

Posting Rules