![]() |
|
![]() |
#1121 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1122 |
FlyKirurg
|
![]()
Jeg har iallefall lagt helt fra meg idèen om å bli trafikkflyger, i denne omgang!
Når bransjen går så nedover og nedover som den har gjort den siste tiden nå, er det virkelig ikke noe å gå etter. Jeg tror mange unge studenter i dag har drømmen som førsteprioritet, og glemmer det verdifulle aspektet som omhandler familie,fritid og mulighet til å faktisk dra hjem hver dag for å sove. Det er kanskje greit å ikke tenke så mye på det når du er 20, men det er ikke like kult lenger når du er 30. Og det går mye i det som 73H og Dag Viking sier. Flyskolene og rådgiverne lover egentlig gull og grønne skoger, som i virkeligheten egentlig er en vikarjobb ute en eneste rettighet bortsett fra noen kroner på kontoen ved slutten av måneden. Jeg har selv vært evig optimist, og ikke vært intressert i all negativiteten som har vært her inne. Men før eller siden må man selv bare innse at denne bransjen er pur råtten, og neppe kommer til å bli noe bedre med det første. Det utdannes nye piloter i hytt og vær, og alle gjør alt for å få jobb. Vilkårene blir dårligere og dårligere, og fremtiden ser bare dyster ut. Selv tar jeg veien til å jobbe med fly gjennom Luftforsvaret, for å bli flymekaniker. Der har jeg sikret meg jobb i organisasjonen til jeg når pensjonsalder, får betalt utdanning og en sivil EASA-utdannelse. Bedre kan jeg ikke drømme om i disse tider! Nei, man får fly på fritiden med PPL, og bruke noen tusenlapper på en kraftig PC så man kan dra frem stikken hvis man vil leke Ryanair eller Norwegian-pilot. Det vil jeg si nesten er bedre enn å faktisk sitte der selv i høyresetet slik som ting er nå. ![]()
#1123 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og det er neppe særlig vanskeligere å fly en 737 mellom Oslo og Bergen enn det er å fly en Cessna caravan fullastet med aviser uten avisningssystem og trykkabin, ising over Folgefonna opp til over 15 000' og med begrenset motorkraft og med minimum av instrumentering heller. (Jeg har bare prøvd det første). Hvorfor skal egentlig en fersk 737-pilot tjene ti ganger så mye som en fersk Cessna caravan-pilot når de er akkurat like desperate etter jobb? Og når det i tillegg er mer attraktivt å fly 737, er det ikke bare logisk at en pilotspire på 23 år skal betale mer for å fly 737 enn en liten Cessna? Han får jo bare hjelp til å leve ut pilotdrømmen?
![]() |
![]() |
#1124 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hva skjer hvis en pilot melder seg unfit for flight pga tretthet? Hva skjer hvis alle gjør det når de har gått over 4 timers-grensen til lastebilsjåførene? Har dere en en ansvarlig organisasjon?
|
![]() |
![]() |
#1125 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Og da blir de ansatte fagorganisert!
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1126 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da er kontraktsvilkårene for DY's long haul operasjon satt slik:
- 3 års kontrakt - Norwegian betaler de første 30 dagene med bosetting, etter det er det den enkeltes ansvar - Lønn CPT 9000 euro pr måned - Lønn relief CPT 7000 euro pr måned - Lønn FO 5000 euro pr måned - DY står for transport til/fra lufthavnene - 1000 euro i per diem (diett) pr måned DY's longhaul blir i "Norwegian branding", men oppgis ellers å fungere som et eget selskap på egen AOC....(Kjos har skjønt at dette er risikosport...og vil ikke dra med seg resten av DY i fallet...om det blir slik...) Man starter som kjent våren 2013 med New York og Bangkok (3 kjøp + 5 leasemaskiner etter hvert), fra OSL og ARN...Internt snakker man om at videre satsing vil hovedsaklig bli fra lufthavner utenfor Skandinavia. Frankfurt er nevnt. Betingelsene nevnt ovenfor er ansett for å være blant de dårligste i markedet, og nesten ingen har søkt fra DY. Det er forståelig, da de som søker og som har fast jobb her hjemme, må regne med å havne blant de kontraktsansatte ved retur hjem igjen. Til sammenlikning betaler asiatiske selskaper fra Kina rundt 200.000 dollar pr år (tax paid) for en skipper...Dermed et betingelsene på DY's satsing oppsiktsvekkende lave for long hauls, og er flittig kommentert på internasjonale forum for piloter. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#1127 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Base i BKK/NYC/OSL/ARN? Ansat via bureau eller direkte i DY LH? Hvem betaler type rating? Loss of license? Social sikring? Løn under sygdom? Ved du noget om det?
![]() |
#1128 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Interessant å få info om lønnsvilkårene.
Få har vel trodd at disse vil være i toppskiktet - hos en low-cost-carrier. Og regner med at dette er med base Bangkok ? Hva med resten av pakken ? Hvilke erfaringskrav stilles ? Og hvordan er jobbrotasjon planlagt ? |
![]() |
![]() |
#1129 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Preliminært ser det slik ut: Base BKK. Man må selv stille med rating, og man er ansatt på kontrakt. Jeg har ingen informasjon om at man er sosialt sikret (også ved sykdom). DY gir minimum 8 dager OFF pr måned. Det sies internt at det har vært vanskelig å finne kvalifiserte søkere, men at bl.a. en del eldre skippere (også noen fra KLM) som har passert 60, har takket ja til å prøve litt "adventure" på slutten av sin karriere. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#1130 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() Fra et forretningsmæssigt perspektiv, så forstår jeg nu heller ikke at man ikke er mere interesseret i at få medarbejdere med større tilknytning, som man kan satse på på lang sigt. Synd at flybranchens CEO's tror at den eneste måde man kan drive selskab på udelukkende er at se medarbejderne som en omkostning og ikke som et aktiv. Der er trods alt mange virksomheder som har haft stor success med det modsatte. En heldigvis er der da stadig nogle få selskaber, som har lidt anstændighed tilbage når det gælder ansvar overfor medarbejdere - så længe det varer...
![]() |
#1131 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Vidar |
|||
![]() |
![]() |
#1132 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvor kjøper man 787-rating 'privat' i tide til april-mai-juni 2013...?
|
![]() |
![]() |
#1133 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#1134 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er vel også slik at de "pensjonerte skipperne" har gjort høyresetet godt og varmt, før de flyttet over til venstre.
Dagens unge "håpefulle" synes å ha urealistiske tanker om ekstra striper - på "kun kort tid". |
![]() |
![]() |
#1135 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1136 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1137 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
trekkes ikke fra lønn men to år bonding er dealen som har blitt tilbudt.
|
![]() |
![]() |
#1138 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Tror disse kapteinene også har startet ett sted, så kanskje bedre å brette opp armene enn å stange hodet? |
|
![]() |
![]() |
#1139 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det de nå gjør er å undergrave det de neste generasjoner har aspirert mot (nemlig "pensjonistenes" lønnsnivå og livsstil) ved å godta disse, til sammenligning, "lavtlønte" kontraktene som en slags hobby for å spe på pensjonen og kanskje også den svært generøse sluttpakken de tok hvis de gikk av med tidlig pensjon i.f.m. nedskjæringer. Så, som en ofte kan få intrykk av her, det med at de nyutdannede og de med lite erfaring undergraver et helt arbeidsmarked ved å godta "lavtlønte" kontrakter, er sannelig en sannhet med modifikasjoner. Det er like mye de på toppen av hierarkiet som er årsaken ved at de vil gjøre noe for gøy (f.eks. prøve seg i en B787 for å si at de har gjort det også) og så få betalt for det. Betalingen "pensjonistene" får er ikke relevant for dem da de har nok av penger stukket bort her og der fra før av og så lenge det dekker evt. utgifter ved pendling etc. spiller det ingen rolle. Last edited by Turtle; 17-10-2012 at 17:54. |
|
![]() |
![]() |
#1140 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Når man snakker om disse "pensjonistene" så må man ikke glemme at disse ble utdannet
på ett tidspunkt da vel de fleste piloter ble utdannet av forsvaret. Det var ett utrolig vannskelig nåløye å komme igjennom. Tusenvis av søkere på ett dusin plasser. Harde opptaksprøver. Lang utdannelse med lang plikt-tjeneste i ettertid. Eliten av norsk ungdom. Dagens unge piloter har en betydlig lettere vei å gå og bør vel således heller ikke sammenlikne seg med "pensjonistene" lønnsmessig. Tiden har forrandret seg. W |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |