Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2012, 18:14   #1041
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Så fant Kjos ut at det ble for dyrt å ansette lowtimer'e på flight deck med ca 200 timer totaltid, grunnet all den ekstra og "uforutsette" trening som trengtes, og har varslet at dette opphører. Disse skulle selv betale utdanningskostnadene, men utgiftene for NAS ble høyere enn antatt.

Når det gjelder LPA-basen som er under oppføring, er det varslet at de kontraktsansatte pilotene der (og sikkert også CA'ene), må betale spansk arbeidsgiveravgift på rundt 30 %. Uklart om det er crew'ene eller rekrutteringselskapet som må bære disse "uforutsette" utgiftene i skrivende stund.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 02-10-2012, 18:17   #1042
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Ryktes også at ytterligere 2 DY piloter er på WF-kurs i disse dager.......
Lowandslow is offline  
Old 02-10-2012, 23:14   #1043
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Det hadde uansett vært kjekt for mange håpefulle her inne og vite om mulighetene for å komme seg inn i DY sånn med det første fra nå av permanent kan skrinlegges.
Det hadde nok vært det beste for deg og alle de andre håpefulle om dere nektet å godta betingelsene som DY tilbyr. Så lenge det finnes piloter som underbyr hverandre når det gjelder å godta dårlig betalte kontrakter i håp om å en gang i tiden få en fast jobb på jet, så er det ingen utsikt til at betingelsene i luftfarten vil bli bedre med det første.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Discus; 20-10-2013 at 15:52.
Dag Viking is offline  
Old 03-10-2012, 19:45   #1044
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det hadde nok vært det beste for deg og alle de andre håpefulle om dere nektet å godta betingelsene som DY tilbyr. Så lenge det finnes piloter som underbyr hverandre når det gjelder å godta dårlig betalte kontrakter i håp om å en gang i tiden få en fast jobb på jet, så er det ingen utsikt til at betingelsene i luftfarten vil bli bedre med det første.
Dette her!
semmern is offline  
Old 03-10-2012, 22:04   #1045
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Det har vært skrevet endel i denne tråden om sosial dumping eller ikke.
Nå er det en sak som skal opp i Høyesterett ang dette og, mulig jeg er helt på jordet, men kan denne evnt. Dommen få belyst saken som diskuteres her, kanskje det vil komme til en avslutning på * sosial dumping* diskusjonen eller er denne saken irrelevant i denne sammenheng?

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article2480725.ece
Skyhigh is offline  
Old 03-10-2012, 23:34   #1046
Angrybird
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 18
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
Det har vært skrevet endel i denne tråden om sosial dumping eller ikke.
Nå er det en sak som skal opp i Høyesterett ang dette og, mulig jeg er helt på jordet, men kan denne evnt. Dommen få belyst saken som diskuteres her, kanskje det vil komme til en avslutning på * sosial dumping* diskusjonen eller er denne saken irrelevant i denne sammenheng?

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article2480725.ece
Allmenngjøringsforskriftene gjelder bare for noen spesifikke bransjer hvor det vedtas minstesatser i Arbeidsdepartementet. Dette gjelder bygnings- og verkstedsindustrien samt jordbruks- og garterinæringene. Denne saken er derfor ikke relevant i såmåte. Forøvrig finnes det ingen hovedavtale i luftfarten som regulerer minstelønn som eventuelt kunnne danne grunnlag for en slik forskrift.

Last edited by Angrybird; 03-10-2012 at 23:36.
Angrybird is offline  
Old 04-10-2012, 12:01   #1047
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Så fant Kjos ut at det ble for dyrt å ansette lowtimer'e på flight deck med ca 200 timer totaltid, grunnet all den ekstra og "uforutsette" trening som trengtes, og har varslet at dette opphører. Disse skulle selv betale utdanningskostnadene, men utgiftene for NAS ble høyere enn antatt.

Tally-Ho
hvor har du så dette fra? Lowtimerne som har kommet inn (de fleste) kommer fra Lunds Universitet / UIT. Der betaler faktisk staten og universitetet for trening som et ledd i den statlige utdannelsen. Både line og sim.

Kostnad for Kjos? nope
Pjokken is offline  
Old 04-10-2012, 12:13   #1048
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Pjokken View Post
hvor har du så dette fra? Lowtimerne som har kommet inn (de fleste) kommer fra Lunds Universitet / UIT. Der betaler faktisk staten og universitetet for trening som et ledd i den statlige utdannelsen. Både line og sim.

Kostnad for Kjos? nope
Staten dekker vel kun utdannelse, ok ikke treningskostnader etter at de har begynnt i et selskap? Sim og line training i DY, eller andre, kan jeg ikke forestille meg blir dekket.
Cloudius is offline  
Old 04-10-2012, 14:17   #1049
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Staten dekker vel kun utdannelse, ok ikke treningskostnader etter at de har begynnt i et selskap? Sim og line training i DY, eller andre, kan jeg ikke forestille meg blir dekket.
SIM/LT blir dekket for MPL-studenter fra Lunds Universitet. UIT-studenter betaler dette selv gjennom fratrekk på lønnen over en 3-års periode.

Edit: Noen som har hørt noe om den varslede kabinstreiken i core-DY fra 10.oktober?

Last edited by LeMonde; 04-10-2012 at 14:20.
LeMonde is offline  
Old 04-10-2012, 16:30   #1050
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Staten dekker vel kun utdannelse, ok ikke treningskostnader etter at de har begynnt i et selskap? Sim og line training i DY, eller andre, kan jeg ikke forestille meg blir dekket.
Hvorfor uttaler du deg når du tydeligvis ikke kjenner sak eller fakta?
Pjokken is offline  
Old 04-10-2012, 16:51   #1051
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Pjokken View Post
Hvorfor uttaler du deg når du tydeligvis ikke kjenner sak eller fakta?
Den var krass! Hvis LeMonde sin mellomversjon stemmer så har vel du akkurat like mye rett eller feil som Cloudius...?
Lamox is offline  
Old 04-10-2012, 17:30   #1052
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Den var krass! Hvis LeMonde sin mellomversjon stemmer så har vel du akkurat like mye rett eller feil som Cloudius...?
Ja, ser den....

Last edited by Pjokken; 04-10-2012 at 17:47.
Pjokken is offline  
Old 04-10-2012, 19:00   #1053
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Pjokken View Post
hvor har du så dette fra? Lowtimerne som har kommet inn (de fleste) kommer fra Lunds Universitet / UIT. Der betaler faktisk staten og universitetet for trening som et ledd i den statlige utdannelsen. Både line og sim.

Kostnad for Kjos? nope
---
Du Pjokken, jeg tror du skal nyansere dine bombastiske uttalelser en liten smule - disse opplysningene kommer fra "innsiden" i DY, altså fra administrasjon og flight deck (instruktører, kapteiner..) Du vet - kaffeklubben har medlemmer fra flere selskaper...;-)
Poenget var liksom at det kostet mer å "etterutdanne" disse en Kjos og Co hadde tenkt seg. Greit at de hadde sertifikat og fikk en rating, men erfaringsgrunnlaget var så lavt at man simpelthen måtte kjøre på med mer "kraft i suppa" - for å få det til å henge sammen...
Har du motsatt info - så la oss høre om dette!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 05-10-2012, 13:19   #1054
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Du Pjokken, jeg tror du skal nyansere dine bombastiske uttalelser en liten smule - disse opplysningene kommer fra "innsiden" i DY, altså fra administrasjon og flight deck (instruktører, kapteiner..) Du vet - kaffeklubben har medlemmer fra flere selskaper...;-)
Poenget var liksom at det kostet mer å "etterutdanne" disse en Kjos og Co hadde tenkt seg. Greit at de hadde sertifikat og fikk en rating, men erfaringsgrunnlaget var så lavt at man simpelthen måtte kjøre på med mer "kraft i suppa" - for å få det til å henge sammen...
Har du motsatt info - så la oss høre om dette!

Tally-Ho
Hey, stemmer- var nok for bombastisk. Tar det på min kappe. Sorry.

Det stemmer at noen av gutta har fått litt mer linetraining før de ble released på line. Meg bekjent så har ingen av gutta og jentene fra universitet trengt mer sim trening. Husk at de flyr et ganske langt program i simulatoren pga lavt erfaringsnivå.

Min påstand er at det koster svært lite å gi ekstra sektorer med trening på line. De flyr på line med passasjerer- ergo de gjøre en "styrmanns jobb" mens de trener. Linetreningskapteinene har riktignok litt ekstra betalt pr time de flyr trening, men det er peanuts!

Så at disse kostnadene gjør at Kjøsern droppe lowtimers stemmer rett og slett ikke.
Pjokken is offline  
Old 06-10-2012, 21:39   #1055
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
.. de 2 første årene ja blir det norsk "oppdragsgiver", men etter dette blir det norsk arbeidsgiver hvis Kjos holder seg til avtalen.

Begriper ikke hvorfor dere fortsetter å late som som om disse ikke kommer til å bli fast ansatt og kommer
til å jobbe på kontrakt resten av livet når man nettopp har undertegnet en avtale hvor ihvertfall intensjonen er
at de skal bli fast ansatt i DY. La i det minste Kjos få sjansen til å overholde den før dere begynner å skyte på han... !
Det virker jo nesten som om dere håper han kommer til å bryte den....!!??

W
HEL-basen blir nå overført til Norwegian Long Haul - som NPF ikke har avtale med. Dett var dett - så mye var den avtalen verdt. Glem faste ansettelser etter 2 år. AGP og LPA følger nok etter, og det ryktes at CPH-basen er i spill også.

Vi får vel skille mellom det du kaller håp og visshet basert på erfaring.
PAFB is offline  
Old 06-10-2012, 23:18   #1056
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Det blir alltså Estnisk kabinpersonal som kommer bemanna 787orna?
Om så är fallet, smart drag av Kjos.
L-1011 is offline  
Old 07-10-2012, 00:03   #1057
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Du misforstår, HEL-basen kommer ikke til å ha noe med longhaul-operasjonen å gjøre. SH-operasjonene på utebasene blir lagt inn i Norwegian Long Haul utelukkende fordi det vil være et separat selskap hvor NPF ikke har noen forhandlingsrett - og dermed er foreningen spilt sjakk matt. Avtalen om maks 2 år med kontraktere på utebaser (som NPF truet med streik for å få gjennom) er ved et pennestrøk gjort totalt verdiløs.
PAFB is offline  
Old 07-10-2012, 00:17   #1058
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Det blir alltså två olika flygbolag...Norwegian Air Shuttle och nya Norwegian Long Haul?
HEL basen tillsammans med Malaga basen kommer alltså hamna i det nya flygbolaget?
Kjos är riktigt smart. Han slipper bråka med facket med sitt nya bolag. Den stora framtida expansionen kan ske med det nya bolaget medan NAS fortsätter som idag.
L-1011 is offline  
Old 07-10-2012, 00:37   #1059
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
HEL-basen blir nå overført til Norwegian Long Haul - som NPF ikke har avtale med. Dett var dett - så mye var den avtalen verdt. Glem faste ansettelser etter 2 år. AGP og LPA følger nok etter, og det ryktes at CPH-basen er i spill også.
Vet ikke hva kilden din er på dette, men kan det tenkes at dette er mer ett taktisk utspill fra Kjos
ifm søksmålet fra pilotene, den mulig forestående kabinstreiken - og sist men ikke minst - legge press på myndighetene
som nå har søkelyset på DY?

Hvis dette derimot er reelt og ikke en trusel, så betyr vel det at Kjos anser at samarbeidsklimaet i DY "scandinavia" nå er så
dårligt at han ikke har noe valg dersom hans planer skal ha mulighet for å lykkes.
Dette kan vel ansees som en delvis utflagging, noe jeg har ansett som sannsynlig utfall av dette lenge.

W
Wahoo is offline  
Old 07-10-2012, 08:35   #1060
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

PAFB, hva er dine kilder på overføring av HEL-basen?
TCAS is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 14:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.