![]() |
|
![]() |
#1041 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Så fant Kjos ut at det ble for dyrt å ansette lowtimer'e på flight deck med ca 200 timer totaltid, grunnet all den ekstra og "uforutsette" trening som trengtes, og har varslet at dette opphører. Disse skulle selv betale utdanningskostnadene, men utgiftene for NAS ble høyere enn antatt.
Når det gjelder LPA-basen som er under oppføring, er det varslet at de kontraktsansatte pilotene der (og sikkert også CA'ene), må betale spansk arbeidsgiveravgift på rundt 30 %. Uklart om det er crew'ene eller rekrutteringselskapet som må bære disse "uforutsette" utgiftene i skrivende stund. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#1042 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Ryktes også at ytterligere 2 DY piloter er på WF-kurs i disse dager.......
|
![]() |
![]() |
#1043 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Det hadde nok vært det beste for deg og alle de andre håpefulle om dere nektet å godta betingelsene som DY tilbyr. Så lenge det finnes piloter som underbyr hverandre når det gjelder å godta dårlig betalte kontrakter i håp om å en gang i tiden få en fast jobb på jet, så er det ingen utsikt til at betingelsene i luftfarten vil bli bedre med det første.
Last edited by Discus; 20-10-2013 at 15:52. |
![]() |
![]() |
#1044 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1045 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
|
![]()
Det har vært skrevet endel i denne tråden om sosial dumping eller ikke.
Nå er det en sak som skal opp i Høyesterett ang dette og, mulig jeg er helt på jordet, men kan denne evnt. Dommen få belyst saken som diskuteres her, kanskje det vil komme til en avslutning på * sosial dumping* diskusjonen eller er denne saken irrelevant i denne sammenheng? http://www.dn.no/forsiden/resultater/article2480725.ece |
![]() |
![]() |
#1046 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2012
Posts: 18
|
![]() Quote:
Last edited by Angrybird; 03-10-2012 at 23:36. |
|
![]() |
![]() |
#1047 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]() Quote:
Kostnad for Kjos? nope |
|
![]() |
![]() |
#1048 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Staten dekker vel kun utdannelse, ok ikke treningskostnader etter at de har begynnt i et selskap? Sim og line training i DY, eller andre, kan jeg ikke forestille meg blir dekket.
|
![]() |
![]() |
#1049 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]() Quote:
Edit: Noen som har hørt noe om den varslede kabinstreiken i core-DY fra 10.oktober? Last edited by LeMonde; 04-10-2012 at 14:20. |
|
![]() |
![]() |
#1050 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1051 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1052 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]()
Ja, ser den....
Last edited by Pjokken; 04-10-2012 at 17:47. |
![]() |
![]() |
#1053 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Du Pjokken, jeg tror du skal nyansere dine bombastiske uttalelser en liten smule - disse opplysningene kommer fra "innsiden" i DY, altså fra administrasjon og flight deck (instruktører, kapteiner..) Du vet - kaffeklubben har medlemmer fra flere selskaper...;-) Poenget var liksom at det kostet mer å "etterutdanne" disse en Kjos og Co hadde tenkt seg. Greit at de hadde sertifikat og fikk en rating, men erfaringsgrunnlaget var så lavt at man simpelthen måtte kjøre på med mer "kraft i suppa" - for å få det til å henge sammen... Har du motsatt info - så la oss høre om dette! Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#1054 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]() Quote:
Det stemmer at noen av gutta har fått litt mer linetraining før de ble released på line. Meg bekjent så har ingen av gutta og jentene fra universitet trengt mer sim trening. Husk at de flyr et ganske langt program i simulatoren pga lavt erfaringsnivå. Min påstand er at det koster svært lite å gi ekstra sektorer med trening på line. De flyr på line med passasjerer- ergo de gjøre en "styrmanns jobb" mens de trener. Linetreningskapteinene har riktignok litt ekstra betalt pr time de flyr trening, men det er peanuts! Så at disse kostnadene gjør at Kjøsern droppe lowtimers stemmer rett og slett ikke. |
|
![]() |
![]() |
#1055 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]() Quote:
Vi får vel skille mellom det du kaller håp og visshet basert på erfaring. |
|
![]() |
![]() |
#1056 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det blir alltså Estnisk kabinpersonal som kommer bemanna 787orna?
Om så är fallet, smart drag av Kjos. |
![]() |
![]() |
#1057 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]()
Du misforstår, HEL-basen kommer ikke til å ha noe med longhaul-operasjonen å gjøre. SH-operasjonene på utebasene blir lagt inn i Norwegian Long Haul utelukkende fordi det vil være et separat selskap hvor NPF ikke har noen forhandlingsrett - og dermed er foreningen spilt sjakk matt. Avtalen om maks 2 år med kontraktere på utebaser (som NPF truet med streik for å få gjennom) er ved et pennestrøk gjort totalt verdiløs.
|
![]() |
![]() |
#1058 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det blir alltså två olika flygbolag...Norwegian Air Shuttle och nya Norwegian Long Haul?
HEL basen tillsammans med Malaga basen kommer alltså hamna i det nya flygbolaget? Kjos är riktigt smart. Han slipper bråka med facket med sitt nya bolag. Den stora framtida expansionen kan ske med det nya bolaget medan NAS fortsätter som idag. |
![]() |
![]() |
#1059 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
ifm søksmålet fra pilotene, den mulig forestående kabinstreiken - og sist men ikke minst - legge press på myndighetene som nå har søkelyset på DY? Hvis dette derimot er reelt og ikke en trusel, så betyr vel det at Kjos anser at samarbeidsklimaet i DY "scandinavia" nå er så dårligt at han ikke har noe valg dersom hans planer skal ha mulighet for å lykkes. Dette kan vel ansees som en delvis utflagging, noe jeg har ansett som sannsynlig utfall av dette lenge. W |
|
![]() |
![]() |
#1060 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
PAFB, hva er dine kilder på overføring av HEL-basen?
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |