![]() |
|
![]() |
#1021 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
øremerket her de neste årene; http://reise.fvn.no/reise/nyheter/article4264919.ece Mener dere at DY bare skal sitte å se på at dette skjer? Idag har vel DY 60+ fly så dette er ikke småtteri. Quote:
Quote:
Hvis mine kilder er korrekte så har RASK'en (enhetsinntekten) til DY har falt fra 0.71 øre/ASK i 2003 til 0.48 øre/ASK i 2011, og har jevnt over hele veien blitt redusert (bortsett fra et lite hopp opp i 2007). Marginene blir altså mindre og mindre år for år - også for DY!! Skal man opprettholde det lille overskuddet man har (kr 19,- pr kunde i 2011) er man nødt til enten å øke produksjonen eller å senke kostnadene - helst begge deler. Og det er nettopp dette DY gjør. Selvsagt skal ikke Kjos få gjøre akkurat hva han vil, dere må sammen finne en vei begge parter kan leve med. Men at dere må svelge noen kameler er det ikke tvil om hvis dere ønsker å ha en norsk arbeidsgiver i framtiden. W |
|||
![]() |
![]() |
#1022 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
Last edited by Pilot1; 17-09-2012 at 22:10. |
|
![]() |
![]() |
#1023 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
DY vokser fort nå, og Kjos'ern har begynt å ansette piloter med oppsiktsvekkende lav erfaring.
Mens man tidligere la stor vekt på erfaring, og helst bakgrunn fra jet, har man nå begynt en debatt i bransjen om å la andre kriterier avgjøre like mye, bl.a gjennom opptaksprøver. Det ene kan være like bra som det andre, og meningene om hvem som er mest kvalifiserte er delte. Men det vekker oppsikt at DY nå ansetter folk med helt ned til 185 timer samlet totaltid (inkl. simulatortid), mens sammenliknbare selskaper typisk har plukket blant kandidater med tusenvis av timer, gjerne fra Luftforsvaret, eller fra annen sivil tung trafikk. Disse "low-timerne" i DY betaler tilbake utsjekkspengene på noen hundretusener, og sitter med ca 20.000 i måneden, som en slags trainee-styrmann. Opplegget ble såvidt forsøkt med konkursrammede Sterling, men ble utsatt for kritikk den gang. En incapasitated kaptein med en 185 timers FO-trainee ved siden er ikke noe drømmescenario - heller ikke i DY. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#1024 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Tally-Ho, det du snakker om er MPL-piloter. Det er egentlig litt vanskelig å skyte på DY for at de tar inn MPL-piloter, for dette er (dessverre) et myndighetsgodkjent utdanningsløp. Studentene følger et MPL-program ved Universitetet i Lund og Norwegian er godkjent "host airline" hvor studentene kan fly som styrmenn. Europeiske og norske luftfartsmyndighetene mener altså at dette ikke er et problem. Så hos meg vekker det ikke så stor oppsikt, det er bare at det er nytt for oss her på berget.
MEN, så kan man jo diskutere om måten det organiseres på og hvordan de ansettes i DY er en god måte. For de ansettes på kontrakt på samme måte som alle andre kontraktspiloter i DY, og de må betale treningsavgift til DY og sitter igjen med ca 1000 euro i mnd (om man skal tro ryktene). Men dette er vel også diskutert tidligere i denne laaaaaange tråden ![]() |
![]() |
![]() |
#1025 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
De kommer ikke bare fra universitetet i Lund/Tromsø, men også fra private skoler rundt om i Europa/Norge.
|
![]() |
![]() |
#1026 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
Ja det finnes kontraktsarbeidere i Norge - både i og utenfor Luftfarten - jeg er selv en av dem - men når det gjelder "Global Mobility" er Norge svært uforberedt og selv de mest grunnleggende forutsetningene er ikke på plass. Dette er problemer seriøse firmaer i Norge tar på alvor - og de seriøse møtes i Norsk Global Mobility Forum (årlig) - ble avholdt på BI i 2011 - i år avholdes det i oktober på Abilia - og interessant nok deltar ikke Norwegian. Selvom det er stort behov for vår kompetanse (vi er begge i arbeid) - sendes vi på dør ut av Norge 01 November.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#1027 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Begriper ikke hvorfor dere fortsetter å late som som om disse ikke kommer til å bli fast ansatt og kommer til å jobbe på kontrakt resten av livet når man nettopp har undertegnet en avtale hvor ihvertfall intensjonen er at de skal bli fast ansatt i DY. La i det minste Kjos få sjansen til å overholde den før dere begynner å skyte på han... ! Det virker jo nesten som om dere håper han kommer til å bryte den....!!?? W Last edited by Wahoo; 18-09-2012 at 15:38. |
|
![]() |
![]() |
#1028 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1029 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
kontrakt som har fløyet eksisterende ruter i skandinavia, ikke nyopprettede. Ser ikke helt det store problemet med dette dersom disse blir tilbudt fast jobb om 2 år. Faktum er vel at siden disse flyr at det faktisk er BEHOV for dem i tillegg til de eksisterende pilotene, og det må vel strengt tatt bety at det er en EKSPANSJON pågående. Man har vel ikke såvidt meg bekjent satt faste piloter på bakken for å spare kostnader? W Last edited by Wahoo; 18-09-2012 at 18:40. |
|
![]() |
![]() |
#1030 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Faktum er at DY-ledelsen er kjent for å tøye grensene, og her ser vi konturene av samme hendelsesforløp som vi har observert tidligere. Noen elementer (f.eks. nedbetaling av sertifiseringer gjennom lønn) er helt innenfor, mens andre aksjoner er langt over grensen. I dette tilfelle har DY laget en avtale som ser ut til å være brutt få uker senere (det er tross alt ganske enkelt å bevise at crew fra utenlandsbaser opererer på etablerte ruter). Vi ser samtidig at Norwegian bløffer om kostnadsnivået på vikarer i kabincrew-forhandlingen, i tillegg til flere andre situasjoner hvor PR har hatt et lettvint forhold til fakta. Da blir det vanskelig å stole på kommunikasjonen utad fra DY. De siste årene har DY gjentatte ganger testet grensene for kostnadskutt, og da mener jeg at det er helt ryddig å ha et kritisk blikk på utviklingen. |
|
![]() |
![]() |
#1031 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Kjos selv har sagt til media flere ganger: De trenger kontraktspiloter for å være fleksible og dermed ha muligheten til å teste nye markeder på nye baser. Hvilke nye markeder er det egentlig DY har testet på Malaga-basen? Rutene t/r Skandinavia har vel eksistert i mange år før basen ble opprettet. Er det opprettet andre og nye ruter inn og ut fra Malaga til andre europeiske destinasjoner etter at DY opprettet base der med kontraktspiloter? |
|
![]() |
![]() |
#1032 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
#1033 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Det er vel ikke gitt at det er ulovlig eller kontraktsbrudd å bruke kontraktspiloter i skandinavisk produksjon i det hele tatt? Det kommer vel an på omfang, måten de blir brukt på og innholdet i kontrakten. At det er uenighet om hvor grensene går, er ikke unaturlig. Men om det er taktisk lurt og moralsk riktig av Kjos å ballansere på grensene, kan absolutt diskuteres. |
|
![]() |
![]() |
#1034 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Posts: 51
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1035 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
klart at det er en vanvittig pågående kampanje mot DY som i stor grad er styrt av konkurrenter og deres foreninger. W |
|
![]() |
![]() |
#1036 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Norge
Posts: 69
|
![]()
Hvilken stilling i DY har du, Wahoo?
|
![]() |
![]() |
#1037 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1038 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
- A car named Edsel - A Company named Enron - A Candidate for President named Romney - A CEO named Kjos
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
#1039 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Synes derfor at konklusjonen din blir litt tynn. |
|
![]() |
![]() |
#1040 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
De personer som er oppført her er de forskjellige selskapers representanter til svensk pilotforening. En fagforening hadde ikke vært en fagforening uten at de hadde hatt representanter fra selskapene og det er altså helt normalt, uansett bransje, at flere selskaper er representert uavhengig om noen av selskapene er i konflikt eller ikke.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |