Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2012, 16:57   #101
BU016
ScanFlyer Blue

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Det er vel soleklart at SAS gjør dette kun fordi de ønsker å tjene ekstra penger. Alt tull om ekstra service og annet, faller på steingrunn. Tiden pr kunde tar vel lenger tid hvis man skal ta betalt.

Situasjonen i SAS tilsier at de må snu hver eneste stein i forsøket på bedret inntjening.
Mitt personlige tips er at de allerede pønsker ut en pr strategi som rettferdiggjør betaling for setevalg og bag.

Last edited by BU016; 03-10-2012 at 17:13.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:00   #102
L-1011
ScanFlyer Molded

Hur många är det igentligen som betalar sina interkontentala resor i C-klass ur egen ficka?
Högst troligt är det ganska få. Många många av SAS c-resenärer har företagsavtal och kan inte välja flygbolag själva.
Jag tvivlar på att stora företags travel managers och statliga upphandlingar av flygresor tar någon hänsyn till om Champange eller inte serveras före take off. Det är högst troligt helt andra parametrar som styr om SAS eller något annat flygbolag vinner dessa upphandlingar.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:06   #103
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Desverre er det nok slik at de fleste pax også blir irritert, og missfornøyd. Men veldig få sier fra.
Jeg funderte på å klage når jeg ble servert den dårlige sprudlevinen i Econ Extra i forrige uke, men gjorde det ikke. Da var jeg vel forsåvidt bare fornøyd med et løsningsorientert SAS og et flott crew når fuel'en tok slutt på OSL, så jeg tenkte at det var litt ufint å klage på at det ikke var ordentlig champis...

På det strategiske planet så synes jeg det er bekymringsverdig at SAS tilsynelatende skyter seg selv i foten litt for ofte i kommunikasjonen med omverden, samt at de ser ut til å ikke ville gjøre grep for å differensiere seg fra selskap som primært konkurrerer med pris som konkurransefaktor og som har betydelig lavere kostnader. Strategisk er det, slik jeg kan se det, et gigantisk feilgrep. Enten vet de noe som vi ikke vet, og som dermed kan rettferdiggjøre en slik strategi, eller så er de desperate, eller så er de som bestemmer slikt kommet i en posisjon som går langt over deres kompetansenivå.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:08   #104
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Ser ut som om Lufthansa, som åpent sier de vil kapre SAS' gullkunder, får det lettere enn de hadde regnet med: http://www.boarding.no/art.asp?id=51089
Han der har gått på bullshitkurs hos Kjos. Om Sk overlever vedder jeg på at de har flate seter på sin flåte lenge før LH. Og denne benplassen han skryter av...

Hvor mye tid har egentlig CC brukt på å hente drikke? Har det ikke alltid vært å hente noen brusbokser bakerst? Men liker godt t de får større bokser. Regner ikke med at gullmedlemmer er verdt 20 kr heller.

Hvor mange flasker kan det gå før start? Seks glass pr flaske og 36 eller 48 seter. Drikker alle champis? Heidsieck koster vel 300 på polet. Snakker altså 1800 kr pr flight.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:15   #105
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Jeg har vansker med å skjønne at det skal bli noen besparelse på å måtte betale for drikke utenom måltidene. Får man i det hele tatt tak i personale eller drikke utenom matserveringen?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:19   #106
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg har vansker med å skjønne at det skal bli noen besparelse på å måtte betale for drikke utenom måltidene. Får man i det hele tatt tak i personale eller drikke utenom matserveringen?
Flyr ikke så mye med SAS du robertaas ;-)))
Det er nok ikke så mye besparelse på det du nevner der på economy, men besparelsen, om noen, er blitt brukt for å oppgradere det øvrige economy produktet.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:22   #107
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Flere eksempler på at SAS hører på kunder og snur.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046617

Samt dette med at kredittkortgebyret ikke kommer.
Så send klager på det man er missfornøyd med, så viser selskapet at man lytter.

Last edited by SAS-Steward; 03-10-2012 at 17:27.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:27   #108
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Beer Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Tolker jeg SAS rett (ref. vg) så sier de at: -->

Quote:
* Passasjerene vil få tre enheter med drikke til hvert hovedmåltid på langrutene, det vil si seks enheter totalt.

* Enhetene blir dobbelt så store, 0,33 liter i stedet for 0,15 liter.

* Passasjerene vil også få gratis vannflaske og gratis påfyll av vann. Også kaffe og te er gratis.

* Mellom måltidene skal flyene ha et bedre utvalg av snacks til salgs. Da vil også brus koste penger, 20 kroner for en boks mineralvann.

Personlig drikker jeg vann ombord IC fly, da det er det eneste som hjelper mot dehydrering over lang tid i lavt trykk. Alkohol og brus er ikke bra, om dere ikke visste det.

Greier rett og slett ikke å hisse meg opp for dette, og dømme SAS en tidligere konkurs pga av brusen mellom måltidene koster 20 kr.

1. Om det er krise, slutt å reis med SAS.
2. Reiser dere ikke med SAS, har dere lite å være engstelige for.
3. Vil dere reise med SAS og få så mye brus dere vil ha, kjøp en dyrere billett.
eller
4. Betal 20 kr for en brus. Dette er vi vant med fra SH.

Gleder meg til å se hvordan DY kommer til å løse dette grunnleggende viktige problemet, med deres kommende IC satsning.
Første verdensproblemer dette her, mener jeg.

"Duck and cover"

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:36   #109
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Flere eksempler på at SAS hører på kunder og snur. Men
Etter mitt skjønn er alt dette eksempler på at SAS selv skaper negativ PR for seg selv, noe man hadde sluppet om man hadde tenkt litt lengre.

Både hva angår denne tråden, kredittkortgebyret og gjennomgående pris til Billund, er saksforholdet så dumt/lite gjennomtenkt/umuskalsk gjennomført at kundekretsen reagerer så kraftig at det havner i media. Og når media får blod på tann er det sjelden til SAS' fordel.

Så dukker det opp en eller annen SAS-gjøk (ikke deg SAS-Steward, men noen media-ansvarlig) og (bort-)forklarer hvorfor det skal/må være sånn, som i kredittkort- og Billund-saken.

Men nå ser vi da at når SAS bare får tenkt seg om, ev. innser at det de har bestemt blir svært upopulært og at de har gjort noe dumt, så ombestemer man seg.

Hadde det ikke vært lurere å tenke litt på forhånd og unngå all denne negative PR., enn å vente på at folk skal klage?
Old 03-10-2012, 17:40   #110
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Bortsett fra champisen i C, så oppfatter jeg dette litt som storm i et vannglass.

Tre-3 enheter med drikke på 0,33l til hvert måltid må da være godt nok? I tillegg får man vann, juice, kaffe og te gratis mellom måltidene. Man kan jo faktisk spare en av enhetene til tiden mellom måltidene..

Synes det er positivt at maten oppgraderes, og den opplevelsen blir bedre.

Så får de som absolutt må drikke seg full, uten betale om bord, fly med andre selskaper.
Totalopplevelsen skal vel i følge sas-steward bli bedre i alle klasser.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:44   #111
Dash
ScanFlyer Molded

@SAS-Steward:
Imponert over måten du forsvarer SAS og SAS sine beslutninger. Syns du fortjener litt cred for det. Stå på!!!! Godt noen kan si litt i mot dette hylekoret!
Dash is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:46   #112
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Så får de som absolutt må drikke seg full, uten betale om bord, fly med andre selskaper.
Ehh? Drikke seg full.....?
Quote:
"SAS stopper servering af gratis ikke-alkoholiske drikkevarer – undtagen vand, kaffe og the - udenfor hovedmåltidet til passagerer på langruternes økonomiklasse. Melder tørsten sig, koster en sodavand 20 kr."
Old 03-10-2012, 17:52   #113
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Ehh? Drikke seg full.....?
Ja, får du ikke fortsatt inntil 3 enheter vin og en liter øl til måltidet? Så er det jo to måltider. Så får man kjøpe det øvrige om det er brus eller alkohol..

Ser fortsatt ikke problemet med dette servicekonseptet..
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 17:53   #114
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Flere eksempler på at SAS hører på kunder og snur.

De fleste selskaper pleier vel å høre på kunden når VG trykker saken med store bokstaver eller ?

Synes det er fint du er lojal mot arbeidsgiveren din, til 'the bitter end'.
Står respekt av det, ikke alle som hadde vært det.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 18:38   #115
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Som med kredittkortgebyret kunne dette vært løst elegant med en minimal prisjustering på en liten hundrelapp
Neppe, ettersom det finnes reisebyråer alla Expedia.

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Hur många är det igentligen som betalar sina interkontentala resor i C-klass ur egen ficka?
Högst troligt är det ganska få. Många många av SAS c-resenärer har företagsavtal och kan inte välja flygbolag själva.
Jag tvivlar på att stora företags travel managers och statliga upphandlingar av flygresor tar någon hänsyn till om Champange eller inte serveras före take off. Det är högst troligt helt andra parametrar som styr om SAS eller något annat flygbolag vinner dessa upphandlingar.
Privatreiser i C er klart økende og selv gjør jeg det mye. Tror heller ikke de som er reiseansvarlige er dumme, men hele produktet vurderes nok nå som tidene er bedre.

Bedre mat er forøvrig fint.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 19:51   #116
krølle
ScanFlyer Crusty

Rart der blir krig gitt
115 poster, vel, 116 med min, som er med å dra ned produksjonen for å skrive et innlegg om mindre viktige ting.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 19:58   #117
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Flyr ikke så mye med SAS du robertaas ;-)))
Nja, er vel oppi over 10 flighter med SAS i år.

Ellers skal du ha cred for måten du saklig, åpent og ærlig svarer for SAS når det stormer som verst her.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 20:07   #118
BGOflyer
ScanFlyer Blue

SAS Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Dette er da storm i vannglass! Om det stemmer at de går opp på antall enheter og volum til mat, samt at det fremdeles er tilgang til vann og juice, så betyr dette minimalt for den reisende... Det er flere andre ting SAS kan konsentrere seg om ombord, enn å servere brus utenom måltider. Jeg håper folk ikke overdriver betydningen av dette, og at SAS lykkes med å forbedre produktet (og produktiviteten) overall...
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 20:21   #119
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Naja, likevel er det jo alternativer. Siden AB flyr 3x daglig til OSL, rekker du alle AB langruter. Og fra S13 sa gar TXL-ARN og TXL-CPH opp til 4 daglige:

http://www.routesonline.com/news/29/...nsion-in-2013/

Sa det gjenstar a se om SK har gjord en klok grep her.
Sist SK gjorde kloke grep var når de fikk inn Janne Carlson, etter at de mistet grepet om ham har de vel stort sett mistet det meste av grep, les armer

Men, nå er vel LH AB's primære konkurent, akkurat som DY er SK's hoved utfordrer. Blir vanskelig med den betente ryggen SK har til å muskle seg med EJ/QR/EY/LH/BA/KL/AB and the list goes on.

Så da skvises vel gjerne servicen ombord også en smule
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 21:18   #120
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

SAS Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
(i media er det brusen på economy som har hovedfokus, ikke hva som er tilført i samme klasse)
Og hva er det som er tilført som er så spesielt severdig ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules