Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2012, 14:53   #81
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Som frequent flyer vil ikke dette berører meg på jobb-turer.
MEN, som privatperson vil jeg faktisk bli litt irritert over slike påfunn, og vil faktisk seriøst vurdere andre selskaper, som de blå, når familien skal over dammen.
Kjøpe en flyreise for familien til 35000 +, så må man ombord rote med kort/penger for å betale 80,- for to brus... Min mening er at dette er for dumt....
Old 03-10-2012, 15:02   #82
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Hvor mye sparer de på å slutte med å tilby champagne som preflight drink? Må da være ganske marginale innsparinger?
Såpass lite at om jeg hadde betalt for å sitte fremst i flyet og fått beskjed om at det ble for dyrt å skaffe en flaske eller to til preflightdrink når de skulle dra fra USA så tror jeg at jeg hadde blitt så paff at jeg hadde blitt satt helt ut.

Jeg aner ikke hva en flaske uforseglet champagne koster fra catering i USA, men det kan umulig være stort over $200 for en standard flaske selv der. Prisene på et sete i C kan man lett slå opp, og da blir dette til slutt en vurdering av hvor mye SAS verdsetter passasjerene som blar opp bunkevis med 1000-lapper, og om de gidder å forsøke å tilby et produkt som er på linje med konkurrentene. En flaske champagne holder til mange passasjerer, SAS bruker jo ikke akkurat bøtter som glass, og det er heller ikke alle passasjerene som skal ha.

Hva gjelder reduksjonene i economy... Det er gode forbindelser til FRA, hvor et gult og grått sellskap serverer drikke med smil, selv helt bakerst
Old 03-10-2012, 15:06   #83
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Kanskje ikke allverdens forskjell for majoriteten av reisende, men må bare kondulere info-avdelingen i SAS med dårlig håndverk. Flyr mye SAS i jobb, men privat blir det nok mer LX og TK - både foran og bak gardina.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 15:09   #84
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Det var da voldsomt til reaksjoner, med tanke på at mange her inne har flagget at flyreisene er billigere enn å parkere bilen på flyplassen like lenge som reisen varer.
Når man endelig får muligheten til å betale noe ekstra som fordyrer flyreisen så klarer man jaggu å klage på det også. Til tross for at opptil flere har flagget at man gjerne kunne tenke seg å betale mere for reisen, og fremdeles velger billigste billett ved bestilling.

Som Ribro viser i #4 så er dette for at CA skal kunne være mer synlig for de som betaler mer for reisen. Finner ikke noe merkelig i at SAS ønsker å ta bedre vare på de som betaler ekstra for å forflytte seg fra A til B. Hvis de ikke gjorde det, men kjørte samme konsept i hele maskinen ville det være mere realt å fjerne klasseskillet ombord og kjøre en klasse og servicenivå for alle.

Ser helt klart at fokuset på at man må betale ekstra for brus mellom måltidene er større enn de forbedringene som også er innført i de forskjellige konseptene. Men betaler man, og reiser economy, kan man ikke forvente å få business oppvartning ombord.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 15:12   #85
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Hva gjelder reduksjonene i economy... Det er gode forbindelser til FRA, hvor et gult og grått sellskap serverer drikke med smil, selv helt bakerst
Det er gode forbindelser til alle de store hubene i Europa, og ingen grunn til at SAS skal ta kundene sine for gitt.
Selv foretrekker jeg å reise med selskaper som iallefall later som om de setter pris på kundene sine. Med noen av markedets verste biz seter burde de iallefall forsøke å kompensere med bedre mat og drikke.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 15:12   #86
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 15:15   #87
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Såpass lite at om jeg hadde betalt for å sitte fremst i flyet og fått beskjed om at det ble for dyrt å skaffe en flaske eller to til preflightdrink når de skulle dra fra USA så tror jeg at jeg hadde blitt så paff at jeg hadde blitt satt helt ut.

Jeg aner ikke hva en flaske uforseglet champagne koster fra catering i USA, men det kan umulig være stort over $200 for en standard flaske selv der. Prisene på et sete i C kan man lett slå opp, og da blir dette til slutt en vurdering av hvor mye SAS verdsetter passasjerene som blar opp bunkevis med 1000-lapper, og om de gidder å forsøke å tilby et produkt som er på linje med konkurrentene. En flaske champagne holder til mange passasjerer, SAS bruker jo ikke akkurat bøtter som glass, og det er heller ikke alle passasjerene som skal ha.

En Voff-Klikk (Gul Enke) koster mellom US$ 42.00 og 55.00 og selv bedre (les dyrere dråper) innenfor SAS Standard holder seg godt under US$ 100.00. Selv med en meget dyr Catering Avtale legges det neppe på mer enn US$ 20.00 for levere denne ombord (og selv SleezeCateringandRatsLLC har betydlig lavere innkjøpspris på Champagne)
Old 03-10-2012, 15:19   #88
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Det var da voldsomt til reaksjoner, med tanke på at mange her inne har flagget at flyreisene er billigere enn å parkere bilen på flyplassen like lenge som reisen varer.
Når man endelig får muligheten til å betale noe ekstra som fordyrer flyreisen så klarer man jaggu å klage på det også. Til tross for at opptil flere har flagget at man gjerne kunne tenke seg å betale mere for reisen, og fremdeles velger billigste billett ved bestilling.

Som Ribro viser i #4 så er dette for at CA skal kunne være mer synlig for de som betaler mer for reisen. Finner ikke noe merkelig i at SAS ønsker å ta bedre vare på de som betaler ekstra for å forflytte seg fra A til B. Hvis de ikke gjorde det, men kjørte samme konsept i hele maskinen ville det være mere realt å fjerne klasseskillet ombord og kjøre en klasse og servicenivå for alle.

Ser helt klart at fokuset på at man må betale ekstra for brus mellom måltidene er større enn de forbedringene som også er innført i de forskjellige konseptene. Men betaler man, og reiser economy, kan man ikke forvente å få business oppvartning ombord.

Vidar
For en som pendler Oslo Seattle kan jeg underskrive på at disse reisene koster betraktlig mer enn å parkere bilen på noen flyplass Siden jeg startet pendlingen har prisene doblet seg og sjelden kommer en under US$ 1200.00 og om sommeren kryper det raskt opp mot US$ 2000.00. Og det er en laaaaaaaang stund siden Economy var i nærheten av Business Class.
Old 03-10-2012, 15:21   #89
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Ser ut som om Lufthansa, som åpent sier de vil kapre SAS' gullkunder, får det lettere enn de hadde regnet med: http://www.boarding.no/art.asp?id=51089
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 15:22   #90
ILS2
ScanFlyer Gold

Infoavdelingen til SAS har gjort en elendig jobb. I tillegg kunne denne endringen vært løst langt smidigere f. eks. ved å la pax selv måtte oppsøke galley for påfyll av drikkevarer (for utenom måltider og de vanlige vann/juice-rundene). Fortsatt gratis, men konsumet ville gått ned når folk måtte reise seg. LH har bl.a. dette, og det fungerer fint. I stedet klarer altså SAS å fremstå som gjerrigknarker og LCC-etterapere.

Fjerning av Champagne som preflight er tåpelig. Lavt konsum, sies det. Javel, liten kostnad da. Og når det gjelder disse referansene til kundeundersøkelser, håper jeg ikke de er basert på de elendige "hvor kan vi kutte uten at dere blir sinte"-undersøkelsene.

Husker EBG-undersøkelsen for noen år siden der spørsmålet var noe sånt som "hvilke fordeler er viktigst for deg?" med ekstra bagasje, fast track, lounge og ventelisteprioritering som alternativer. Det endte som kjent med at EBG og EBP ble likestilt med EBS mht. bagasje. Ironisk at United gir EBG mer bagasje enn SAS, men det er en annen diskusjon.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 15:42   #91
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Ser ut som om Lufthansa, som åpent sier de vil kapre SAS' gullkunder, får det lettere enn de hadde regnet med: http://www.boarding.no/art.asp?id=51089
Basert på mine seneste erfaringer med Lufthansa i Business (både shorthaul og longhaul) sier jeg bare lykke til med det. Når det gjelder LH-eide Swiss, får pipen en helt annen lyd. Flere lysår foran SAS i totalprodukt (minus latrinen).
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 16:20   #92
ValdaIsaksson
ScanFlyer Blue

SAS Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Kvaliteten på 'onboard-service' er snart den samme som LC, som er ganske fin, men ikke hvis man stadigvæk vil have de dyre billetter som SAS...

SAS er vel et af de dyreste flyselskaber i Europa og hvis de først begynder at skære ned på gratis mad (skal nok komme) og drikke.. Det er deres første spadestik til deres grav...
ValdaIsaksson is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 16:27   #93
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Infoavdelingen til SAS har gjort en elendig jobb. I tillegg kunne denne endringen vært løst langt smidigere f. eks. ved å la pax selv måtte oppsøke galley for påfyll av drikkevarer (for utenom måltider og de vanlige vann/juice-rundene). Fortsatt gratis, men konsumet ville gått ned når folk måtte reise seg. LH har bl.a. dette, og det fungerer fint. I stedet klarer altså SAS å fremstå som gjerrigknarker og LCC-etterapere.
Det er vel slik det er i dag?
Old 03-10-2012, 16:31   #94
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by ValdaIsaksson View Post
Kvaliteten på 'onboard-service' er snart den samme som LC, som er ganske fin, men ikke hvis man stadigvæk vil have de dyre billetter som SAS...

SAS er vel et af de dyreste flyselskaber i Europa og hvis de først begynder at skære ned på gratis mad (skal nok komme) og drikke.. Det er deres første spadestik til deres grav...
Om du ser på hva som faktisk skjer her, så er det det motsatte som skjer. Maten oppgraderes, mere mat, og bedre kvalitet. Foran og bak.

Men når man leser denne tråden, så er det liten vits å fortelle hvordan ting faktisk er, da mange sier og mener det de vil uansett om det er riktig eller feil.
Champagne er også åpenbart det viktigste med hele flighten virker det som.
Videre blir man latterligjort fordi man forklarer hva endringene faktiske er og betyr, og hvorfor man innfører dette, utover besparelser.
Så takk til alle for å gjøre det som kunne vært en intresang diskusjon, totalt meningsløs.

Har tidligere benyttet diskusjoner og tråder på dette forum internt i SAS, noe som har betydd endringer til det bedre i mange tilfeller.
Men her er man mer optatt av å henge ut folk, latterligjøre, med et ensidig fokus på champagne, uten å se helheten.
Har sett det samme i andre diskusjoner om f,eks Norwegian.
Man er mer opptatt av å mele egen kake, få andre til å se dumme ut, og hva som faktisk er tilfellet eller sant er mindre viktig.

Trist.
Er alt med disse endringene bra? Nei.
Er noe bra? Absolutt.
Kan ting endres? Ja.
Hører SAS på kundene? Ja, siste bevis er at selskapet snur når det gjelder kredittkortgebyr.
Men alt dette er mindre viktig, så lenge alle kan fremheve seg selv.
Ha en flott dag, fly safe.
Så skal jeg sørge for et glass champagne neste gang dere flyr med meg. Bare si fra ;-)

PS tilbakemeldingene fra business pax etter de første flightene med dette er stort sett meget positive. Noen reagerer på champagnen (naturligvis) men totalt er tilbakemeldingene meget gode. (flere fornøyde pax en tidligere, så noe riktig må man ha gjort)
Men de vet sikkert ikke hva de snakker om de passasjerene?

Last edited by SAS-Steward; 03-10-2012 at 16:35.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 16:42   #95
Whoop_whoop
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
PS tilbakemeldingene fra business pax etter de første flightene med dette er stort sett meget positive. Noen reagerer på champagnen (naturligvis) men totalt er tilbakemeldingene meget gode. (flere fornøyde pax en tidligere, så noe riktig må man ha gjort)
Men de vet sikkert ikke hva de snakker om de passasjerene?
Problemet er vel alle de passasjerene som er misfornøyde som ikke gir noen som helst for for tilbakemelding. De ser man kanskje aldri igjen. Man skal aldri undervurdere slike små ting som champagne før avgang. Mange, meg inkludert, gleder seg til et glass før take off.
Whoop_whoop is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 16:44   #96
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Quote:
Champagne er også åpenbart det viktigste med hele flighten virker det som.
Det er det vel ingen som har sagt, verken direkte eller indirekte. Noen av oss har stilt spørsmål ved hvorfor man har valgt å spare inn på dette, når det helt åpenbart er lite å tjene på det. Jeg tror de som betaler 25.000 og oppover for en billett i c faktisk synes slikt er litt... smålig.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 16:46   #97
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Kan ikke si meg mer enig, noe jeg har formidlet internt.
Hvor er fokuset på det som er positivt. Presseavdelingen er helt bortreist.

På business så er dessertbordet oppgradert, osten er flyttet tilbake dit.
Vil være enkelte varme desserter, som f.eks varm eplekake med is på enkelte av rotasjoenen.
Forretten skal forbedres, med mer mat og bedre kvalitet.
Brettet vil bli fjernt fra bordet raskere nå, som er meget etterspurt.

På Economy extra vil det bli større fokus.
Coctail kommer tilbake etter "sommerpausen", bedre og mer mat.
Bedre service mellom serveringene osv.

På economy er første serveringen som den nå er. På andre serveringen vil det bli brettservering med en varm wrap, eller varm sandwich.
Mer mat, og bedre kvalitet.

Dette er kortversjonen av positive endringer de desverre ikke har klart å kommunisere.
Det er mange flere elementer også, men det vil alle som reiser endel merke tror jeg, og føle positivt.
Personlig synes jeg at det hjelper det jo ikke med bedre service når halvparten av crewet er mer opptatt med å servere ferdig å få satt seg ned selv for å slappe av å lese avisen.

Synd for den halvparten som virkelig yter god service for som regel blir jo alle dratt under en kam.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 16:53   #98
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Det er det vel ingen som har sagt, verken direkte eller indirekte. Noen av oss har stilt spørsmål ved hvorfor man har valgt å spare inn på dette, når det helt åpenbart er lite å tjene på det. Jeg tror de som betaler 25.000 og oppover for en billett i c faktisk synes slikt er litt... smålig.
Dette er noe jeg flere ganger har svart på.
Og noe jeg er helt enig i, og håper alle som er missfornøyde med dette skriver til SAS om det. SAS har bevist flere ganger at de kan snu.

Hva man sparer på det vet jeg ikke, men mange bekker små osv........
Old 03-10-2012, 16:55   #99
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thai C-klasse View Post
Personlig synes jeg at det hjelper det jo ikke med bedre service når halvparten av crewet er mer opptatt med å servere ferdig å få satt seg ned selv for å slappe av å lese avisen.

Synd for den halvparten som virkelig yter god service for som regel blir jo alle dratt under en kam.
Nå er vel dette en helt annen diskusjon, igjen.
Men er enig, og igjen håper folk er flinke til å skrive inn til selskapet. Slike tilbakemeldinger taes det tak i internt.
Desverre er det nok slik at de fleste pax også blir irritert, og missfornøyd. Men veldig få sier fra.
Old 03-10-2012, 16:56   #100
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Som med kredittkortgebyret kunne dette vært løst elegant med en minimal prisjustering på en liten hundrelapp

Posting Rules