Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2012, 10:14   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Vann, juice og kaffe/te er gratis/innkludert. Det skal ikke betales ekstra for juice som mange her påstår.
Hmmm. Det lader til at inflight-afd. ikke er enig i dette. Iflg. det oprindelige serviceoplæg, som jeg har set, så skal der betales for juice mellem måltiderne - og nu ser jeg netop en mail fra inflight , der bekræfter dette og indkærper at man overholder det oprindelige oplæg og opkræver kr. 10,- pr. glas juice. Til trods for at man på bl.a. Facebook oplyser kunderne om at man får gratis vand, juice, kaffe og the...

"Forenklingen" af servicekonceptet har gjort forvirringen total...

I vanlig stil, så lader det til at den ene hånd ikke ved hvad den anden gør
Old 27-10-2012, 15:27   #2
SAS CC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hmmm. Det lader til at inflight-afd. ikke er enig i dette. Iflg. det oprindelige serviceoplæg, som jeg har set, så skal der betales for juice mellem måltiderne - og nu ser jeg netop en mail fra inflight , der bekræfter dette og indkærper at man overholder det oprindelige oplæg og opkræver kr. 10,- pr. glas juice. Til trods for at man på bl.a. Facebook oplyser kunderne om at man får gratis vand, juice, kaffe og the...

"Forenklingen" af servicekonceptet har gjort forvirringen total...

I vanlig stil, så lader det til at den ene hånd ikke ved hvad den anden gør
Ja, det er fantastisk, synes du ikke!?
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:36   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Til og med NRK Dagsnytt har fått med seg saken nå kl 1200. Tror kanskje det er noen som feilvuderer hvilke konsekvenser slike endringer har for folks oppfatning av
selskapet, men det er vel ikke unikt for SAS at de forskjellige avdelingene ikke snakker godt nok sammen. E

Quote:
Saft og brus skal ikke lenger være gratis på lange flyreiser med SAS. Passasjerene skal fortsatt få en liten dose drikke til maten, men utenom det må de betale.

SAS mener dette tiltaket innebærer at kabinpersonalet vil spare tid, som de kan bruke på passasjerene.
P4 er ikke dårligere. Alle medier melder om saken nå. Tror den vekker litt latter.

Quote:
Saft og brus skal ikke lenger være gratis på lange flyreiser med SAS. Passasjerene skal fortsatt få litt å drikke til hovedmåltidet, men utenom disse må det betales, bortsett fra de som sitter på business class.

Heretter skal en boks mineralvann koste 20 kroner. Vann, kaffe og te skal i hvert fall fortsatt være gratis, også for passasjerene bak forhenget.

Last edited by AirbusTrond; 03-10-2012 at 12:54.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:51   #4
view
ScanFlyer Gold

-Slutt på gratis brus på flyet
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2480727.ece

-Nå skal SAS spare penger ved å nekte deg brus
http://www.hegnar.no/okonomi/article706836.ece

-SAS strammer inn på gratis brus
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046614

Det er som alltid ikke alle poeng som blir plukket opp eller fokusert på av pressen, men det virker jo som SAS har mislyktes å kommunisere budskapet sitt her og kommer dårligere ut enn hva som er realiteten.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 12:56   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
-
Det er som alltid ikke alle poeng som blir plukket opp eller fokusert på av pressen, men det virker jo som SAS har mislyktes å kommunisere budskapet sitt her og kommer dårligere ut enn hva som er realiteten.
Dette er jo gull for journalistene. Det virker jo bare latterlig, og alle har et forhold til SAS. Skjønner godt de som har gitt opp å kommunsiere noe som helst....
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:21   #6
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Jeg registrerer at de fleste ikke er så opptatt av endringene SAS har tatt, men er mer opptatt av 2 av elementene som er fjernet. Helt ok det.
Jeg er også enig i at å fjerne champagnen og ta betalt for soft ikke nødvendigvis er veien å gå.
Men faktisk så er de aller fleste av endringene som er innført veldig bra, både foran, i midten og bak.
Men det er klart, og spesielt på dette forumet, at champagnen får førsteplass.
(i media er det brusen på economy som har hovedfokus, ikke hva som er tilført i samme klasse)

Uansett, håper at de fleste venter med å være så ekstremt bastante på dette her til dere faktisk har prøvd dette.
Ja man kan være missfornøyd med å ikke få et glass champagne før døren lukkes, men de øvrige endringene bør prøves før man konkluderer.
Synes nå i alle fall jeg :-)
Ha en flott dag, med eller uten champis ;-)
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:42   #7
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg registrerer at de fleste ikke er så opptatt av endringene SAS har tatt, men er mer opptatt av 2 av elementene som er fjernet. Helt ok det.
Jeg er også enig i at å fjerne champagnen og ta betalt for soft ikke nødvendigvis er veien å gå.
Men faktisk så er de aller fleste av endringene som er innført veldig bra, både foran, i midten og bak.
Men det er klart, og spesielt på dette forumet, at champagnen får førsteplass.
(i media er det brusen på economy som har hovedfokus, ikke hva som er tilført i samme klasse)

Uansett, håper at de fleste venter med å være så ekstremt bastante på dette her til dere faktisk har prøvd dette.
Ja man kan være missfornøyd med å ikke få et glass champagne før døren lukkes, men de øvrige endringene bør prøves før man konkluderer.
Synes nå i alle fall jeg :-)
Ha en flott dag, med eller uten champis ;-)
Men hvor er informasjon om "forbedringene" å finne da?? Nå har jeg klikket på de linkene som er lagt ut, men finner ikke noe om disse. Ser at KM Johansen har fått ett litt mer balansert bilde frem i VG (man kan jo faktisk få en liter brus/øl, eller 3 flasker vin til hvert måltid, men da ingen avec), dog av kommentarene under er det ikke mange som får med seg dette.

Synes det er meget urovekkende at SAS ikke greier å håndtere dette bedre PR-messig. Syntes forøvrig denne fra talskvinna i Danmark var morsom:
Quote:
Ligeledes er det hemmeligt, hvor mange passagerer, SAS har på sine langruter, siger Trine Kromann-Mikkelsen. ”Af konkurrencehensyn oplyser vi ikke noget specifikt om vores passagertal,” siger hun.
Nei, det er ikke mye informasjon om passasjertall i de månedlige rapportene.....
Old 03-10-2012, 13:52   #8
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Men hvor er informasjon om "forbedringene" å finne da?? Nå har jeg klikket på de linkene som er lagt ut, men finner ikke noe om disse. Ser at KM Johansen har fått ett litt mer balansert bilde frem i VG (man kan jo faktisk få en liter brus/øl, eller 3 flasker vin til hvert måltid, men da ingen avec), dog av kommentarene under er det ikke mange som får med seg dette.

Synes det er meget urovekkende at SAS ikke greier å håndtere dette bedre PR-messig. Syntes forøvrig denne fra talskvinna i Danmark var morsom:

Nei, det er ikke mye informasjon om passasjertall i de månedlige rapportene.....
Kan ikke si meg mer enig, noe jeg har formidlet internt.
Hvor er fokuset på det som er positivt. Presseavdelingen er helt bortreist.

På business så er dessertbordet oppgradert, osten er flyttet tilbake dit.
Vil være enkelte varme desserter, som f.eks varm eplekake med is på enkelte av rotasjoenen.
Forretten skal forbedres, med mer mat og bedre kvalitet.
Brettet vil bli fjernt fra bordet raskere nå, som er meget etterspurt.

På Economy extra vil det bli større fokus.
Coctail kommer tilbake etter "sommerpausen", bedre og mer mat.
Bedre service mellom serveringene osv.

På economy er første serveringen som den nå er. På andre serveringen vil det bli brettservering med en varm wrap, eller varm sandwich.
Mer mat, og bedre kvalitet.

Dette er kortversjonen av positive endringer de desverre ikke har klart å kommunisere.
Det er mange flere elementer også, men det vil alle som reiser endel merke tror jeg, og føle positivt.
Old 03-10-2012, 16:46   #9
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:

Vil være enkelte varme desserter, som f.eks varm eplekake med is på enkelte av rotasjoenen.

På economy er første serveringen som den nå er. På andre serveringen vil det bli brettservering med en varm wrap, eller varm sandwich.

Dette er kortversjonen av positive endringer de desverre ikke har klart å kommunisere.
Det er mange flere elementer også, men det vil alle som reiser endel merke tror jeg, og føle positivt.
Personlig synes jeg at det hjelper det jo ikke med bedre service når halvparten av crewet er mer opptatt med å servere ferdig å få satt seg ned selv for å slappe av å lese avisen.

Synd for den halvparten som virkelig yter god service for som regel blir jo alle dratt under en kam.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 16:55   #10
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thai C-klasse View Post
Personlig synes jeg at det hjelper det jo ikke med bedre service når halvparten av crewet er mer opptatt med å servere ferdig å få satt seg ned selv for å slappe av å lese avisen.

Synd for den halvparten som virkelig yter god service for som regel blir jo alle dratt under en kam.
Nå er vel dette en helt annen diskusjon, igjen.
Men er enig, og igjen håper folk er flinke til å skrive inn til selskapet. Slike tilbakemeldinger taes det tak i internt.
Desverre er det nok slik at de fleste pax også blir irritert, og missfornøyd. Men veldig få sier fra.
Old 03-10-2012, 16:57   #11
BU016
ScanFlyer Blue

Det er vel soleklart at SAS gjør dette kun fordi de ønsker å tjene ekstra penger. Alt tull om ekstra service og annet, faller på steingrunn. Tiden pr kunde tar vel lenger tid hvis man skal ta betalt.

Situasjonen i SAS tilsier at de må snu hver eneste stein i forsøket på bedret inntjening.
Mitt personlige tips er at de allerede pønsker ut en pr strategi som rettferdiggjør betaling for setevalg og bag.

Last edited by BU016; 03-10-2012 at 17:13.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 18:59   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:

Jeg regner med dette er implementert naa siden mange har rapportert at man allerede gjemmer Champersen til 30K fot..

Jeg leste med interesse VirreVapps blodferske SAS Intercont rapport CPH-NRT og den eneste stoerre forskjellen jeg klarte aa spore var at han ikke fikk pre-departure Champers. Maten, baade mengde og visuelt, skiller seg ikke ut overhodet som noe en kunde kommer til aa legge merke til. For folk som ikke flyr med SAS ofte, vil man dog merke SAS sin tradisjon med classy Glad rundt forrett, plastikk over den samme, mikroskopiske salaten og alufolie paa hovedrett.

Som en FYI, skal du forbedre noe, skipp hele brettet og server maten direkte paa duken.

Varm mat som andre maaltid i M er ikke noe nytt. Man hadde i mange aar en ganske saa god Pizza.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109511
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 21:18   #13
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

SAS Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Og hva er det som er tilført som er så spesielt severdig ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 21:23   #14
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Severdig? Hm, kan det være nye filmer mon tro.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 21:36   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Leser du tråden, så er dette refferert et par ganger nå vel :-)
Old 03-10-2012, 22:04   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Leser du tråden, så er dette refferert et par ganger nå vel :-)
Synes jeg leste et sted at matserveringen var blitt oppgradert.

Kan du fortelle oss litt i hva det består av?

Forøvrig enig med de som gir uttrykk for at du skal ha cred for sånn du står opp for selskapet. Kan fort bli litt mye synsing her inne ja.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 22:33   #17
raskefot
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Synes jeg leste et sted at matserveringen var blitt oppgradert.

Kan du fortelle oss litt i hva det består av?

Forøvrig enig med de som gir uttrykk for at du skal ha cred for sånn du står opp for selskapet. Kan fort bli litt mye synsing her inne ja.

BF
Ikke rart det blir mye synsing, ja. For å sitere SAS-Steward fra tidligere i tråden (post 67, for å være nøyaktig):

Quote:

raskefot is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:51   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Så hva er de positive endringene egentlig? At man får en større brusboks på Economy?
Old 03-10-2012, 13:53   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by ThomAAs View Post
Selv ikke teknisk konkurse amerikanske flyselskaper tar betalt for brus ombord...
Selv ikke SAS tar betalt for alkohol om bord
Old 03-10-2012, 13:58   #20
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Tja, det er vel fare for at folk heller tilbakemelder ved å bestille hos andre. Som Finn Erik nevnte, så når man til slutt et metningspunkt for hvor det ikke er interessant lenger. Nå står man med et produkt som sammenlignet med konkurrentene i de dyreste klassene inneholder de klart dårligste stolene, en gjennomsnittlig menu, et under gjennomsnittlig drikkeutvalg, et gjennomsnittlig loungetilbud, et OK bonusprogram og de dyreste prisene. Summen av dette betyr at andre selskaper etter hvert får businessen til de kundene som betaler mest.

Når man nå også irriterer på seg økonomikundene, og dermed kanskje også jager disse bort, så er ikke dette gode signaler å sende ut.

Om alt dette er feil oppfattet, så er det i aller høyeste grad, på tide at PR kommer på banen og forteller oss hva som er blitt så mye bedre, for jeg er bare en dum passasjer, og jeg ser det ikke.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules