Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2012, 13:20   #61
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Slutt på gratis drikke på SAS Intercont

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Hvordan forklarte de det? Med at det var innsparinger?
Det hørte jeg ikke. Så bare ansiktsreaksjonene til de som fikk nei.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:21   #62
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Jeg registrerer at de fleste ikke er så opptatt av endringene SAS har tatt, men er mer opptatt av 2 av elementene som er fjernet. Helt ok det.
Jeg er også enig i at å fjerne champagnen og ta betalt for soft ikke nødvendigvis er veien å gå.
Men faktisk så er de aller fleste av endringene som er innført veldig bra, både foran, i midten og bak.
Men det er klart, og spesielt på dette forumet, at champagnen får førsteplass.
(i media er det brusen på economy som har hovedfokus, ikke hva som er tilført i samme klasse)

Uansett, håper at de fleste venter med å være så ekstremt bastante på dette her til dere faktisk har prøvd dette.
Ja man kan være missfornøyd med å ikke få et glass champagne før døren lukkes, men de øvrige endringene bør prøves før man konkluderer.
Synes nå i alle fall jeg :-)
Ha en flott dag, med eller uten champis ;-)
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:30   #63
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere meg for at du og andre skal forstå det jeg skriver.
Jeg skriver enten på en vanskelig eller en velig tung måte.
Jeg skriver ikke noe sted at dette er noe, noen ønsker.
Overhodet ikke, tror man aldri i noen bransje vil oppleve at kunder skriver eller sier at de vil ha noe fjernet.
Det jeg derimot sier (igjen) er at dette naturligvis har med økonomi å gjøre, å når man ser hva som går hver dag, sammen med hva som svares i ulike kundeundersøkelser og tilbakemeldiner er avgjørelsen (desverre etter min mening) tatt om å fjerne champagne som pre.dep drink.
Problemet er "The Tipping Point" utmerket beskrevet i Malcolm Gladwells bok med samme tittel - isolert sett er ikke disse endringene enorme - men satt sammen i en laaang serie ender mange, meg inkludert, opp med nok i vektskålen at den tipper over i en konkurents favør. Som bosatt med kone og Beagle utenfor Seattle og jobb i Oslo tipper jeg over til Star Alliance Gullkunde i år - og Platinum i 2013 - det på privatreiser og til tross for at jeg ikke får et eneste av de poengene jeg har opptjent i fra SAS. Jeg kan gi deg en konklusjon på kundeundersøkelse når SAS åpner SFO - om SAS ikke klarer å gi oss med United MP poeng er ruten lukket på denne tiden i 2013
Old 03-10-2012, 13:42   #64
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg registrerer at de fleste ikke er så opptatt av endringene SAS har tatt, men er mer opptatt av 2 av elementene som er fjernet. Helt ok det.
Jeg er også enig i at å fjerne champagnen og ta betalt for soft ikke nødvendigvis er veien å gå.
Men faktisk så er de aller fleste av endringene som er innført veldig bra, både foran, i midten og bak.
Men det er klart, og spesielt på dette forumet, at champagnen får førsteplass.
(i media er det brusen på economy som har hovedfokus, ikke hva som er tilført i samme klasse)

Uansett, håper at de fleste venter med å være så ekstremt bastante på dette her til dere faktisk har prøvd dette.
Ja man kan være missfornøyd med å ikke få et glass champagne før døren lukkes, men de øvrige endringene bør prøves før man konkluderer.
Synes nå i alle fall jeg :-)
Ha en flott dag, med eller uten champis ;-)
Men hvor er informasjon om "forbedringene" å finne da?? Nå har jeg klikket på de linkene som er lagt ut, men finner ikke noe om disse. Ser at KM Johansen har fått ett litt mer balansert bilde frem i VG (man kan jo faktisk få en liter brus/øl, eller 3 flasker vin til hvert måltid, men da ingen avec), dog av kommentarene under er det ikke mange som får med seg dette.

Synes det er meget urovekkende at SAS ikke greier å håndtere dette bedre PR-messig. Syntes forøvrig denne fra talskvinna i Danmark var morsom:
Quote:
Ligeledes er det hemmeligt, hvor mange passagerer, SAS har på sine langruter, siger Trine Kromann-Mikkelsen. ”Af konkurrencehensyn oplyser vi ikke noget specifikt om vores passagertal,” siger hun.
Nei, det er ikke mye informasjon om passasjertall i de månedlige rapportene.....
Old 03-10-2012, 13:45   #65
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Problemet er "The Tipping Point" utmerket beskrevet i Malcolm Gladwells bok med samme tittel - isolert sett er ikke disse endringene enorme - men satt sammen i en laaang serie ender mange, meg inkludert, opp med nok i vektskålen at den tipper over i en konkurents favør. Som bosatt med kone og Beagle utenfor Seattle og jobb i Oslo tipper jeg over til Star Alliance Gullkunde i år - og Platinum i 2013 - det på privatreiser og til tross for at jeg ikke får et eneste av de poengene jeg har opptjent i fra SAS. Jeg kan gi deg en konklusjon på kundeundersøkelse når SAS åpner SFO - om SAS ikke klarer å gi oss med United MP poeng er ruten lukket på denne tiden i 2013
Tusen takk for et godt innlegg, og "tips" om bok.
Kan være intresant å ta en titt på den.

Her har nok også presseavdelingen i SAS tråkka så til de grader i salaten, endringene som gjennomføres nå er i det store å hele ganske positive for de fleste.
Men fokuset har naturligvis havnet på de elementene som fjernes. Noe som er forståelig.
Så her har de ikke klart å rette fokuset på helheten.
Når det er sagt, så håper jeg folk er like flinke til å tilbakemelde via customer relations som på diverse fora. Så kan det være at ting taes inn igjen.
Old 03-10-2012, 13:51   #66
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Så hva er de positive endringene egentlig? At man får en større brusboks på Economy?
Old 03-10-2012, 13:52   #67
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Men hvor er informasjon om "forbedringene" å finne da?? Nå har jeg klikket på de linkene som er lagt ut, men finner ikke noe om disse. Ser at KM Johansen har fått ett litt mer balansert bilde frem i VG (man kan jo faktisk få en liter brus/øl, eller 3 flasker vin til hvert måltid, men da ingen avec), dog av kommentarene under er det ikke mange som får med seg dette.

Synes det er meget urovekkende at SAS ikke greier å håndtere dette bedre PR-messig. Syntes forøvrig denne fra talskvinna i Danmark var morsom:

Nei, det er ikke mye informasjon om passasjertall i de månedlige rapportene.....
Kan ikke si meg mer enig, noe jeg har formidlet internt.
Hvor er fokuset på det som er positivt. Presseavdelingen er helt bortreist.

På business så er dessertbordet oppgradert, osten er flyttet tilbake dit.
Vil være enkelte varme desserter, som f.eks varm eplekake med is på enkelte av rotasjoenen.
Forretten skal forbedres, med mer mat og bedre kvalitet.
Brettet vil bli fjernt fra bordet raskere nå, som er meget etterspurt.

På Economy extra vil det bli større fokus.
Coctail kommer tilbake etter "sommerpausen", bedre og mer mat.
Bedre service mellom serveringene osv.

På economy er første serveringen som den nå er. På andre serveringen vil det bli brettservering med en varm wrap, eller varm sandwich.
Mer mat, og bedre kvalitet.

Dette er kortversjonen av positive endringer de desverre ikke har klart å kommunisere.
Det er mange flere elementer også, men det vil alle som reiser endel merke tror jeg, og føle positivt.
Old 03-10-2012, 13:52   #68
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Heretter vil du ikke kunne bøtte nedpå med gratis drikke på SAS' langflyvninger. Men to liter vil nok være nok for de fleste.

VG Nett følger
Reiseliv
Reiselivsnyheter
Luftfart

Det blir resultatet når flyselskapet nå endrer sitt serveringskonsept på langrutene.

Det nye konseptet skal være mer effektivt for flyselskapet, og vil innebære en vektbesparelse. Men først og fremst vil det bli bedre for passasjerene, lover informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til VG Nett.

Han forklarer konseptet for økonomiklasse slik:

* Passasjerene vil få tre enheter med drikke til hvert hovedmåltid på langrutene, det vil si seks enheter totalt.

* Enhetene blir dobbelt så store, 0,33 liter i stedet for 0,15 liter.

* Passasjerene vil også få gratis vannflaske og gratis påfyll av vann. Også kaffe og te er gratis.

* Mellom måltidene skal flyene ha et bedre utvalg av snacks til salgs. Da vil også brus koste penger, 20 kroner for en boks mineralvann.

Dermed stiller han seg totalt uforstående til NTBs versjon av nyhetssaken på nettstedet takeoff.dk om at brus ikke lenger skal være gratis. Også VG Nett publiserte denne saken.

- Her vil man kunne få to flasker rødvin til middagen og en cognac til avec. Eller én liter brus eller øl til hvert måltid. Normalt vil passasjerene bli ganske godt forsynt, sier Johansen.

På kortrutene blir det ingen endring.

De nye retningslinjene for servering av drikke er fastsatt av SAS' hovedkontor i Stockholm, melder København-avisen Politiken.
.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10046614

Alle skal få
Dash is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 13:53   #69
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by ThomAAs View Post
Selv ikke teknisk konkurse amerikanske flyselskaper tar betalt for brus ombord...
Selv ikke SAS tar betalt for alkohol om bord
Old 03-10-2012, 13:58   #70
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Tja, det er vel fare for at folk heller tilbakemelder ved å bestille hos andre. Som Finn Erik nevnte, så når man til slutt et metningspunkt for hvor det ikke er interessant lenger. Nå står man med et produkt som sammenlignet med konkurrentene i de dyreste klassene inneholder de klart dårligste stolene, en gjennomsnittlig menu, et under gjennomsnittlig drikkeutvalg, et gjennomsnittlig loungetilbud, et OK bonusprogram og de dyreste prisene. Summen av dette betyr at andre selskaper etter hvert får businessen til de kundene som betaler mest.

Når man nå også irriterer på seg økonomikundene, og dermed kanskje også jager disse bort, så er ikke dette gode signaler å sende ut.

Om alt dette er feil oppfattet, så er det i aller høyeste grad, på tide at PR kommer på banen og forteller oss hva som er blitt så mye bedre, for jeg er bare en dum passasjer, og jeg ser det ikke.
Old 03-10-2012, 14:00   #71
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
De nye retningslinjene for servering av drikke er fastsatt av SAS' hovedkontor i Stockholm, melder København-avisen Politiken.
LOL! Lett å skyve skylden over på andre, ja.
Old 03-10-2012, 14:09   #72
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Jeg henviser også til VG saken som nevnt over hvor det uttales:

Quote:
(VG Nett) Det nye konseptet skal være mer effektivt for flyselskapet, og vil innebære en vektbesparelse. Men først og fremst vil det bli bedre for passasjerene, lover informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til VG Nett.
Jeg bare hater når slike informasjonssjefer bevisst prøver å snu noe negativt til noe positivt. Hvor dumme tror de egentlig at vi er?

"Først og fremst bedre for passasjerene"

Hva er faktum her?
1. Det var vel ikke noen begrensing i hvor mye brus man kunne drikke i løpet av en flight før? (Kanskje du ikke ville kunne få 2 rødvin gratis da uten at jeg er sikker)
2. Det er et faktum at hvis du vil ha noe utenom må du betale.
3. Hvis folk drikker like mye som før, blir det ikke noe forskjell på vektproblematikken med mindre SAS som følge av dette vil begynne å dumpe septikken fra skyene....
Konklusjon: Bedre for passasjerene my ass!

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:14   #73
OEH
ScanFlyer Gold

Anbefaler å rett og slett bytte selskap. Hvorfor ta til takke med SAS' produkt når man for samme pris eller mindre kan få flat seng og bedre mat/drikke med et annet selskap?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:16   #74
haakonks
ScanFlyer Silver

Synes dette høres helt greit ut jeg, spesielt når man også får frem forbedringene som SAS-Steward påpeker.

Bare synd at media alltid foretrekker en negativ spin på alle saker, spesielt om SAS.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:19   #75
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Så, når det gjelder mineralvann.
Dette er gratis/innkludert i forbindelse med matserveringen. Når serveringen er over skal det betales for mineralvann for pax på economy.
Vann, juice og kaffe/te er gratis/innkludert. Det skal ikke betales ekstra for juice som mange her påstår.
Hvilke flighter skal dette gjelde for? Ble bedt om å betale sist jeg ba om et glass vann hos SAS.

Utfordringen for SAS er at for mange vanlige forbrukere er den eneste synlige forskjellen til Ryanair snart kun at Ryanair har mye nyere fly.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:27   #76
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvilke flighter skal dette gjelde for? Ble bedt om å betale sist jeg ba om et glass vann hos SAS.

Utfordringen for SAS er at for mange vanlige forbrukere er den eneste synlige forskjellen til Ryanair snart kun at Ryanair har mye nyere fly.
Hvis du ser hva tråden dreier seg om, så er vel forklaring unødvendig?

Når det gjelder at du måtte betale for et glass vann er det desverre en kollega som ikke har gjort jobben sin.
Et glass vann skal du naturligvis få, men ikke alltid vi har dette med der å da.
Men det er en helt annen diskusjon en i denn etråden, og som vel er diskutert til det kjedsommelige i andre tråder.
På intercont får du en flake vann i stollommen, å vi fyller gjerne opp for deg underveis ;-)
Old 03-10-2012, 14:34   #77
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Hvis du ser hva tråden dreier seg om, så er vel forklaring unødvendig?
Ja, fordi SAS tar også betalt for vann på enkelte interkontinentale ruter, for eksempel til Tel Aviv.

SAS har en utfordring med at de har unntak og forbehold de ofte ikke tar med i sin markedskommunikasjon.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2012, 14:41   #78
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ja, fordi SAS tar også betalt for vann på enkelte interkontinentale ruter, for eksempel til Tel Aviv.

SAS har en utfordring med at de har unntak og forbehold de ofte ikke tar med i sin markedskommunikasjon.
Dette blir jo feil.
Et glass vann skal du aldri betale for hos SAS, en vannflaske på det som SAS definerer som kortruter koster 25 kroner.
På det som SAS definerer som langruter er det et helt annet konsept.
Så er det også en egen tråd hvor man på dette forumet diksuterer hva som er interkont og ikke.
Om du er blitt bedt om å betale for et glass vann på en SAS flight er det som sagt en kollega av meg som ikke har gjort eller kan jobben sin. Så enkelt er det.

Men det er vel aldri kommunisert fra SAS at du ikke skal få et glass vann, være seg om du flyr til Bergen, Tromsø, London, Tel Aviv, Tokyo eller New York.
Selv mellom Stavanger og Bergen skal du få et glass vann om du ønsker det.
Men igjen, alt dette er det jo egne tråder for, forslår at du tar diskusjonen om vann videre der.
Old 03-10-2012, 14:42   #79
darkcho
ScanFlyer Gold

Hvilke unntak og forebehold er det? Tviler på at veldig mange henger seg opp i at de må betale for ett glass vann på vei til tel aviv.

Syns hele saken er blåst opp. Flyr ikke mye C i IC men har flydd nok ganger i Economy til at dette her er ganske careface for min del. Hvor mye brus skal til for at det er tungen på vektskålen egentlig? Ser det nevnes her at "om prisene er like" vil sikkert mange velge annet selskap som har gratis brus. Mulig det, men personlig finner jeg temmelig sjeldent like eller tilnærmet like priser når jeg søker opp mine IC ruter. Det er som oftest ganske manger bokser brus til 20kr som er forskjellen. Derfor bryr det meg ikke nevneverdig at SAS skal ta betalt for en brusboks utenom hovedservering heller.
Old 03-10-2012, 14:52   #80
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Hvor mye sparer de på å slutte med å tilby champagne som preflight drink? Må da være ganske marginale innsparinger?
Brandal is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules