Et par leveregler for å tjene opp mest mulig poeng på shopping;
Anskaff kombinert MasterCard/Eurobonus, Diners/Eurobonus, AmEx/Eurobonus Platinum og TrumfVisa og bruk disse på
ALT du handler. Uansett om det er ei avis på en kiosk eller andre småting. Kontanter slutter du helt med, det er bare så 1990
Skal du handle mat, så handler du på en av NorgesGruppen sine butikker og betaler med TrumfVisa. Der får du 2% trumf når du handler (=27,76 eurobonuspoeng pr 100-lapp). Av og til har de trippeltrumf-dager, torsdager med én til to måneders mellomrom, da får du 4% trumf, altså 55,52 poeng pr hundrings. Så begynner det å bli lite med tannkrem, shampoo, vaskemiddel osv så prøv å tyne det meste ut av det du har og vent til trippeltrumfdagene med å kjøpe dette. Når trippeltrumfdagen kommer, hamstrer du selvfølgelig opp med alt som ikke går ut på dato; dopapir, brus, hermetikk, såpe, deo osv.
Har du barn kan du også gjøre et varp på Libero bleier som Spar gir hele 25% trumf på, altså 347 poeng på bleier for 100 kr! Dette gjelder hele tida.
Om du skulle handle dagligvarer andre plasser enn hos NorgesGruppen sine butikker så sett deg inn i hvilke butikker som tar hvilke kort og lag deg ei prioriteringsliste. I mitt nærområde så vet jeg at Ica tar Diners, det gir meg 15 poeng pr hundring, Coop tar MasterCard noe som gir meg 10 poeng. Skal jeg handle på Rema må det være i ytterste nødstilfelle ettersom de her i Tromsø kun aksepterer bank accept!
Når det gjelder andre ting enn dagligvarer så bruk alltid det kortet som gir deg mest poeng;
Amex Platinum 20
Amex Premium 15
Diners 15
TrumfVisa 13,88 (=1% trumf)
Amex Classic 10
MasterCard 10.
Enkelte ganger i året gir Diners og MasterCard (muligens også Amex, men det har jeg ikke) deg doble eller triple poeng over ei helg. Gjerne helgene før jul og enkelte andre helger, gjerne på våren/forsommeren. Så sysler du med tanken å investere i noe stort som for eksempel ny PC, sykkel, TV, vaskemaskin osv så vent til disse helgene. Da fyller du opp tanken med bensin og tar deg en tur til frisøren og alt mulig annet som du bruker penger på jevnlig. Julegavene kjøper du selvfølgelig en av disse helgene før jul.
Utnytt dine venner og familie! Skal dere ut på tur, spleise på noe eller gjøre noe sammen så tilby deg ALLTID å stå for innkjøpet eller bestille billetter og hotell og slikt og legg ut med ditt kredittkort som gir deg mest poeng. Så kan de betale deg tilbake. Dine venner vil sette pris på at du tar ansvar og tar på deg bryet med å ordne ting, så dette er en vinn-vinn
Drar du på tur til et sted med lavere prisnivå enn i Norge, la dine venner vite det og tilby deg gjerne å handle ting for dem mens du er på tur. For eksempel iPads eller fotoutstyr som er betraktelig billigere i et land som USA enn i Norge.
Tilbake til TrumfVisa, så bør du ha det vanlige Trumf-kortet med deg også. For når det er disse doble- eller trippelhelgene vil det lønne seg å registrere vanlig Trumf-kort hos NorgesGruppen og så betale med Diners eller MasterCard.
Fyller du bensin hos Shell, så må du også registrere vanlig Trumf-kort først og så betale med kortet som gir deg mest poeng. I mitt tilfelle her i Tromsø er det vanligvis TrumfVisa ettersom Shell her ikke tar Diners.
I tillegg til dette så er det som de andre skriver her ofte kampanjer på ditt og datt som du kan bestille via Eurobonussidene som gir deg så og så mye ekstra poeng.