Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 12-09-2012, 16:04   #961
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Hørte på P1 nyhetene i dag morges at norwegian sine egne piloter vil gå til sak mot Norwegian pga "brudd i avtalen" som ble inngått i mai. Finner ikke dette noen steder på nettet enda, noen som har hørt noe mer?

Edit: Fant saken på nrk.no selvsagt

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8317607
Ja, Men trodde jeg hørte Kjos si at det bare var WF og SAS piloter som kom med oppgulp mot DY. Men det var vel i forrige uke det....
sail4fun is offline  
Old 12-09-2012, 16:58   #962
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Ja, Men trodde jeg hørte Kjos si at det bare var WF og SAS piloter som kom med oppgulp mot DY. Men det var vel i forrige uke det....
----
Bare SAS og WF...? Når man leser meldingene på interne nettverk og chattesider for europeiske piloter, så kan man vel slå fast at "oppgulpene" kommer fra mange kanter. Og merk - oppgulpene kommer også innad i DY's eget pilotkorps, i stadig større grad.

Det var meget nære på at DY's piloter gikk til konflikt sist gang, og skandinaviske / europeiske piloter hadde samlet seg til en massiv støtteaksjon. Men BK klarte altså å skremme selskapets egne piloter såpass at de ikke sto ut løpet, og sjefen fikk det slik han ville. Etterpå er det en kjensgjerning at en stor andel av DY's piloter føler seg lurt og sviktet av egen forening.

Tradisjonelt har pilotene kunnet bruke sin makt og autoritet i forhandlinger (med unntak av selskaper som Ryanair - som ikke har fagforening, meg bekjent). DY's fagforening bøyet av under trusler om nedleggelser av baser, oppsigelser etc...Presset ble for stort.
BK er en gammel kriger, og pleier å få det som han vil. Når han ikke fikk det som han ville i starten, kastet han en stol mot lederen for pilotforeningen, og forlot møtet ved å smelle med døren...

BK sier han skaper arbeidsplasser. Den fremtidige vekst kommer primært til å bestå av innleide utenlandske crew, både på long hauls og short hauls...dette sier BK selv. Bl.a. på bekostning av eksisterende norske arbeidsplasser, med faste ansatte...

Men klarer BK å gjøre det samme som Kjell Inge Røkke (sove i samme seng som LO), så kan han meget vel komme til å lykkes. Men får han fagforeninger og LO på nakken, så er duket for bråk...Dette blir en balansegang for ham...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 12-09-2012, 17:26   #963
Vr
ScanFlyer Blue

Vr's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Kan du utdype den? Har noen piloter i DY gått ned i lønn?

W
De som har jobbet der en stund har ikke engang fått lønnen sin kpi justert disse årene, så ja de har gått ned. Når det gjelder startlønnen er også den vesentlig forringet. Hvorfor er du så opptatt av kun dette? Problemstillingen inneholder så mye mer. I tillegg må flere styrmenn søke kontrakt for å få upgrade, til betydelig reduserte vilkår mht. Styrmannsvikårene.

Last edited by Vr; 12-09-2012 at 17:29.
Vr is offline  
Old 12-09-2012, 18:04   #964
Wahoo
ScanFlyer Molded

Takk for litt inside info

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Den fremtidige vekst kommer primært til å bestå av innleide utenlandske crew, både på long hauls og short hauls...dette sier BK selv. Bl.a. på bekostning av eksisterende norske arbeidsplasser, med faste ansatte...
Dette får jeg ikke til å stemme med det som har blitt sagt og avtalen som er gjort.

1. For det første har det vel aldri vært ett tema å kvitte seg med de eksisterende norske faste pilotene til fordel for innleide?
Dette er vel også i strid med norsk lov.
At DY om 10-30 år etterhvert som pilotene går av med pensjon ansetter nye på andre vilkår er jo en selvfølge.
For den saks skyld er det jo muligheter for at om noen år er pilotmarkedet helt anderledes og de nye får mye bedre
avtaler en selv de beste idag - who knows?

2. Avtalen sier klart at DY kan benytte seg av innleid arbeidskraft i intill 2 år da de må tilbys fast ansettelse.
At VEKSTEN alltid vil STARTE med innleid arbeidskraft er jo i.h.t avtalen og er jo åpenbar! Dette kan da ikke komme som en
bombe på noen? Det er jo hele poenget med det.. .

Jeg er helt enig i at det her er en del uavklarte tvilsomme ting fra DY's side i.f.m Malaga, men etter min mening lukter hele denne saken av fagforeninger
som snakker seg imellom på tvers av selskaper. Dette så vi også i våres. Dette er meget skummelt og jeg tror det er flere skulte agendaer her.
Husk at det er fryktelig mange i denne bransjen som ønsker at DY ikke skal lykkes! Spesielt fagforeningene og piloter i andre selskaper!
Så at det er propaganda, overdrivelser og hvite løgner etc. rettet mot DY's piloter her er jeg overbevist om.
Mange som har veldig mye å vinne på å forsøke å snu pilotene i DY mot sine egne og det ser ut som de er i ferd med å lykkes - desverre!

Trist å se på.

W
Wahoo is offline  
Old 12-09-2012, 18:18   #965
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Mange som har veldig mye å vinne på å forsøke å snu pilotene i DY mot sine egne og det ser ut som de er i ferd med å lykkes - desverre!
W
Jeg tror jeg kan med rimelig sikkerhet si at konflikten i DY ikke er skapt av andre selskaper, personer eller fagforeninger. De er nok veldig kapable til å tenke selv og lage sine egne meninger. Det er nok mange som ikke er fornøyd med avtalen som ble inngått i Mai etter det jeg hører. Hvis ikke jeg tar helt feil signerte fagforeningen den avtalen uten at pilotene stemte over den, da NPF hadde fått mandat til å handle på vegne av pilotene før konflikten.
Earlybird. is offline  
Old 12-09-2012, 18:23   #966
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
De som har jobbet der en stund har ikke engang fått lønnen sin kpi justert disse årene, så ja de har gått ned.
Dette er ikke lønnsnedgang, men redusert kjøpekraft.

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 12-09-2012, 20:09   #967
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Vidar
Det var vel det Vr skrev:

Quote:
tap av kjøpekraft og avtalebrudd
Cloudius is offline  
Old 12-09-2012, 21:03   #968
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Det var vel det Vr skrev:
Nei, det var ikke det. I #963 hvor han svarer på spørsmål fra Wahoo om noen piloter i DY har gått ned i lønn, svarer Vr det svaret jeg quoted og avsluttet setningen med "så ja de har gått ned".

Det er forskjell på lønnsnedgang og kjøpekraftnedgang. Det som er felles er at pengene ikke strekker like langt som tidligere.
Et eksempel. Du har som utgangspunkt en månedslønn på 77 000,-. Dersom månedslønnen din et år etter fortsatt er 77 000,- mens prisene har steget med 1,5 % har du opplevd en kjøpekraftnedgang. Men lønnen din er den samme.
Har du derimot ett år etter en månedslønn på, la oss si, 63 000,- har du fått en lønnsnedgang.

Det Vr skrev var at de ikke hadde fått lønnen kpi justert. De har altså opplevd en kjøpekraftreduksjon, ikke en lønnsnedgang.

Vidar

Last edited by LN-VLE; 12-09-2012 at 23:09.
LN-VLE is offline  
Old 12-09-2012, 21:26   #969
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Nei, det var ikke det. I #963 hvor han svarer på spørsmål fra Wahoo om noen piloter i DY har gått ned i lønn svarer Vr det svaret jeg quoted og avsluttet setningen med "så ja de har gått ned".

Det er forskjell på lønnsnedgang og kjøpekraftnedgang. Det som er felles er at pengene ikke strekker like langt som tidligere.
Et eksempel. Du har som utgangspunkt en månedslønn på 77 000,-. Dersom månedslønnen din et år etter fortsatt er 77 000,- mens prisene har steget med 1,5 % har du opplevd en kjøpekraftnedgang. Men lønnen din er den samme.
Har du derimot ett år etter en månedslønn på, la oss si, 63 000,- har du fått en lønnsnedgang.

Det Vr skrev var at de ikke hadde fått lønnen kpi justert. De har altså opplevd en kjøpekraftreduksjon, ikke en lønnsnedgang.

Vidar
Som Vr ganske kort og enkelt skrev før Wahoo blandet inn lønn. Må si jeg er imponert over kranglemotivasjonen din.
F35Landing is offline  
Old 12-09-2012, 21:41   #970
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:

Vidar
Kall det hva du vil, men ikke bruk 20 poster til for å fremme argumentet ditt
krølle is offline  
Old 12-09-2012, 22:12   #971
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Jeg skjønner ikke hvorfor vi diskuterer person nå jeg. Kom an, diskuter sak nå!!
RWY 24 is offline  
Old 12-09-2012, 22:32   #972
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Som Vr ganske kort og enkelt skrev før Wahoo blandet inn lønn. Må si jeg er imponert over kranglemotivasjonen din.
Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kall det hva du vil, men ikke bruk 20 poster til for å fremme argumentet ditt
Det er ikke så mye kranglemotivasjon. Men man må klare å holde begrepene fra hverandre slik at man diskuterer samme ting. Ellers får man fort en tråd som nærmer seg 1000 postinger uten at den bringer diskusjonen videre.

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 13-09-2012, 21:00   #973
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Det er ikke så mye kranglemotivasjon. Men man må klare å holde begrepene fra hverandre slik at man diskuterer samme ting. Ellers får man fort en tråd som nærmer seg 1000 postinger uten at den bringer diskusjonen videre.
Vidar
Jeg tror det kan diskuteres hvem som ikke klarer å holde begrepene fra hverandre.

Igjen, det skrives (egen utheving):

Quote:
Men for de som er i den mottagende ende av management by fear, tap av kjøpekraft og avtalebrudd, så sier det stopp en dag.
Det er altså "tap av kjøpekraft" som er utgangspunktet her.

Dette forsvinner litt når Wahoo mister litt av presisjonen ved følgende svar:
(Om det er bevisst eller ubevisst må han selv svare for.)

Quote:
Kan du utdype den? Har noen piloter i DY gått ned i lønn?

W
Quote:
De som har jobbet der en stund har ikke engang fått lønnen sin kpi justert disse årene, så ja de har gått ned.

Slik jeg tolker Vr svares det altså på bakgrunn av utgangspunktet, nemlig "tap av kjøpekraft."

Vi kan godt tolke dette forskjellig, men det er ikke grunnlag for å beskylde andre for ikke å klare å holde begrepene fra hverandre.

For meg var det åpenbart at det var svekket kjøpekraft som var hovedbudskapet.

Last edited by Cloudius; 13-09-2012 at 21:08.
Cloudius is offline  
Old 13-09-2012, 21:43   #974
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8321496

NRK har fått tilgang til et par Ryanair-kontrakter som krever at pilotene skaffer en vikar dersom de er syk. Medfører dette riktighet er det nok tidsspørsmål før en lovrevisjon er på plass.

Quote:
«Hvis selskapets representant (piloten i enkeltmannsforetaket journ.anm.) ikke kan utføre arbeidet, må enkeltpersonsforetaket skaffe en vikar. Vikaren må ha nødvendig kompetanse og erfaring for å utføre arbeidet, og være akseptabel for både kontraktørselskapet og flyselskapet.»
I tillegg kan selskapet (piloten) sies opp dersom han ikke er punktlig nok, samt ha ansvar for at alt av skatter/avgifter avregnes korrekt.
Bacardi is offline  
Old 13-09-2012, 22:45   #975
semmern
ScanFlyer Gold

Alle dere som hardnakket påstår at kontrakter med ræva vilkår er eneste måten å drive flyselskap på, vennligst forklar hvordan BK har klart å bygge opp Norwegian de siste 10 årene med folk på fast ansettelse..

Syns det er flere med hårreisende holdninger her inne.
semmern is offline  
Old 14-09-2012, 06:57   #976
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Alle dere som hardnakket påstår at kontrakter med ræva vilkår er eneste måten å drive flyselskap på, vennligst forklar hvordan BK har klart å bygge opp Norwegian de siste 10 årene med folk på fast ansettelse..
1. DY's hovedkonkurrent har til nå primært vært SAS som som er ett høykost selskap.
2. Så vidt meg bekjent er kontraktene til DY langt fra så ekstreme som FR sine.
3. DY's kontrakter er middlertidige i 2 år i.h.t. avtalen nylig inngått. Med andre ord, de vil
primært kunne bli brukt under den forestående ekspansjonsfasen. Når man ikke lenger har
ekspansjon vil man jo ikke lenger ha behov for flere piloter, og de som er på kontrakt vil gå over
i fast stilling etter kort tid.

W
Wahoo is offline  
Old 14-09-2012, 07:01   #977
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post

Quote:
1. DY's hovedkonkurrent har til nå primært vært SAS som som er ett høykost selskap.
3. DY's kontrakter er middlertidige i 2 år i.h.t. avtalen nylig inngått. Med andre ord, de vil
primært kunne bli brukt under den forestående ekspansjonsfasen. Når man ikke lenger har
ekspansjon vil man jo ikke lenger ha behov for flere piloter, og de som er på kontrakt vil gå over

W
Kan også legge til lærlingeordningen
sail4fun is offline  
Old 14-09-2012, 08:07   #978
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
W
"Langt fra så ekstreme" syns jeg var sterke ord. Har du nok innsikt i kontraktene til å kunne hevde det? Jeg kjenner til norske piloter med tilbud fra begge selskap som har valgt FR over DY denne våren da de regnet seg frem til at de kom bedre økonomisk ut av det… Hvordan foklarer du f.eks at ca 30 av 80 kandidater i DY trakk seg i våres når de så kontrakten?
Earlybird. is offline  
Old 14-09-2012, 08:17   #979
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Hvordan foklarer du f.eks at ca 30 av 80 kandidater i DY trakk seg i våres når de så kontrakten?
Nå var vel ikke spørsmålet rettet mot meg, men slik er det i arbeidslivet. Uavhengig av om du søker fast arbeid eller arbeid på kontrakt så vil du oppleve at ikke alle er fornøyd med de betingelser og utfordringer som tilbys og takker nei til stillingen. Det er ikke mere mystisk enn det.

Vidar
LN-VLE is offline  
Old 14-09-2012, 08:19   #980
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:

W
En tar til etterretning at de ansatte ikke nevnes med et eneste ord i denne sammenhengen - jeg er litt uvant med startups i Norge - men hjemme i Seattle har vi noen - den lille kaffebaren til Howard schultz og den lille bokhandlen til Jeff Bezos.

De siste årene har jeg hatt gleden av foredrag fra disse (begge er involvert i Islandwood ut på vår lille øy) og det er interessant hvordan disse begge trekker frem og inkluderer de ansatte når de forteller om suksessen.

Men Norge er kanskje anderledes

Posting Rules