![]() |
|
![]() |
#961 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#962 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Bare SAS og WF...? Når man leser meldingene på interne nettverk og chattesider for europeiske piloter, så kan man vel slå fast at "oppgulpene" kommer fra mange kanter. Og merk - oppgulpene kommer også innad i DY's eget pilotkorps, i stadig større grad. Det var meget nære på at DY's piloter gikk til konflikt sist gang, og skandinaviske / europeiske piloter hadde samlet seg til en massiv støtteaksjon. Men BK klarte altså å skremme selskapets egne piloter såpass at de ikke sto ut løpet, og sjefen fikk det slik han ville. Etterpå er det en kjensgjerning at en stor andel av DY's piloter føler seg lurt og sviktet av egen forening. Tradisjonelt har pilotene kunnet bruke sin makt og autoritet i forhandlinger (med unntak av selskaper som Ryanair - som ikke har fagforening, meg bekjent). DY's fagforening bøyet av under trusler om nedleggelser av baser, oppsigelser etc...Presset ble for stort. BK er en gammel kriger, og pleier å få det som han vil. Når han ikke fikk det som han ville i starten, kastet han en stol mot lederen for pilotforeningen, og forlot møtet ved å smelle med døren... BK sier han skaper arbeidsplasser. Den fremtidige vekst kommer primært til å bestå av innleide utenlandske crew, både på long hauls og short hauls...dette sier BK selv. Bl.a. på bekostning av eksisterende norske arbeidsplasser, med faste ansatte... Men klarer BK å gjøre det samme som Kjell Inge Røkke (sove i samme seng som LO), så kan han meget vel komme til å lykkes. Men får han fagforeninger og LO på nakken, så er duket for bråk...Dette blir en balansegang for ham... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#963 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
De som har jobbet der en stund har ikke engang fått lønnen sin kpi justert disse årene, så ja de har gått ned. Når det gjelder startlønnen er også den vesentlig forringet. Hvorfor er du så opptatt av kun dette? Problemstillingen inneholder så mye mer. I tillegg må flere styrmenn søke kontrakt for å få upgrade, til betydelig reduserte vilkår mht. Styrmannsvikårene.
Last edited by Vr; 12-09-2012 at 17:29. |
![]() |
![]() |
#964 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Takk for litt inside info
Quote:
1. For det første har det vel aldri vært ett tema å kvitte seg med de eksisterende norske faste pilotene til fordel for innleide? Dette er vel også i strid med norsk lov. At DY om 10-30 år etterhvert som pilotene går av med pensjon ansetter nye på andre vilkår er jo en selvfølge. For den saks skyld er det jo muligheter for at om noen år er pilotmarkedet helt anderledes og de nye får mye bedre avtaler en selv de beste idag - who knows? 2. Avtalen sier klart at DY kan benytte seg av innleid arbeidskraft i intill 2 år da de må tilbys fast ansettelse. At VEKSTEN alltid vil STARTE med innleid arbeidskraft er jo i.h.t avtalen og er jo åpenbar! Dette kan da ikke komme som en bombe på noen? Det er jo hele poenget med det.. . Jeg er helt enig i at det her er en del uavklarte tvilsomme ting fra DY's side i.f.m Malaga, men etter min mening lukter hele denne saken av fagforeninger som snakker seg imellom på tvers av selskaper. Dette så vi også i våres. Dette er meget skummelt og jeg tror det er flere skulte agendaer her. Husk at det er fryktelig mange i denne bransjen som ønsker at DY ikke skal lykkes! Spesielt fagforeningene og piloter i andre selskaper! Så at det er propaganda, overdrivelser og hvite løgner etc. rettet mot DY's piloter her er jeg overbevist om. Mange som har veldig mye å vinne på å forsøke å snu pilotene i DY mot sine egne og det ser ut som de er i ferd med å lykkes - desverre! Trist å se på. W |
|
![]() |
![]() |
#965 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Jeg tror jeg kan med rimelig sikkerhet si at konflikten i DY ikke er skapt av andre selskaper, personer eller fagforeninger. De er nok veldig kapable til å tenke selv og lage sine egne meninger. Det er nok mange som ikke er fornøyd med avtalen som ble inngått i Mai etter det jeg hører. Hvis ikke jeg tar helt feil signerte fagforeningen den avtalen uten at pilotene stemte over den, da NPF hadde fått mandat til å handle på vegne av pilotene før konflikten.
|
![]() |
![]() |
#966 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
#967 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() |
![]() |
![]() |
#968 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Nei, det var ikke det. I #963 hvor han svarer på spørsmål fra Wahoo om noen piloter i DY har gått ned i lønn, svarer Vr det svaret jeg quoted og avsluttet setningen med "så ja de har gått ned".
Det er forskjell på lønnsnedgang og kjøpekraftnedgang. Det som er felles er at pengene ikke strekker like langt som tidligere. Et eksempel. Du har som utgangspunkt en månedslønn på 77 000,-. Dersom månedslønnen din et år etter fortsatt er 77 000,- mens prisene har steget med 1,5 % har du opplevd en kjøpekraftnedgang. Men lønnen din er den samme. Har du derimot ett år etter en månedslønn på, la oss si, 63 000,- har du fått en lønnsnedgang. Det Vr skrev var at de ikke hadde fått lønnen kpi justert. De har altså opplevd en kjøpekraftreduksjon, ikke en lønnsnedgang. Vidar Last edited by LN-VLE; 12-09-2012 at 23:09. |
![]() |
![]() |
#969 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#970 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
|
![]() |
![]() |
![]() |
#971 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Jeg skjønner ikke hvorfor vi diskuterer person nå jeg. Kom an, diskuter sak nå!!
![]() |
![]() |
![]() |
#972 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Quote:
Vidar |
||
![]() |
![]() |
#973 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Igjen, det skrives (egen utheving): Quote:
Dette forsvinner litt når Wahoo mister litt av presisjonen ved følgende svar: (Om det er bevisst eller ubevisst må han selv svare for.) Quote:
Slik jeg tolker Vr svares det altså på bakgrunn av utgangspunktet, nemlig "tap av kjøpekraft." Vi kan godt tolke dette forskjellig, men det er ikke grunnlag for å beskylde andre for ikke å klare å holde begrepene fra hverandre. For meg var det åpenbart at det var svekket kjøpekraft som var hovedbudskapet. Last edited by Cloudius; 13-09-2012 at 21:08. |
|||
![]() |
![]() |
#974 | |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8321496
NRK har fått tilgang til et par Ryanair-kontrakter som krever at pilotene skaffer en vikar dersom de er syk. Medfører dette riktighet er det nok tidsspørsmål før en lovrevisjon er på plass. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#975 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]()
Alle dere som hardnakket påstår at kontrakter med ræva vilkår er eneste måten å drive flyselskap på, vennligst forklar hvordan BK har klart å bygge opp Norwegian de siste 10 årene med folk på fast ansettelse..
Syns det er flere med hårreisende holdninger her inne. |
![]() |
![]() |
#976 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
2. Så vidt meg bekjent er kontraktene til DY langt fra så ekstreme som FR sine. 3. DY's kontrakter er middlertidige i 2 år i.h.t. avtalen nylig inngått. Med andre ord, de vil primært kunne bli brukt under den forestående ekspansjonsfasen. Når man ikke lenger har ekspansjon vil man jo ikke lenger ha behov for flere piloter, og de som er på kontrakt vil gå over i fast stilling etter kort tid. W |
|
![]() |
![]() |
#977 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#978 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
"Langt fra så ekstreme" syns jeg var sterke ord. Har du nok innsikt i kontraktene til å kunne hevde det? Jeg kjenner til norske piloter med tilbud fra begge selskap som har valgt FR over DY denne våren da de regnet seg frem til at de kom bedre økonomisk ut av det… Hvordan foklarer du f.eks at ca 30 av 80 kandidater i DY trakk seg i våres når de så kontrakten?
|
![]() |
![]() |
#979 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
#980 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
|
![]() Quote:
De siste årene har jeg hatt gleden av foredrag fra disse (begge er involvert i Islandwood ut på vår lille øy) og det er interessant hvordan disse begge trekker frem og inkluderer de ansatte når de forteller om suksessen. Men Norge er kanskje anderledes ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |