![]() |
|
![]() |
#941 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Alvorlig talt, du kan da ikke mene situasjonen i DY nå er "business as usual" til lands, til vanns eller i luften??
|
![]() |
![]() |
#942 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Etter min mening sier dette mye mer om vedkommende enn om DY. W |
|
![]() |
![]() |
#943 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Da er man nødvendigvis uenig (som du i kjent stil kaller å være på kollisjonskurs) med både ledelse og forening, og det hadde blitt litt slunkent i cockpit hos DY hvis du mener at alle disse burde slutte i selskapet. Eller kanskje helst få sparken, siden de våger å være uenige med ledelsen? Det er visst noen som mener at det er slik arbeidslivet bør fungere - selv om jeg trodde det var mest i forrige århundre at slike holdninger var vanlige. Ihvertfall i europa... |
|
![]() |
![]() |
#944 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
tør jeg påstå. Som pilot gjør han da det eneste rette og trekker seg. Om ikke for sin egen del så ihvertfall for sikkerheten og samarbeidsklimaet der forran. -- Jeg tror kjernen i problemet er hvordan man TROR bransjen vil bli i framtiden. - DY tror bransjen blir mye mer globalisert, konkurs-ras, tøff grenseløs konkurranse og eneste måten å overleve er å være stor og effektiv. - "Dere" tror framtiden forblir forholdsvis uendret og at vi i nord fortsatt kan leve i en bobble beskyttet mot omverden her oppe og kan kjøre vårt eget løp med høye kostnader osv. Med så vannvittig ulike virkelighetsoppfattninger er det vannskelig - for ikke å si umulig - å jobbe mot samme mål. For å si det sånn, Kjos vil overleve begge scenario selv om hans spådommer er feil! "Dere" ville bare overleve det ene scenario...... W |
|
![]() |
![]() |
#945 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
De har blitt fast ansatt som et resultat av forhandlingene i vår hvor det ble tallfestet at det skal være X antall fast ansatte.
|
![]() |
![]() |
#946 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men, det må da finnes en mellomting i forhold til det Kjos foretar seg nå. Han går fra fast ansatte med greie betingelser og helt over i andre enden av skalaen. Eller er det virkelig slik at man skal ta alt Kjos kommer med som god fisk og at dette er noe som virkelig er nødvendig for å overleve i fremtiden? Er det virkelig slik at alle som ikke gjør det på samme måte som DY vil gå konkurs? Tvilsomt. Kjos sin fremlegging av virkeligheten blir litt for svart/hvitt for meg. Det finnes andre veier, men som businessmann er han selvfølgelig flink til å fremlegge sin egen vei som den beste og eneste muligheten. Så kan man jo velge å sluke det rått hvis man ønsker det. Han sitter uansett ikke på fasiten på fremtiden. |
|
![]() |
![]() |
#947 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hørte på P1 nyhetene i dag morges at norwegian sine egne piloter vil gå til sak mot Norwegian pga "brudd i avtalen" som ble inngått i mai. Finner ikke dette noen steder på nettet enda, noen som har hørt noe mer?
Edit: Fant saken på nrk.no selvsagt http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8317607 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#948 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det jeg også synes er litt merkelig ikke blir snakket om her som forklarer mye av DY's tankegang er at Kjos faktisk har en helt ny forretningside. Ihvertfall slik jeg tolker diverse utsagn og intervjuer. Hvis jeg fortår han riktig vil han lage en ny type flyselskap vi vel ikke har sett før. Han vil ha longhaul med nettverk i BEGGE ender. Altså vil han fly til f.eks Bangkok med 787 og der vil han ha en flåte med 737/A320 som venter og bringer fritidsreisende videre i Asia/Australia. Han gjør seg dermed uavhengig av nettverksselskaper og kan fly folk hvorsomhelst i verden - genialt! Og samtidig lavpris! For å få til dette er han nødt til å ha baser i hver hub og bruke lokal arbeidskraft. Han er også nødt til å bruke kontrakter i en oppstartsfase for å få det til.. Dette er en gigantisk ambisiøs plan, men jeg tror faktisk den er god... W |
|
![]() |
![]() |
#949 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er jo greit nok, og noe de færreste er uenige om. Problemet ligger at businesscasen hans tydeligvis er såpass tynn at han må hente inn kontraktansatte utenfra og bruke disse på hjemmebasene. Det er jo det motsatte av å bruke lokal arbeidskraft
|
![]() |
![]() |
#950 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er ikke noe nytt. PanAm og andre gjorde dette i Europa med en flåte narrowbodies. Air France og Iberia har også hatt narrowbodies stasjonert i Karibien. Felles for alle var at de tapte store penger på det...
|
![]() |
![]() |
#952 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Den eneste fagoreninga jeg har vært medlem av er "Forreninga for Tekniske Forum Arbeidera" - nokså ensom - hadde noen Faglige Møter med meg selv på The Public Harbour House mens forumet var rimelig tungdrevent (rimelig mye DuctTape og lange netter på bakrommet) for at Forumet skulle være klart til Push Back når Norge våknet. Jeg har ingen problemer med at en kan være mot fagforeninger - men det jeg reagerer på og som jeg protesterer mot er de direkte feil som legges frem. At SAS sine Fagforinger er skyld i problemene SAS har i dag - synes jeg er skremmende snevert og det står jeg inne for: Jeg tror at de signalene ledelsen sendte ved å "premiere" seg selv for innsatsen i 2001 med 20 Mill + i Bonuser http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/02/08/311323.html - jeg synes bonuser er en utmerket form for insentiv - men en bør i det minste ha møtt et av målene som skulle gi bonus (her hadde man ikke klart å innfri et eneste et!) Innføringen av 4 AOC var vel den aller største og ikke minst dyreste tabbe i SAS i løpet de siste årene - vi får vel aldri vite hva dette kostet ? Jeg reagerer også på påstandene om at foreningene ikke har bidratt til de nødvendige endringene og ikke følger med i hvordan markedet utvikler seg, det er direkte feil og fasiten kan du finne her på dette forumet hvor hva foreningene har bidratt med er grundig beskrevet ! Etter å ha jobbet sammen med disse http://bottomlineltd.com de siste månedene med omstrukturering av Olympic Airways sitt B2B og B2C reservasjons systemer (for å spare betydelige beløp i forhold til hva Amadeus / Sabre tar (se Economist Artikkelen i Småprat)) sitter jeg med en ganske god forståelse av markedene i dag og hva som kommer. Hos OA var prisene nede i EUR 7.00 envei og en kan vel si at OA`s marleds situasjon på ingen måte er såpass fantastisk som DY`s markeds situasjon faktisk er - så for meg synger Skånvik utrolig falsk når hun maler svart.
![]() |
#953 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Denne tråden blusser opp oftere enn en spansk skogbrann. På begge sider av brannen står folk uten altfor mye innsikt i saken og kaster bensin på bålet.
Når jeg leser gjennom tråden så hagler det med usakligheter og feilinformasjon. Viktig diskusjon, men nivået i denne tråden er så lav at det er skremmende. |
![]() |
![]() |
#954 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Han kan ikke "smugle" disse pilotene inn her uten en god forklaring på hva/hvordan han har tenkt til å bruke dem på sikt. Argumentet for å bruke kontraktspiloter skal vel i.h.t avtalen og hans utsagn kun brukes til "nye" ruter for å minimere risiko. Torp er vel i den kategori, men hvis de brukes på det "gamle" nettet så stemmer jo ikke det med hva de har sagt tidligere. W |
|
![]() |
![]() |
#955 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#956 |
at your service!
|
![]()
Modnote - Då ber vi innstendig om at vi greier å halde oss til SAK og ikkje PERSON her i denne tråden.
#957 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det ligger en "innebygd" tilbøyelighet i oss alle til å forsvare den gruppen og det "samfunn" vi er en del av...Hadde de av oss som ikke er i "lowcoast" av forskjellige grunner skiftet til nettopp "lowcoast" (og det kan jo hende at det blir utviklingen) - ja, så må man bare akseptere at det ble utviklingen og leve med det....
En god korpsånd innad i gruppen er bare positivt - dette kjenner man ikke minst fra militær tenkning - der dette er helt nødvendig i eliteenheter. Det blir "oss mot røkla"... - og man yter det lille ekstra som må til. Tidligere var luftens baroner (pilotene) en ganske sammensveiset gruppe. Man opplevde til og med under WW2 at allierte tilfangetakne flygere ble ridderlig behandlet av deres tyske pilotkolleger, og vice cersa...det var en gjensidig respekt og forståelse. Frem til de senere år har det vært en "gentlemens agreement" å hjelpe konkurrenter som sto fast et sted med snag. Man tok deres pax og baggasje med om det kunne hjelpe osv - alt for å få dere pax frem hurtigst mulig! Jeg vil påstå at Ryanair og MOL har gjort noe med denne felles forståelse og plattform, og jeg tror jeg har et felles europeisk pilotkorps med meg når jeg sier at denne ide ikke gjelder i samme grad lenger. Andre lavprisselskaper som DY har til en viss grad tatt etter dette, og fellesskapet har til en viss grad forvitret. Jeg kan forvisse alle dere som ikke sitter i den spisse ende om at dette er tilfellet - og det er jo litt synd. Aggressiviteten til eierne av disse lowcoast-selskapene frembringer en hardhet man ikke har sett før....innledningsvis med oppsiktsvekkende lave priser, men også etter hvert med et stadig lavere servicenivå, og med en annen type personell ombord. Hele branjen presses ned for å nå forventningene om stadig lavere priser. Jeg tror ikke det er bare luftfarten som opplever dette (som andre her også kommenterer) - men luftfarten er i særstilling med hensyn til krav til sikkerhet. Det er ikke samme krav til sikkerhet om en IT-bedrift outsourcer til indere eller østeuropeeere, som om dette skjer i nettopp luftfarten. Jeg fastholder at flyturen ikke nødvendigvis er mindre sikker med en spansk kontraktspilot på usikre ansettelsesbetingelser og uten en fagforening i ryggen i DY på en glatt bane inn til f.eks TOS en vinterkveld, men det faktum at man heller ikke kan se bort fra dette - er likevel et poeng her. Ryanair er i disse dager i ferd med å få et "OMDØMMEPROBLEM" i media - og jeg tror at de er veldig utsatte ved en eventuell incident / accident. Får et selskap et omdømmeproblem (eks gamle Spantax), så er det veldig vanskelig å bli kvitt det. Da hjelper det ikke om flyene er nye, med gratis wifi ombord. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#958 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Spelling police sier lowcost, ikke lowcoast som jeg tviler på er et ord. Så tilbake til saken. Det er skremmende å se hvor lite folk forstår, når det jeg ser er blåkopi av Kjos sin propaganda. Buzzwords som konkurransekraft, omstillingsevne og trygge arbeidsplasser går igjen. Men for de som er i den mottagende ende av management by fear, tap av kjøpekraft og avtalebrudd, så sier det stopp en dag. Når arbeidsplassen degenererer til en versjon av rottereiret FR, så kan det egentlig være det det samme. Da er man ikke lenger bekymret for bedriftens ve og vel, kan de ikke drive anstendig er det bedre å finne på noe annet å jobbe med
|
![]() |
![]() |
#959 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#960 |