Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 10-09-2012, 18:35   #941
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Det kan man ikke i noen organisasjon, slik er det i arbeidslivet, uansett om man jobber til lands, til vanns eller i luften. Og stemningen påvirkes av mange faktorer.
Alvorlig talt, du kan da ikke mene situasjonen i DY nå er "business as usual" til lands, til vanns eller i luften??
Earlybird. is offline  
Old 10-09-2012, 20:25   #942
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
... oppsigelsen til han som gikk over til et annet selskap nettopp som FO fra CPT og den "oppsigelsen" vi kan lese på PPrune gjenspeiler heller ikke den normale "flyttingen" mellom selskaper underveis i en karriere...
Når man er på kollisjonskurs med BÅDE sin ledelse og sin fagforening skulle det bare mangle.
Etter min mening sier dette mye mer om vedkommende enn om DY.

W
Wahoo is offline  
Old 10-09-2012, 20:47   #943
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Når man er på kollisjonskurs med BÅDE sin ledelse og sin fagforening skulle det bare mangle.
Etter min mening sier dette mye mer om vedkommende enn om DY.

W
Nå skal ikke jeg påstå å vite hvor stor andel av pilotene som var imot den avtalen som foreningen inngikk med DY, men at det kan være rundt halvparten er det vel liten tvil om.

Da er man nødvendigvis uenig (som du i kjent stil kaller å være på kollisjonskurs) med både ledelse og forening, og det hadde blitt litt slunkent i cockpit hos DY hvis du mener at alle disse burde slutte i selskapet. Eller kanskje helst få sparken, siden de våger å være uenige med ledelsen?

Det er visst noen som mener at det er slik arbeidslivet bør fungere - selv om jeg trodde det var mest i forrige århundre at slike holdninger var vanlige. Ihvertfall i europa...
Lamox is offline  
Old 10-09-2012, 21:19   #944
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Da er man nødvendigvis uenig (som du i kjent stil kaller å være på kollisjonskurs) med både ledelse og forening, og det hadde blitt litt slunkent i cockpit hos DY hvis du mener at alle disse burde slutte i selskapet. Eller kanskje helst få sparken, siden de våger å være uenige med ledelsen?
Å være uenig med ledelsen er selvsagt ikke uvanlig, men å være til de grader bitter og uenig med både ledelse og fagforening er ganske uvanlig
tør jeg påstå. Som pilot gjør han da det eneste rette og trekker seg. Om ikke for sin egen del så ihvertfall for sikkerheten og samarbeidsklimaet
der forran.

--

Jeg tror kjernen i problemet er hvordan man TROR bransjen vil bli i framtiden.
- DY tror bransjen blir mye mer globalisert, konkurs-ras, tøff grenseløs konkurranse og eneste måten å overleve er å være stor og effektiv.
- "Dere" tror framtiden forblir forholdsvis uendret og at vi i nord fortsatt kan leve i en bobble beskyttet mot omverden her oppe og kan
kjøre vårt eget løp med høye kostnader osv.

Med så vannvittig ulike virkelighetsoppfattninger er det vannskelig - for ikke å si umulig - å jobbe mot samme mål.

For å si det sånn, Kjos vil overleve begge scenario selv om hans spådommer er feil!
"Dere" ville bare overleve det ene scenario......

W
Wahoo is offline  
Old 11-09-2012, 00:57   #945
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Jeg er klar over at disse pilotene har blitt tilbudt fast jobb, men er dette er reell økning i fast stillinger, eller fyller de skoene til folk som har sluttet eller gått av med pensjon?
De har blitt fast ansatt som et resultat av forhandlingene i vår hvor det ble tallfestet at det skal være X antall fast ansatte.
TCAS is offline  
Old 11-09-2012, 01:07   #946
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
- "Dere" tror framtiden forblir forholdsvis uendret og at vi i nord fortsatt kan leve i en bobble beskyttet mot omverden her oppe og kan
kjøre vårt eget løp med høye kostnader osv.
Du burde ta med at dette er din tolkning av hvordan pilotene her inne ser på sin egen fremtid. Jeg tror alle nok er mer virkelighetsorienterte enn som så. Alle skjønner at tidene endrer seg og at man må tilpasse på den ene eller andre måten.

Men, det må da finnes en mellomting i forhold til det Kjos foretar seg nå. Han går fra fast ansatte med greie betingelser og helt over i andre enden av skalaen. Eller er det virkelig slik at man skal ta alt Kjos kommer med som god fisk og at dette er noe som virkelig er nødvendig for å overleve i fremtiden? Er det virkelig slik at alle som ikke gjør det på samme måte som DY vil gå konkurs? Tvilsomt.

Kjos sin fremlegging av virkeligheten blir litt for svart/hvitt for meg. Det finnes andre veier, men som businessmann er han selvfølgelig flink til å fremlegge sin egen vei som den beste og eneste muligheten. Så kan man jo velge å sluke det rått hvis man ønsker det. Han sitter uansett ikke på fasiten på fremtiden.
TCAS is offline  
Old 11-09-2012, 06:50   #947
darkcho
ScanFlyer Gold

Hørte på P1 nyhetene i dag morges at norwegian sine egne piloter vil gå til sak mot Norwegian pga "brudd i avtalen" som ble inngått i mai. Finner ikke dette noen steder på nettet enda, noen som har hørt noe mer?

Edit: Fant saken på nrk.no selvsagt

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8317607

Quote:
Norwegian-flygernes fagforening mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos bryter et løfte når han bruker vikarpiloter på skandinaviske ruter. Dermed varsler de søksmål.

Norwegian Pilot Forening mener det er et avtalebrudd når det norske flyselskapet lar Spania-baserte vikarer fra utenlandske vikarbyrå fly på etablerte ruter i Skandinavia.

Dette var et hett stridstema under lønnsoppgjøret i vår. Etter flere måneder i strid har nå konflikten mellom piloter og ledelse nådd en foreløpig topp.

Halvor Vatnar, leder i pilotforeningen mener Norwegian-ledelsen bryter løftet de gav sine piloter i vår.

– Malaga-flygerne blir transportert til en eller annen base i Skandinavia for å fly ruter som har eksistert i årevis. De blir brukt på eksisterende rutenett.

– Det er brudd på inngåtte kollektivavtaler. De er formelt ansatt på andre steder enn der vi opererer. De har dårligere vilkår og dårligere sosiale ytelser, sier Vatnar til NRK.

– Brutte løfter

Under lønnsoppgjøret i vår gikk bølgene høyt om innleie av kontraktspiloter fra utenlandske vikarbyråer.

Men trusselen om streik ble lagt bort. Blant annet fordi pilotene fikk en policyerklæring fra Bjørn Kjos der det sto at Norwegian skal basere driften på at fast behov for piloter skal dekkes gjennom fast ansettelse. Bare ved oppstart av nye ruter utenfor Skandinavia kan det brukes innleide piloter.

Det er denne erklæringen NPF nå mener at Kjos og Norwegian har brutt.

– Vi mener han har brutt et løfte. Nå sender vi en stevning til tingretten for å få avklart tolkningen av erklæringen, sier Vatnar.

Vil unngå rettssak
Varselet om søksmål kommer overraskende på Norwegian-ledelsen.

– Vi stiller oss litt undrende til det. Vi har jo gitt et løfte om at vi skal ansette mange piloter innenfor et visst tidsrom, og det løftet har vi tenkt å holde, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Hun sier Norwegian-ledelsen jobber for at flere skal få fast ansettelse og håper å unngå rettssak.

– Må vi, så må vi. Men vi tror det er klokt både for selskapets ledelse og for pilotforeningen om vi blir enige på kammerset, sier Skånvik til NRK.
darkcho is offline  
Old 11-09-2012, 07:06   #948
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Kjos sin fremlegging av virkeligheten blir litt for svart/hvitt for meg. Det finnes andre veier, men som businessmann er han selvfølgelig flink til å fremlegge sin egen vei som den beste og eneste muligheten. Så kan man jo velge å sluke det rått hvis man ønsker det. Han sitter uansett ikke på fasiten på fremtiden.
Mulig det, ofte er kompromisser det beste, men ikke alltid.

Det jeg også synes er litt merkelig ikke blir snakket om her som forklarer mye av DY's tankegang
er at Kjos faktisk har en helt ny forretningside. Ihvertfall slik jeg tolker diverse utsagn og intervjuer.

Hvis jeg fortår han riktig vil han lage en ny type flyselskap vi vel ikke har sett før.
Han vil ha longhaul med nettverk i BEGGE ender. Altså vil han fly til f.eks Bangkok med 787
og der vil han ha en flåte med 737/A320 som venter og bringer fritidsreisende videre i Asia/Australia.
Han gjør seg dermed uavhengig av nettverksselskaper og kan fly folk hvorsomhelst i verden - genialt!
Og samtidig lavpris! For å få til dette er han nødt til å ha baser i hver hub og bruke lokal arbeidskraft.
Han er også nødt til å bruke kontrakter i en oppstartsfase for å få det til..

Dette er en gigantisk ambisiøs plan, men jeg tror faktisk den er god...

W
Wahoo is offline  
Old 11-09-2012, 08:15   #949
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
For å få til dette er han nødt til å ha baser i hver hub og bruke lokal arbeidskraft.
Han er også nødt til å bruke kontrakter i en oppstartsfase for å få det til..
Det er jo greit nok, og noe de færreste er uenige om. Problemet ligger at businesscasen hans tydeligvis er såpass tynn at han må hente inn kontraktansatte utenfra og bruke disse på hjemmebasene. Det er jo det motsatte av å bruke lokal arbeidskraft
Old 11-09-2012, 09:57   #950
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
For å få til dette er han nødt til å ha baser i hver hub og bruke lokal arbeidskraft.
W
Er du i samme setning enig i at lokal arbeidskraft i skandinavia skal fly på de skandinaviske hubene og rutene??
Earlybird. is offline  
Old 11-09-2012, 12:11   #951
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er ikke noe nytt. PanAm og andre gjorde dette i Europa med en flåte narrowbodies. Air France og Iberia har også hatt narrowbodies stasjonert i Karibien. Felles for alle var at de tapte store penger på det...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 11-09-2012, 12:25   #952
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Skulle gjerne hørt på erfaringene fra FBU4EVER og andre impliserte. På samme måte som jeg gjerne skulle tatt noen øl
med noen i styret til DY eller SAS med lang erfaring. Jeg leser gjerne det du måtte ha av historie på området - bring it on!

Hvis du mener jeg kommer med gale påstander får du i det minste fortelle hvilke og hvorfor slik at vi kan ha en sakelig
debatt og ikke den billige retorikken du kommer med her. Det er ALLTID to sider av en sak uansett hvor mye du forsøker
å latterligjøre meninger som ikke nødvendigvis stemmer med dine egne sterkt farget av den ene part.

W
Jeg forsøker ikke å latterliggjøre meninger, jeg skriver under fullt navn og har gjennoim årene deltatt og tatt mang en øl med mange av forum medlemmene også de jeg ikke nødvendigvis er enige med som TOS - har hatt stor glede av av å møte han i Oslo, London og hjemme i Seattle.

Den eneste fagoreninga jeg har vært medlem av er "Forreninga for Tekniske Forum Arbeidera" - nokså ensom - hadde noen Faglige Møter med meg selv på The Public Harbour House mens forumet var rimelig tungdrevent (rimelig mye DuctTape og lange netter på bakrommet) for at Forumet skulle være klart til Push Back når Norge våknet.

Jeg har ingen problemer med at en kan være mot fagforeninger - men det jeg reagerer på og som jeg protesterer mot er de direkte feil som legges frem. At SAS sine Fagforinger er skyld i problemene SAS har i dag - synes jeg er skremmende snevert og det står jeg inne for:

Jeg tror at de signalene ledelsen sendte ved å "premiere" seg selv for innsatsen i 2001 med 20 Mill + i Bonuser http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/02/08/311323.html - jeg synes bonuser er en utmerket form for insentiv - men en bør i det minste ha møtt et av målene som skulle gi bonus (her hadde man ikke klart å innfri et eneste et!)

Innføringen av 4 AOC var vel den aller største og ikke minst dyreste tabbe i SAS i løpet de siste årene - vi får vel aldri vite hva dette kostet ?

Jeg reagerer også på påstandene om at foreningene ikke har bidratt til de nødvendige endringene og ikke følger med i hvordan markedet utvikler seg, det er direkte feil og fasiten kan du finne her på dette forumet hvor hva foreningene har bidratt med er grundig beskrevet !

Etter å ha jobbet sammen med disse http://bottomlineltd.com de siste månedene med omstrukturering av Olympic Airways sitt B2B og B2C reservasjons systemer (for å spare betydelige beløp i forhold til hva Amadeus / Sabre tar (se Economist Artikkelen i Småprat)) sitter jeg med en ganske god forståelse av markedene i dag og hva som kommer. Hos OA var prisene nede i EUR 7.00 envei og en kan vel si at OA`s marleds situasjon på ingen måte er såpass fantastisk som DY`s markeds situasjon faktisk er - så for meg synger Skånvik utrolig falsk når hun maler svart.
Old 11-09-2012, 14:29   #953
BU016
ScanFlyer Blue

Denne tråden blusser opp oftere enn en spansk skogbrann. På begge sider av brannen står folk uten altfor mye innsikt i saken og kaster bensin på bålet.

Når jeg leser gjennom tråden så hagler det med usakligheter og feilinformasjon.
Viktig diskusjon, men nivået i denne tråden er så lav at det er skremmende.
BU016 is offline  
Old 11-09-2012, 16:41   #954
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Er du i samme setning enig i at lokal arbeidskraft i skandinavia skal fly på de skandinaviske hubene og rutene??
Kjos må ihvertfall utad bli mye klarere på hva intensjonene med disse Malaga pilotene er.
Han kan ikke "smugle" disse pilotene inn her uten en god forklaring på hva/hvordan han har tenkt til å
bruke dem på sikt. Argumentet for å bruke kontraktspiloter skal vel i.h.t avtalen og hans utsagn kun brukes
til "nye" ruter for å minimere risiko. Torp er vel i den kategori, men hvis de brukes på det "gamle" nettet så stemmer
jo ikke det med hva de har sagt tidligere.

W
Wahoo is offline  
Old 11-09-2012, 17:46   #955
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Nå er det jo ikke noe nytt for oss som har fulgt denne tråden ei stund, at du er en grinebiter som videreformidler absolutt alle rykter du hører, så sant de kan bidra til å sette Norwegian i et dårlig lys. Du gjør det faktisk i såpass stor grad at du kun ender opp med å sette deg selv i et dårlig lys.
Vel, siste "rykte" jeg "spredte" var at DY bruker malaga pilotene på OSL, i dag leser vi at NPF saksøker DY for nettopp dette... jeg videreformidler ikke absolutt alt av rykter, jeg videreformidler de tingene jeg er rimelig sikker på...
Earlybird. is offline  
Old 12-09-2012, 11:12   #956
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Modnote - Då ber vi innstendig om at vi greier å halde oss til SAK og ikkje PERSON her i denne tråden.
Old 12-09-2012, 12:31   #957
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Det ligger en "innebygd" tilbøyelighet i oss alle til å forsvare den gruppen og det "samfunn" vi er en del av...Hadde de av oss som ikke er i "lowcoast" av forskjellige grunner skiftet til nettopp "lowcoast" (og det kan jo hende at det blir utviklingen) - ja, så må man bare akseptere at det ble utviklingen og leve med det....
En god korpsånd innad i gruppen er bare positivt - dette kjenner man ikke minst fra militær tenkning - der dette er helt nødvendig i eliteenheter. Det blir "oss mot røkla"... - og man yter det lille ekstra som må til.

Tidligere var luftens baroner (pilotene) en ganske sammensveiset gruppe. Man opplevde til og med under WW2 at allierte tilfangetakne flygere ble ridderlig behandlet av deres tyske pilotkolleger, og vice cersa...det var en gjensidig respekt og forståelse.

Frem til de senere år har det vært en "gentlemens agreement" å hjelpe konkurrenter som sto fast et sted med snag. Man tok deres pax og baggasje med om det kunne hjelpe osv - alt for å få dere pax frem hurtigst mulig!

Jeg vil påstå at Ryanair og MOL har gjort noe med denne felles forståelse og plattform, og jeg tror jeg har et felles europeisk pilotkorps med meg når jeg sier at denne ide ikke gjelder i samme grad lenger. Andre lavprisselskaper som DY har til en viss grad tatt etter dette, og fellesskapet har til en viss grad forvitret. Jeg kan forvisse alle dere som ikke sitter i den spisse ende om at dette er tilfellet - og det er jo litt synd. Aggressiviteten til eierne av disse lowcoast-selskapene frembringer en hardhet man ikke har sett før....innledningsvis med oppsiktsvekkende lave priser, men også etter hvert med et stadig lavere servicenivå, og med en annen type personell ombord. Hele branjen presses ned for å nå forventningene om stadig lavere priser.
Jeg tror ikke det er bare luftfarten som opplever dette (som andre her også kommenterer) - men luftfarten er i særstilling med hensyn til krav til sikkerhet. Det er ikke samme krav til sikkerhet om en IT-bedrift outsourcer til indere eller østeuropeeere, som om dette skjer i nettopp luftfarten. Jeg fastholder at flyturen ikke nødvendigvis er mindre sikker med en spansk kontraktspilot på usikre ansettelsesbetingelser og uten en fagforening i ryggen i DY på en glatt bane inn til f.eks TOS en vinterkveld, men det faktum at man heller ikke kan se bort fra dette - er likevel et poeng her.

Ryanair er i disse dager i ferd med å få et "OMDØMMEPROBLEM" i media - og jeg tror at de er veldig utsatte ved en eventuell incident / accident. Får et selskap et omdømmeproblem (eks gamle Spantax), så er det veldig vanskelig å bli kvitt det.
Da hjelper det ikke om flyene er nye, med gratis wifi ombord.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 12-09-2012, 13:10   #958
Vr
ScanFlyer Blue

Vr's Avatar

Spelling police sier lowcost, ikke lowcoast som jeg tviler på er et ord. Så tilbake til saken. Det er skremmende å se hvor lite folk forstår, når det jeg ser er blåkopi av Kjos sin propaganda. Buzzwords som konkurransekraft, omstillingsevne og trygge arbeidsplasser går igjen. Men for de som er i den mottagende ende av management by fear, tap av kjøpekraft og avtalebrudd, så sier det stopp en dag. Når arbeidsplassen degenererer til en versjon av rottereiret FR, så kan det egentlig være det det samme. Da er man ikke lenger bekymret for bedriftens ve og vel, kan de ikke drive anstendig er det bedre å finne på noe annet å jobbe med
Vr is offline  
Old 12-09-2012, 15:32   #959
matsemann
ScanFlyer Blue

Quote:
Ryanair er i disse dager i ferd med å få et "OMDØMMEPROBLEM" i media - og jeg tror at de er veldig utsatte ved en eventuell incident / accident. Får et selskap et omdømmeproblem (eks gamle Spantax), så er det veldig vanskelig å bli kvitt det.
Da hjelper det ikke om flyene er nye, med gratis wifi ombord.
Ser ut som dette er noe MOL har begynt å ta til seg også :http://www.ryanair.com/doc/news/2012/openletter.pdf
matsemann is offline  
Old 12-09-2012, 15:57   #960
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
...tap av kjøpekraft...
Kan du utdype den? Har noen piloter i DY gått ned i lønn?

W
Wahoo is offline  
Closed Thread

Posting Rules