Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-09-2012, 08:40   #901
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by PEB View Post
I reply 739 henviser jeg til Danmarks Statistiks udregning af gennemsnitslønnen for danske piloter på 757.000 DKK pr. år, eller 63.266 NOK pr. måned. Det har du valgt at ignorere, eller er det kun norske tal der gælder? Synes du ikke det er mærkeligt at der er så stor forskel på danske og norske gennemsnitslønninger? Jeg kan godt forstå Tally-Ho og andre stiller sig tvivlende overfor de norske tal.
Jeg kan godt mistænke de norske tal for at have en overvægt af ældre SAS kaptajner og dermed kan tallet ikke benyttes i en diskussion om dagens piloter tjener for meget eller ej.
For ordens skyld (uten at jeg tror dette betyr mye til eller fra for en del av debattantene): Tallet du viser til er altså fra en artikkel datert 2006, og fra artikkelen synes det som om tallene er fra 2004. Det kan være en forklaring på forskjellen mellom Danmark og Norge. Gjennomsnittslønnen i 2004 i Norge for piloter var på NOK 65836.

Leter man i statistikkbanken for Danmark så synes årslønn i gjennomsnitt å være på drøyt 1 million DKK i 2011. De 25% dårligst lønte (nedre kvartil) har en gjennomsnittsinntekt på 600-650k per år.

Last edited by TOS; 07-09-2012 at 10:39.
TOS is offline  
Old 09-09-2012, 13:15   #902
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Jeg tror det som gjør at man blir litt oppgitt og frustrert i denne debatten skyldes at man veldig ensidig argumenterer for at en en gruppe arbeidstakere skal dramatisk redusere sin kjøpekraft og det uten at det på noen som helst måte balanseres med reduksjon i kostnader i det samfunnet denne gruppen deltar i- jeg er langt fra økonom - men en slik ubalanse er for meg svært dårlig økonomisk politikk. Ansatte som har jobb ombord i fly må bo innen viss rekkevidde til basen og for flertallet i Norge vil dette være OSL og når vi ser på utviklingen i boligmarkedet i dette området - er det vel absolutt ingenting som støtter en reduksjon i kjøpekraft ?

Jeg sitter med et inntrykk at mange debattanter glemmer at Piloter og Kabinansatte er mennesker og ikke salderingsposter - de har også små koner, barn og beagler som de selvfølgelig ønsker å ta like godt vare på som oss andre i samfunnet - og ja selv om de har valgt å organisere seg i fagforeninger, betyr ikke at de på fritiden er med i et "pøbelvelde" som det sterkt hevdes fra Danmark, det kun forringer diskusjonenene. En må kunne forsvare fagforeninger uten å på en nokså stygg måte bli bedt om dra til Nord Korea (jeg tviler på at det er noen frihet til å organisere seg i Nord Korea heller).

Likeså må en kunne utfordre markedskreftene - det tror jeg er naturlig for en yrkesgruppe som lever av å utfordre andre "krefter" - om alle piloter skulle følge de samme "retningslinjene" som gjelder i denne debatten for markedskreftene for naturkreftene ville vel OSL etter kort tid ligne på Halifax den 12 September 2001
Så på samme måte som dere tar det for gitt at piloter utfordrer naturkreftene - og bringer dere opp i luften gang etter gang - er det kanskje ikke unaturlig at vi ikke nødvendigvis "kjøper" at Markedskreftene ikke kan utfordres - men blir brukt nærmest som en fasit (Pilotene MÅ tilpasse seg Markedskreftene - MÅ de også tilpasse seg Naturkreftene å forbli på bakken ? eller er Markedskreftene hellige kyr ?)

Det er også direkte skremmende hvor utrolig snevert synes på fagforeningene er blant enkelte debattanter - en ser på en liten del av foreningsarbeidet en ikke liker og bruker det til å dømme allt arbeide og gjerne skremme vekk aktive fagforeningsmedlemmer også Etter min oppfatning har fagforeningene en meget viktig del av kommunikasjonen fra pilot til mekaniker ja helt til produsent - ta f.eks JackScrew på MD-80 - problemene var godt kjennt og i SAS (som oppdaget og førte dette frem til et Maintenance Directive hois Boeing) fungerte kommunikasjonen prikkfritt (0 ulykker med Jackscrew i SAS sin flåte - i Alaska Airlines hadde pilotene de samme problemene - men en kan trygt si at kommunikasjonen ikke fungerte innad i selskapet - en hadde til og med innført konkuranse (applause!!!) mellom de 2 viktigste verkstedene i Alaska så disse delte ikke informasjon som kunne ha ført til at ulykken med As 266 kunne bli forhindtret. All informasjon nødvendig fantes - men ble ikke kommunisert til de nødvendige.

Når det gjelder bemanningsbyråene så handler jo dette om omfordeling av inntekter - jeg tror det er naivt å tro at mye av disse lønnings redusksjonene vil tilfalle kundene - vi godtar glatt at Mads og Martin utdannet i Omfordelingssentralen i Nydalen er "entrepenører" i Markedskreftenes interesse - og de skal selvfølgelig ikke ha mindre enn 5 millioner i lønn - flytter vi disse 2 "entrepenørene" til Bari i Sør Italia - og gir dem navnene Marcello og Mikaele og gjør dem litt mere svartmusket - men lar dem gjøre samme omfordeling av midler fra de som gjør jobben - vel jeg er ikke like sikker at ordet entrepenør er det første som blir nevnt

Så at de som skal betale(ta del i omfordelingen) deler av sin lønn til "entrepenørene" og blir møtt med at "det kan vi ikke diskutere" det er markedskreftene - blir engasjerte er absolutt forståelig (jeg har selv Mads og Martin på "døra" med et ønske om feriepengene mine og forstår godt at en blir frustrert og lar det skinne igjennom) - debatten ville bli mere balansert om man var villig til å balansere "budsjettet" ved å kompensere i samme grad som man reduserer kjøpekraften til de ansatte i luftfarten.

Nå blir man vel sendt til Nord Korea igjen av en eller annen uforståelig grunn
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline  
Old 09-09-2012, 15:44   #903
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Klippet fra et annet forum i dag...:


So many words in these threads, so many opinions, but so little reflection...

In DY we thought we had a strong union. All until they decided to fall back on the "two year agreement".
In May 2014, I bet that there will be NONE (!!!) of todays contract-guys offered full-time employment. Mark my words.

Even SAS wanted to support us, but no...

I surrender, and I just have to say; Congratulations to Norwegian Air Shuttle, not at all for their 10th anniversary, but thanks a lot for the continuation of bringing this industry back a 100 years. Let us permanent pilots argue, hate, and disguise the contract pilots. Let's continue to split the pilot group.

Also, thanks a lot to our "strong" union, who without delay agreed on the above mentioned two-year-rule. Thanks a lot to our strong union, who absolutely didn't reach out to the general public with a counter attack to Ms. Skånevik's press release last week.
Never in my life have I been so frustrated and personally hurt as from that mentioned press release.
Thank you for you guys in here spending your time arguing with each other, but when it all comes down to business, you're all too afraid of loosing your job to stand up to anyone else but yourselves. Chickens.

Thank you to all my colleagues, who I¨ve been TRYING to reach out with my opinions, TRYING to arrange meetings, TRYING to defend ourselves of what is now going to happen, TRYING to keep the spirits up to defend this profession.

And to you shit scared F/O's in Norwegian Air Shuttle, think about this...:
The guys and girls wearing a high vis, giving you the wx, placing a tick on the bags, etc, and all that for a course duration of two weeks.... THEY ARE EARNING MORE MONEY THAN YOU! OUR BELOVED CABIN CREW ARE EARNING LESS THAN THE WELL-KNOWN CABIN CREW IN RYANAIR!!!

Today, I actually resigned. I'm going back to my previous job, after 4 years of work in this company I've had enough. 800 000NOK in "student"-loan. My new job is gonna give me 100K NOK more a year, work days from 8-16, vacations, pension plans, summer holidays, etcetcetc. Things you can ever dream of.
And thanks to all you ego and self-centered chickens out there, I'm gonna enjoy the 300,- NOK airline tickets to London/Rome/Tenerife (...) for as long as possible.

I'm fully aware that none of you will ever pay the slightest interest in this "article". I guess all this "nonsense" is just another consequence of me feeling like a total failure to make any of my dear, and actually appreciated, colleagues face what's about to happen.

To you all, keep the blue side up for as long as possible. Thank you and "guddbai".
Lamox is offline  
Old 09-09-2012, 15:57   #904
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er også direkte skremmende hvor utrolig snevert synes på fagforeningene er blant enkelte debattanter - en ser på en liten del av foreningsarbeidet en ikke liker og bruker det til å dømme allt arbeide og gjerne skremme vekk aktive fagforeningsmedlemmer også
Selvsagt er ikke "alt" fagforeningene gjør negativt.

Fagforeninger sitt hovedformål er å kjempe for bedre lønn og arbeidsvilkår, trygdeordninger, ulike velferdsgoder og
politiske solidaritetspørsmål osv.


Dette høres jo i teorien bra ut. Men, tidene har forrandret seg - mye!

For å overleve i vårt moderne globale konkurransesamfunn er bedrifter idag vannvittig avhengig av;
- Omstillingsevne
- Konkurranskraft
- Utvikling
- Lave kostnader
- Tillitt fra kundene

Globaliseringen har ført til ekstrem konkurranse for de fleste bedrifter. Spesielt dem som driver internasjonalt.
Markedene forrandrer seg fryktelig raskt og man er avhengig av å kunne ta raske besluttninger både om ekspansjon
og trekke seg ut av markeder som ikke er lønnsomme. Klarer man ikke tilpasse seg raskt nok er det kroken på døra
da andre kommer en i forkjøpet.

Marginene i alle bransjer har med andre ord blitt mye-mye mindre i takt med økt globalisering, automatisering og konkurranse.
Man snakker om at overskudd på 1-2% er OK på konkurranseutsatte bedrifter. Dette er fryktelig lite....DY f.eks tjente vel
i snitt kr 19,- pr kunde i 2011..!!! Det sier seg selv at det skal ikke gå mye galt før man pluttselig går med underskudd.
Å ha kontroll på kostnadene er alfa-omega!

Derfor, har man en fagforening som er lite samarbeidsvillig og setter kortsiktige interesser for den ansattes uten samtidig å tenke på
bedriftens interesser går det fryktelig galt - FORT! På samme måte hvis man har en ledelse som kun tenker på bedriftens beste.
Gode moderne ledere gjør ikke det!! Det er ikke lenger slik som det var på 1800 tallet. Ingen av partene kan lenger "KREVE" ditt
og datt, da går det galt. Man er nødt til å gi og ta, og for å få til det kreves det samarbeid og tillitt.

Vi ledere blir stadig vekk sendt på lederkurs og konferanser for å utvikle oss som ledere. Er det ikke på tide at fagforeningen gjør
det samme? Enkelte av dem oppfører seg som om vi fortsatt er på 80-90-tallet...

Men, det er håp, enkelte selskaper klarer dette, men jammen er det en del som henger etter. Særlig dem med lange tradisjoner.

W
Wahoo is offline  
Old 09-09-2012, 16:11   #905
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vi ledere blir stadig vekk sendt på lederkurs og konferanser for å utvikle oss som ledere.
Kanskje dere burde ta noen flere kurs...
Har i det siste ikke opplevd annet enn krav og "ta" fra ledere. Mulig de skulket "gi" delen...
CFM is online now  
Old 09-09-2012, 16:24   #906
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Dagens fra Lamox

Quote:
And thanks to all you ego and self-centered chickens out there, I'm gonna enjoy the 300,- NOK airline tickets to London/Rome/Tenerife (...) for as long as possible.
"Flott" at folk tar konsekvensen av arbeidsforholdene og finner seg bedre beite, måtte bare flere følge i de fotsporene.

Hører om kapteiner i DY som forlater selskapet til fordel for Widerøe, men har noen gått motsatt vei siste par år?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 09-09-2012, 16:42   #907
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Har i det siste ikke opplevd annet enn krav og "ta" fra ledere
Lederne opplevde vel ikke så mye "gi" fra dere på 80-90 tallet heller. At man nå må "ta"
er en direkte konsekvens av det det ble "gitt" for mye den gangen.
Det er vel heller ikke noe man som leder ønsker. Man får ikke fornøyde motiverte ansatte av det.
Men er det det som må til for å overleve og alternativet er oppsigelser har man ikke noe valg.
Med mindre du ønsker å stå uten en arbeidsplass.

W
Wahoo is offline  
Old 09-09-2012, 16:53   #908
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Men er det det som må til for å overleve og alternativet er oppsigelser har man ikke noe valg.
Med mindre du ønsker å stå uten en arbeidsplass.

W
Norwegian erobret først Norge, så Skandinavia. Begge deler med ryddige ansettelser og normalt gode vilkår. Det var sorte tall i regnskapet og Kjos tjente penger. Fremtiden så lys ut.
Så ble Kjos stormannsgal og fant ut at han skulle erobre Europa, og kanskje hele verden. Da var ikke ryddige ansettelser og normale vilkår godt nok lenger, for å fortsette ekspansjonen måtte betingelsene kuttes til benet.

Alternativet var ikke oppsigelser eller nedleggelse av arbeidsplassen, alternativet var å være fornøyd med å være en betydelig europeisk LCC og fin-tune det man hadde. Det går faktisk an å drive butikk uten at man må ha et globalt marked. Er større alltid bedre?

Selskapet som var preget av trivsel og dugnadsånd er noe helt annet i dag, og posten til Lamox er ord på mange i DY sine tanker.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 09-09-2012, 17:00   #909
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Herregud, na starter denne diskusjonen opp igjen. Og mange ting som ikke stemmer.

En kabinansatt i Norge tjener 35.000+ NOK, dette er definitiv mere enn hva Ryanair betaler sine C/A's. Faktisk ogsa mere enn mange av AB sine C/A's tjener (du ma faktisk ha en gammelt LTU kontrakt for a kunne toppe dette).

Faktum #2 er dette: En passajer som skal - la oss si - fra OSL til BER bryr seg svaert lite om hva en C/A fortjener. Dersom NAX har en for höy pris, sa velger pax konkurransen. Sa enkelt er dette. Dersom norske ansatte skal ha höyere lönninger, ma selskap enten ta inn flere penger per pax (noko som er vanskelig) eller de ma ha höyere produktivitaet (noko som man klarer sa lenge). For en pax spiller det bare en begrenset rulle hvilke farge sitt fly har, hvilked navn star pa og hvor mye en pilot eller C/A tjener. De jakter i 99% den billigste pris.

Ok, na tar vi blikked ned til Spania. En land som har en arbeidsledighet pa 40% iblant ungdommen. Jeg tror dette er noe som er ofte glemt. I Norge har man 2,6%, de facto er det ingen arbeidsledighet i Norge. Men i Spania er en hel ung generasjon desperate ute for a finne seg en jobb, no matter which job. Dette er ene av de grunner hvorfor der nede de lönninger er lav. Den andre er at verdi-skaping der nede er lav og prisnivea er ogsa lav.

Kommer na en IB Express eller Vueling a konkurrere med en NAX eller SAS, sa blir lönnsforskellen voldsomt stor. Det kan hende at man ende opp i en forhold 3:1. Er paxene villige a betale dette premium bare for a kunne fly SK eller NAX? Jeg tror ikke. Kan spanske pax (husk de lave lönninger og höy arbeidsledighet) betale noen kroner extra for a fly Norwegian? Sikkert ikke.

Neste punktum: Levekostnader er knytted til lönninger. De som ikke forsta dette, vennligst ta deg tur til TOS og la deg undervise av ham. Han er jo proff i dette. De lönninger i Spania, Tyskland, Italia etc er lavere enn i Norden fordi de lokale pris-indekser er ogsa tilsvarende lavere. Husk hva det koster a kjöpe en hus i Norge og hva du betaler for en hus i Spania. (Faktisk at mange Nordmenn benytted seg av denne velferdsforskjellen og kjöpt seg grisebillig en hus i Spania som - dersom de ville har kjöpt tilsvarende standard i Norge - de ville har betalt langt mere hjemme i Norge for).

Til slutt nok en tankegang.
Det er ikke fagforening, Björn Kjos eller noen annen som har skylden for at de lönninger er slik som de er. Det er kundene som bestemmer. Hver selskap kan bare rekke disse penger videre som lönninger som de tar inn fra sine kunder. Dersom piloter, kabinansatte, administrative ansatte etc mener de tjener for fa penger, sa ma de först og fremst ut og overbevise folk at det er nödvendig a betale mer for a kunne fly med en norsk selskap. Ingen selskap kan rekke mer penger til lönninger enn de tar inn fra sine kunder. Ellers havner man med heftige underskudd og til slutt i konkurs.

Alle selskaper i Norden selger for tida sine billetter over pris. Jeg finner ingen stor kampanje hvor det heter: "Flyr med oss, vi har det beste produkt. Beste kabin-opplevelse, beste service, beste mat, beste flytider. Glemm prisene, velg dette (saernorske) produkt"! Dermed har man opplaert kunden a bare kikker etter den billigste pris. Ogsa disse kunder som har rad a betale mer. Ingen hverken SK eller DY, har kommunisert til kundene tilstrekkelig nok at prisene ma opp. Begge impliserer at harry-flyfesten kan forsette. Det kan det likevel ikke. SAS ma tjene flere penger for a unnga teknisk konkurs i 2014, og Norwegian ma tjene flere penger for a kunne finansere sitt ekspansjon (og muligens höyere lönninger).

De som skriker her mest etter höyere lönninger, er dere virkelig villige a betale en tusenlapp mer per flyreise??? Jeg bare lurer...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 09-09-2012, 17:11   #910
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Norwegian erobret først Norge, så Skandinavia. Begge deler med ryddige ansettelser og normalt gode vilkår. Det var sorte tall i regnskapet og Kjos tjente penger. Fremtiden så lys ut.
Hvem har måttet gå ned i lønn i DY???
Hvorfor ser ikke framtiden lys ut i DY for dem som er der idag?

Quote:
Alternativet var ikke oppsigelser eller nedleggelse av arbeidsplassen, alternativet var å være fornøyd med å være en betydelig europeisk LCC og fin-tune det man hadde. Det går faktisk an å drive butikk uten at man må ha et globalt marked. Er større alltid bedre?
Det er din vurdering. I alle bransjer gjelder stordriftsfordeler. Sammenslåing av selskaper har
vært en trend i mange år og det er det det grunn til uten at vi skal gå i detaljer om det.
Det er klart at hvis du tror/mener at DY og SK vil kunne drive ifred her oppe i nord som små
med høye priser uten innblanding av andre til evig tid så er selvsagt det en teoretisk mulighet. Men det er nok
ett syn som få andre (ledere) deler med deg. Dessuten, når/hvis SAS går under vil det bli ett vakum som vil fylles
av andre med helt andre ressurser. Dette kan skje når som helst i nær framtid og da bør man være forberedt.

W
Wahoo is offline  
Old 09-09-2012, 17:20   #911
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvem har måttet gå ned i lønn i DY???
Hvorfor ser ikke framtiden lys ut i DY for dem som er der idag?
En pilot begynner på en helt annen lønn i dag enn for 3-4 år siden, og dermed har begynnerlønna gått kraftig ned.

Det er bare et tidsspørsmål før de fast ansatte pilotene er overflødige, og alle er på kontrakt. Hvordan Kjos gjør det blir spennende å se, kanskje han legger ned alle norske baser, og oppretter baser rundt om i Europa, med tilhørende brakkeleire på norske flyplasser. Tro det eller ei, men det er faktisk en grunn til at flere av de fast ansatte slutter i DY.

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er klart at hvis du tror/mener at DY og SK vil kunne drive ifred her oppe i nord som små
med høye priser uten innblanding av andre til evig tid så er selvsagt det en teoretisk mulighet. Men det er nok
ett syn som få andre (ledere) deler med deg. Dessuten, når/hvis SAS går under vil det bli ett vakum som vil fylles
av andre med helt andre ressurser. Dette kan skje når som helst i nær framtid og da bør man være forberedt.

W
Og eneste måten å være rustet til en konkurransesituasjon der et selskap fra kontinentet en gang i tiden muligens kan etablere seg i Skandinavia er å ansette folk gjennom bemanningsbyrå, la de bo i brakkerigger og betale de øst-europeiske lønninger. Flott! Merkelig at ikke alle selskap i Norge tenker på den måten.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 09-09-2012, 19:01   #912
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
En pilot begynner på en helt annen lønn i dag enn for 3-4 år siden, og dermed har begynnerlønna gått kraftig ned.
Riktig, men ingen ansatte har gått ned i lønn og kommer antagelig ikke til å gjøre det så lenge
DY går i pluss.

Quote:
Det er bare et tidsspørsmål før de fast ansatte pilotene er overflødige, og alle er på kontrakt. Hvordan Kjos gjør det blir spennende å se, kanskje han legger ned alle norske baser, og oppretter baser rundt om i Europa, med tilhørende brakkeleire på norske flyplasser. Tro det eller ei, men det er faktisk en grunn til at flere av de fast ansatte slutter i DY
.

Dette er vel rene spekulasjoner, hvor har du dette fra? Har du noen dokumentasjon
som tilsier at Kjos på sikt ønsker kun folk på kontrakt og skal nedlegge alle norske baser?

W
Wahoo is offline  
Old 09-09-2012, 19:06   #913
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
For ordens skyld (uten at jeg tror dette betyr mye til eller fra for en del av debattantene): Tallet du viser til er altså fra en artikkel datert 2006, og fra artikkelen synes det som om tallene er fra 2004. Det kan være en forklaring på forskjellen mellom Danmark og Norge. Gjennomsnittslønnen i 2004 i Norge for piloter var på NOK 65836.

Leter man i statistikkbanken for Danmark så synes årslønn i gjennomsnitt å være på drøyt 1 million DKK i 2011. De 25% dårligst lønte (nedre kvartil) har en gjennomsnittsinntekt på 600-650k per år.
Det mest overraskende her, synes jeg, er ikke at danske piloter tjener omtrent det samme som norske, men at det har vært en så stor lønnsvekst i denne perioden.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline  
Old 09-09-2012, 20:18   #914
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Hjelpe meg, sjelden man ser så mye svada og uvitenhet i en tråd.....Huff og huff, tydeligvis så er ikke kunnskapsnivået på topp ser jeg, kanskje like greit Og i disse dager utvides de norske basene ytterligere med FASTE ansatte. Både foran og bak i tuben.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline  
Old 09-09-2012, 20:45   #915
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hjelpe meg, sjelden man ser så mye svada og uvitenhet i en tråd.....Huff og huff, tydeligvis så er ikke kunnskapsnivået på topp ser jeg, kanskje like greit Og i disse dager utvides de norske basene ytterligere med FASTE ansatte. Både foran og bak i tuben.

Norwegian presterer jo selv å si at bruker 200K på hver pilot de ansetter, så kommer svada fra Norwegian også.

Siste update er vel her:

http://www.pprune.org/terms-endearme...-contract.html
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline  
Old 10-09-2012, 08:47   #916
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hjelpe meg, sjelden man ser så mye svada og uvitenhet i en tråd.....Huff og huff, tydeligvis så er ikke kunnskapsnivået på topp ser jeg, kanskje like greit Og i disse dager utvides de norske basene ytterligere med FASTE ansatte. Både foran og bak i tuben.
Har du noen form for tall eller dokumentasjon på at dette faktisk er en utvidelse av antall faste ansatte. DY satt vel et tak på antall faste (i underkant av 700?), og dette er etter det jeg hører kun å fylle opp mot tidligere piloter som har sluttet eller gått av med pensjon, ikke en reell økning i antall faste ansatte...
Earlybird. is offline  
Old 10-09-2012, 10:06   #917
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
DY satt vel et tak på antall faste (i underkant av 700?), og dette er etter det jeg hører kun å fylle opp mot tidligere piloter som har sluttet eller gått av med pensjon, ikke en reell økning i antall faste ansatte...
Har du noen form for dokumentasjon på dette?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline  
Old 10-09-2012, 10:12   #918
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Selvsagt er ikke "alt" fagforeningene gjør negativt.

Fagforeninger sitt hovedformål er å kjempe for bedre lønn og arbeidsvilkår, trygdeordninger, ulike velferdsgoder og
politiske solidaritetspørsmål osv.


Dette høres jo i teorien bra ut. Men, tidene har forrandret seg - mye!

For å overleve i vårt moderne globale konkurransesamfunn er bedrifter idag vannvittig avhengig av;
- Omstillingsevne
- Konkurranskraft
- Utvikling
- Lave kostnader
- Tillitt fra kundene

Globaliseringen har ført til ekstrem konkurranse for de fleste bedrifter. Spesielt dem som driver internasjonalt.
Markedene forrandrer seg fryktelig raskt og man er avhengig av å kunne ta raske besluttninger både om ekspansjon
og trekke seg ut av markeder som ikke er lønnsomme. Klarer man ikke tilpasse seg raskt nok er det kroken på døra
da andre kommer en i forkjøpet.

Marginene i alle bransjer har med andre ord blitt mye-mye mindre i takt med økt globalisering, automatisering og konkurranse.
Man snakker om at overskudd på 1-2% er OK på konkurranseutsatte bedrifter. Dette er fryktelig lite....DY f.eks tjente vel
i snitt kr 19,- pr kunde i 2011..!!! Det sier seg selv at det skal ikke gå mye galt før man pluttselig går med underskudd.
Å ha kontroll på kostnadene er alfa-omega!

Derfor, har man en fagforening som er lite samarbeidsvillig og setter kortsiktige interesser for den ansattes uten samtidig å tenke på
bedriftens interesser går det fryktelig galt - FORT! På samme måte hvis man har en ledelse som kun tenker på bedriftens beste.
Gode moderne ledere gjør ikke det!! Det er ikke lenger slik som det var på 1800 tallet. Ingen av partene kan lenger "KREVE" ditt
og datt, da går det galt. Man er nødt til å gi og ta, og for å få til det kreves det samarbeid og tillitt.

Vi ledere blir stadig vekk sendt på lederkurs og konferanser for å utvikle oss som ledere. Er det ikke på tide at fagforeningen gjør
det samme? Enkelte av dem oppfører seg som om vi fortsatt er på 80-90-tallet...

Men, det er håp, enkelte selskaper klarer dette, men jammen er det en del som henger etter. Særlig dem med lange tradisjoner.

W
Dette er jo en korrekt beskrivelse av fagforeningene 20-25 år siden, og jeg synes det veldig trist at du ikke har mere respekt for de som legger ned masse arbeid for at du og dine medpassajerer skal ha en sikker reise. Om du tar deg litt tid og leser her på forumet - søk gjerne på FBU4EVER (som dessverre ble veiet og funnet for lett av gjengen fra Nydalen og dessverre ikke lengre bidrar) så kan du se hvorfor vi synes at det er skremmende hvor snevert synet på fagforeningene fremdeles er - og en kan begynne å lure på hvorfor enkelte ikke tar seg den tid og viser respekt for andre deltagere ved å lese og lære litt av det som virkelig har skjedd - istedenfor å gjenta feilaktige påstander som det du kommer med her!

Innlegg som dette bidrar til at vi mister god innsikt - tror ikke debatten blir veldig spennende om kun de som du er enige med deltar (og tror du ville sperre øyene opp om du visste hvem som har deltatt, hørt på den utrolige erfaringen de sitter inne med og hvor utrolig trist at disse har forlatt oss). Mange av oss har brukt mye tid på det sosiale utenfor keyboardet og har lært hverandre å kjenne. Det er trist å se disse med lang fartstid si takk for seg - det taper vi alle på.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline  
Old 10-09-2012, 10:38   #919
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Har du noen form for dokumentasjon på dette?
Selvfølgelig har jeg ikke det, som jeg skrev hørte jeg dette. Har du noen dokumentasjon du vil dele?
Earlybird. is offline  
Old 10-09-2012, 10:45   #920
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Selvfølgelig har jeg ikke det, som jeg skrev hørte jeg dette. Har du noen dokumentasjon du vil dele?
Nei, men du ser litt tåpelig ut når du i samme innlegg krever dokumentasjon fra andre (som jeg så vidt vet jobber i selskapet du snakker om, og sannsynligvis har gode kilder) og samtidig kommer med rykter uten noen kildehenvisning (og vi vet at du ikke jobber i selskapet, så det er vel all mulig grunn til å tro at du ikke har noe å fare med av fakta).

Nå er det jo ikke noe nytt for oss som har fulgt denne tråden ei stund, at du er en grinebiter som videreformidler absolutt alle rykter du hører, så sant de kan bidra til å sette Norwegian i et dårlig lys. Du gjør det faktisk i såpass stor grad at du kun ender opp med å sette deg selv i et dårlig lys.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyingBlue(s) endrer betingelser Discus Flyforum 4 28-10-2008 15:38


All times are GMT +2. The time now is 21:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.