Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2012, 20:20   #461
BU016
ScanFlyer Blue

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Det finnes ingen quick fix på dette. Løsningen er tidkrevende og komplisert, noe enkelte ikke tar inn over seg. Registrerer at det ropes på konkurranseutsetting og omorganisering, men mye av problemene kommer nettopp av det sistnevnte. En syk organisasjon blir ikke friskere av å omorganisere seg. Ei heller blir man friskere av å kappe av seg armen når man har vondt i ryggen.

Min oppfatning er at man ikke ensidig kan kreve at folk stiller opp langt utover det forsvarlige, men at man heller forsøker å finne frem til løsninger i fellesskap. Det ha blitt gitt slike tilbud, men så langt sitter noen på gjerdet og leker tverre unger. I mellomtiden fortsetter den nedadgående spiralen...
Det er vel bare i Norge at den såkalte "syke" organisasjonen kan fortsette med skakkjørt drift så lenge som Avinor har gjort. Jeg har ingen problemer med at Avinor også i fremtiden skal levere ATC tjenester. Men da må hele organisasjonen ta innover seg at de har et problem som bare de kan løse. All ære til de som har stått på, men ingen skal fortelle meg at dagen med 1 person i Røyken var tilfeldig. Kanskje sterke ord, men det tror jeg er den generelle oppfatningen blant kundene deres.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 20:45   #462
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Tror du pent blir nødt til å utdype hva du mener med ikke tilfeldig
Old 09-09-2012, 21:09   #463
Fornax
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Det er vel bare i Norge at den såkalte "syke" organisasjonen kan fortsette med skakkjørt drift så lenge som Avinor har gjort. Jeg har ingen problemer med at Avinor også i fremtiden skal levere ATC tjenester. Men da må hele organisasjonen ta innover seg at de har et problem som bare de kan løse. All ære til de som har stått på, men ingen skal fortelle meg at dagen med 1 person i Røyken var tilfeldig. Kanskje sterke ord, men det tror jeg er den generelle oppfatningen blant kundene deres.
Tilfeldig? Tror du det er FLL som setter opp vaktlisten?

Hadde politiet gjort det samme: satt opp en politimann på vakt, og "satset på at andre kommer på overtid på fridagen sin" ville det vært en skandale.
Du ville neppe hengt ut politimannen. Det er ikke han, som er det produserende ledd, som bestemmer at han skal være alene?

Helt utrolig at arbeidstakerene får skylden for noe som er arbeidsgivers ansvar. For arbeidstaker er det ganske likegyldig hvem som er arbeidsgiver. En arbeidsgiver som NATS, Serco e.l. ville aldri i verden tatt på seg driften med det underskuddet som er av FLL på GM/Røyken. F.eks 50% færre FLL på Oslo APP sammenlignet med Kastrup APP (som fornuftig nok har 2 mann ekstra på hvert skift som tar seg av sykdom og fravær). Oslo APP har omtrent 2 mann minus hver dag... En annen arbeidstaker som f.eks. het Lidl(-Aviation) ville aldri i verden fått godkjent å drifte med unntak på unntak fra AML for at daglig drift skal gå rundt - og med utstrakt/planlagt bruk av overtid for vanlig drift.

Når det ifjor var 20000t overtid på Røyken (kunne vært langt mer, men mange ganger fikk man ikke dekket opp de ledige vaktene) betyr det at hver dag, året igjennom, var nesten 20% av de som er på jobb på overtid. Hver dag!!
Så snakker man om aksjoner og ulovligheter...sigh...

På tide noen ser på årsakene bak det hele, og begynner med Randi Flesland.
Så kan man gjerne se på ASAP prosjektet hvor man ikke fikk tilført nye FLL på et par år - pga egenopplæring. I mellomtiden forsvant det mange, noen sluttet, noen dro til Dubai, noen gikk av med pensjon (wow, surprise!) osv.
Istedenfor å bemanne opp før et stort prosjekt bemannet man heller ned.
Oslo APP gikk fra 4 til 5 sektorer - en økning på 20% i bemanningskrav, uten at man tilførte noen som helst nye FLL. Helt skremmende idiotisk planlegging.

Dette kommer også av at Avinor skal være billigst i klassen. På Arlanda f.eks. er man livredde for at Avinor skal bli en av tilbyderne der, da de har hørt om rævkjøringen og underbemanningen i Norge.

På tid at enkelte i Avinor får seg en oppvåkner.
Så får folk slutte å klage på de som faktisk produserer noe, og har lagt inn enormt med ekstra-arbeid de siste 10-15 årene.
Fornax is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 22:03   #464
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by M609 View Post
Tror du pent blir nødt til å utdype hva du mener med ikke tilfeldig
Det at det sitter en stakkar igjen i hele Røyken og ingen makter å ta på seg overtid. Det er ikke tilfeldig. Kan vanskelig tenke meg at alle flygeledere på fri ikke hadde mulighet.
Blir for tilfeldig for meg i alle fall :-)
Old 09-09-2012, 22:08   #465
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fornax View Post
Tilfeldig? Tror du det er FLL som setter opp vaktlisten?

Hadde politiet gjort det samme: satt opp en politimann på vakt, og "satset på at andre kommer på overtid på fridagen sin" ville det vært en skandale.
Du ville neppe hengt ut politimannen. Det er ikke han, som er det produserende ledd, som bestemmer at han skal være alene?

Helt utrolig at arbeidstakerene får skylden for noe som er arbeidsgivers ansvar. For arbeidstaker er det ganske likegyldig hvem som er arbeidsgiver. En arbeidsgiver som NATS, Serco e.l. ville aldri i verden tatt på seg driften med det underskuddet som er av FLL på GM/Røyken. F.eks 50% færre FLL på Oslo APP sammenlignet med Kastrup APP (som fornuftig nok har 2 mann ekstra på hvert skift som tar seg av sykdom og fravær). Oslo APP har omtrent 2 mann minus hver dag... En annen arbeidstaker som f.eks. het Lidl(-Aviation) ville aldri i verden fått godkjent å drifte med unntak på unntak fra AML for at daglig drift skal gå rundt - og med utstrakt/planlagt bruk av overtid for vanlig drift.

Når det ifjor var 20000t overtid på Røyken (kunne vært langt mer, men mange ganger fikk man ikke dekket opp de ledige vaktene) betyr det at hver dag, året igjennom, var nesten 20% av de som er på jobb på overtid. Hver dag!!
Så snakker man om aksjoner og ulovligheter...sigh...

På tide noen ser på årsakene bak det hele, og begynner med Randi Flesland.
Så kan man gjerne se på ASAP prosjektet hvor man ikke fikk tilført nye FLL på et par år - pga egenopplæring. I mellomtiden forsvant det mange, noen sluttet, noen dro til Dubai, noen gikk av med pensjon (wow, surprise!) osv.
Istedenfor å bemanne opp før et stort prosjekt bemannet man heller ned.
Oslo APP gikk fra 4 til 5 sektorer - en økning på 20% i bemanningskrav, uten at man tilførte noen som helst nye FLL. Helt skremmende idiotisk planlegging.

Dette kommer også av at Avinor skal være billigst i klassen. På Arlanda f.eks. er man livredde for at Avinor skal bli en av tilbyderne der, da de har hørt om rævkjøringen og underbemanningen i Norge.

På tid at enkelte i Avinor får seg en oppvåkner.
Så får folk slutte å klage på de som faktisk produserer noe, og har lagt inn enormt med ekstra-arbeid de siste 10-15 årene.
Som sagt all honnør til de som sto på når det stormet som verst, det gjelder forøvrig like mye for våre naboland og Eurocontrol som fikk avlastet i stor grad.

Så får Avinor og alle deres ansatte nå sette seg ned å legge noen planer for fremtiden.
Det er bare alle dere i som kan løse dette.
Old 09-09-2012, 23:02   #466
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
og ingen makter å ta på seg overtid
Noe folk gjorde den dagen også......det ble mer enn 1 til slutt. Men ikke nok uansett desverre.
Old 09-09-2012, 23:03   #467
lerik
ScanFlyer Blue

Default Re: Flyselskapene raser mot nye Gardermoen-forsinkelser

En annen mulig konsekvens av køene i sommer er outsourcing.

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article704520.ece

Jeg syns det er på tide at det får konsekvenser at man lar tusenvis av mennesker stå i forferdelige køer. I en normal bransje ville man mistet kundene etter slik behandling av kundene.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 23:30   #468
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Det interessante her er at man fra de ansatte har varslet om akkurat dette lenge. Det har blitt uttrykt stor bekymring for bemanningen av de lokale tillitsvalgte lang tid i forkant. Vaktlistedrøftingene i mai bekreftet dette. Når man så tar fatt på sommeren, så ser man de direkte konsekvensene av situasjonen, med "toppen" lørdag 21. juli. Nå klarte man å ro det hele i land akkurat den lørdagen gjennom en blanding av overtid, frivillig og beordret, og omdisponeringer. Men det er ikke til å skyve under en stol at det er en voldsom belastning for de ansatte å være oppi dette, og ikke kunne bidra grunnet gjeldende arbeidstidsbestemmelser.

En annen faktor den helgen, var at det var feriebytte. En pulje avsluttet ferien sin den helgen, en annen pulje påbeygnte ferien den helgen. Kombinert med antallet permisjoner, folk på ferie og arbeidstidsbegrensninger, så ble situasjonen ekstrem.

Desverre er det først nå at Avinor sentralt begynner å innse hva slags tilstand firmaet befinner seg i. Frem til nå har flysikringsdirektøren uttalt at situasjonen er forsvarlig mht bruk av overtid, og at bemanningssituasjonen ikke er så ille som flygelederne vil ha det til. Men som NRK har avdekket, så er det ikke like rosenrødt som enkelte har forsøkt å fremstille dette. Årsakene har vært gått gjennom tidligere i tråden, så det tar jeg ikke igjen. Men det er ingen tvil om at man må gå gjennom rutiner internt i Avinor i forhold til informasjonsflyt for å se om de som burde ha visst, faktisk har fått korrekt beskjed. Hvis det viser seg at noe har blitt feid under teppet her, så er det noen mellomledere som sitter særdeles løst i stolen.

Likevel er det litt vel i overkant optimistisk å tro at bemanningen er vesentlig bedre neste sommer. Men jeg regner med at det blir foretatt noen grep som kanskje kan forebygge nok en kaossommer for flyselskapene og passasjerene deres. Tiden vil vise om disse grepene er de riktige.
Old 10-09-2012, 00:05   #469
Bjamong
ScanFlyer Blue

Tror ny-tolkningen av 36-timers ukefri-regelen også var en medvirkende faktor..
Bjamong is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 02:40   #470
thnp
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Det interessante her er at man fra de ansatte har varslet om akkurat dette lenge. Det har blitt uttrykt stor bekymring for bemanningen av de lokale tillitsvalgte lang tid i forkant. Vaktlistedrøftingene i mai bekreftet dette. Når man så tar fatt på sommeren, så ser man de direkte konsekvensene av situasjonen, med "toppen" lørdag 21. juli. Nå klarte man å ro det hele i land akkurat den lørdagen gjennom en blanding av overtid, frivillig og beordret, og omdisponeringer. Men det er ikke til å skyve under en stol at det er en voldsom belastning for de ansatte å være oppi dette, og ikke kunne bidra grunnet gjeldende arbeidstidsbestemmelser.

En annen faktor den helgen, var at det var feriebytte. En pulje avsluttet ferien sin den helgen, en annen pulje påbeygnte ferien den helgen. Kombinert med antallet permisjoner, folk på ferie og arbeidstidsbegrensninger, så ble situasjonen ekstrem.

Desverre er det først nå at Avinor sentralt begynner å innse hva slags tilstand firmaet befinner seg i. Frem til nå har flysikringsdirektøren uttalt at situasjonen er forsvarlig mht bruk av overtid, og at bemanningssituasjonen ikke er så ille som flygelederne vil ha det til. Men som NRK har avdekket, så er det ikke like rosenrødt som enkelte har forsøkt å fremstille dette. Årsakene har vært gått gjennom tidligere i tråden, så det tar jeg ikke igjen. Men det er ingen tvil om at man må gå gjennom rutiner internt i Avinor i forhold til informasjonsflyt for å se om de som burde ha visst, faktisk har fått korrekt beskjed. Hvis det viser seg at noe har blitt feid under teppet her, så er det noen mellomledere som sitter særdeles løst i stolen.

Likevel er det litt vel i overkant optimistisk å tro at bemanningen er vesentlig bedre neste sommer. Men jeg regner med at det blir foretatt noen grep som kanskje kan forebygge nok en kaossommer for flyselskapene og passasjerene deres. Tiden vil vise om disse grepene er de riktige.
Løsningen du refererer til her blir vel at "sommer"ferieperioden blir utvidet til å gjelde Mars -> November.

Problem solved. (Og nei, jeg kødder ikke).
thnp is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 08:32   #471
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by thnp View Post
Løsningen du refererer til her blir vel at "sommer"ferieperioden blir utvidet til å gjelde Mars -> November.

Problem solved. (Og nei, jeg kødder ikke).
I.h.t. ferieloven har man krav på sommerferie i perioden 1. juni - 30.september.

Jeg synes det er forholdsvis urimelig at arbeidstaker skal måtte avvike fra dette og ta sommerferie i november(!?) p.g.a. arbeidsgivers manglende evne og vilje til å planlegge hensiktsmessig.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 10:05   #472
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
I.h.t. ferieloven har man krav på sommerferie i perioden 1. juni - 30.september.

Jeg synes det er forholdsvis urimelig at arbeidstaker skal måtte avvike fra dette og ta sommerferie i november(!?) p.g.a. arbeidsgivers manglende evne og vilje til å planlegge hensiktsmessig.
Det meste av det arbeidsgiver, media, flyprat-deltagere og andre forventer at flygeledere skal gjøre for å kompensere for arbeidsgivers manglende evne og vilje til å planlegge hensiktsmessig, er urimelig hinsides det anstendige.

Ferielov og arbeidsmiljølov gjelder også for flygeledere. Overarbeidede flygeledere er ikke et bidrag til flysikkerhet.
Old 10-09-2012, 11:16   #473
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post

Vet ikke hvordan politiet, brannvesen, ambulanse, flyselskaper eller andre aktører klarer dette? De stopper i alle fall ikke opp i sommerferien.

Stikkordet er samarbeid mellom ledelse og ansatte. Ikke sitte på hver sin høye hest og si "hva var det vi sa?"
Old 10-09-2012, 11:18   #474
darkcho
ScanFlyer Gold

De klarer det vel igjennom korrekt bemanning vil jeg anta? Ikke x-antall i manko.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 11:59   #475
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
De klarer det vel igjennom korrekt bemanning vil jeg anta? Ikke x-antall i manko.
Ja, det er jo igrunnen så enkelt.

Også i Avinor er det mange enheter som har adekvat bemanning og som har avviklet ferie uten problemer. Det er de enhetene som har for dårlig bemanning som naturlig nok får/gir problemer.
Old 10-09-2012, 12:07   #476
darkcho
ScanFlyer Gold

Det er vel skrevet ca 30 ganger i denne tråden at det ved drøfting i mai ble påpekt STORE hull i vaktlistene. Dette er gitt beskjed om til de det gjelder ved flere anledninger.

Det er heller ikke opp til hver enkelt flygeleder å si at "nei nå kan jeg ikke ta ut ferie", det er arbeidsgiver som setter opp hvilke uker som kan brukes til ferie og hvor mange som kan/skal være borte samtidig.

Edit: Vedrørende Politiet som du nevner, det har vel x-antall ganger vært saker på akkurat dette i media? "Kun 1 politipatrulje tilgjengelig for hele Oslo sentrum" etc.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 12:21   #477
BU016
ScanFlyer Blue

Påpekt ble det sikkert før det ble lagt i skuffen. Sjokkerende holdninger i Avinor.
Viser bare at de har levd for lenge som monopolist.

Man får ofte litt slappe holdninger av slikt :-)

Føler at dette dette temaet nå er diskutert frem og tilbake uten noen gode svar.
Så for min del avslutter jeg denne diskusjonen :-)
Old 10-09-2012, 18:37   #478
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Har vel også vært dokumenter elendig politidekning i juli og at brannetaten i Oslo har vært på sparebluss. I tillegg reduserer jo helsevesenet drastisk på planlagte aktiviteter i ferieperiodene - de utvider ikke som flytrafikken gjør.

At alle andre heller ikke har orden på bemanningen er vel godt dokumentert i Gjørvkommisjonens rapport.

Ledelsen i Avinor helt fra Randi Fleslands tid har nok mesteparten av skylda for dagens situasjon når det gjelder flygeledere.
Old 10-09-2012, 22:16   #479
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
I tillegg reduserer jo helsevesenet drastisk på planlagte aktiviteter i ferieperiodene - de utvider ikke som flytrafikken gjør.
Flytrafikken går vel litt ned om sommeren den også. Flyene går jo fra å fly høye frekvenser på korte innenriksruter til å fly sydenturer med 1 eller 2 rundturer til dagen......

Og klarer flyselskapene og holde bemanningen, så bør jo Avinor klare det samme.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 16:01   #480
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Flytrafikken går vel litt ned om sommeren den også. Flyene går jo fra å fly høye frekvenser på korte innenriksruter til å fly sydenturer med 1 eller 2 rundturer til dagen......
Feil. Juni og Juli er jo de månedene med flest passasjerer på OSL

http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk
Reply

Posting Rules