![]() |
|
![]() |
#461 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Tror du pent blir nødt til å utdype hva du mener med ikke tilfeldig
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2007
Posts: 59
|
![]() Quote:
Hadde politiet gjort det samme: satt opp en politimann på vakt, og "satset på at andre kommer på overtid på fridagen sin" ville det vært en skandale. Du ville neppe hengt ut politimannen. Det er ikke han, som er det produserende ledd, som bestemmer at han skal være alene? Helt utrolig at arbeidstakerene får skylden for noe som er arbeidsgivers ansvar. For arbeidstaker er det ganske likegyldig hvem som er arbeidsgiver. En arbeidsgiver som NATS, Serco e.l. ville aldri i verden tatt på seg driften med det underskuddet som er av FLL på GM/Røyken. F.eks 50% færre FLL på Oslo APP sammenlignet med Kastrup APP (som fornuftig nok har 2 mann ekstra på hvert skift som tar seg av sykdom og fravær). Oslo APP har omtrent 2 mann minus hver dag... En annen arbeidstaker som f.eks. het Lidl(-Aviation) ville aldri i verden fått godkjent å drifte med unntak på unntak fra AML for at daglig drift skal gå rundt - og med utstrakt/planlagt bruk av overtid for vanlig drift. Når det ifjor var 20000t overtid på Røyken (kunne vært langt mer, men mange ganger fikk man ikke dekket opp de ledige vaktene) betyr det at hver dag, året igjennom, var nesten 20% av de som er på jobb på overtid. Hver dag!! Så snakker man om aksjoner og ulovligheter...sigh... På tide noen ser på årsakene bak det hele, og begynner med Randi Flesland. Så kan man gjerne se på ASAP prosjektet hvor man ikke fikk tilført nye FLL på et par år - pga egenopplæring. I mellomtiden forsvant det mange, noen sluttet, noen dro til Dubai, noen gikk av med pensjon (wow, surprise!) osv. Istedenfor å bemanne opp før et stort prosjekt bemannet man heller ned. Oslo APP gikk fra 4 til 5 sektorer - en økning på 20% i bemanningskrav, uten at man tilførte noen som helst nye FLL. Helt skremmende idiotisk planlegging. Dette kommer også av at Avinor skal være billigst i klassen. På Arlanda f.eks. er man livredde for at Avinor skal bli en av tilbyderne der, da de har hørt om rævkjøringen og underbemanningen i Norge. På tid at enkelte i Avinor får seg en oppvåkner. Så får folk slutte å klage på de som faktisk produserer noe, og har lagt inn enormt med ekstra-arbeid de siste 10-15 årene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]() Quote:
Blir for tilfeldig for meg i alle fall :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]() Quote:
Så får Avinor og alle deres ansatte nå sette seg ned å legge noen planer for fremtiden. Det er bare alle dere i som kan løse dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
En annen mulig konsekvens av køene i sommer er outsourcing.
http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article704520.ece Jeg syns det er på tide at det får konsekvenser at man lar tusenvis av mennesker stå i forferdelige køer. I en normal bransje ville man mistet kundene etter slik behandling av kundene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
En annen faktor den helgen, var at det var feriebytte. En pulje avsluttet ferien sin den helgen, en annen pulje påbeygnte ferien den helgen. Kombinert med antallet permisjoner, folk på ferie og arbeidstidsbegrensninger, så ble situasjonen ekstrem. Desverre er det først nå at Avinor sentralt begynner å innse hva slags tilstand firmaet befinner seg i. Frem til nå har flysikringsdirektøren uttalt at situasjonen er forsvarlig mht bruk av overtid, og at bemanningssituasjonen ikke er så ille som flygelederne vil ha det til. Men som NRK har avdekket, så er det ikke like rosenrødt som enkelte har forsøkt å fremstille dette. Årsakene har vært gått gjennom tidligere i tråden, så det tar jeg ikke igjen. Men det er ingen tvil om at man må gå gjennom rutiner internt i Avinor i forhold til informasjonsflyt for å se om de som burde ha visst, faktisk har fått korrekt beskjed. Hvis det viser seg at noe har blitt feid under teppet her, så er det noen mellomledere som sitter særdeles løst i stolen. Likevel er det litt vel i overkant optimistisk å tro at bemanningen er vesentlig bedre neste sommer. Men jeg regner med at det blir foretatt noen grep som kanskje kan forebygge nok en kaossommer for flyselskapene og passasjerene deres. Tiden vil vise om disse grepene er de riktige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Posts: 65
|
![]()
Tror ny-tolkningen av 36-timers ukefri-regelen også var en medvirkende faktor..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]() Quote:
Problem solved. (Og nei, jeg kødder ikke). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Jeg synes det er forholdsvis urimelig at arbeidstaker skal måtte avvike fra dette og ta sommerferie i november(!?) p.g.a. arbeidsgivers manglende evne og vilje til å planlegge hensiktsmessig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Ferielov og arbeidsmiljølov gjelder også for flygeledere. Overarbeidede flygeledere er ikke et bidrag til flysikkerhet.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]() Quote:
Stikkordet er samarbeid mellom ledelse og ansatte. Ikke sitte på hver sin høye hest og si "hva var det vi sa?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
De klarer det vel igjennom korrekt bemanning vil jeg anta? Ikke x-antall i manko.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Også i Avinor er det mange enheter som har adekvat bemanning og som har avviklet ferie uten problemer. Det er de enhetene som har for dårlig bemanning som naturlig nok får/gir problemer.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Det er vel skrevet ca 30 ganger i denne tråden at det ved drøfting i mai ble påpekt STORE hull i vaktlistene. Dette er gitt beskjed om til de det gjelder ved flere anledninger.
Det er heller ikke opp til hver enkelt flygeleder å si at "nei nå kan jeg ikke ta ut ferie", det er arbeidsgiver som setter opp hvilke uker som kan brukes til ferie og hvor mange som kan/skal være borte samtidig. Edit: Vedrørende Politiet som du nevner, det har vel x-antall ganger vært saker på akkurat dette i media? "Kun 1 politipatrulje tilgjengelig for hele Oslo sentrum" etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]()
Påpekt ble det sikkert før det ble lagt i skuffen. Sjokkerende holdninger i Avinor.
Viser bare at de har levd for lenge som monopolist. Man får ofte litt slappe holdninger av slikt :-) Føler at dette dette temaet nå er diskutert frem og tilbake uten noen gode svar. Så for min del avslutter jeg denne diskusjonen :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]()
Har vel også vært dokumenter elendig politidekning i juli og at brannetaten i Oslo har vært på sparebluss. I tillegg reduserer jo helsevesenet drastisk på planlagte aktiviteter i ferieperiodene - de utvider ikke som flytrafikken gjør.
At alle andre heller ikke har orden på bemanningen er vel godt dokumentert i Gjørvkommisjonens rapport. Ledelsen i Avinor helt fra Randi Fleslands tid har nok mesteparten av skylda for dagens situasjon når det gjelder flygeledere.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Og klarer flyselskapene og holde bemanningen, så bør jo Avinor klare det samme..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,286
|
![]() Quote:
http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |