Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2012, 23:45   #441
BU016
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Som det er sagt x antall ganger tidligere i tråden; det er for få flygeledere både i Røyken og på Gardermoen. Man baserer driften på overtid og velvillighet fra de ansatte for å få kabalen til å gå opp. På Oslo APP er det knapt folk til å dekke 7 mann per skift på ukedagene. Man må være 8 for å få avløsningsskjemaet til å gå opp uten reguleringer. Det vil si at selv om man får dekket opp nummer 8, så er man ekstremt sårbar dersom man får sykefravær kort tid før vakt.

Helgebemanningen er heller ikke patent, det er strengt tatt ikke nok vakter til å holde tritt med trafikken. Fravær der, ingen til å gå overtid, og forsinkelsene forplanter seg.
Like sikkert som at det er poengtert, konstatert og beskrevet. Så er evnen til å samarbeide, jobbe sammen og løse problemet fraværende.

Vinneren er Avinor og deres ansatte som kan vise til overskudd og trygge jobber.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 00:22   #442
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Like sikkert som at det er poengtert, konstatert og beskrevet. Så er evnen til å samarbeide, jobbe sammen og løse problemet fraværende.

Vinneren er Avinor og deres ansatte som kan vise til overskudd og trygge jobber.
Det finnes ingen quick fix på dette. Løsningen er tidkrevende og komplisert, noe enkelte ikke tar inn over seg. Registrerer at det ropes på konkurranseutsetting og omorganisering, men mye av problemene kommer nettopp av det sistnevnte. En syk organisasjon blir ikke friskere av å omorganisere seg. Ei heller blir man friskere av å kappe av seg armen når man har vondt i ryggen.

Min oppfatning er at man ikke ensidig kan kreve at folk stiller opp langt utover det forsvarlige, men at man heller forsøker å finne frem til løsninger i fellesskap. Det ha blitt gitt slike tilbud, men så langt sitter noen på gjerdet og leker tverre unger. I mellomtiden fortsetter den nedadgående spiralen...
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 00:56   #443
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det kan da være at ATC-Norge blir kvitt et åk som Avinor hvis det blir en egen juridisk enhet?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 02:21   #444
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Jeg er blitt fortalt at Tata har lagt inn et tilbud og det sitter 350 mann klare i Bangalore til å overta på kort varsel. Dise er blitt skolert i det norske trafikksystemet (brevkurs, tre uker) og vil umiddelbart kunne levere en sikker og kostnadseffektiv tjeneste.

Quote:
Samferdselsdepartementet varsler en bred gjennomgang av flygeledervirksomheten i Norge og utelukker ikke outsourcing.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6986151.html








Skål!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 08:07   #445
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Kjenner til flere som mener at det å blande kommersiell flyplassdrift med flysikringstjeneste er en farlig vei å gå. Løsningen blir nok å skille ut flysikringstjenesten i et eget selskap, men slik jeg har forstått reglene for dette, så skal det drives i non-profit øyemed. Kanskje man til og med får ledere i dette selskapet som forstår at man trenger en god kultur i bedriften for å lykkes. Avinor har per nå ikke en bedriftskultur som er inkluderende og motiverende, det forventes at de ansatte skal stå på ut av ville h****** for å dekke over mellomlederes tabber i forhold til planlegging og gjennomføring. Og via via har jeg hørt at det er vanskelige tider i plasstjenesten også.

Forøvrig driver Avinor med innsparinger gjennom iPosisjon. Siste gladmelding derfra var at siden man ikke oppnådde de ønskede delmålene gjennom samarbeid, så skulle det nå være programledelsen som satte målene, og disse skulle innfris. Top-down i stedet for at alle drar i samme retning. Take-Off 05 i reprise...
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 08:48   #446
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg er blitt fortalt at Tata har lagt inn et tilbud og det sitter 350 mann klare i Bangalore til å overta på kort varsel. ............

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6986151.html
Håper virkelig noe blir gjort og det fort. Vi kan ikke leve med et system i Norge hvor flyveledere tror vi som reisende flyr for holde dem i godt betalte jobber. Man behøver ikke være etnisk norsk for å kunne gjøre denne jobben. Faktisk behøver man ikke en gang kunne snakke norsk. Engelsk er fullt ut godt nok. Å hevde noe annet, som det gjerne gjøres fra noen av dem som har jobben i dag, er å snakke mot bedre vitende og ledd i proteksjonistisk propaganda. Aviation language er og blir Engelsk. En fordel med å outsource tjenesten er potensial for lavere kostnader, i tillegg til det åpenbare å oppnå en mer driftssikker og pålitelig operasjon.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 09:14   #447
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Håper virkelig noe blir gjort og det fort. Vi kan ikke leve med et system i Norge hvor flyveledere tror vi som reisende flyr for holde dem i godt betalte jobber. Man behøver ikke være etnisk norsk for å kunne gjøre denne jobben. Faktisk behøver man ikke en gang kunne snakke norsk. Engelsk er fullt ut godt nok. Å hevde noe annet, som det gjerne gjøres fra noen av dem som har jobben i dag, er å snakke mot bedre vitende og ledd i proteksjonistisk propaganda. Aviation language er og blir Engelsk. En fordel med å outsource tjenesten er potensial for lavere kostnader, i tillegg til det åpenbare å oppnå en mer driftssikker og pålitelig operasjon.
Språkkrav:

BSL C 1-1a ptk 5.2.2.3.4: Radiokommunikasjon
Radiokommunikasjon under en ferdighetsprøve (skill test) eller ferdighetskontroll (proficiency test) skal foregå på engelsk, med mindre utøvelsen av rettighetene i kandidatens sertifikat er begrenset til norsk område.

BSL C 5-2a: § 5. Bedømmelse av språkferdigheter

Innehaver av eller søker til flytelefonisertifikat skal gjennomføre en prøve i språkferdigheter i norsk eller engelsk for Luftfartstilsynet eller organisasjon godkjent til å avholde en slik prøve. Kravene til språkferdigheter gjelder bruk av fraseologi og vanlig språk.

For å bestå prøven kreves det at søker oppnår ferdighetsnivå fire, fem eller seks i språkferdighetsskalaen i vedlegg 2. Kandidaten skal bedømmes i de seks kategoriene uttale, struktur, ordforråd, flyt, forståelse og samhandling. Det endelige ferdighetsnivået skal settes lik det laveste oppnådde nivå innenfor de seks kategoriene.

Hvis søkeren ikke består språkprøven i engelsk, begrenses sertifikatet til å gjelde kun i norsk luftrom. Hvis søker ikke består språkprøven i norsk, må vedkommende bestå i engelsk.


Språkkravene er da at man ikke trenger å kunne engelsk dersom man kun flyr innenfor Norge. Inntil dette eventuelt blir endret, er man "stuck" med norske flygeledere eller utenlandske flygeledere som behersker norsk. Å kalle forskrifter fra Luftfartstilsynet for "proteksjonistisk propaganda" vitner om uvitenhet og særdeles dårlig kjennskap til gjeldende regelverk innen luftfarten.

Outsourcing av tjenesten krever også at man finner noen som vil overta. Dersom man i tillegg skal bytte ut eksisterende arbeidsstokk, må overtagende selskap ha tilsvarende antall flygeledere i forhold til de antallet som driver den aktuelle tjenesten i dag (aller helst 20-25% flere for å komme opp på korrekt bemanning). Historien viser også at tjenestene ikke nødvendigvis blir rimeligere ved å privatisere eller outsource dem. Tilbud og etterspørsel gjelder for flygeledere også, og når det er en generell mangel på dem, så blir gjerne lønnskostnadene høyere også slik at man beholder de man har og kanskje klarer å lokke flere til å jobbe for det aktuelle selskapet.

Selv om norske flygeledere tilsynelatende har høye lønninger, så har f.eks. en tjekkisk flygeleder bedre kjøpekraft i hjemlandet selv om han i rene penger har lavere lønn. Det gjør at Norge ikke akkurat er attraktivt hvis man er interessert i å rekruttere fra andre land i Europa (med unntak av Skandinavia). Nå er det overskudd av flygeledere i Danmark, men det spiller ingen rolle hvor mange som er ledige, så lenge opplæringskapasiteten er som den er, så tar det en god stund før man er i pluss. Dette forutsetter selvsagt at trafikken ikke øker, ingen må avslutte opplæringen, ingen pensjonerer seg eller mister legepapirene osv. Enhver av de sistnevnte faktorene som slår inn, så tar det tilsvarende lenger før man er i balanse.

Outsourcing/privatisering er nok mulig, men i løpet av kort tid, en tabloid og lite realistisk løsning.
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 09:47   #448
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Faktisk behøver man ikke en gang kunne snakke norsk. Engelsk er fullt ut godt nok. Å hevde noe annet, som det gjerne gjøres fra noen av dem som har jobben i dag, er å snakke mot bedre vitende og ledd i proteksjonistisk propaganda. Aviation language er og blir Engelsk.
Det kommuniseres med Brann/redning, plasstjeneste og andre via radio på norsk.
Det kommuniseres med f.eks. handling og andre instanser via telefon på norsk.

Det er ikke krav om å kunne engelsk for å kjøre brannbil, brøytebil, traktor/gressklipper eller gravemaskin på en lufthavn.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 10:01   #449
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det er ikke krav om å kunne engelsk for å kjøre brannbil, brøytebil, traktor/gressklipper eller gravemaskin på en lufthavn.
Hvis det er engelsk-kurs og dokumentasjon på kunnskap som skal til for å få en flysikringstjeneste som fungerer tilfredsstillende, så burde vel det være sammfunnsøkonomisk lønnsomt?

Det er vel snakk om temmelig mange millioner ut vinduet årlig pga dagens mangler.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 10:08   #450
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

For min del(og jeg tror alle flygeledere i norge) skal man bare endre, slik at det ikke er krav til norskkunnskap. Det har aldri vært et krav fra flygelederene. Pr.dags dato er det dog ikke mulig.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 10:09   #451
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Flaps40, hvor latterlig er det mulig å være?
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 10:26   #452
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
For min del(og jeg tror alle flygeledere i norge) skal man bare endre, slik at det ikke er krav til norskkunnskap. Det har aldri vært et krav fra flygelederene. Pr.dags dato er det dog ikke mulig.
Såvidt meg bekjent er LT klar til å fjerne kravet til norsk såfremt departementet gir aksept. Min oppfatning er at departementet er tilbakeholdende for å tilfredsstille kravet om norsk fra fagforeningene. Det kaller jeg proteksjonisme.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 11:30   #453
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Såvidt meg bekjent er LT klar til å fjerne kravet til norsk såfremt departementet gir aksept. Min oppfatning er at departementet er tilbakeholdende for å tilfredsstille kravet om norsk fra fagforeningene. Det kaller jeg proteksjonisme.
Meg bekjent er du en poet.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 11:32   #454
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,626
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det er vel en god del småfly, kanskje særlig mikro som vil slite med engelsk. Til daglig går det nok rimelig greit. Men det er når en uforutsett ting dukker opp at det blir ugreit med engelsk for mange.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 11:51   #455
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Såvidt meg bekjent er LT klar til å fjerne kravet til norsk såfremt departementet gir aksept. Min oppfatning er at departementet er tilbakeholdende for å tilfredsstille kravet om norsk fra fagforeningene. Det kaller jeg proteksjonisme.
Hvor for i all verden skulle flygelederne motsette seg muligheten til å få ferie og fritid sammen med sine familier på lik linje med alle andre arbeidstagere, og slik ferieloven faktisk bestemmer?

For din egen del bør du nå slutte, og la folk være i tvil om dine evner og kunnskapsnivå, snarere enn å fortsette argumentasjonen og fjerne enhver tvil.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 12:20   #456
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Håper virkelig noe blir gjort og det fort. Vi kan ikke leve med et system i Norge hvor flyveledere tror vi som reisende flyr for holde dem i godt betalte jobber. Man behøver ikke være etnisk norsk for å kunne gjøre denne jobben. Faktisk behøver man ikke en gang kunne snakke norsk. Engelsk er fullt ut godt nok. Å hevde noe annet, som det gjerne gjøres fra noen av dem som har jobben i dag, er å snakke mot bedre vitende og ledd i proteksjonistisk propaganda. Aviation language er og blir Engelsk. En fordel med å outsource tjenesten er potensial for lavere kostnader, i tillegg til det åpenbare å oppnå en mer driftssikker og pålitelig operasjon.
Hvilke utenlandske flygeledere er det dere tror vil flokke til Norge (les: Nord-Norge siden det er der det vil bli ledige stillinger) hvis man fjerner språkkravet? Tyskere? Polakker? De tjener allerede like mye/mer enn oss, og har i tillegg lavere livskostnader. Hadde jeg vært tysk ville det i hvert fall aldri falt meg inn å flytte til Lakselv… De har da språkkrav i resten av Europa og - med god grunn.

Syns også det er morsomt når du mener vi snakker mot bedre vitende, med tanke på at det er vi som best vet hvordan en fjerning av språkkravet ville forandre det operative miljøet, og ikke en bedrevitende flypassasjer på et internettforum.
__________________
meep meep

Last edited by rymle; 09-09-2012 at 12:22.
rymle is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 12:24   #457
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Avinor Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Eurocontrol: – Europa ble påvirket av Avinors flygelederproblemer

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8315486
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 14:47   #458
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Mye diskusjoner om språkkrav og løsninger, men burde ikke noen ta sin hatt å gå, eller få fyken? Avinor leker jo bare pekeleken, og intervjuet på NRK i går var jo patetisk. Avinor har pekt på aksjoner blant flygeledere, og ledelsen har hevdet at de er skyldfrie. Når så katta er sluppet ut av sekken så vil ikke en gang topplederen i Avinor stille opp til intervju. Han sender en underordnet som bare peker oppover og nedover.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 17:16   #459
LN-ALF
Newcomer
 
Join Date: Aug 2012
Location: Alta, finnmark
Posts: 23
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Jeg opplevde flygeledermangelen på bl.a. OSL når jeg var på ferie i "rosenes by" i sommer. Jeg klaget ikke (har en kompis som klaget over det når jeg pratet med han på telefon) Jeg tok det med godt humør hadde jo ferie, dvs goood tid Jeg syns at det ikke er vits å klage over noe man ikke kan gjøre noe med, det tipper jeg at andre her på forumet er enige i eller??
__________________
Det er ikke størrelsen som teller:-)
LN-ALF is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 19:37   #460
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by LN-ALF View Post
Jeg opplevde flygeledermangelen på bl.a. OSL når jeg var på ferie i "rosenes by" i sommer. Jeg klaget ikke (har en kompis som klaget over det når jeg pratet med han på telefon) Jeg tok det med godt humør hadde jo ferie, dvs goood tid Jeg syns at det ikke er vits å klage over noe man ikke kan gjøre noe med, det tipper jeg at andre her på forumet er enige i eller??
Når man er oppe i dette minimum 2 dager pr. uke, og med 2 flighter pr. dag, så er ikke dette mye å smile for. Når det eneste en ønsker er å komme seg raskest mulig på jobb, eller hjem igjen fra jobb, så er dette er pest og en plage. Når en vet at det er minst en måned til det (kanskje) blir bedre igjen, så kan en mikse inn kolera også i pesten og plagen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 03:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.