Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-09-2012, 00:52   #1
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
SAS SK kutter på TRD-ARN

Et spørsmål på fjesboka til SAS fikk meg til å lure:
Quote:
mulighet for direkte fly fra Trondheim - Stockholm i april 2013? finner ingen direkte alternativ på nettet i denne perioden, er de ikke lagt ut ennå?
Svaret var ikke oppløftende:
Quote:
ej Annikken! Vi har en direkt tur mellan Trondheim-Stockholm som går på söndagar med start den 07 april. //HS
Per i dag er deg seks ukentlige mellom TRD og ARN. En sjekk på nettsidene til Avinore og SKviser at SK i desember kjører fire ukentlige, i januar tre ukentlige, i februar tilbake på fire og i mars er det seks ukentlige. Men etter 24.mars er det en avgang 28.mars (skjærtorsdag). Etter dette er neste direktavgang søndag 7.april og det ligger kun søndager ute fram tom juni - rutenummeret er tilbake til SK1485/1486. I juli slår de igjen til med fire ukentlige.

Så da har vel SK mer eller mindre gitt opp denne ruta, igjen.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 11:03   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Tiden vil vise. Vår- og sommerprogrammet er ennå ikke spikret 100 prosent og på enkelte ruter ligger det fortsatt for få avganger ute sammenliknet med det som er annonsert. Det kommer i tillegg flere rutenyheter for 2013.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 14:09   #3
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Den ruten har virkelig livets rett bare de hadde lagt den på litt fornuftigere tidspunkt. Jeg og kollegaene mine har mange turer innom ARN årlig, men vi må nesten alltid innom OSL siden direkteflyet går midt på formiddagen slik at det kun er mulig å nå ettermiddagsconnections fra ARN. Samme på hjemreisen, avgangen ARN-TRD går så tidlig at det er skjeldent man kan komme inn til ARN for så å hoppe på trondheimsflyet.

Unntaket er kveldsavgangen på søndag som er perfekt om man er på hjemreise.

Det kan nesten virke som SAS har valgt disse tidene for å "bevise" at ruten ikke har livets rett, men jeg tror vel kanskje heller det går på tilgjengelighet på fly / mannskap. Dog er jeg ganske sikker på at om de hadde kjørt morgen og kveldsavganger på ruten så hadde det vært langt fler som benyttet den, og vi hadde sluppet å styre gjennom OSL ustanselig.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 14:50   #4
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Sagt det før, sier det igjen: Gi ruta tilbake til WF
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 17:08   #5
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

WF med Q400 2-3 daglige. Det hadde gjort susen det...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 20:21   #6
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by LTH View Post
WF med Q400 2-3 daglige. Det hadde gjort susen det...
WF prøvde og opparbeidet etterhvert veldig bra belegg bortsett fra morgenturen fra TRD, elendig belegg, ofte kun 5-10 stk og det holder ikke.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 23:21   #7
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,151
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Landet nettopp på Arlanda med direktefligthen fra TRD og det var i kveld ca 70 pax, hvorav 5 i economy extra.. Ikke akkurat travel flight, men tok kun behagelige 50 min.. Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2012, 23:56   #8
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,543
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Ruten hadde vel egentlig passet for en CRJ900 og en gang daglig. CPH-TRD-ARN-TRD-CPH eller noe sånt.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 10:24   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Har DY flugit TRD-ARN nån gång?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 10:56   #10
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,543
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Har DY flugit TRD-ARN nån gång?
Nei.

fyllepåmedtekst*
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 16:25   #11
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Ruten hadde vel egentlig passet for en CRJ900 og en gang daglig. CPH-TRD-ARN-TRD-CPH eller noe sånt.
Ja, det hadde nok vært en bra løsning, men WF og Q400 er nok mer sansynlig, dog ganske usansynlig begge deler. Skal morgenruten være noe poeng må den gå så tidlig som mulig, helst rundt 06:00 slik som CPH og AMS gjør fra trondheim. Da rekker man det meste av utgående ruter fra ARN, særlig på IC fronten.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 17:02   #12
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,543
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Q300 morgen og kveld hadde vel vært gjort susen.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 17:11   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Problemet er at på de 'beste' tidene, vil alle ha kapasiteten .. å få kabalen til å gå opp slik at hele driftsdøgnet blir lønnsomt er ingen lett oppgave. Hvis det f.eks. gir bedre inntekt å kjøre TRD-BOO-TRD på samme tid, gjør man det.

Strekningen er sikkert en av de mest gjennomanalyserte i Skandinavia etter all 'prøvingen', og det er tydeligvis ikke lett å få til et lønnsomt program.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 17:22   #14
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

@ MOW: Har WF mye ledig kapasitet "midt på dagen"?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 17:27   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Er ikke sikker, men det er uansett neppe tiden å fly TRD-ARN på ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 18:06   #16
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
Ja, det hadde nok vært en bra løsning, men WF og Q400 er nok mer sansynlig, dog ganske usansynlig begge deler. Skal morgenruten være noe poeng må den gå så tidlig som mulig, helst rundt 06:00 slik som CPH og AMS gjør fra trondheim. Da rekker man det meste av utgående ruter fra ARN, særlig på IC fronten.
WF fløy tidlig på morgenen, kl 0615 hvis jeg husker riktig og det var nesten ikke pax ombord, var under 10 på mange turer. Noe mer på returen fra ARN. SK gjør helt riktig å ikke satse på denne ruten, den har ikke livets rett.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 18:38   #17
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
WF fløy tidlig på morgenen, kl 0615 hvis jeg husker riktig og det var nesten ikke pax ombord, var under 10 på mange turer. Noe mer på returen fra ARN. SK gjør helt riktig å ikke satse på denne ruten, den har ikke livets rett.
Nå var det ikke tomme fly hele tida da.
Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Fulle fly i dag TRD-ARN
Og ifølge rimelig sikre kilder gikk ruta ganske bra når WF fløy den
Quote:
Originally Posted by CK View Post
uten å gi noen detaljer kan jeg si at ruten går bra - flere og flere oppdager den i Trønderlag iallefall - utfordringen blir å gjøre ruten kjent i Sverige.
Men i likhet med TRD-CPH er 737-X00 ikke en maskin som er tilpasset trafikkgrunnlaget.

Det tok jo bare drøye fem måneder fra WF startet TRD-ARN før beslutningen om å stenge den ble tatt.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 18:51   #18
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Nå var det ikke tomme fly hele tida da.


Og ifølge rimelig sikre kilder gikk ruta ganske bra når WF fløy den


Men i likhet med TRD-CPH er 737-X00 ikke en maskin som er tilpasset trafikkgrunnlaget.

Det tok jo bare drøye fem måneder fra WF startet TRD-ARN før beslutningen om å stenge den ble tatt.
Når WF fløy gikk formiddag- og ettermiddagsturene godt, bra belegg og mye fulle, spesielt mot helg. Men tidlig morgen var vanskelig og som jeg skrev, mye dårlig belegg. Noe av grunnen til at WF stengte var vel behov for flykapasitet i andre deler av rutenettet. Ruten opptok produksjonen til en maskin. SK har vel ikke CRJARN?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 19:11   #19
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
SAS Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Når WF fløy gikk formiddag- og ettermiddagsturene godt, bra belegg og mye fulle, spesielt mot helg. Men tidlig morgen var vanskelig og som jeg skrev, mye dårlig belegg. Noe av grunnen til at WF stengte var vel behov for flykapasitet i andre deler av rutenettet. Ruten opptok produksjonen til en maskin. SK har vel ikke CRJARN?
Da ruta ble lagt ned sa WF opp leieavtalen på to Q300-maskiner (de kuttet også på andre ruter) - artikkelen på boarding.no.

SK startet jo i sin tid med Q400 på TRD-ARN, men etter hendelsene på flytypen i SAS-farger måtte de inn med for stort materiale. Med materialet SK har tilgjengelig på ARN ser jeg ingen stor framtid for ruta jeg heller.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2012, 21:48   #20
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: SK kutter på TRD-ARN

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Når WF fløy gikk formiddag- og ettermiddagsturene godt, bra belegg og mye fulle, spesielt mot helg. Men tidlig morgen var vanskelig og som jeg skrev, mye dårlig belegg.
Kan ikke WF da fly kun formiddags- og ettermiddagsturer TRD-ARN og blåse i morgenavganger hvis ingen bruker den? Ligger det inne en klausul om at man må ha 3 daglige rundturer?
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Icelandair kutter TRD/SVG S18 OttoL Flyforum 22 15-11-2017 16:10
Trd-Osl-Arn-Osl-Trd 19. september 2011 hanswest TripReports 3 21-09-2011 11:38
TRD-ARN? MartinL Flyforum 5 14-03-2010 19:36
TRD-ARN MD11 Flyforum 8 03-12-2008 15:19
DY@TRD Kutter antall direktefly til London sail4fun Flyforum 9 03-09-2006 16:18


All times are GMT +2. The time now is 22:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.