![]() |
|
![]() |
#841 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#842 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#843 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#844 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Greit nok, men jeg skjønner ikke hvilken forskjell det er om lønnen utbetales på Isle of Man kontra Spania. Jeg har fått lønnen min utbetalt i Norge mens jeg har bodd i både England og Frankrike hvor jeg utførte mine arbeidsoppgaver uten at det har hatt store konsekvenser, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem andre veien.
Det er et valg man selvsagt kan gjøre. Da forstår man nok også at man ikke oppfyller sin opplysningsplikt vis a vis skattemyndighetene. Mener du at man skal måtte leie folk i hånden til Skatteetatens kontorer, eller kan vi forvente og forlange at folk gjør opp for seg (på samme måte som selvstendig næringsdrivende i Norge må gjøre det)? Last edited by TOS; 30-08-2012 at 23:08. |
![]() |
![]() |
#845 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I et flertall av artiklene i media i det siste hvor de har vært i direkte kontakt med kontraktspiloter, så sier de at de sliter med å få oversikt over hvor de skal skatte, da det er flere land involvert.... |
|
![]() |
![]() |
#846 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Det er ingenting i veien for at Staten kunne sponse MPL programmet som et fullverdig "lærlingeprogram" for flygere. Det ville faktisk bli svært likt en "vanlig utdannelse" da med skole først og praksistid (til 1500 timer) etterpå og sånnsett være ganske fornuftig. Det vil jo bringe flygerutdannelsen opp til et nivå som er likt med annen utdannelse. Så vidt jeg kan skjønne er MPL programmet i Skandinavia kun kontroversielt p.g.a. avlønningen og det å arbeide for det som virker å være langt under markedslønn. Det skal sies at MPL er i bruk av store operatører i "utlandet" hvor det også er sponset av noen av dem så det er en stueren måte å oppnå utdannelsen på. At samme utdannelse blir regnet som så kontroversiell i Norge får en jo bare ta til etteretning. |
||
![]() |
![]() |
#847 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#848 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Det du sier er da at det bør være forbud mot å få opprette konti i enkelte land i Europa, eller misforstår jeg? Last edited by TOS; 31-08-2012 at 08:14. |
|
![]() |
![]() |
#849 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel, det er ikke det jeg har hørt. Dessuten har vel Norge skatteavtale med de fleste land i Europa, så det skulle ikke være uoverkommelig å finne ut av.
|
![]() |
![]() |
#850 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
" I en kontraktsverden kan man ofte oppleve at flyselskapet sitter i et land, kontrakten din er i et annet land, mens basen din er i et tredje land. Dette gjør det veldig vanskelig for den ansatte å navigere seg rundt i sosiale spørsmål, forteller Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund." "NRK har vært i kontakt med flere kontraktspiloter som er usikre på hvor skatten deres skal betales når de i arbeidsforholdet sitt må forholde seg til tre ulike lands lover og regler." |
|
![]() |
![]() |
#851 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det jeg kanskje kan tenke meg er problematisk er å finne ut hvilke skatteordninger som er mest gunstig totalt sett, men jeg har liten tro på at man gjør mye galt om man betaler inntektsskatt til Norge om man er bosatt i Norge. |
|
![]() |
![]() |
#852 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Når det gjelder hvor pengene er utbetalt så har dette ingen relevans for det vi diskuterer.
Man må forvente at oppegående piloter som klarer å lande i tåka klarer å finne ut hvor de skal skatte. Hvis de ikke gidder å skatte er det deres eget problem da de ikke vil få tilgang til sosiale ytelser, lån eller pensjon i det landet de bor i. Det går altså hovedsakelig utover dem selv. Det er faktisk ganske vanlig situasjon for mange nordmenn som har bi-inntekt i utlandet og bor i Norge. Man må selv oppgi denne inntekten til staten. W |
![]() |
![]() |
#853 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvorfor kunne ikke Kjos leid inn piloter fra et norsk vikarbyrå for å bemanne Torp? Da ville han unngått mye støy antakeligvis. Og et finsk byrå for å bemanne Helsinki?
|
![]() |
![]() |
#854 | |
Lurker
|
![]() Quote:
http://media.norwegian.com/#/pressre...ortiden-789271 |
|
![]() |
![]() |
#855 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det hade blivit mycket dyrare för Norwegian.
Lönenivån på HEL basen är väldigt låg, särskillt för kabinpersonalen. |
![]() |
![]() |
#856 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Skånvik har tydeligvis helt glemt at deres egne piloter tilbake under HEL-base opprettelsen nektet å reise over for å trene de nye pilotene, men ble TRUET av ledelsen med individuelt saksmål. I tillegg har hun også helt glemt at DY nylig stod ovenfor en storstreik av sine egne ansatte... Jeg tørr påstå at det ikke kun er NF og dets medlemmer som er imot dette DY driver med... Når en DY kaptein velger å takke for seg og begynner på lønnstrinn 1 som styrmann i WF burde det si litt til selskapet... Trivselen i DY er heller ikke fantastisk om dagen etter det jeg hører fra mine venner der. "Norwegian bruker 200 000 kroner på å klargjøre hver pilot til å fly for selskapet." Dette er en sannhet med sterk modifikasjon... Pilotene betaler tilbake dette beløpet til selskapet... "Uansett er det en dårlig ide å søke jobb i Spania dersom man har planlagt å bo i Norge" Kjenner flere piloter som var i intervju på Fornebu og ble forespeilet ansettelse i DY Norge, så dette med at de søker jobb i Spania tilhører svært nylig. Det er blant annet mange som møtte opp på kurs hos DY, men gikk etter en uke når de fikk se kontrakten og skjønte at det ikke var snakk om noen base i Norge eller Skandinavia. Tydelig at ledelsen er fornøyd med å seile sin egen sjø, likegyldig til om maskineriet er vedlikeholdt for ferden.... |
|
![]() |
![]() |
#857 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det er sagt kan også ansatte i norske bedrifter opprette konto på Isle of Man eller tilsvarende da alt en trenger for det er nok penger på kontoen og høy nok inntekt. At der er mindre å tjene på det om en er skattmessig bosatt i Norge er helt sant, men det er fortsatt så absolutt en lovlig mulighet. Quote:
Det du sier om kapteiner som går "bakover" er en veldig god indikasjon på tingenes tilstand. Det gjenstår å se om det blir med den ene eller om flere følger. |
||
![]() |
![]() |
#858 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Poenget mitt var ikke helt legalitetet rundt akkurat det, men at Skånvik fremstiller dette som et lavmålsangrep kun fra NF som er så redde for sin egen fremtid, når det har vært store konflikter internt de siste årene...
|
![]() |
![]() |
#859 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Med all respekt - det er ikke relevant å sammenlikne en tradisjonell pilotlønn med en offentlig ansatt...det viser litt hvor denne diskusjonen er på vei. Med den spesielle bakgrunnen både fra Forsvaret og fra POLITIET, føler jeg meg kvalifisert til å mene noe om dette. En polititjenestemann (eller annen off. ansatt) har ikke i nærheten av den faglige og operative bakgrunn og ansvarsområde som en flykaptein på de store rute- og charterflyene. Piloter er - lik det eller ei - spesialister med en kompleks arbeidsfelt, og med ekstraordinært stress i perioder. Jeg tror det er mange synsere her, og egentlig burde man ha litt bakgrunn i yrket før man kommer med slike sammenlikninger. De av mine tidligere politikolleger jeg har kontakt med har normalt også en samlet lønn på godt over 400.000 med div tillegg, iblant opp mot den halve millionen. De har fått statlig betalt høyskoleutdannelse, og har normalt lite lån etter utdannelsen. De aller fleste (ja - egentlig nesten alle) får jobb i etaten like etter utdannelsen. Man opparbeider sosiale rettigheter, og har en fagforening i ryggen. Blir man syk er det en selvfølge at de er hjemme (og sykefraværet er stort i off. sektor..) Og pensjonen er slett ikke dårlig - ca 2/3 av ordinær lønn... Og da skal man sammenlikne med en kar som kommer ut med en million i studieutgifter, til et særdeles magert arbeidsmarked i luftfarten. Han eller hun ansettes på kontrakt i et tvilsomt juridisk opplegg, der man ikke er forsikret, der man ikke har en fagforening i ryggen, der man kan sparkes etter 5 dagers sykefravær (unfitness), der man ikke opparbeider pensjon, der man er kneblet mot kritikk mot ledelsen (oppsigelsesgrunnlag...) etc etc. Og så har man dette med skatt - den betales oftest ikke i noe land. Jeg kjenner personlig flere, med bakgrunn fra lavprisselskapene, som erkjenner denne praksis, men tro ikke at de står frem offentlig! Og lavprisselskapene dytter skatteansvaret på den enkelte....men selskapene har jo lagt opp til dette - og internt er ikke dette ukjent stoff! Jeg innser at markedet bestemmer - og at på sikt vil nok utviklingen gjøre at dagens "dyre" piloter og kabinansatte forsvinne, til fordel for innleide crew på kontrakt, gjerne med utenlandsk bakgrunn. Det er synd..., men sånn er det. Mest synd for de nyutdannede her hjemme, for oss "etablerte" er det bare å håpe at båten holder fremover... Fra "etablerte" piloter (også i DY), er det en ganske unison stemning - Kjos kjører en aggressiv linje, og det er kun politiske beslutninger som kan gjøre noe med hans linje fremover. Så får den enkelte (som sannsynligvis ikke jobber som pilot, men som ser rimelige billetter som løsningen) gå litt inn i seg selv her - og spørre seg hvordan man hadde reagert om det var ens egen jobb som gjaldt. Ville man engasjert seg da? Tally-Ho Last edited by Tally-Ho; 31-08-2012 at 12:11. |
|
![]() |
![]() |
#860 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Alt arbeid har sine særegenheter og tilhørende ansvar, og nei, man trenger ikke å ha jobbet hverken som politi eller pilot for å mene noe om de generelle forholdene. Av og til kan det faktisk være en fordel å ha litt distanse til problemstillingene for å kunne se på disse med noe mer nøytrale briller. Og før det kommer på nytt - nei, jeg er ikke utpreget opptatt av å kunne fly for 1 kr eller 199 kroner. Jeg kan faktisk ikke huske å noensinne ha betalt så lite for noen flybillett. Last edited by TOS; 31-08-2012 at 12:42. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |