![]() |
|
![]() |
#801 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det nytter ikke at noen er forpliktet mens andre ikke er det. Om det slik at alle kan organisere seg fra det landet de ønsker, uavhengig av hvor de opererer, så får man få slå fast dette slik at alle kan tilpasse sin virksomhet deretter. Jeg tror imidlertid ikke at man er tjent med en slik ordning. |
|
![]() |
![]() |
#802 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Veldig enkelt! Lønn og vilkår etter geografisk arbeidsplass. Malaga pilotene flyr mer og oppholder seg mer i Skandinavia enn i Spania. Posten flygerne utøver jo sitt full arbeid i Norge, på langt dårligere vilkår enn det som er gjengs i Norge. Det er heller ikke riktig at Norske staten skal tape innekter iform av skatt og arbeidsgiveravgift for arbeid som i stor del utføres i Norge...
|
![]() |
![]() |
#803 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som er en mye brukt definisjon, blant annet fra regjeringen (dette sitatet er hentet fra LO): Quote:
Hva er så akseptabel lønn for en FO uten nevneverdig erfaring? Last edited by TOS; 30-08-2012 at 19:33. |
||
![]() |
![]() |
#804 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#805 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
For å være ærlig tror jeg den muligheten er ganske stor hvis det politiske presset på DY øker for mye. W |
|
![]() |
![]() |
#806 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lønn for en FO uten nevneverdig erfaring burde etter min mening lönnes på lik linje med lärling.
Kanskje lärlingordning for piloter blir det nye... ;-) Last edited by branserud; 30-08-2012 at 19:07. |
![]() |
![]() |
#807 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#808 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#809 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Nå er det slik at pilotutdannelse koster opp mot en mill og det må man finansiere selv. Man får ikke i nærheten det beløpet som trengs av lånekassen heller, så her snakker vi lån i banken, som ikke stort bryr seg om man er arbeidsledig.... Last edited by Earlybird.; 30-08-2012 at 19:59. |
|
![]() |
![]() |
#810 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
De gjør da det?! http://uit.no/for-studiesokere/progr...ment_id=275406
![]() |
#811 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#812 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Uvesentlig, jeg bare påpeker din omgang med "fakta" som er usannheter. Det er nemlig 12 her som ikke må betale dette selv. I tillegg til de som forsvaret i Norge utdanner med full lønn.
Du har forøvrig ennå ikke svart konkret på hva som er akseptabel godtgjørelse som jeg spurte om i #802
#813 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tar muligens feil, men jeg trodde det var to opptak med 12 studenter (24 totalt per år). Det er klart at dette ikke er veldig mange kandidater. Jeg vet ikke hvor mange som slutter i forsvaret med utdanning derfra årlig, men det er vel noen stykker?
Last edited by TOS; 30-08-2012 at 21:45. |
![]() |
![]() |
#814 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#815 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Forsvaret har jeg ingen oversikt over, men det er vel svært få som blir tatt ut på opptak hvert år etter det jeg har hørt. |
|
![]() |
![]() |
#816 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Quote:
En annen ting er at de som ikke kommer inn på den statlige flyskolen(e) fortsatt vil strømme til USA eller hvor de nå går fra Norge og kjøpe seg utdannelsen som privatist. Dermed er du like langt med mindre du vil at staten skal inn å regulere hvem de private flyselskapene skal kunne rekruttere. Hadde vært interessant å se reaksjonene på det! Last edited by Turtle; 30-08-2012 at 21:52. |
||
![]() |
![]() |
#817 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg synes en begynnerlønn i cockpit på fly som flyr betalende passasjerer ikke bør være under begynnerlønn for en industriarbeider i en typisk norsk industribedrift. Da selvsagt en industribedrift som har en lignende arbeidstidsordning (f.eks 2-skift med helg, 3-skift eller 5-skift).
|
![]() |
![]() |
#818 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#820 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Slik luftfarten er i dag foreligger det innen overordnet tariffavtale for piloter mellom hovedforbundene slik vi ser i andre bransjer. Derav er det ikke mulig for menigmann å danne seg et bilde av nettopp minstelønn og ytelser. Luftfarten har videre endel sære trekk når det kommer til ansiennitet hvor man stiger relativt mye fra år til år i tillegg til generelle tillegg. Dette ser vi i liten grad noe til i andre bransjer. Kan det være en forklaring på at piloter ser ut til å tjene lite i starten, for at de tjener så godt etterhvert?! Livslønnen vil jo da komme ganske greit ut, selv sammenlignet med bachelor utdannede.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |