Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2012, 13:42   #61
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 13:54   #62
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke
Med det prispres, der er på economy idag, så er jeg ret sikker på at der skal flere eco-pax til end dengang...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 14:36   #63
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Mener å huske BA uttalte på '90 tallet at de måtte ha 4 turistklasse pax for å oppnå samme inntekt som en fullt betalende.
Hvordan det regnestykket er idag vet jeg ikke
Leste for ikke lenge siden at en tommelfingerregel for forholdet mellom C og M er ca 50/50 siden betalende C kun utgjør ca 20% eller mindre av kabinen. Ingen kilde på den dessverre.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 14:37   #64
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 14:45   #65
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig.
Problemet er at pax fra Tyskland etc. betaler væsentligt mindre end pax fra især CPH, men også resten af Skandinavien.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 15:32   #66
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig.
En ting er omsætning - noget andet er indtjening. Den procentmæssige andel af taxes m.v. på en economy-billet er langt større end en C-klasse billet.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 15:44   #67
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Hvorfor skal pax fra Tyskland betale mindre? For å lokke dem til SAS i stedet for Dlh?
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 15:50   #68
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Problemet er at pax fra Tyskland etc. betaler væsentligt mindre end pax fra især CPH, men også resten af Skandinavien.
Noen eksempler i Z/J/D/C-klasse:
LHR-CPH-BKK: 15329/19319/23310/31303
AMS-CPH-BKK: 14032/17691/21344/28656
FRA-CPH-BKK: 14032/17691/21344/28656
OSL-CPH-BKK: 16400/20200/25700/31700
ARN-CPH-BKK: NA/18354/23677/27223

Og premium betales alltids for non-stop:

CPH-BKK: 25435(J)/30397(D)/35346(C)/63820(A)

Så danskene betaler for å ha non-stop, og besparelsen for de som vil fly ut via en tredje destinasjon for å unngå hjemmemarkeds-priser hos SAS har ikke mye å hente.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 15:57   #69
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Den procentmæssige andel af taxes m.v. på en economy-billet er langt større end en C-klasse billet.

Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 16:09   #70
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.
Husk at skatter og avgifter er noe som skal gå til myndighet/lufthavn og er således ikken del av produktet i seg selv.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 16:13   #71
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Husk at skatter og avgifter er noe som skal gå til myndighet/lufthavn og er således ikken del av produktet i seg selv.
YQ er ikke en statlig avgift.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 16:18   #72
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Det føles urettferdig at jeg på economy uten tilgang til lounge med fri mat, drikke, dusj og generelt fred og ro skal betale like mye i skatter og avgifter som bussines-reisende. For ikke å glemme fast track i secirity.
Nu har disse ting vel intet med skatter/afgifter at gøre. De er relateret til billetprisen - derfor betaler du også langt mindre for en economy-billet.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 17:45   #73
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Vi betalte 9200 kroner per pax nå i Juni fra svg til bkk, så om en "fullt betalende" legger i 40000 kroner for en billett så stemmer nok 4-gangen ennå, men når jeg sjekker SAS koster dyreste buissinesbillett 23000 t/r 31.08-13/9, dyreste Economy extra 16000 og billigste monkeyclass 10000. Da fylles flyet med 46 buissines som blir 1058000, 28 eco extra som blir 448000 og 160 monkeyclass som blir 1600000. Dermed faller også påstanden til bu662

"Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster."

Forøvrig er mine antall seter omtrentlige. Gadd ikke telle helt nøyaktig.
Å sjekke hva billigste M-billett koster 3 dager før avreise blir noe feil, siden de aller fleste bestiller i lang tid på forhånd og dermed får en annen pris. Kan tippe at snittet ligger på 7000-8000kr. At SAS tar relativt lave priser på LH biz er vel ingen hemmelighet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 19:53   #74
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Som en generell kommentar er det meget merkelig at et selskap har et utsolgt produkt, men fortsatt taper penger -uansett bransje. Tyder vel på mer grunnleggende utfordringer enn kun å stoppe denne ruten og bygge opp en ny.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 20:47   #75
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Nå er det ikke offisielt, men meget sannsynlig at BKK ryker, en rute som svært mange bruker på tross av Thai og andre sandkasseselskaper fordi SAS har en bedre rutetid med sen avgang fra CPH. Det er mange som bruker ruten for så å bruke BKK som hub videre i Asia og Australasia.

(...)

Til sist er det helt utrolig at man ikke har fått opp en hjemmeside som virker for kundene. Se til BA som har en side som enkelt selger opp og frister kundene til å velge dyrere produkt.
1) Jeg skal for første gang på flere år fly "gratis" (fatter'n betaler) og han valgte så klart SAS via CPH pga den sene avgangen. Flere venner av meg som har vært i Sydney o.l. har også benyttet Australia-BKK-CPH-Norge og motsatt.

2) Apropos hjemmesiden; den funket ikke senest i går med tanke på EB-billetter Samt at jeg så på flights forrige uke til YVR og ene dagen fikk jeg flights via SAS siden, den andre ikke, så det endte med BA som så klart fristet meg og fikk meg til et dyrere produkt.

Uansett hva som skjer, så tror ikke jeg vi lider noe stort tap. Min enkle fly-bestillings-"regel" er:
Asian > European > American når det kommer til valg av flyselskap, uavhengig av pris-maset.
__________________
Siden 2005
petter380 is online now   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 22:07   #76
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Tror ikke det er grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er. Fra hele Skandinavia satser Thai, med ikke betydelig statsstøtte i ryggen, tungt på dette markedet. Kjos har varslet et utall av ganger at han har tenkt seg inn på denne ruten. Denne konkurransen har ikke SAS kapital til å være med på. Det sier litt om situasjonen i SAS, men de må finne ruter hvor de tjener penger og slippe konnkurrere seg "til døde". SAS er under et heftig press for å overleve som selskap. Da må de ta noen tøffe og usentimentale valg.
geha is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 23:39   #77
LN-BLO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Ja denne tråden fikk frem engasjementet på forumet. men er dette fortsatt bare rykter eller er det bekreftet fra litt mer sentralt hold?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 13:37   #78
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

SK har vel fortsatt ikke kommet med noe offisielt?
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 08:53   #79
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Tror ikke det er grunn til å gjøre det vanskeligere enn det er. Fra hele Skandinavia satser Thai, med ikke betydelig statsstøtte i ryggen, tungt på dette markedet. Kjos har varslet et utall av ganger at han har tenkt seg inn på denne ruten. Denne konkurransen har ikke SAS kapital til å være med på. Det sier litt om situasjonen i SAS, men de må finne ruter hvor de tjener penger og slippe konnkurrere seg "til døde". SAS er under et heftig press for å overleve som selskap. Da må de ta noen tøffe og usentimentale valg.
---
Godt ressonert. Det er mye som tyder på at SAS ikke vil ha evne til å stå imot Kjos sine priser, når han starter med innleide Thai-CA'er i kabinen, og kontraktsansatte piloter, uten sosiale rettigheter - hvor alle er basert i BKK. SAS kan ikke fortsette å tape penger, og de må velge sine kamper med omhu.

Man ser også at chartertrafikken til Thomas Cook (VING) og TUI til Phuket / Krabi flater ut, og at vekstpotensialet er tatt ut nå...så nå er det stopp i den kontinuerlige veksten også på dette markedet. Man regner også med at Kjos vil fiske i dette markedet, og det er ikke utenkelig at også etter hvert vil medføre reduserte avganger fra Skandinavia på leisure-markedet for TCAS / TUI.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 09:30   #80
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Hvis denne diskussion skal fortsætte lidt endnu, så synes jeg det er værd at bemærke,at
de mellemøstlige selskaber i Gulfen er med til at skabe en ulig konkurrence...Tænker at de fleste europæiske selskaber har problemer med at få ordentlig økonomi i en BKK rute, når det tages i betragtning at der ikke konkurreres på lige vilkår.
Både Qatar, Etihad og Emirates er jo begunstiget af en , skal vi kalde det "god pris" på fuel...Samtidig kan jeg kun gætte mig til ,hvad de betale i pax afgifter og landingsafgifter.. Det er jo også med til at udhule konkurrencen.
Jeg skal ikke kunne udtale mig om evt. belægning/økonomi på andre selskaber,men det er vist alle bekendt at bl.a LH og LOT kæmper med ruter til omådet.
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SIA Cargo legger ned på CPH SQ321 Flyforum 6 04-11-2016 14:50
Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500 Someone Flyforum 18 23-03-2012 15:38
Legger ned CPH-BGO Someone Flyforum 26 25-09-2008 09:51
Finnair starter HEL-BOM, men legger ned BKK-SIN MD90 Flyforum 4 22-01-2007 21:33
Skyways legger ned CPH-ruter CK Flyforum 2 10-11-2004 22:13


All times are GMT +2. The time now is 12:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.