Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2012, 17:08   #41
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle
Trist er det i alle fall - og jeg er doenn sikker paa at svaert faa utenom paa dette forumet ser paa dette som positivt.
Det er vel heller ingen her på forumet som ser på det som positivt? I hvertfall ingen i denne tråden, heller ikke meg. Men det handler rett og slett om livets realiteter og ingenting vil vare evig
Old 27-08-2012, 18:16   #42
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Selvsagt synd for de som gjerne vil fly Sas til BKK og Østen, men det kommer andre og spennende destinasjoner "i bytte".
Hører jeg OSLORD sommer 2013 programmet ??

Jeg tror også at DY vil merke at yelden er lav på dette segmentet og at de skal være nødt til å fly med borimot fulle fly - hver dag - for å tjene penger på dette. I tilegg så bør det ta med seg det de kan få av Cargo.
Old 27-08-2012, 18:50   #43
L-1011
ScanFlyer Molded

Jag har flera gånger läst att Thai Airways överväger double daily på BKK-CPH-BKK.
Om nu SK verkligen lägger ner CPH ökar nog den sannolikheten.
Det skulle inte förvåna mig om TG år 2013 kommer flyga 777-300ER på TG951/950 och 777-200ER på en ny daglig kvällsavgång.

Last edited by L-1011; 27-08-2012 at 18:54.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 19:13   #44
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå er det vel mange grunner til at SAS har hatt sine ruter fra CPH, og noen av disse årsakene er at man har bygget opp sitt rutenettverk med CPH som hub. Da er det naturlig at langrutene går fra hovedhub'en. Det betyr ikke at dette nødvendigvis er en god løsning for et selskap som DY.

Hva angår OSL kontra ARN og asiatrafikk, så blir det vel litt søkt å si at OSL ligger "helt feil geografisk". Ja, ARN ligger lenger øst, men det er neppe veldig avgjørende for en helhetsvurdering.
Det er vel også hørt fra folk i selskapet at grunnen til at så mange LH ruter går fra CPH er de danske fagforeningenes cowboytaktikk(heller kjøre selskapet i dass en å la flere LH ruter gå fra OSL og ARN noe som iflg min ansatte venn har vært et uttrykt ønske fra ledelsen i SAS). Det skulle de bare fått lov til og gjort for lenge siden - slik at 1. Enten SAS kunne bli kjøpt opp av noen som ikke trengte statstøtte for å holde seg flytende el 2. La SAS få restrukturere seg i normale former 1 - 3 fagforeninger med moderate forventninger(ja vet pensjonsomkostningene er det som knekker selskapet på sikt pluss høye personalomkostninger skal ikke si hva min venn som kabinansatt i SAS tjener på Lh men det er mer en industriarbeiderlønn og ikke konkurransedyktig med Asiatiske selskaper). Selv er jeg bare nyter av flytjenester og jeg flyr etter kost nytte prinsippet men velger gjerne SAS der de er gunstige i pris men som EBG medlem kan jeg shoppe rundt og da kommer ofte ikke SAS billigst ut(ei heller poengmessig) og jeg handler ofte dyre billetter..
Old 27-08-2012, 19:22   #45
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Det er vel også hørt fra folk i selskapet at grunnen til at så mange LH ruter går fra CPH er de danske fagforeningenes cowboytaktikk(heller kjøre selskapet i dass en å la flere LH ruter gå fra OSL og ARN noe som iflg min ansatte venn har vært et uttrykt ønske fra ledelsen i SAS). Det skulle de bare fått lov til og gjort for lenge siden - slik at 1. Enten SAS kunne bli kjøpt opp av noen som ikke trengte statstøtte for å holde seg flytende el 2. La SAS få restrukturere seg i normale former 1 - 3 fagforeninger med moderate forventninger(ja vet pensjonsomkostningene er det som knekker selskapet på sikt pluss høye personalomkostninger skal ikke si hva min venn som kabinansatt i SAS tjener på Lh men det er mer en industriarbeiderlønn og ikke konkurransedyktig med Asiatiske selskaper). Selv er jeg bare nyter av flytjenester og jeg flyr etter kost nytte prinsippet men velger gjerne SAS der de er gunstige i pris men som EBG medlem kan jeg shoppe rundt og da kommer ofte ikke SAS billigst ut(ei heller poengmessig) og jeg handler ofte dyre billetter..
Så stop det dog....det har ikke noget som helst med danske fagforeninger at gøre... Alle i negative nordmænd er jo dybt hysteriske....BKK er en rute med mange pax, ja, men når BIZ fyldes op med pax fra M så er det jo et tydeligt tegn på at der på nuværende tidspunkt ikke er basis for daglig flyvning til BKK...
Fordi det står i et blad som Take-off er det jo ikke det samme som en nedlæggelse...Vent do med alle de negative kommentarer indtil der kommer noget fra SAS...VEd jo godt at mange nordmænd kun ønsker SAS hen hvor peberet gror, men vent dog med at falde over selskabet før der er fakta på bordet...

Og så er jeg iøvrigt dø træt at altid at høre nordmænd kritisere danske foreninger....De gør er f...... godt arbejde for dem der er ansatte i diverse bedrifter i Danmark, og det er altså noget vi sætter pris på
hilsen ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 19:31   #46
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Så stop det dog....det har ikke noget som helst med danske fagforeninger at gøre... Alle i negative nordmænd er jo dybt hysteriske....BKK er en rute med mange pax, ja, men når BIZ fyldes op med pax fra M så er det jo et tydeligt tegn på at der på nuværende tidspunkt ikke er basis for daglig flyvning til BKK...
Fordi det står i et blad som Take-off er det jo ikke det samme som en nedlæggelse...Vent do med alle de negative kommentarer indtil der kommer noget fra SAS...VEd jo godt at mange nordmænd kun ønsker SAS hen hvor peberet gror, men vent dog med at falde over selskabet før der er fakta på bordet...

Og så er jeg iøvrigt dø træt at altid at høre nordmænd kritisere danske foreninger....De gør er f...... godt arbejde for dem der er ansatte i diverse bedrifter i Danmark, og det er altså noget vi sætter pris på
hilsen ole
Jeg arbeider hverken i SAS el andre flyselskaper og jeg liker SAS. Men at dansk fagforening kan få ta endel av skylden den dagen SAs går dukken det er jeg ikke i tvil om uten at jeg engang har arbeidet i nærheten av et flyselskap. Ingen diskusjon mellom meg og deg er ønskelig men dette er nå mitt syn - via et annet SAS annsats informasjon.. Jeg er glad i SAS jeg og Norwegian og Lufthansa og Singapore og British og Finnair og Air China osv osv...
Old 27-08-2012, 19:47   #47
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Jeg arbeider hverken i SAS el andre flyselskaper og jeg liker SAS. Men at dansk fagforening kan få ta endel av skylden den dagen SAs går dukken det er jeg ikke i tvil om uten at jeg engang har arbeidet i nærheten av et flyselskap. Ingen diskusjon mellom meg og deg er ønskelig men dette er nå mitt syn - via et annet SAS annsats informasjon.. Jeg er glad i SAS jeg og Norwegian og Lufthansa og Singapore og British og Finnair og Air China osv osv...
DU og jeg skal ikke diskutere denne sag, det er jeg helt enig i, men jeg synes så at din "SAS Ansatt" er dybt dybt illoyal over for sin arbejdsgiver, og må skulle overveje om fremtiden egentlig er i VORES selskab
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 20:00   #48
jjessen
ScanFlyer Blue

Synd om ruten forsvinner, men forståelse at SAS må gå dit pengene er. Jeg har personlig foretrukket SAS fordi jeg er EBG og de har en sen avgang så jeg lettere får sove. Håper det er snakk om en sommerrute til SFO og at kapasiteten settes inn på BKK igjen til vinteren.

Hadde i grunnen regnet med at det var BKK det gikk utover. Men trodde kanskje de hadde gått over til andre rutetider som klarer 24 timers rotasjon for å frigjøre et fly til SFO.

Ellers leste jeg at Mr Vehviläinen i Finnair har uttalt: "The idea that we would be independent is not necessarily the only option". Forstår ikke hvorfor SAS og Finnair ikke ser på en merge. HEL som hub til Asia og CPH til Europa og USA... men det er litt OT:-)
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 21:23   #49
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Her er det mye konspirasjon, spekulasjoner og lite fakta.

At BKK ruten skal nedlegges har vært ryktet i mange år, uten at det har skjedd. Det har vært snakk om TG codeshare lenge, men det har heller ikke materialisert seg. SQ samarbeidet har ikke fått noe konkret nytt ennå, men det er ikke usannsynlig å tro at det er en sammenheng her.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:05   #50
ute_til_lunsj
ScanFlyer Blue

Gikk ikke SAS sin BKK-rute videre til Singapore en stund? Eller bare tuller hukommelsen med meg (enda jeg ikke er så gammel...)
Kan det være et alternativ fremfor at maskinen står uvirksom i BKK?
ute_til_lunsj is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:10   #51
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by ute_til_lunsj View Post
Gikk ikke SAS sin BKK-rute videre til Singapore en stund? Eller bare tuller hukommelsen med meg (enda jeg ikke er så gammel...)
Kan det være et alternativ fremfor at maskinen står uvirksom i BKK?
Stemmer det. Så ble den kortet ned fordi det var ikke så mye penger i det, samt at det var planen at mer tid på bakken i BKK gjorde at vedlikehold kunne gjøres der.

LX hadde i sin tid også denne ordningen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:13   #52
jefi99
ScanFlyer Gold

Lidt OT, men kunne man forestille sig at SQ skal flyve CPH-BKK i joint-venture med SK, hvis man ikke kan få en aftale med TG?
SQ flyver vel ruter TPAC via ICN/NRT/HKG, så helt urealistisk er det vel ikke?
Old 27-08-2012, 22:33   #53
geha
ScanFlyer Blue

Hvor mange år har SAS fløyet mellom Køben og Bkk? I sin tid var vel SAS det selskapet som stod bak mye av opplæringen til både piloter og kabinansatte i Thai. Var vel også mange SAS folk som i perioder jobbet på Thai maskiner som en del av opplærfingsprogrammene. Eller er det feil?

Bare forestiller meg at det er en ganske "tradisjonsrik" rute som ryker dersom SAS bestemmer seg for å kutte.
geha is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:36   #54
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Hvor mange år har SAS fløyet mellom Køben og Bkk? I sin tid var vel SAS det selskapet som stod bak mye av opplæringen til både piloter og kabinansatte i Thai. Var vel også mange SAS folk som i perioder jobbet på Thai maskiner som en del av opplærfingsprogrammene. Eller er det feil?

Bare forestiller meg at det er en ganske "tradisjonsrik" rute som ryker dersom SAS bestemmer seg for å kutte.
Ble åpnet 26/10.1949 så ganske tradisjonsrik ja
Old 27-08-2012, 22:46   #55
Eirik
Livsnyter

Er denne ruten et tapsprosjekt primært i sommerhalvåret ?/ finnes det fornuft i å operere den kun fra oktober til mars ?

Last edited by Eirik; 27-08-2012 at 23:29.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 23:58   #56
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Og ja vi kan sikkert kalle masse av dette OT men det blir uhorvelig mange tråder hvis man ikke kan diskutere littebitt på siden innimellom, selv om jeg skjønner at noen ser dette med ansattbriller og jeg med passasjerbriller(pluss en god dosering fra SAS ansatt).

Men til topic igjen går ruten bra - er det derfor den legges ned el er det for at de ikke har nok fly til sitt langruteprogram? Hvorfor la de ned slyngen til SIN - var det billigere å la flyet stå å slappe av i BKK istedetfor å ta noen passasjerer frem og tilbake til SIN. Ser jo at Egypt Air, Lufthansa, Kuwait Airways m fl ankommer BKK og drar videre bla til KUL og MNL. Kommer tilbake til BKK og reiser omtrent samtidig med SAS pluss minus en time el 2(roughly)..

Utnytter de på OPS i SAS flyene godt nok, er de for gamle el hva skal de gjøre for noe. Iflg min kamerat har han alltid reagert på en fryktelig lang turnaround ift andre selskaper - kan ting gjøres mer effektivt, har SAS noe å lære el er alt bare fryd og gammen. Han syns ikke det..

Dere proffe her reagerer sikkert på min spm stilling men jeg har altså mine passasjerbriller på og følger litt med hva andre selskaper driver med. I nedgangstider satser de mens jeg syns SAS gjør det motsatte. Det gamle ordtøkkjet - spare seg til fant - går jo an. Som noen var inne på burde ikke SAS satset skikkelig - det ligger fly der ute til leie. Kanskje de kunne kommet på føttene igjen og blitt et selskap man registerer. SAS er iferd med å forsvinne og det liker jeg ikke. Så lenge de er selvbærende(dvs ikke at statene spytter inn penger) så skal de få ha livets rett for min del for jeg flyr de mye og liker selskapet..
Old 28-08-2012, 02:03   #57
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Jeg har kun flydd CPH-BKK ruten en gang T/R da var det fullt nedover og masse ledige plasser hjemover i samtlige klasser og alle untatt 2 i c var oppgradert med poeng meg selv inkl. Så den er ikke alltid full.
Dette var i januar såkalt høysesong.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 02:43   #58
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Jeg har kun flydd CPH-BKK ruten en gang T/R da var det fullt nedover og masse ledige plasser hjemover i samtlige klasser og alle untatt 2 i c var oppgradert med poeng meg selv inkl. Så den er ikke alltid full.
Dette var i januar såkalt høysesong.
Takk for observasjon fra en uten SK-briller.
Old 28-08-2012, 10:22   #59
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Utnytter de på OPS i SAS flyene godt nok, er de for gamle el hva skal de gjøre for noe. Iflg min kamerat har han alltid reagert på en fryktelig lang turnaround ift andre selskaper - kan ting gjøres mer effektivt, har SAS noe å lære el er alt bare fryd og gammen. Han syns ikke det....
Vet ikke om han kompisen din konstant sitter med solbrillene på, eller han bare lasser av seg, ja bortsett fra når dere får reise C-klasse
Når du henviser til ops'en og de gammle, er det flyene, eller de som jobber på Ops'en han tenker på?
Kanskje han på neste C-klasse tur kan fortelle deg litt mer om hvordan ting virker, f.eks: Ops'en setter opp hvilket flyindivid som skal fly hvor og når.
En rute derimot begynner med en ruteplanlegger som i samråd med Revenue ( de som prøver å finne ut hvor/når der er mest å hente, hvor/når reiser pax, etc. ( sikkert fler avdelinger enn dette er innvolvert )
Kanskje disse fant ut at det er bedre å stoppe i BKK enn å slinge flyet videre, ikke får de ta med pax BKK-... heller, da 20+ pax ikke akkurat gir klingende mynt i kassen.
Når det gjelder lange turnarounds, les tråden om FI til ANC, de "planlegger" vel med 23 timers stopp, ellers er ikke lange stopp noe nytt, sjekk QF, tror de har en 747-400 som står bortimot 18 timer i FRA, så her skiller SK seg ikke ut
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 10:48   #60
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

SAS er et av de selskapene i verden som har best utnyttelse av langruteflåten.
Så "krølle" tro han kompisen din burde spørre seg litt rundt om ting. For han snakker mot bedre vitende virker det som.
Kan ting gjøres annerledes? absolutt, alt kan sikkert effektiviseres.
Første som bør gjøres er åpenbart at ansatte orienterer seg om hva som faktisk skjer, hvordan ting faktisk fungerer, og slutte å spre antakelser og synsing.
Dette kan du gjerne sitere meg på ovenfor alle.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules