Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-08-2012, 21:06   #41
B757
ScanFlyer Blue

B757's Avatar

Default Re: OSL-CPT t/r med LH, SA og SK i C

Kjempeflott lesning og godt dokumentert med bilder. Ser spennende ut i CPT og omegn. Knall debut-rapport
Old 23-08-2012, 11:34   #42
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Star Alliance Re: OSL-CPT t/r med LH, SA og SK i C

Takk for alle kommentarer siden sist

Da kommer rapporten fra hjemturen. Beklager at det har tatt litt tid, men jobb og andre ting krever også sitt. Og det er ikke akkurat lite arbeid å skrive en TR har jeg funnet ut

Etter fem flotte dager i Cape Town og Sør-Afrika var tiden kommet for å sette kursen hjemover igjen til hverdag og kjas og mas. Returreisen var satt til tirsdag 26/6, og estimert avgangstid var 1510. Bestilte taxi gjennom hostellet, til en rabattert pris. Den kom og hentet meg kl. 1100, og brukte ca. halvtimen ut til CPT. Jeg hadde beregnet veldig god tid fordi jeg ville ha noen timer i SA sin Baobab lounge på flyplassen. Hadde hørt gode ting om denne på forhånd, og ville derfor teste den utførlig.

CPT fremstår som en forholdsvis ny og moderne flyplass. Det er høyt under taket, lyst og luftig. Flyplassen er heller ikke enormt stor, noe som bidrar til at det er lett og oversiktlig.

Fant fort frem til business innsjekk, og fikk sendt avgårde bagasjen. Holdt på å glemme å få tilbake skatter/avgifter på det jeg hadde kjøpt. Fikk en kvittering på at jeg hadde krav på å få tilbake penger, men måtte visst gå til en skranke på JNB for å faktisk få tilbake pengene. Vet ikke hvorfor det måtte gjøres slik, men tipper det var fordi jeg hadde innenriksflygning fra CPT, og at JNB var avreiseflyplass ut av Sør-Afrika.

Fant frem til sikkerhetskontrollen. Var ingen fast track, i hvert fall ikke som jeg kunne se. Damen i sikkerhetssjekken så på billetten min og forklarte meg veien til loungen. Alt gikk effektivt og de ansatte var hyggelige. Fulgte deretter damens henvisninger til loungen. Var forholdsvis enkel å finne, men måtte inn i en heis for å komme opp i andre etasje hvor loungen befant seg. Deretter var det bare å gå rett frem.

SA kaller loungen sin for «Baobab Premium Class Lounge». Denne ble pusset opp for noen år siden, og er den eneste loungen for SA og Star Alliance på CPT. På JNB eksisterer det også en first class lounge for dem som reiser på første klasse med samarbeidspartner eller er SA platinum medlem. Uansett så fremstod denne loungen som meget tiltalende. Det var god plass, og få folk. Det kom flere etter hvert, men føltes aldri trangt eller fullt. Loungen er designet med tanke på oss flyinteresserte. Det er nemlig en flott utsikt rett mot manøvreringsområdet og «aorta runway». Herlig å kunne sitte i en behagelig stol og se på alt som rører seg.

Matutvalget syntes jeg var bra, til tross for at det ikke var varmmat. Det aner meg at tidspunktet på dagen var det som gjorde at varmmat ikke var tilgjengelig. Fikk ikke tatt noe bra bilde av matutvalget, men uansett så var det rikelig med ferdigsmurte bagetter og sandwicher, i tillegg til mange veldig gode kaker. Og så var det noe jeg ikke har sett noen andre steder, nemlig grønnsakssnacks med rømmedip. Noe av det beste jeg vet! Akkurat da var livet bra. Kose seg med god mat mens man ser på fly. Herlig.

Ellers var det en egen bemannet bar hvor man kunne be om det man måtte ønske. Her var de smilende og hyggelige og raskt ute med å gi deg det du bestilte. Fikk virkelig en følelse av god service.

Så mens jeg satt og koste meg med mat og drikke så jeg flere vakre fugler. Fikk knipset noen bilder av noen av dem.

Etter hvert kom endelig fuglen jeg hadde ventet på. Maskinen som skulle frakte meg til JNB. For de som ikke har skjønt det ut fra nicket mitt, så er A340-600 mitt absolutte favorittfly. Den er så vakker og fin å se på at det er uten sidestykke. Ja, når jeg skal beskrive fuglen så hagler rett og slett superlativene. Det ironiske er at dette var min første tur med en A346, og det var jammen på høy tid. Som jeg nevnte i rapporten på vei ned så liker jeg liveriet til SA meget godt, og det bidro ikke akkurat til å gjøre meg mindre begeistret for denne versjonen av A346. Måtte rett og slett finne frem papir og tørke bort sikkelet 

Ikke veldig lenge etter lyste det boarding på skjermen og jeg beveget meg mot gate.

South African Airways
Dato: 26.06.12
Rute: CPT-JNB
Flight no: SA346
Flytype: A340-600
Reg. nr.: ZS-SNF
Sete: 7F

Dermed var det altså tid for meg å gå ombord i en A340-600 for første gang. Noe jeg hadde sett frem til med stor glede. Denne fuglen ble levert januar 2004, og var velholdt og fin. Nok en gang var det priority boarding. Det var lang boardingkø for dem som reiste på økonomi, mens jeg kunne sprade forbi dem alle sammen og rett inn i flyet. En deilig følelse. Viste boardingpasset mitt og ble henvist til venstre og inn i businesskabinen. Fant setet mitt og fant meg godt til rette.

G346 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2012, 11:36   #43
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Selv om denne fuglen er litt eldre enn SA sine A332, så føltes setet meget behagelig. Det skulle jo for så vidt bare mangle ettersom denne typen brukes mye på f. eks JNB-JFK ruta.

Det var ikke noe å si på beinplassen denne gangen heller.

Været var det derimot mer å si på. Cape Town viste seg ikke fra sin beste side dagen jeg dro. Var fremdeles grått og regntungt da jeg kikket ut av vinduet.

Taxet etter hvert til RWY for take-off. Gikk ikke lange tiden før vi brøt gjennom skylaget, og den blå himmelen åpenbarte seg:

Belegget i C var på ca en tredjedel. Det var god plass med andre ord. C-kabinen er forholdsvis stor på SA sine A346, og det føltes derfor ganske tomt. Ikke at jeg klaget på det. Tvert imot så var det behagelig.

Kort tid etter avgang ble vi spurt om noe å drikke. Litt overrasket over at vi ikke ble tilbudt drikke før avgang, men det hadde vel sine grunner. De hadde ikke champagne denne gangen, kun musserende vin. For mange er dette sikkert helt forkastelig. For min del så spiller det ikke så kjempestor rolle, så lenge jeg blir tilbudt noe og servicen er god. Det musserende ble servert i små flasker, noe jeg egentlig syntes var ganske fint. Da styrer man litt selv.

Flyturen CPT-JNB er ikke veldig lang. Turen tok vel litt over to timer, og det begrenser jo litt hva man får til av servering. Maten ble derfor servert ganske raskt etter take-off, og de kabinansatte var effektive på dette. Hadde ikke noen særlige forventninger til maten, men hadde et håp om at det ville bli varm mat. Det ble det dessverre ikke. Var litt skuffet fordi jeg føler at det hadde vært mulig på en flight over to timer, samt at et virkelig godt C-klasse produkt hadde fått til dette. Riktignok får man jo sjelden varm mat på intraeuropeisk C-klasse uansett lengde, men allikevel.

Skal ikke klage for mye. Maten var jo god den, til tross for at den var kald. Den bestod av en slags karbonade med løk, servert med noe som lignet og smakte som en grønnsakspai. I tillegg var det dessert i form av en vaniljepudding av noe slag. Maten var som sagt god, og absolutt godkjent. Men hadde smakt enda bedre varm 

Gikk etterhvert en tur bak i Y for å sjekke forholdene der, samt at jeg selvfølgelig ville undersøke favorittflyet mitt litt nøyere. Ut fra hva jeg kunne se så var det smekkfullt bak gardinen. A346 er jo ikke noe lite fly så det er tydelig at CPT-JNB ruta er god business for SA. De flyr jo denne ruten flere ganger daglig med alt fra B738 til A346.

Etter hvert som vi nærmet oss JNB lettet været helt, og det ble fine forhold for et par bilder.

Mye tørt landskap under oss

Innflygningen til JNB startet etter hvert, og det hadde begynt å skumre.

Taxende til park

Spurte ytterst pent om å få lov til å komme frem i cockpit og ta en titt etter landing. Jeg tenkte at nå måtte jeg bare kjøre på siden A346 tross alt er favorittflyet mitt. Fikk heldigvis lov til det, og tok et par bilder.

Old 23-08-2012, 11:38   #44
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

JNB var en ny flyplass for meg, men fremstod som relativt oversiktlig og grei. Hadde ikke allverdens med tid før neste flight, så det var om å gjøre å komme seg gjennom passkontrollen og finne riktig gate rimelig kjapt. Hadde et ønske om å teste loungen til SA på JNB også, men da måtte jeg bortprioritert å fly 346. Da jeg bestilte hadde jeg valget mellom å enten fly en 738 til JNB og ha noen timer i loungen der, eller fly 346 og ha akkurat nok tid til å rekke neste fly. Unødvendig å si at jeg valgte det siste.

Fra terminalen på JNB

Etter å ha hentet ut cash fra skatter/avgifter i skranken så bar det mot gate hvor Lufthansas A380 ventet på å fly meg til FRA.

Etter at jeg bestilte turen googlet jeg Lufthansas C-klasse ganske heftig for å se hva jeg kunne forvente på denne turen. Jeg skjønte fort at det ikke var allverdens. Setene, og til dels servicen, fikk dårlige tilbakemeldinger av de aller fleste som hadde prøvd dem, og jeg angret på at jeg ikke hadde undersøkt dette før jeg bestilte. Sjekket derfor tilgjengeligheten på LX sin 343 til ZRH istedenfor, men den var dessverre «full». I hvert fall kom det ikke opp tilgjengelighet på ANA Tool. Jeg kunne prøvd ET i C med mellomlanding i ADD, men følte det ikke ville være verdt det. Selv om det hadde vært gøy å prøve ET. Fant ut at det var ledig hos MS i deres nye 330, men dessverre ikke slik at det passet for meg. Dermed ble det til at LH sin 380 fikk frakte meg tilbake til Europa. Skjønt, skal ikke klage for mye. Var jo moro å få prøve A380 for første gang 

Avgangen var på kveldstid, slik at det var mørkt ute. Samtidig var det masse folk som ventet ved gate, slik at det var nærmest håpløst å få tatt et bilde av fuglen. Det fleste her inne har vel sett en A380 før, så neppe noen stor skuffelse at jeg ikke har noe bilde, håper jeg.

Lufthansa
Dato: 26.06.12
Flight no: LH573
Flytype: A380-800
Reg. nr.: D-AIMC
Sete: 25A

Det var egen boarding for dem på business og first class. Vi ble ført opp i tuben som gikk til andre etasje. På Lufthansas A380 så er hele underetasjen satt av til Y, mens overetasjen er F og C. C-kabinen til Lufthansa er rimelig stor, og gir faktisk en liten følelse av å sitte i en Y-kabin. Den er to-delt, med den største kabinen fremme. Denne er igjen delt i to med en tynn blå glassvegg. Jeg hadde ordnet sete ganske langt bak, fordi jeg synes det er mer intimt og «ekslusivt» med færre rader. Selve flyet er jo ikke særlig gammelt. Det ble levert Lufthansa i august 2010, og hadde beholdt det nye preget selv om «nytt fly-lukta» var borte.

Fikk slengt meg ned i 25A, og hadde håpet på ledig sete i 25B. Det kunne jeg bare glemme, så vidt jeg kunne se var det ingen ledige seter i business på denne flighten. Det er ganske vilt, med tanke på at LH har nærmere 100 C-seter på A380. Det må med andre ord virkelig være et marked for forretningsreisende/velstående leisurepax på JNB-FRA ruta. Nå vet ikke jeg hvordan det er nedover, men sikkert ganske likt.

Til tross for det andre har skrevet om dårlige seter, så syntes ikke jeg det var så aller verst. Setet var absolutt godkjent for min del, i hvert fall. Og i tillegg var det (selvfølgelig) god beinplass.

Det jeg likte ekstra godt med A380 er den lille karmen under vinduene som man kan lagre gjenstander i. Fikk plass til pc-vesken nedi der, samt andre småting jeg evt. ville ha ute av veien.

Menyer og lignende lå klart i stolryggen på setet foran. Samt en «instruksjonsmanual» som forklarte hvordan setet fungerte.

Får bare opp feilmelding når jeg skal laste opp bilde av menyen, så det får bare være. Vinlisten så derimot sånn ut:

Fikk ikke tilbud om noe å drikke før avgang. Av en eller annen grunn hadde jeg ikke forventet det heller. Fikk egentlig aldri noen eksklusiv følelse på denne flighten. Det ble noe «masseprodusert» over det hele. Og kommer nok aldri til å være villig til å betale full pris for dette produktet. LH’s nye C-klasse skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke prøvd enda.

Ble uansett pushet fra gate etter hvert, og begynte taxingen mot RWY. Take-off var mer eller mindre på tid, og godt var det. Kjente at jeg var sulten, og ville gjerne få i meg noe mat. Prøvde å ta et bilde under take-off, men det endte heller opp med å se ut som kunst

Ikke lenge etter take-off ble vi tilbudt drikke og nøtter. Valgte Warsteiner og cola, sammen med ristede salte mandler. God kombinasjon. På dette tidspunktet ble også den hvite duken dandert på bordet.

Like etter tok betjeningen imot ønsker angående hva vi ville ha å spise. Til forrett valgte jeg «chicken sesame Pancake with plum and vermicelli sauce».. Men denne var de tom for, så måtte velge noe annet. Har lest at flere andre også har opplevd at de er gått tomme for enkelte valg på menyen. Det er jo altfor dårlig av LH å ikke klare å planlegge bedre. Skjønner at det ikke er like lett å beregne hva alle passasjerer vil velge å spise, men synes det er rart at de fleste andre selskap klarer å unngå å gå tom. Kanskje har det noe å gjøre med at det er så mange som 100 seter i C. Valgte uansett salaten i stedet. Fikk den servert sammen med dressing og noen skiver med brød. Kan ikke si annet enn at det var en ganske kjedelig salat. Ingenting spesielt med den.

Deretter ble det servert hovedrett. Da bestilte jeg «loin of pork served with barbecue sauce, rice, broccoli and red pepper». Den viste seg å være ganske god. Kjøttet var litt tørt og smakløst, men ikke ødeleggende for retten. Ris og grønnsaker var bra kokt. Passelig størrelse på porsjonen også.

Deretter kom desserten. Den bestod av «chocolate brownie cake with chocolate ganache». Aner ikke hva “ganache” er for noe, men var uansett en saftig og god sjokoladekake, som passet ypperlig sammen med kaffen. God dessert. Ble samtidig spurt om jeg ville ha noko attåt. Ble en Baileys med is for min del, sammen med slags «yoghurtsjokolade».

Etter maten satt jeg og så noen serier og filmer på IFE’en. Utvalget var greit nok, men ikke like bra som på f.eks QR eller SA. Skjermen er også forholdsvis liten, så her hadde LH scoret mye høyere ved å ha større skjerm. Tok ikke bilde av skjermen, men den kan ses på et av bildene lenger opp. Prøvde å være litt måteholden med bildene, ettersom sidemannen så på meg som om jeg hadde rømt fra Gaustad (eller dens tyske ekvivalent) pga. alle bildene jeg tok. Jaja, kan ikke fremstå normal hele tiden.

Fikk også utdelt amenity-kit. Det så slik ut:

La meg deretter til å sove. Setet blir jo ikke fully-flat, og flere har klaget over at de sklir nedover setet i liggende stilling. Jeg merket ikke noe til dette, og sov egentlig like bra som nedover på SA. Våknet da vi var midt over middelhavet. Det passet bra for frokosten ble servert like etter.

Den bestod av eggerøre, potetkake og spinat, sammen med rundstykke og en skål med frukt. Er i utgangspunktet ikke så glad i spinat. Den gikk ned, men ikke det beste jeg har smakt. Resten var derimot helt greit. Mettet godt, og er vel kanskje det man kan forvente på LH interkontinental business.

Da vi kom inn over sør-Frankrike tok jeg noen bilder av skylaget og vingen

Landet deretter på FRA mer eller mindre på tid. Taxet stille og rolig inn til park. Var en fin morgenstemning ut av vinduet.

Old 23-08-2012, 11:44   #45
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Forlot flyet ganske raskt for å komme meg kjapt gjennom non-Schengen kontrollen. Tok ikke lange tiden, og plutselig var jeg ute i ankomstterminalen. Dette var helt med vilje, for jeg skulle nemlig teste Lufthansa welcome lounge. Jeg fulgte skiltingen til loungen, og plutselig åpenbarte inngangen seg:

Hadde gledet meg til å teste welcome loungen i FRA ettersom jeg hadde hørt gode ord om den. I tillegg så jeg frem til å ta en dusj etter å ha vært på farten noen timer. Det er ingenting som slår det å kunne roe ned i en bra lounge etter en lang interkontinental flytur 

Gikk rett ned i «kjelleren» i loungen, hvor dusjene og toalettene befant seg. Da var det bare å si ifra til mannen i skranken at man ønsket seg en dusj, og vips så ble man henvist til et rom som var ledig og nyvasket. Håndklær og dusjsåpe var allerede på plass. Måtte bare be om en deodorant, og det fikk jeg med en gang. Dusjrommene var ikke av det aller nyeste designet, men mer enn godt nok for meg. Var helt fantastisk hvor frisk og rask man føler seg etter en dusj. Herlig!  Bildene ble ikke så veldig gode, men man prøver allikevel.

Gikk deretter opp i selve loungen. Her var det et godt utvalg av mat og drikke. Spesielt frokostrelaterte matvarer så tidlig på morgenen. Klokken var jo tross alt ikke mer enn 0700. Det var også godt med sitteplasser, og relativt lite folk da jeg var der.

Jeg forsynte meg av både det ene og det andre mens jeg skrev litt på reiserapporten. Totalt oppholdt jeg meg nærmere fem timer i loungen, og koste meg hele tiden. Kunne gjerne vært der lenger. Gratis WiFi og mat gjør susen.

Etter hvert nærmet det seg avgang til CPH og jeg sa takk for meg til de ansatte i loungen. Gikk gjennom sikkerhetskontrollen igjen, og fant ut hvilken gate fuglen skulle gå fra. På veien så jeg en 747 som stod med snuten nesten helt inntil vinduet. Kunne ikke dy meg, og måtte ta et bilde:

Like etter fant jeg frem til gaten. Der stod det en pen liten A319 som skulle til CPH, og jeg skulle være med. Gledet meg til det. A319 er et lite og vakkert fly, uten tvil. Dette eksemplaret ble levert Lufthansa ny i desember 1996. Men har tydeligvis et ambivalent forhold til LH, ettersom den har vært innom Air Malta i 2001 før den var hos Lufthansa igjen samme året. Deretter hadde den et opphold hos Germanwings i 04/05 før den igjen kom tilbake til Lufthansa. Til slutt var den hos Lufthansa Italia i 2010, før den kom tilbake nok en gang til LH i 2011, hvor den da fremdeles er.

Lufthansa
Dato: 27.06.12
Flight no: LH824
Flytype: A319
Reg. nr.: D-AILF
Sete: 2F

Ingen priority boarding denne gangen. Men kom meg ombord forholdsvis raskt uansett. Vindussete igjen, selvfølgelig. Hadde ikke tre-seteren for meg selv, men med blokkert midtsete gjør ikke det noe særlig. Ut fra hva jeg kunne se var det forholdsvis full både i C og Y. 319 er jo ikke store flyet heller, så skal vel ikke så mange pax til for å fylle det opp. Tok nok en knyttnevetest, og den ble bestått.

Var ganske varmt i kabinen da vi gikk om bord, og en stund etterpå. Men ble heldigvis bedre etter hvert. Det hjalp vel sikkert heller ikke at jeg hadde solen skinnende rett inn i ansiktet. Solskjermen tok jeg derimot ikke ned, man må da se ut av vinduet når man flyr. Hvis ikke så kunne jeg likegodt ha sittet ved midtgangen Pushback fra gate, og deretter en taxetur forbi både store og små fugler. Det er det som er så fint med store flyplasser som bla. FRA. Det er så mye fint å se på når man taxer frem og tilbake. Kort tid etter tok flyet av i retning CPH.

Flyturen til CPH er jo ikke allverdens, og serveringen kom forholdsvis raskt i gang. Lufthansa fortsatte opplegget med å servere rar mat. Denne gangen skulle smaksløkene få bryne seg på mousse av røkt ål, «grønnsakssuppe» i geléform og hylleblomstsuppe med rosa grapefrukt. Vet ikke hvor jeg skal begynne engang med å beskrive denne matopplevelsen. Kan kort og godt si at ingenting smakte særlig bra, og for første gang rørte jeg nesten ikke maten jeg fikk servert på et fly. Har lagt min stolthet i å spise det meste av mat jeg får servert, men denne gangen måtte jeg melde pass. Dessverre.

Etter å ha sendt maten tilbake nesten urørt, så benyttet jeg meg av tiden til å se ut av vinduet. Det var stort sett skyet hele veien til CPH.

Men etter hvert som vi nærmet oss, kunne jeg se Sverige gjennom sprekker i skylaget.

Og deler av Öresundbroen

Myk og fin landing, og vi taxet rolig til park. Nok en fornøyelig tur med en 319. Flott fly!

Hadde noen timer å slå i hjel så gikk rett i businessloungen etter å ha fått utskrevet boarding pass. Hadde i utgangspunktet tenkt å ta bilder av denne loungen, men glemte det helt. Beklager det, men regner samtidig med at mange her inne har vært der utallige ganger. I tillegg er det vel flere bilder derfra på flyprat fra før, så satser på det går bra. Annet enn det så kan jeg ikke si at loungen var noe spesielt å skrive hjem om. Greit med sitteplasser, men syntes det var litt tynt med utvalg av mat og drikke. Ikke så mye varmmat, men greit utvalg av brød. Derimot dårlig utvalg av pålegg. Helt greit, men ikke et sted jeg ville valgt fremfor andre lounger. Bedre enn å sitte ute i terminalen, for all del, men det skulle bare mangle.

Uansett så gikk tiden der også, og det var etter hvert på tide å gå mot gate hvor flyet hjem til OSL stod og ventet. Det var en MD-81 som skulle ta turen denne gangen, og det var også første gang jeg skulle prøve denne maskinen. Hadde hørt gode ting om MD-80/90 serien her inne, så må innrømme at jeg var litt spent. For å være helt ærlig så har jeg aldri syntes at denne flytypen er særlig pen. Snuten på den er ikke helt hva jeg vil kalle estetisk fullklaff, men håper det respekteres at folk her inne har forskjellige meninger 

SAS
Dato: 27.06.12
Flight no: SK1460
Flytype: MD-81
Reg. nr.: SE-DIK
Sete: 2A

SE-DIK ble levert SAS i februar 1989, og har dermed en del år bak seg. Det kunne delvis ses på flykroppen, men egentlig ikke verre enn mange andre av SAS’ nyere maskiner. Fant meg godt til rette i sete 2A, og det første som slo meg var hvor utrolig behagelig setet var. Var rett og slett deilig å sitte, og det føltes mykt og godt. Samtidig var det veldig god beinplass, og jeg storkoste meg der jeg satt. Ellers så det ut som at flyet hadde ca. 80% belegg, både i Y+ og Y.

Setene innfridde forventningene så til de grader. Veldig synd at disse ikke er vanlig på andre flytyper. Det neste jeg var spent på, var lydnivået. Hørte nesten ikke at motorene ble startet opp, og det var stille og rolig mens vi taxet til RWY. Inspirert av stillheten tok jeg noen bilder av andre taxende fugler.

Last edited by G346; 23-08-2012 at 11:49.
Old 23-08-2012, 11:46   #46
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Et bedre bilde av en ERJ-190 fra det Ukrainske selskapet AeroSvit. Denne fuglen var mer eller mindre splitter ny. Den ble levert fabrikkny 15.06.2012. Altså 12 dager før dette bildet ble tatt. Sånt er moro! Da gjør det ikke så mye at liveriet ikke er av de peneste.

Like etter tok vi av retning OSL. Under take-off merket jeg virkelig hvor stille og rolig det er fremme i kroppen på denne fuglen. Kunne nesten ikke høre forskjell på lydnivået før og etter at motorene startet. Aldri opplevd det på noe annet fly før, selv om jeg har sittet aldri så langt fremme. Dog var det også stille og rolig i CRJ’en, men dette var jo tilnærmet biblioteknivå.

Etter take-off fløy vi ut over havet

Etter kort tid ble vi på eco extra servert matboksene. Hadde ikke særlige forventninger til maten på denne flighten, men var jo sulten igjen så mat måtte en ha. Fikk servert kyllingbryst med grillede grønnsaker og noe som lignet tzatsiki. Og skal si jeg ble positivt overrasket! Kyllingen var fantastisk smakfull og saftig, og sammen med grønnsakene ble det en ypperlig smakssammensetning. Virkelig godt! Bra av SAS, og her har LH noe å lære. Det eneste negative jeg kan skrive er at porsjonen ikke var stor nok.

Etter hvert som vi nærmet oss OSL, kom grenen i Danmark til syne. Husket godt da jeg fløy over den på vei nedover bare en ukes tid siden. Tiden flyr så altfor fort på reise.

Fløy langs svenskekysten oppover, og kunne tydelig se Strömstad, Svinesund, RYG osv. Etter hvert kom Oslo til syne. Prøvde å ta noen gode bilder av Oslo, men dessverre førte gjenskinnet i vinduet til at bildene ble ubrukelige.

Vi begynte på final approach like etter og landet elegant på RWY 01R. Tilbake på norsk jord etter en kort, men kjempefin tur. Underveis taxet vi også forbi PIA sin 777, som kan ses på en av sine to (?) ukentlige besøk.

Fikk deboarde som en av de første, og gikk rett til bagasjebåndet uten å være innom tax-free. Hadde kjøpt et par vinflasker i Sør-Afrika, så tok ingen sjanser på å gå over kvota. Litt deprimert over å være tilbake stod jeg og ventet på bagasjen. Bagasjen kom som en av de første, og jeg kastet meg kjapt på flybussen inn til Oslo sentrum. Orket ikke ta flytoget og bytte til buss på Lillestrøm, så da ble det flybussen. Men uansett så var en fantastisk tur over, og hverdag og jobb ventet dagen etter. Tungt, men sånn er livet.

Konklusjon:
Som en meget rask konklusjon kan jeg si at LH intra-europeisk business ikke overbeviste. Heller ikke på interkontinental, hvor det ble for upersonlig service. Unntaket var Eurowings, som jeg synes kom bra ut av det. Men vil nok ikke velge LH neste gang. Welcome lounge på FRA var derimot meget bra. Samme med loungen på non-Schengen.

South African Airways var meget bra. Både på “soft product” og “hard product”, og kan på det varmeste anbefales til andre. Jeg vil definitivt reise med dem igjen hvis det noen gang blir aktuelt. Loungen på CPT var også en av de bedre jeg har prøvd.

SAS har jeg kun prøvd på Y+, men det frister til gjentakelse. Spesielt hvis C er like bra eller bedre, noe jeg vil tro det er.

Til slutt vil jeg bare takke alle som har lest og ikke minst kommet med tilbakemeldinger. Det setter jeg kjempestor pris på Dette er tross alt min første reiserapport, så gi gjerne tilbakemelding på noe som kan gjøres bedre.
Old 23-08-2012, 16:01   #47
jb1
ScanFlyer Rusty

Blir ikke særlig bedre enn dette!
Old 26-08-2012, 10:20   #48
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Meget bra rapport!

Om du var litt skuffet over serveringen i C mellom CPT og JNB, så kan du jo sammenligne med europeisk innenriks i C over samme distansen, OSL-ALF f.eks.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2012, 18:08   #49
Bergern
ScanFlyer Dusty

Rapport til laud og vel så det
Old 26-08-2012, 22:27   #50
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for bra rapport. Fløy selv A343 CPT-JNB for to år siden, litt uvant med så stort fly på så kort tur. Man forventer liksom stor servering m.v., men så er det vanlig shorthaul-oppdekking (fløy 738 JNB-CPT så fikk sammenlignet)

Quote:
SA kaller loungen sin for «Baobab Premium Class Lounge». Denne ble pusset opp for noen år siden, og er den eneste loungen for SA og Star Alliance på CPT.
Det er den eneste SA/* loungen for domestic, på den internasjonale delen har de både business og first-lounge.

Old 27-08-2012, 00:22   #51
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Meget bra rapport!

Om du var litt skuffet over serveringen i C mellom CPT og JNB, så kan du jo sammenligne med europeisk innenriks i C over samme distansen, OSL-ALF f.eks.
Takk for det. Ja, sånn sett bør man vel ikke bli skuffet. Ble vel heller ikke veldig skuffet, men klaget mest på at maten ikke var varm Noen luksusproblemer må man da ha.

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Rapport til laud og vel så det
Jo, takk. Hyggelig at den "bestod"

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er den eneste SA/* loungen for domestic, på den internasjonale delen har de både business og first-lounge.
Ja, stemmer det. Nevnte ikke at det gjaldt for domestic. Takk for rettelsen
Old 01-09-2012, 22:48   #52
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Min gode mann, jeg tror vi har litt til felles

http://forum.flyprat.no/showpost.php...04&postcount=4

Fløy JNB-CPT med B738, deretter CPT-JNB med A346 (så klart!) og så JNB-EZE-JNB med A342. Jeg skal tilbake til CPT en dag for å gjøre de tingene du har gjort, jeg var der kun i 3 dager og jeg kan garantere at det blir South African Airways all the way!

Forøvrig så har SA lagt ned CPT-LHR ruten, som jeg også referer til i min trip report (der står hele begrunnelsen osv., tok bilde av det fra in-flight magazine (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=107694))

All-in-all kjempe kjekk lesing og jeg kjente meg utrolig godt igjen både i LHR, CPT, JNB (A380'n min kom 18 timer forsinket ) og FRA. Blir ikke LH på meg heller på en stund
Old 02-09-2012, 00:32   #53
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Min gode mann, jeg tror vi har litt til felles

http://forum.flyprat.no/showpost.php...04&postcount=4

Fløy JNB-CPT med B738, deretter CPT-JNB med A346 (så klart!) og så JNB-EZE-JNB med A342. Jeg skal tilbake til CPT en dag for å gjøre de tingene du har gjort, jeg var der kun i 3 dager og jeg kan garantere at det blir South African Airways all the way!

Forøvrig så har SA lagt ned CPT-LHR ruten, som jeg også referer til i min trip report (der står hele begrunnelsen osv., tok bilde av det fra in-flight magazine (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=107694))

All-in-all kjempe kjekk lesing og jeg kjente meg utrolig godt igjen både i LHR, CPT, JNB (A380'n min kom 18 timer forsinket ) og FRA. Blir ikke LH på meg heller på en stund

Ja, har lest din TR (som forøvrig var veldig bra), og visste om nedleggelsen av ruten da jeg skrev reiserapporten min. Glemte kanskje å nevne det i rapporten, men kan ikke huske alt

Takker forøvrig for tilbakemeldingene, og det er ikke tvil om at vi har ett og annet til felles Anbefaler definitivt SA "all the way" neste gang du reiser
Old 02-09-2012, 01:15   #54
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Fryktelig som folk driver å reiser samme ruter og bor samme steder i Sør-Afrika da.

Takk for rapport.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2012, 01:22   #55
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Takk for en meget bra rapport.
Sør-Afrika er et land som frister!
Må si at jeg er helt enig i din vurdering av Lufthansa C og SAS sin Y, servering hos Lufthansa er skammelig dårlig.
Ellers er det interessant å se hvor trang en 330 virker når den har hattehylle i midten, det samme gjelder også upper deck på 380.
Old 16-01-2013, 21:42   #56
Peppep
ScanFlyer Gold

Takk for en veldig bra rapport. Jeg planlegger en DM-tur til CPT i januar 2014, hvor lenge vil du anbefale å være der - var fem dager greit? Håper på å få til en rute med en stopover et annet sted i Afrika, f.eks. NBO eller ACC, med ca to uker totalt, og er litt usikker på hvordan jeg skal fordele tiden.

Er helt enig i at LH jevnt over virker lite imponerende, og skjønner ikke helt hva annet enn FCT i Frankfurt som gjør at folk tilstreber å få tak i LH-awards. Hvilke(t) selskap hadde du brukt om du kunne valgt igjen? Er vel SA, TK og LX som er aktuelt.

Last edited by Peppep; 16-01-2013 at 21:51.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2013, 09:56   #57
kosvines
ScanFlyer Blue

Reiste økonomi FRA-JNB, JNB-CPT, CPT-JNB og JNB-MUC med South African Airways for snart 2 år siden. Har heller ingenting å utsette på opplevelsen deres som ligger godt foran europeiske og amerikanske selskaper.

Men veldig flott TR. Var på mange av de samme stedene så det ble nesten en liten gjenopplevelse for min del Har ikke tenkt så mye på å reise tilbake siden jeg har litt andre ønskemål fremover. Men ser nå at jeg må nok tilbake til Sør-Afrika igjen ja.

Cape Town fremstår veldig fredelig og vil ikke tro det er noen problemer å vandre rundt alene. Men bør kanskje være litt forsiktig hvor du går på nattestid. Men jeg husker det var noen form for uniformerte "neighborhood watch" betjenter som var plassert rundt omkring.

Johannesburg forsto jeg var mye verre. Men vi var bare en kveld/natt i området rundt Melrose Avenue før vi hadde en del døgn på safari noen timer utenfor. Så var aldri inne i selve Johannesburg.

Men en tur innom Soweto-området der er ganske trivelig. Hyggelige mennesker og litt historie finnes det jo også.
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2013, 09:56   #58
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Takk for en veldig bra rapport. Jeg planlegger en DM-tur til CPT i januar 2014, hvor lenge vil du anbefale å være der - var fem dager greit? Håper på å få til en rute med en stopover et annet sted i Afrika, f.eks. NBO eller ACC, med ca to uker totalt, og er litt usikker på hvordan jeg skal fordele tiden.

Er helt enig i at LH jevnt over virker lite imponerende, og skjønner ikke helt hva annet enn FCT i Frankfurt som gjør at folk tilstreber å få tak i LH-awards. Hvilke(t) selskap hadde du brukt om du kunne valgt igjen? Er vel SA, TK og LX som er aktuelt.
Takk for det!

Fem dager holdt til å få med seg det meste av de vanlige aktivitetene/attraksjonene, men da var det fullt kjør hver dag. Så hvis du foretrekker litt mer avslapning innimellom slagene, så kan det kanskje være greit med flere dager. Personlig så mener jeg at fem dager bør holde, selv om du kanskje må prioritere litt.

Av de tre selskapene du nevner så har jeg prøvd SA og LX i C. Servicen var ganske lik, men jeg syntes maten var bedre på SA. I tillegg har de nyere seter og bedre AVOD. Fordelen med LX er selvfølgelig at du kan få enkeltsete, og det verdsetter jo noen mer enn mat og AVOD. Reiser du sammen med noen eller synes det er greit å sitte ved siden av fremmede, så hadde jeg valgt SA. Men liker du ikke å ha en sidemann så er vel LX det beste
Old 17-01-2013, 17:34   #59
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by G346 View Post
Fem dager holdt til å få med seg det meste av de vanlige aktivitetene/attraksjonene, men da var det fullt kjør hver dag. Så hvis du foretrekker litt mer avslapning innimellom slagene, så kan det kanskje være greit med flere dager. Personlig så mener jeg at fem dager bør holde, selv om du kanskje må prioritere litt.
Ok. Er jo sommer der i januar, så en halv dag på stranden innimellom det tette programmet hadde ikke skadet. Jeg har en tendens til å planlegge ganske mye når jeg er på reise, og med haidykking, utflukter til vingårder osv kan det sikkert være greit å ha 6-7 dager og litt pusterom.

Quote:
Av de tre selskapene du nevner så har jeg prøvd SA og LX i C. Servicen var ganske lik, men jeg syntes maten var bedre på SA. I tillegg har de nyere seter og bedre AVOD. Fordelen med LX er selvfølgelig at du kan få enkeltsete, og det verdsetter jo noen mer enn mat og AVOD. Reiser du sammen med noen eller synes det er greit å sitte ved siden av fremmede, så hadde jeg valgt SA. Men liker du ikke å ha en sidemann så er vel LX det beste
Jeg reiser sannsynligvis alene, men er vant til å sitte bak i bussen, så rynker ikke på nesen av en fremmed sidemann. Ruten har endret seg litt siden i går, så det kan hende at jeg får i pose og sekk. LX fra ZRH til DAR (med utflukt til Zanzibar), SA DAR-JNB-CPT og TK CPT-IST. Hvis jeg finner en velvillig agent, da... Men skal ikke havne helt på viddene her og kuppe tråden din. Takk for rådene.

Last edited by Peppep; 17-01-2013 at 17:54.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 15:39   #60
The Viking
Gastronaut

Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.

Gjennom flere posts skjønner jeg at du gjorde real research i forhold til availability før du bestilte; hadde du inntrykk av at det "åpnet seg" flere award seter i biz etter hvert som man nærmet seg avgangsdatoen?
Sitter nemlig og strever med å få 4 pax ned til CPT i feb., LH har blokkert sin 380 helt i C, andre selskap tilsvarende på langstrekkene..
reiser med barn, så mer enn 2 mellomlandinger er lite optimalt.
The Viking is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules