![]() |
|
![]() |
#241 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
DY tog ingen kreditkortavgift när jag beställde "Norwegian Bag" med Amex. Det ingick tom "free delivery"
Det ska bli intressant att se om Sverige & USA blir de enda länderna där SAS inte kommer införa kreditkortavgifter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Du har 2 eller maks 3 aktoerer som hjelper deg aa cleare betalinger via kredittkort. Banken din er en av dem, men de videreselger kun Visa MC og Discover via en merchant account. Banken din tar seg betalt i samme prosentsatsen som det Visa, MC, Discover tar. (Amex er separat og banken har ingenting med Amex aa gjoere.) Det vil si at de videreselger kredittkortselskapenes tjeneste med et veldig lite paaslag, men det er inkludert i det totale kredittkortgebyret man betaler. Som nevnt tidligere i post #171 utgjoer dette 1.801% i gebyr for en mindre bedrift. I denne prisen, inkluderes terminaler, online systemer etc. I tillegg KAN man benytte ett POS system, men de aller stoerste selskaper har egne loesninger for dette. Gebyrene for dette utgir ca. 0.1% av omsetningen her i huset, mens for stoerre bedrifter er det enda mindre. Vi bruker Autorize.net som tar 2 cent per transaksjon og 10 dollar per mnd for aa benytte deres gateway. Saa i realiteten er det maks 3 som skummer floeten av betalinger, men det er jo inkludert i den totale raten som betales. Jeg satte i morges opp en ny merchant account for ett annet selskap jeg eier og spurte spesifikt om det du sier om clearing. Daglig batching er eneste alternativ, noe som betyr at dersom du betaler med kredittkort hos mitt selskap i dag, er beloepet tilgjengelig paa konto i morgen. Saa hvor du har den 5 dagerssaken din, vet jeg ikke. Uansett, du kan paastaa at du har peiling paa hva du snakker om, men realiteten er at en stoerre bedrift med store transaksjoner har bedre priser enn hva jeg henviser til over, jeg tipper at SAS sine reelle kostnader ligger rundt 1,3-1,4% maks i snitt i de landene de krever inn penger. Det er ihvertfall harde, dokumenterte facts. Men som andre sier, er det slett ikke denne loegnen som er det som er mest irriterende med det SAS her gjoer. For det foerste diskriminerer de spesifikke markeder, i tillegg gaar de fortsatt ut med en haug bollocks at "alt er inkludert hos oss, 0,- gebyr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Jeg er en av 60+ bedrifter i en kjede hvor vi har avtale med "Elavon" om clearing for kredittkort. Vår lille kjede som omsetter for 400 mill. i året har en avtale på om jeg husker rett 1,75% på Visa og Mastercard og 2,25% på Diners. Vi tar også JCB til samme rate som Diners, men hvem har vel det.
Når vår kjede får såpass bra sats, burde SAS fått en vesentlig bedre sats da de har en enormt mye større omsetning enn oss, samt at de har vesentlig større andel transaksjoner via kredittkort enn det vi har.
![]() |
#244 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har netop bestilt rejse hos Startour/Fritidsrejser og her tager de også gebyr (som iflg dem selv dækker omkostningerne) ved betaling med kreditkort.
Brug af AMEX f.eks. koster 1,4% Hvordan SAS kan komme frem til 2,2% er mig en gåde og lugter langt væk af at de vil forsøge at tjene på dette gebyr. Startour tilbyder (naturligvis) at betaling med deres eget co-brandede kort er gratis - nogen som jeg vil blive meget skuffet over, hvis det ikke bliver tilfældet hos SAS.
![]() |
#245 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Folkens, vi bommer veldig på issuet her (selv om det er morsomt å lese hvordan denne bransjen fungerer, og vil gjerne lese videre om det i en annen tråd!).. Jeg bryr meg midt i ryggen om jeg betaler 10 kroner, 50% eller får betale med kredittkort "gratis". Og vi vet alle at gebyrer aldri reflekterer de faktiske kostnadene et selskap har - dette er bare en måte å legitimere gebyrene (Hvis ikke er Ryanair elendig på forhandlinger når man ser prisøkningene på f.eks. bagasje.)
Problemstillingen her er at SK velger å gå helt bort fra det brandet de har indoktrinert hos sine eksisterende og potensielle kunder, samtidig som de hevder at produktet og brandet er uendret. Jeg foretrekker SAS grunnet en totalopplevelse. Tiltak som popups for å selge ekstra bagasje og kredittkortgebyr fjerner en del av differensieringen fra andre LCC'er, og vil samtidig gjøre at ulempen ved å velge en LCC oppleves som mindre. Mulig oppsiden i dette gebyret er betydelig for SK, men for meg er det en forringelse av bestillingsprosessen - uavhengig av om beløpet reflekterer faktiske kostnader eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Og når SAS sier at dette er en kostnad de ikke har kontroll over, så blir det som å strø salt i såret. Hva med noe så banalt som bagasjelapper som man kan forsyne seg fritt med på flyplassene? Har SAS kontroll over denne kostnaden? Nei... Da burde de kanskje begynne å ta seg betalt, fordi det er tross alt frivillig å ta en bagasjelapp. Man kan faktisk velge å kjøpe en skinnlapp på Morris før man drar til flyplassen. Dette handler om hva SAS ønsker å tilby sine passasjerer. Men nå er vel ikke siste ord sagt her, så det er bare å vente på den kommende, detaljerte utmeldingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vem vet..Lufthansa Group, Air France/KLM, British Airways, Finnair etc kanske följer efter SAS och snart också inför kreditkortavgifter i Norge? Samtliga nämda bolag har väl redan kreditkortavgift i flertalet västländer i Europa? Jag skulle inte bli förvånad...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Air France/KLM har hatt dette i mange år også i Norge.
![]() |
#250 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#251 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nu lader det til at erhvervskunderne kan forhandle om kreditkortgebyrerne:
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=66246 |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Og fra artikkelen:
Quote:
![]() |
![]() |
#253 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hørte noen løse rykter om at dette var lagt på is... Noen andre som har hørt noe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det forresten sagt noe om Widerøe sin side skal opererer med dette gebyret også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#258 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS udsætter kreditkortgebyr: http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=67689
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Mitt tips er at de lar dette dø i stillhet og øker prisene noe.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort? | Isbamse | Flyforum | 183 | 13-01-2018 16:50 |
SAS med nytt gebyr -Seteavgift | Dash | Reiseforum | 62 | 03-04-2014 11:22 |
Kredittkort og gebyr i Danmark (splittet fra SAS og kredittkortgebyr) | Tommy777 | Reiseforum | 27 | 02-08-2012 09:29 |
Doble SAS EuroBonus-poeng ved betaling med Diners Club | FlightDeck | Reiseforum | 3 | 03-11-2011 08:06 |
Air Baltic innfører gebyr for innsjekk | Isbamse | Flyforum | 6 | 06-11-2009 09:23 |