Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2012, 15:46   #241
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

DY tog ingen kreditkortavgift när jag beställde "Norwegian Bag" med Amex. Det ingick tom "free delivery"

Det ska bli intressant att se om Sverige & USA blir de enda länderna där SAS inte kommer införa kreditkortavgifter.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 18:46   #242
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Problemet er ikke SAS eller andre selskaper som flyr, men Visa/Mastercard/Nokas/Loomis etc....Mange her har peiling på fly etc..Men tydeligvis liten kontroll på penger inn og ut i 1 butikk. Vær gang du legger cash/kort ut for en betaling er det 1,2,3 og kanskje 4 aktører som skal sikre at du som selger en vare får penger på konto....men for den jobben skal de ha en sum av det du selger av totalsummen. Så hvordan vil du ha gjort det hvis selger en vare til 10,- men for at du skal ha pengene innen 1 time koster?, 1 døgn koster? Eller 5 dagers float? Skyve kostnaden på kunden? Eller ta det av egen lomme? Tviler på at aksjonærer i aktuelt firma vil godta å ta det på egen kappe....Er ihvertfall ikke slik der jeg jobber:-) PS, det er ingen godskriving av renter hvis du aksepterer å vente 5 dager fra du har solgt varen til du har pengene på konto, som noen nevnte så lett her. Det er "noen" andre som tar....
Jeg er ikke 100% oppdatert hvordan det fungerer i Norge for tiden, men jeg antar at det er omtrent samme set up som det er i USA. Drev en bedrift i Norge fra 2000-2006 som tok kredittkort, tror ikke mye har endret seg siden da naar det gjelder kost

Du har 2 eller maks 3 aktoerer som hjelper deg aa cleare betalinger via kredittkort. Banken din er en av dem, men de videreselger kun Visa MC og Discover via en merchant account.

Banken din tar seg betalt i samme prosentsatsen som det Visa, MC, Discover tar. (Amex er separat og banken har ingenting med Amex aa gjoere.) Det vil si at de videreselger kredittkortselskapenes tjeneste med et veldig lite paaslag, men det er inkludert i det totale kredittkortgebyret man betaler. Som nevnt tidligere i post #171 utgjoer dette 1.801% i gebyr for en mindre bedrift. I denne prisen, inkluderes terminaler, online systemer etc.

I tillegg KAN man benytte ett POS system, men de aller stoerste selskaper har egne loesninger for dette. Gebyrene for dette utgir ca. 0.1% av omsetningen her i huset, mens for stoerre bedrifter er det enda mindre.

Vi bruker Autorize.net som tar 2 cent per transaksjon og 10 dollar per mnd for aa benytte deres gateway.

Saa i realiteten er det maks 3 som skummer floeten av betalinger, men det er jo inkludert i den totale raten som betales.

Jeg satte i morges opp en ny merchant account for ett annet selskap jeg eier og spurte spesifikt om det du sier om clearing. Daglig batching er eneste alternativ, noe som betyr at dersom du betaler med kredittkort hos mitt selskap i dag, er beloepet tilgjengelig paa konto i morgen.

Saa hvor du har den 5 dagerssaken din, vet jeg ikke.

Uansett, du kan paastaa at du har peiling paa hva du snakker om, men realiteten er at en stoerre bedrift med store transaksjoner har bedre priser enn hva jeg henviser til over, jeg tipper at SAS sine reelle kostnader ligger rundt 1,3-1,4% maks i snitt i de landene de krever inn penger.

Det er ihvertfall harde, dokumenterte facts.

Men som andre sier, er det slett ikke denne loegnen som er det som er mest irriterende med det SAS her gjoer.

For det foerste diskriminerer de spesifikke markeder, i tillegg gaar de fortsatt ut med en haug bollocks at "alt er inkludert hos oss, 0,- gebyr.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 20:28   #243
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Jeg er en av 60+ bedrifter i en kjede hvor vi har avtale med "Elavon" om clearing for kredittkort. Vår lille kjede som omsetter for 400 mill. i året har en avtale på om jeg husker rett 1,75% på Visa og Mastercard og 2,25% på Diners. Vi tar også JCB til samme rate som Diners, men hvem har vel det.

Når vår kjede får såpass bra sats, burde SAS fått en vesentlig bedre sats da de har en enormt mye større omsetning enn oss, samt at de har vesentlig større andel transaksjoner via kredittkort enn det vi har.
Old 06-08-2012, 20:33   #244
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Har netop bestilt rejse hos Startour/Fritidsrejser og her tager de også gebyr (som iflg dem selv dækker omkostningerne) ved betaling med kreditkort.

Brug af AMEX f.eks. koster 1,4%

Hvordan SAS kan komme frem til 2,2% er mig en gåde og lugter langt væk af at de vil forsøge at tjene på dette gebyr.

Startour tilbyder (naturligvis) at betaling med deres eget co-brandede kort er gratis - nogen som jeg vil blive meget skuffet over, hvis det ikke bliver tilfældet hos SAS.
Old 06-08-2012, 21:51   #245
Commuter
ScanFlyer Silver

Folkens, vi bommer veldig på issuet her (selv om det er morsomt å lese hvordan denne bransjen fungerer, og vil gjerne lese videre om det i en annen tråd!).. Jeg bryr meg midt i ryggen om jeg betaler 10 kroner, 50% eller får betale med kredittkort "gratis". Og vi vet alle at gebyrer aldri reflekterer de faktiske kostnadene et selskap har - dette er bare en måte å legitimere gebyrene (Hvis ikke er Ryanair elendig på forhandlinger når man ser prisøkningene på f.eks. bagasje.)

Problemstillingen her er at SK velger å gå helt bort fra det brandet de har indoktrinert hos sine eksisterende og potensielle kunder, samtidig som de hevder at produktet og brandet er uendret.

Jeg foretrekker SAS grunnet en totalopplevelse. Tiltak som popups for å selge ekstra bagasje og kredittkortgebyr fjerner en del av differensieringen fra andre LCC'er, og vil samtidig gjøre at ulempen ved å velge en LCC oppleves som mindre. Mulig oppsiden i dette gebyret er betydelig for SK, men for meg er det en forringelse av bestillingsprosessen - uavhengig av om beløpet reflekterer faktiske kostnader eller ikke.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 22:05   #246
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Jeg foretrekker SAS grunnet en totalopplevelse. Tiltak som popups for å selge ekstra bagasje og kredittkortgebyr fjerner en del av differensieringen fra andre LCC'er, og vil samtidig gjøre at ulempen ved å velge en LCC oppleves som mindre. Mulig oppsiden i dette gebyret er betydelig for SK, men for meg er det en forringelse av bestillingsprosessen - uavhengig av om beløpet reflekterer faktiske kostnader eller ikke.
Jeg kunne ikke vært mer enig. Dette handler om hvordan man oppfatter SAS, og akkurat nå oppfatter mange at dette er kultent gjort (ja, kultent er et ord, og det burde brukes oftere!).

Og når SAS sier at dette er en kostnad de ikke har kontroll over, så blir det som å strø salt i såret. Hva med noe så banalt som bagasjelapper som man kan forsyne seg fritt med på flyplassene? Har SAS kontroll over denne kostnaden? Nei... Da burde de kanskje begynne å ta seg betalt, fordi det er tross alt frivillig å ta en bagasjelapp. Man kan faktisk velge å kjøpe en skinnlapp på Morris før man drar til flyplassen.

Dette handler om hva SAS ønsker å tilby sine passasjerer. Men nå er vel ikke siste ord sagt her, så det er bare å vente på den kommende, detaljerte utmeldingen.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 22:42   #247
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Folkens, vi bommer veldig på issuet her (selv om det er morsomt å lese hvordan denne bransjen fungerer, og vil gjerne lese videre om det i en annen tråd!).. Jeg bryr meg midt i ryggen om jeg betaler 10 kroner, 50% eller får betale med kredittkort "gratis". Og vi vet alle at gebyrer aldri reflekterer de faktiske kostnadene et selskap har - dette er bare en måte å legitimere gebyrene (Hvis ikke er Ryanair elendig på forhandlinger når man ser prisøkningene på f.eks. bagasje.)

Problemstillingen her er at SK velger å gå helt bort fra det brandet de har indoktrinert hos sine eksisterende og potensielle kunder, samtidig som de hevder at produktet og brandet er uendret.

Spot on, er det ikke det man sier?

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2012, 22:47   #248
L-1011
ScanFlyer Molded

Vem vet..Lufthansa Group, Air France/KLM, British Airways, Finnair etc kanske följer efter SAS och snart också inför kreditkortavgifter i Norge? Samtliga nämda bolag har väl redan kreditkortavgift i flertalet västländer i Europa? Jag skulle inte bli förvånad...
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2012, 01:24   #249
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Vem vet..Lufthansa Group, Air France/KLM, British Airways, Finnair etc kanske följer efter SAS och snart också inför kreditkortavgifter i Norge? Samtliga nämda bolag har väl redan kreditkortavgift i flertalet västländer i Europa? Jag skulle inte bli förvånad...
Air France/KLM har hatt dette i mange år også i Norge.
Old 08-08-2012, 21:05   #250
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Uansett, har et ganske så relevant spørsmål: Vil man måtte betale kredittkortgebyr på codeshare-flygninger? Bla så selger jo SAS billetter for Estonian Air på sine nettsider.
Det SAS selger på sine sider får du på en "SAS-billett", SAS står for innkreving av betalingen på det og får utgifter; ergo vil de nok ha samme "avgifter". Har også vært tidligere nevnt ifbm. alle de forskjellige selskapene wf.no selger

Old 23-08-2012, 01:07   #251
jefi99
ScanFlyer Gold

Nu lader det til at erhvervskunderne kan forhandle om kreditkortgebyrerne:
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=66246
Old 23-08-2012, 07:47   #252
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Og fra artikkelen:

Quote:
Kreditkortgebyret indføres på alle billetter med SAS, Blue1 eller Widerøe som operatør. Undtaget er dog billetter til spædbørn samt bonusbilletter. Herudover har SAS valgt at undtage Travel Pass-produkterne indtil foråret 2013.

Old 18-09-2012, 18:28   #253
FestiVal
ScanFlyer Blue

Hørte noen løse rykter om at dette var lagt på is... Noen andre som har hørt noe?
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2012, 20:04   #254
darkcho
ScanFlyer Gold

Er det forresten sagt noe om Widerøe sin side skal opererer med dette gebyret også?
Old 18-09-2012, 21:09   #255
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Er det forresten sagt noe om Widerøe sin side skal opererer med dette gebyret også?
Står så i denne tråden ja. http://forum.flyprat.no/showpost.php...25&postcount=7
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2012, 23:08   #256
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by FestiVal View Post
Hørte noen løse rykter om at dette var lagt på is... Noen andre som har hørt noe?
Kanskje det er noe i ryktene, det er jo merkelig å ikke kommer med noe mer informasjon.. det er jo snart oktober. Hva skjer f.eks med co-branded kort?
view is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2012, 09:57   #257
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Kanskje det er noe i ryktene, det er jo merkelig å ikke kommer med noe mer informasjon.. det er jo snart oktober. Hva skjer f.eks med co-branded kort?
Jeg tror det har stoppet opp pga tekniske problemer. SAS la jo listen ekstremt høyt rent teknisk og samtidig som de vel ligger omtrent på sisteplass i vedrensammenheng når det gjelder Web Løsninger er det mye som tyder på at de har møtt realitetene og i "værste" fall kommer med en enklere model, i beste fall de legger det på is.
Old 24-09-2012, 00:04   #258
jefi99
ScanFlyer Gold

SAS udsætter kreditkortgebyr: http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=67689
Old 24-09-2012, 01:01   #259
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
De skylder på tekniske utfordringer, tipper det er sant, men de har fått en voldsom negativ feedback so jeg også tipper er en del av grunnen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 01:39   #260
jb1
ScanFlyer Rusty

Mitt tips er at de lar dette dø i stillhet og øker prisene noe.
Reply

Posting Rules