Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-08-2012, 23:18   #61
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så da får vi konkludere med at LT ikke gjør jobben sin. I så fall bekymringsfullt på mange vis.

Så lenge lærlingene har gjennomført CC-kurset så spiller det er ingen rolle i forhold til sikkerhet og service. Det er vel bare noen uker kursing som skal til. Eneste problemet kan vel være om man får offentlig støtte til opplæring, men at lærlingene brukes som standard crew.
LT har et press fra SD også. Ikke kom her å fortell meg at du ikke innser at lobbyisme og ulovligheterer forekommer... Det som skjedde med DAT blant annet er et prakt eksempel på hvordan LT ligger under press fra SD. Heldigvis havnet konklusjonen på at passasjerene skal slippe å fraktes i en maskin som ikke er tilpasset for å flys på kortbane på cont. rwys...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2012, 23:31   #62
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
LT har et press fra SD også. Ikke kom her å fortell meg at du ikke innser at lobbyisme og ulovligheterer forekommer... Det som skjedde med DAT blant annet er et prakt eksempel på hvordan LT ligger under press fra SD. Heldigvis havnet konklusjonen på at passasjerene skal slippe å fraktes i en maskin som ikke er tilpasset for å flys på kortbane på cont. rwys...
Lobbyisme forekommer nok helt sikkert, men det er jo ikke det samme som ulovligheter. Jeg forventer faktisk at SD ikke legger føringer på LT som bryter med lovverket, og betviler (uten mer informasjon) at dette faktisk har skjedd.

Det som skjedde i DAT saken var jo ikke at SD la føringer på LT. Det var jo SD som i siste instans sa nei etter råd fra LT. Så om man tolker den prosessen som press på LT og putter det i kategorien ulovligheter så er det jo en noe spesiell tolkning av tingenes tilstand.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 02:34   #63
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Norwegian "fans" her inne hyller Kjos uten å vite svært mye mer enn det de leser i media. Helt tilbake fra hans tid med blant annet Lufttransport har han vært kjent i miljøet som en hensynsløs person som går over lik for gevinst... At han tar snarveier sjokkerer ikke meg.
Etter å ha lest ferdig boken, er dette også et inntrykk jeg sitter igjen med. Kulturen var (eller er) "Git-R-Done" som vi sier her i sør - altså 'få det gjort' - uansett metode. Han er en sterk leder som stiller svært sterke krav, og blir det gjort stiller han ikke spørsmål. Hvis ikke, blir det ragnarokk. Slik gir frykt i organisasjonen, og det fører lett til at ting blir gjort på en måte de helst ikke skulle bli gjort på.

Boken mer enn antyder jo flere steder at det var sterkt politisk press for å få DY på beina i tide til publisert oppstart, men om det ble lagt direkte press på Tilsynet, ble det isåfall holdt utenom boken.

Jeg synes boken egentlig var rimelig balansert. Det var imidlertid mye som ikke ble nevnt, bl.a. savnet jeg historien bak de første -800'ene. Jeg har imidlertid en følelse at forfatteren ikke er helt på stødig grunn når det gjelder flytyper. Savnet også 'skryteting' som innføringen av wifi og Sky samt forholdet til Røros og handlingagenter generelt. Mye som kunne vært skrevet om dette også. Og sikkert annet også. Men det er jo begrenset hva det er plass til på 250 sider ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 09:15   #64
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Så da får vi konkludere med at LT ikke gjør jobben sin. I så fall bekymringsfullt på mange vis.
Utifra erfaring med tilsyn i et annet land er det ikke nødvendigvis slik at alle har like stor kompetanse og har full komntrol på regelverket. Sålenge de ser stempel og underskrift av en examiner og alle kryss er satt i riktig boks utsteder de rettigheter og sertifikater uten å stille videre spørsmål.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 09:23   #65
PAFB
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Utifra erfaring med tilsyn i et annet land er det ikke nødvendigvis slik at alle har like stor kompetanse og har full komntrol på regelverket. Sålenge de ser stempel og underskrift av en examiner og alle kryss er satt i riktig boks utsteder de rettigheter og sertifikater uten å stille videre spørsmål.
Right on the money.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 09:44   #66
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Selv har jeg "innsideerfaring" fra flere tilsyn i Norge (Helsetilsynet, Datatilsynet, Mattilsynet, Kartverket, Forbrukerombudet, Legemiddelverket, Arbeidstilsynet og Fylkesmennenes tilsyn med forurensning, beredskap, skoler, barnehager, helse, omsorg og barnevern. Her har man bred og høy kompetanse (relevant fagkompetanse, tilsynskompetanse og juridisk kompetanse) og bruker internasjonalt anerkjente metoder for å avdekke feil/svikt/lureri/forbedringsområder. Man er ikke interesser i formaliteter, men realiteter. Et stempel, kryss eller signatur vil være en invitasjon for tilsynsmyndighetene til å undersøke hva som faktisk er gjennomført, og om praksisen som er dokumentert på denne måten holder mål og er underlagt styring. Om det er sånn i LT, vet jeg ikke.

Last edited by RWY 24; 12-08-2012 at 09:49.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 09:55   #67
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Selv har jeg "innsideerfaring" fra flere tilsyn i Norge (Helsetilsynet, Datatilsynet, Mattilsynet, Kartverket, Forbrukerombudet, Legemiddelverket, Arbeidstilsynet og Fylkesmennenes tilsyn med forurensning, beredskap, skoler, barnehager, helse, omsorg og barnevern. Her har man bred og høy kompetanse (relevant fagkompetanse, tilsynskompetanse og juridisk kompetanse) og bruker internasjonalt anerkjente metoder for å avdekke feil/svikt/lureri/forbedringsområder. Man er ikke interesser i formaliteter, men realiteter. Et stempel, kryss eller signatur vil være en invitasjon for tilsynsmyndighetene til å undersøke hva som faktisk er gjennomført, og om praksisen som er dokumentert på denne måten holder mål og er underlagt styring. Om det er sånn i LT, vet jeg ikke.
Det er vel i virkeligheden ualmindeligt irrelevant i denne sag, hvordan kulturen er i helse-, data- og madtilsyn...
Old 12-08-2012, 10:12   #68
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det er vel i virkeligheden ualmindeligt irrelevant i denne sag, hvordan kulturen er i helse-, data- og madtilsyn...
Like irrelevant som kulturen i luftfartstilsyn i andre land, vel?

Poenget mitt er at tilsyn, på de etterhvert mange ulike områdene jeg kjenner, utøves på en annen måte enn det som var beskrevet i den posten jeg svarte på. Det er ikke tilfeldig at det er mye likt mht. "kultur", da tilsynene er statlige, og det, når det gjelder utvikling av tilsynsmetoder, foregår koordinering, samarbeid og erfaringsutveksling. Jeg ville synes det var merkelig om norsk LT gjorde ting så mye annerledes, men jeg vet jo ikke.

Last edited by RWY 24; 12-08-2012 at 10:42.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 11:19   #69
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Etter å ha lest ferdig boken, er dette også et inntrykk jeg sitter igjen med. Kulturen var (eller er) "Git-R-Done" som vi sier her i sør - altså 'få det gjort' - uansett metode. Han er en sterk leder som stiller svært sterke krav, og blir det gjort stiller han ikke spørsmål. Hvis ikke, blir det ragnarokk. Slik gir frykt i organisasjonen, og det fører lett til at ting blir gjort på en måte de helst ikke skulle bli gjort på.
At det er en annen type bedrift enn mange andre flyselskaper er nok utvilsomt riktig, og Kjos er nok en person som er bestemt på at ting skal bli gjort. Om dette har resultert i ulovligheter, som jo boken synes å indikere ved flere anledninger, er jo en helt annen sak. Kjos er også advokat, og forstår at man har et regelverk å forholde seg til og at brudd på slike regelverk kan man regne med at påtales.

Quote:
Jeg synes boken egentlig var rimelig balansert.
Det er mulig den er balansert, men i forhold til enkelte aspekter som jeg kjenner meget godt til så er boken ikke balansert. Derfor begynner man umiddelbart å lure på hvorvidt boken er vinklet skjevt også i forhold til andre aspekter som jeg ikke kjenner så godt til. Derfor er jeg litt usikker på om boken gir et godt bilde på hvordan ting egentlig er.

Last edited by TOS; 12-08-2012 at 11:27.
Old 12-08-2012, 11:30   #70
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Som RWY24 påpeker så er det snakk om en felles type kultur for hvordan ting gjøres, og dette fellesskapet går på tvers av "faginndelingene". Selv kjenner jeg bruktbart godt til et par andre tilsyn, i tillegg til de RWY24 nevner, og jeg kan vel bare understreke at tingenes tilstand også der mer fokusert på realiteter enn formaliteter (som stempel etc.). Det kan selvsagt være at LT er spesielt og opptrer på en helt annen måte. I DAT-saken så det imidlertid ut til at de gikk veldig grundig til verks, så om det er representativt så skulle vel det tilsi at de besitter kompetanse til å gjøre jobben de er satt til å gjøre.
Old 12-08-2012, 14:02   #71
branserud
ScanFlyer Blue

Synes du legger fram noe er langt fra fakta.Temlig sikker på at de fleste ansatte i NAS ikke har den oppfatningen av herr Kjos. At han er tøff ja, men ikke hensynsløs..
Quote:
Norwegian "fans" her inne hyller Kjos uten å vite svært mye mer enn det de leser i media. Helt tilbake fra hans tid med blant annet Lufttransport har han vært kjent i miljøet som en hensynsløs person som går over lik for gevinst... At han tar snarveier sjokkerer ikke meg.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 16:53   #72
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Selv kjenner jeg bruktbart godt til et par andre tilsyn, i tillegg til de RWY24 nevner, og jeg kan vel bare understreke at tingenes tilstand også der mer fokusert på realiteter enn formaliteter (som stempel etc.).
Hvilke realiteter annet enn formaliteter er det dere snakker om? Hvis en kontrollant som er godkjent av tilsynet signerer og stempler papirene mine har ikke tilsynet noen grunn til å tvile på at dette er gjennomført korrekt. Iallefall ikke de som behandler slike ting i de tilsyn jeg har vært borte i. De med flyfaglig kunnskap benyttes forhåpentligvis til viktigere ting enn å å holde orden på dokumentene. Jeg har forøvrig engang fått utstett rating på Dash 8 og akroutsjekk.

Ang. DAT ble det vel virkelig tatt fatt i sakene etter at Widerøe begynte å komme på banen?
CFM is online now   Reply With Quote
Old 12-08-2012, 18:35   #73
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Hvilke realiteter annet enn formaliteter er det dere snakker om? Hvis en kontrollant som er godkjent av tilsynet signerer og stempler papirene mine har ikke tilsynet noen grunn til å tvile på at dette er gjennomført korrekt. Iallefall ikke de som behandler slike ting i de tilsyn jeg har vært borte i. De med flyfaglig kunnskap benyttes forhåpentligvis til viktigere ting enn å å holde orden på dokumentene. Jeg har forøvrig engang fått utstett rating på Dash 8 og akroutsjekk.
Da er vel alt i sin skjønneste orden? På ditt tidligere innlegg virket det som om det eneste man var opptatt av var at det var et korrekt stempel, men jeg antar at bak dette ligger et system som sikrer kvaliteten på de som stempler disse dokumentene? Det er dette jeg mener med at man er opptatte av realitetene heller enn formaliteter. Hvis man ikke var trygge på at de med stemplene gjorde jobben sin, så ville man muligens vært mer tilbakeholdne med å delegere slikt arbeid.

Quote:
Ang. DAT ble det vel virkelig tatt fatt i sakene etter at Widerøe begynte å komme på banen?
Ikke om man leser dokumentene som LT selv offentliggjorde i saken. Der står det at de allerede var i gang med undersøkelser for å sjekke om alle krav til DAT var oppfylte uavhengig av WFs klage. Det stemmer også i forhold det som står skrevet om prosessen i dokumentene.

Last edited by TOS; 12-08-2012 at 20:56.
Old 13-08-2012, 00:45   #74
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Synes du legger fram noe er langt fra fakta.Temlig sikker på at de fleste ansatte i NAS ikke har den oppfatningen av herr Kjos. At han er tøff ja, men ikke hensynsløs..
Temmelig sikker eller helt sikker? Det er ganske mange ansatte i NAS...
Old 13-08-2012, 00:49   #75
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Kjos er også advokat, og forstår at man har et regelverk å forholde seg til og at brudd på slike regelverk kan man regne med at påtales.
Så, forstår jeg riktig, så er juridisk eksamen likestilt med et plettfritt moralsk kompass og ingen advokat har noen gang begått et regelbrudd?? for å sette det på spissen...
Noe sier meg at det var en advokat som fant opp konseptet "bedre å be om tilgivelse, enn tillatelse.."
Old 13-08-2012, 00:59   #76
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Så, forstår jeg riktig, så er juridisk eksamen likestilt med et plettfritt moralsk kompass og ingen advokat har noen gang begått et regelbrudd?? for å sette det på spissen...
Nei, du forstår ikke det riktig om du legger denne tolkningen til grunn. Moral (eller mangel på sådan) henger ikke alltid sammen med lovlydighet/regeloppfyllelse. Advokater begår nok sikkert regelbrudd, de som alle andre. Hvis man mener at Kjos har begått regelbrudd så er vel det grunn til å iverksette etterforskning, så vi får se om det er grunnlag for det...

Bare for å påpeke det åpenbare, så er det ikke slik at snarveier alltid innebærer ulovligheter (selv om disse kanskje går på tvers av "moralen" som noen mener man bør følge).

Last edited by TOS; 13-08-2012 at 01:01.
Old 13-08-2012, 01:01   #77
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Temmelig sikker eller helt sikker? Det er ganske mange ansatte i NAS...
Han er muligens like sikker på at hans oppfatning er korrekt som de som hevder det motsatte? Selv insiderne her kjenner vel bare et lite utvalg av NAS sine ansatte, og kan umulig påberope seg å kjenne den hele og fulle sannheten...

Jeg vet bare at jeg ikke aner hva som er korrekt.

Last edited by TOS; 13-08-2012 at 01:03.
Old 13-08-2012, 01:05   #78
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Nei, du forstår ikke det riktig om du legger denne tolkningen til grunn. Moral (eller mangel på sådan) henger ikke alltid sammen med lovlydighet/regeloppfyllelse. Advokater begår nok sikkert regelbrudd, de som alle andre. Hvis man mener at Kjos har begått regelbrudd så er vel det grunn til å iverksette etterforskning, så vi får se hva som skjer...

Bare for å påpeke det åpenbare, så er det ikke slik at snarveier alltid innebærer ulovligheter (selv om disse kanskje går på tvers av "moralen" som noen mener man bør følge).
Lovlydighet har vel mer med holdninger enn stilling å gjøre

Uansett er jeg ganske sikker på at vi snart får se at praksisen til både DY og FR med innleie piloter snart blir slått ned på som ulovlig skattemessig... Det har vel aldri vært lov å ha ansatte som jobber i Norge på norsk registrerte fartøy som man ikke betaler arbeidsgiver avgift for?? Men dette vet vel en advokat...
Old 13-08-2012, 01:07   #79
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Han er muligens like sikker på at hans oppfatning er korrekt som de som hevder det motsatte? Selv insiderne her kjenner vel bare et lite utvalg av NAS sine ansatte, og kan umulig påberope seg å kjenne den hele og fulle sannheten...

Jeg vet bare at jeg ikke aner hva som er korrekt.
Mitt poeng eksakt.. Jeg skrev ikke at samtlige i Luftransport og DY oppfatter han som hensynsløs, men han har vært oppfattet i miljøet som dette... det betyr jo ikke alle... men nok til at jeg har fått det fra flere hold...
Old 13-08-2012, 01:14   #80
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Uansett er jeg ganske sikker på at vi snart får se at praksisen til både DY og FR med innleie piloter snart blir slått ned på som ulovlig skattemessig... Det har vel aldri vært lov å ha ansatte som jobber i Norge på norsk registrerte fartøy som man ikke betaler arbeidsgiver avgift for?? Men dette vet vel en advokat...
Ja, du kan være ganske sikker på at det er et kobbel med advokater som har sett på denne praksisen, og som mener at bedriftene kan gjøre dette innenfor eksisterende lovverk. Hva som blir enden på visa vet vi ikke enda, og dette kan jeg fint lite om.
Reply

Posting Rules