Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2012, 13:20   #221
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Quote:
Originally Posted by vegardg View Post
Altså; Den eneste måten å betale for en flybillett på sas.no er å bruke Visa, MasterCard, Amex og lignende. Det spiller ingen rolle om du bruker et debetkort eller kredittkort - prisen brukerstedet betaler er den samme.

Om du oppsøker et fysisk utsalgssted som har en terminal som kan bruke BankAxept-delen av kortet ditt er prisen brukerstedet betaler en (lav) fast sum pr. transaksjon, men hvem kjøper flybilletter i en butikk?

Det finnes en løsning som heter BankAxess for kontobetaling på nett til en fast transaksjonspris, men denne har ingen ting med kortet ditt å gjøre og SAS tilbyr heller ikke denne betalingsmåten.
Det tror jeg ikke er helt riktig - jeg mener at f.eks. Nets kan lese ut av Kort Nummeret om dette er et Debet eller Kredittkort - og sette avgiften deretter. MEN det gjelder såvidt meg bekjennt kun Skandinaviske Debetkort - våre Amerikanske Debet kort gir Kredittkort Avgift hos Norwegian.
Old 01-08-2012, 13:30   #222
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by vegardg View Post
Ja, og da koster det SAS akkurat like mye som om man bruker et kredittkort.
Kanskje i avgift, selv om jeg tviler (fordi det med debetkort ikke er noen gjeld involvert noe sted). Med debetkortbetaling får de vel uansett pengene sine med en gang. Når du omsetter såpass mye som SAS blir det en del kroner i renter av å få penger umiddelbart kontra en måned eller to senere.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 13:41   #223
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Kanskje i avgift, selv om jeg tviler (fordi det med debetkort ikke er noen gjeld involvert noe sted). Med debetkortbetaling får de vel uansett pengene sine med en gang. Når du omsetter såpass mye som SAS blir det en del kroner i renter av å få penger umiddelbart kontra en måned eller to senere.
Brukerstedene - i dette tilfellet SAS får vel oppgjøret mye raskere enn hva betalingsfristen på Kredittkortet er - det er jo noe av det avgiften går til å dekke....
Old 01-08-2012, 19:52   #224
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Merker meg at SAS over tid har endret markedsføringen fra gebyrfritt eller "her er våre gebyrer", etc. til "Alltid med SAS". I den nye markedsføringen har betaling med kredittkort i stadig mindre grad vært med. De siste månedene har jeg flere ganger ikke helt forstått hvorfor betaling med kredittkort ikke har blitt brukt i reklamen, men nå er det lett å forstå hvorfor. Fokuset har blitt bredere - det har blitt mer vektlegging av kaffe, avis, EuroBonus, etc. og mindre på gebyrer.
Old 01-08-2012, 19:57   #225
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Brukerstedene - i dette tilfellet SAS får vel oppgjøret mye raskere enn hva betalingsfristen på Kredittkortet er - det er jo noe av det avgiften går til å dekke....
Innbilte meg brukerstedet fikk oppgjør etter tre dager (muligens Amex et par dager til?) -- det har jo på ingen måte noe med betalingsfristen til sluttkunden å gjøre -- det er det som heter bankvirksomhet, og det vil(/bør!) de fleste næringsdrivende holde seg unna.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 20:33   #226
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
Nei, det gjør det vel ikke? Det er jo en grunn til at det er så mange butikker som ikke tar Amex; det koster rett og slett for mye for butikken. Kredittkortselskaper tar generelt høyere avgifter enn for debetkort.
Det er forskjellige satser og avtaler for de forskjellige kortene, og man må forhandle om det. Derfor er det en del som aksepterer Visa/Mastercard og ikke AmeEx foreksempel.

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Innbilte meg brukerstedet fikk oppgjør etter tre dager (muligens Amex et par dager til?) -- det har jo på ingen måte noe med betalingsfristen til sluttkunden å gjøre -- det er det som heter bankvirksomhet, og det vil(/bør!) de fleste næringsdrivende holde seg unna.
Utbetalingsfrekvens og avregning er avhengig av forhandlinger/avtaler, og hyppige avregninger er selvfølgelig litt mer kostbart enn oppgjør en gang pr. mnd.

Old 01-08-2012, 23:25   #227
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ble litt rotete det jeg skrev der, ser jeg. Det var dette jeg mente med gjeld, ja - fra den som bruker kortet til den som har utstedt det.

Uansett, selv tre eller fem dager kan nok utgjøre en del i renter for SAS.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 06:31   #228
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post

Uansett, selv tre eller fem dager kan nok utgjøre en del i renter for SAS.
For mine bedrifter, tar Visa, MC og Discover 24 timer foer det blir tilgjengelig paa konto, akkurat det samme som debit. Amex tar 48 timer.

Bedrifter med litt forretningssans ser kredittkort som en mulighet for mer omsetning, ikke en kostnad
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 11:04   #229
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Morsomt da at SAS har Co-branded med flere ulike kortselskaper, og nå skal de i tillegg ha betalt for å betale med disse kortene...
Old 04-08-2012, 10:52   #230
CaptainMorgan
AirBussjåfør

CaptainMorgan's Avatar

Har ikke giddet å lese igjennom tråden, da til tider står mye synsing og annet piss.

Uansett, har et ganske så relevant spørsmål: Vil man måtte betale kredittkortgebyr på codeshare-flygninger? Bla så selger jo SAS billetter for Estonian Air på sine nettsider.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 11:01   #231
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Har ikke giddet å lese igjennom tråden, da til tider står mye synsing og annet piss.

Uansett, har et ganske så relevant spørsmål: Vil man måtte betale kredittkortgebyr på codeshare-flygninger? Bla så selger jo SAS billetter for Estonian Air på sine nettsider.
Er vel ingen som vet detaljer (i hvert fall ikke som snakker høyt om det) om dette ennå. Det eneste som er sagt utad er at dette ikke er et gebyr, men dekning av kostnader, så om det koster penger å selge for Estonian, så blir det vel slik.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 13:42   #232
Kleppan
ScanFlyer Blue

Problemet er ikke SAS eller andre selskaper som flyr, men Visa/Mastercard/Nokas/Loomis etc....Mange her har peiling på fly etc..Men tydeligvis liten kontroll på penger inn og ut i 1 butikk. Vær gang du legger cash/kort ut for en betaling er det 1,2,3 og kanskje 4 aktører som skal sikre at du som selger en vare får penger på konto....men for den jobben skal de ha en sum av det du selger av totalsummen. Så hvordan vil du ha gjort det hvis selger en vare til 10,- men for at du skal ha pengene innen 1 time koster?, 1 døgn koster? Eller 5 dagers float? Skyve kostnaden på kunden? Eller ta det av egen lomme? Tviler på at aksjonærer i aktuelt firma vil godta å ta det på egen kappe....Er ihvertfall ikke slik der jeg jobber:-) PS, det er ingen godskriving av renter hvis du aksepterer å vente 5 dager fra du har solgt varen til du har pengene på konto, som noen nevnte så lett her. Det er "noen" andre som tar....
Kleppan is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 13:52   #233
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Problemet er ikke SAS eller andre selskaper som flyr, men Visa/Mastercard/Nokas/Loomis etc....Mange her har peiling på fly etc..Men tydeligvis liten kontroll på penger inn og ut i 1 butikk. Vær gang du legger cash/kort ut for en betaling er det 1,2,3 og kanskje 4 aktører som skal sikre at du som selger en vare får penger på konto....men for den jobben skal de ha en sum av det du selger av totalsummen. Så hvordan vil du ha gjort det hvis selger en vare til 10,- men for at du skal ha pengene innen 1 time koster?, 1 døgn koster? Eller 5 dagers float? Skyve kostnaden på kunden? Eller ta det av egen lomme? Tviler på at aksjonærer i aktuelt firma vil godta å ta det på egen kappe....Er ihvertfall ikke slik der jeg jobber:-) PS, det er ingen godskriving av renter hvis du aksepterer å vente 5 dager fra du har solgt varen til du har pengene på konto, som noen nevnte så lett her. Det er "noen" andre som tar....
Du skyter godt over mål om du påstår at ingen som har postet i tråden her har peiling på penger inn og ut av butikk. Tvært om synes jeg ditt eget innlegg vitner om noe vag forståelse av hvordan dette fungerer. I det minste litt for vag til å være såpass bombastisk.

Kredittkortselskapene tilbyr sine brukere en del tjenester som f.eks inntil 45 dagers kreditt, forsikringer og points. Dette tilbyr de for at brukerne skal foretrekke å bruke kredittkortet fremfor det vanlige bankkortet. Brukerne vil således søke å kjøpe tjenester hos tjenestetilbydere som godtar bruk av disse kortene.

Kredittkortselskapene har jo en kostnad i å tilby brukerne denne kreditten/forsikringen etc. Regningen for dette (+ egen margin) skyver de over på tjenestetilbyderne. Hvor mye de kan kreve (% av kjøpsverdi) avhenger av hvor atraktivt det er for brukerne å bruke kortet.

For tjenestetilbyderen (i denne diskusjonen, SAS) må man risikovurdere om kredittkortbrukeren vil gå et annet sted og handle om han ikke får bruke sitt foretrukne kort. Om man tror det er tilfelle vil man være villig til å betale kredittkortselskapet en avgift.

Sånn fungerer altså dynamikken. SAS prøver nå å vri denne dynamikken ved å skyve kostnadene (og mer til) tilbake igjen til kredittkortbrukeren. Det tror jeg ikke er en god idé. Men så vet ikke jeg om man kan spekulere i at det er rimeligere for SAS å få kundene til å kjøpe billetten sin hos f.eks Expedia, eller annen tredjepart, fremfor å betale avgiften til AmEx/Master etc. Men akkurat den delen av det vet jeg ingenting om. Det er det andre her som vet mer om, uten å ville si noe om det, tenker jeg.

Det har altså ingenting med aksjonærer som "godtar" å ta en kostnad på egen kappe. Det er tullball.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 04-08-2012 at 14:11.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 14:08   #234
Kleppan
ScanFlyer Blue

Beklager hvis noen følte seg tråkket på sine tær! Men vag forståelse om hvordan dette fungerer, vel den kjøper jeg ikke:-( Har relativt god erfaring med EMV folket der jeg er nå...
Old 04-08-2012, 14:57   #235
Kleppan
ScanFlyer Blue

Alle kalle det tullball, vel dokumenter det bedre. EMV, håndterer store penger hver dag, penger og float er svært interessant hvis man vil tjene penger...Og hvis man er i den tror at points/boosts etc er gratis lunsj...ja da er mine tanker tullball.
Old 04-08-2012, 15:00   #236
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Beklager hvis noen følte seg tråkket på sine tær! Men vag forståelse om hvordan dette fungerer, vel den kjøper jeg ikke:-( Har relativt god erfaring med EMV folket der jeg er nå...
Mulig du har en viss teknisk forståelse for hvordan dette går til, men hva med din forståelse om service, bedriftsøkonomi og markedsføring/kunderelasjoner? Hvis du har lest igjennom hele tråden så ser du at veldig mange her mener at SAS sine kostnader for kredittkortsbetalinger burde være inkludert i billettprisen, siden en rett og slett må regne med at det koster å drive butikk.

De aller fleste butikker eller andre selskaper tar ikke ekstra betalt når kunden velger å betale med kredittkort. For et "fullserviceselskap" som SAS, som i tillegg har fokusert ekstremt mye på at de er gebyrfrie i markedsføringen sin, så er det rett og slett pinlig å innføre en kredittkortsavgift. Og det blir jo ikke akkurat bedre av at denne er skyhøy sammenlignet med konkurrentene sine (i hvert fall for mange eller dyre billetter); de aller fleste har et fast gebyr, mens SAS skal ha hele 2.2 % av kjøpesummen.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 15:21   #237
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Alle kalle det tullball, vel dokumenter det bedre. EMV, håndterer store penger hver dag, penger og float er svært interessant hvis man vil tjene penger...Og hvis man er i den tror at points/boosts etc er gratis lunsj...ja da er mine tanker tullball.
Det er ingen her inne som påstår at kredittkortsbetalinger ikke koster SAS noe. Hvor får du dette tøvet fra? Har du virkelig lest tråden?

Selvsagt koster det penger for SAS, men det er ikke det som er poenget her. Poenget er at SAS under veldig lang tid har markedsført seg selve som et gebyrfritt selskap, der prisen de markedsfører faktisk skal være den prisen du betaler. Når de plutselig endrer strategi så føler veldig mange seg lurt. Det går tydeligvis ikke å stole på SAS lenger og jeg blir ikke overrasket hvis vi de innfører et bagasjegebyr innen et år eller to. De ønsker jo tydeligvis å være en LCC istedet for et fullserviceselskap.

Last edited by SE-AER; 04-08-2012 at 15:26.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 15:59   #238
orhel
ScanFlyer Blue

orhel's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Kredittkortselskapene har jo en kostnad i å tilby brukerne denne kreditten/forsikringen etc. Regningen for dette (+ egen margin) skyver de over på tjenestetilbyderne. Hvor mye de kan kreve (% av kjøpsverdi) avhenger av hvor atraktivt det er for brukerne å bruke kortet.
OT, men renteinntekter fra kunder som ikke klarer å betale i tide er også en viktig inntektskilde for kredittkortselskapene. Det var forøvrig på dette punktet TRUMF Visa feilbudsjeterte og måtte redusere fra 3-2% bonus.
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 17:30   #239
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by orhel View Post
OT, men renteinntekter fra kunder som ikke klarer å betale i tide er også en viktig inntektskilde for kredittkortselskapene. Det var forøvrig på dette punktet TRUMF Visa feilbudsjeterte og måtte redusere fra 3-2% bonus.
Godt poeng.

Et annet spørsmål er jo om kredittkortselskapene kan leve med dette. Det truer jo forretningsmodellen deres. Greia er jo at det skal være gratis for forbruker og gi fordeler slik at denne krever å få bruke det som betalingsmiddel hos selger. Om det ikke lenger er gratis å bruke forsvinner mye av magien.

Vil de kunne sette hardt mot hardt? At %-gebyr på bruk er brudd på betingelsene og dermed ekskluderer SAS som brukersted? Eller er det blitt så mange franchise og mellomledd at det ikke lenger er mulig/interessant?

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 20:51   #240
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
Mulig du har en viss teknisk forståelse for hvordan dette går til, men hva med din forståelse om service, bedriftsøkonomi og markedsføring/kunderelasjoner? Hvis du har lest igjennom hele tråden så ser du at veldig mange her mener at SAS sine kostnader for kredittkortsbetalinger burde være inkludert i billettprisen, siden en rett og slett må regne med at det koster å drive butikk.

De aller fleste butikker eller andre selskaper tar ikke ekstra betalt når kunden velger å betale med kredittkort. For et "fullserviceselskap" som SAS, som i tillegg har fokusert ekstremt mye på at de er gebyrfrie i markedsføringen sin, så er det rett og slett pinlig å innføre en kredittkortsavgift. Og det blir jo ikke akkurat bedre av at denne er skyhøy sammenlignet med konkurrentene sine (i hvert fall for mange eller dyre billetter); de aller fleste har et fast gebyr, mens SAS skal ha hele 2.2 % av kjøpesummen.
Kjerneproblemet er jo denne:

Hva betaler man egentlig med den flyprisen som SAS vil ha? Avvikling av betaling ma vaere inkludert. All disse gebyrer som gir ingen mer-verdi er ikke noe andre en pure ripp-off.

Og hvorfor skulle det koste ekstra a betale med en kredittkort? SAS sparer milliarder pa faktum at kundene kjöper pa nett og ikke kommer med sedler og mynter til kontorer. Eksakt av dette grunn vil man - dersom mulig - bare har kortbetalinger onboard. Og ingen tar seg en ekstra gebyr dersom man kjöper i lufta med CC. Men dersom du gjör det pa nett, sa skal det koste ekstra. Dette er rent idioti!!!

Jeg er spent a höre en svar fra alle disse selskaper, hvorfor det koster ingen gebyr dersom man handler med CC i lufta, samtidlig som de tar seg betalt for CC betaling av flybilletten.

Posting Rules