Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2012, 12:49   #121
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Quote:
Originally Posted by _volcom_ View Post
Nå har de ihvertfall fått forsiden på vg.no.
Og mener fortsatt at de vil være et gebyrfritt selskap.. Jaja
Quote:
Sandstø understreker at gebyret ikke skal være noe de to selskapene tjener penger på, men at de kun skal dekke inn sine faktiske utgifter. Kredittkortselskapene legger nemlig en avgift på sine transaksjoner, som SAS og Widerøe inntil nå har dekket.
Eh..2,2% er vel over faktiske utgifter
Old 30-07-2012, 12:52   #122
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Hvordan vet du dette? Kan godt hende at kredittkortselskapene krever mindre, men det koster sikkert masse å tilrettelegge og administrere denne nye avgiften.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 12:56   #123
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Men det er vel ingen som tror at disse utgiftene ikke har vært bakt inn i billettprisen tidligere?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 12:58   #124
BU016
ScanFlyer Blue

Forklaringen i VG er ganske morsom. De sier vel mer eller mindre at SAS fortsatt er gebyrfritt til tross for at de innfører et gebyr. Forstå det de som kan.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:01   #125
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Men det er vel ingen som tror at disse utgiftene ikke har vært bakt inn i billettprisen tidligere?
Det er korrekt - man må vel anta at et selskap som SAS har tatt høyde for alle kostnader de har forbundet med sine operasjoner (noe som inkluderer salg og distribusjon).

Jeg synes forøvrig denne uttalelsen fra Sandstø gir grunn til å trekke på smilebåndet: "Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer: både bagasje, setevalg og kaffe."

Her definerer hun/SAS hva som er en normal flyreise, og kaffe er åpenbart med som en del av det man kaller en normal flyreise...

Nei, SAS, dere er nå ikke lenger et gebyrfritt selskap. Jeg tar muligens feil, men jeg vil vel tro at svært mange av SAS sine reisende betaler med kredittkort. Sikkert minst like mange som reiser med innsjekket baggasje, som fortsatt er en del av en "normal flyreise".

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10067193
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:11   #126
Voipe
ScanFlyer Blue

Er vel neppe drømmejobben å være informasjonssjef eller pressekontakt i SAS om dagen...
Voipe is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:14   #127
RSL
ScanFlyer Silver

Jeg tror Norwegian kan få mye positiv omtale om de nå fjerner et par gebyrer.
Old 30-07-2012, 13:19   #128
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg synes forøvrig denne uttalelsen fra Sandstø gir grunn til å trekke på smilebåndet: "Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer: både bagasje, setevalg og kaffe."
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10067193
Den var fin ja.. De tar jo "gebyr" for mat og drikke utover dette.

Som en talsmann maa man laere seg naar man skal gi seg.. Det er ingen som gaar paa dette lenger - og selv farmor skjoenner at gebyrfritt setevalg er aa dra det litt langt. For aa kunne velge sete (og ikke er EBG) saa maa du kjoepe eoc extra og over - og det er et dyrt setevalg det. (den mulgheten som du faar med 150 andre til aa velge et doegn foer er tull spoer du meg)

Vi kan jo sette opp et veddemaal om naar de tar penger for bagasje ogsaa?

Det er jo bare aa slutte med aa leke premium vs LCC naa.

Jeg betaler gjerne litt ekstra for billetten - men da maa det vaere noe ekstra ogsaa.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:34   #129
O_K_
ScanFlyer Silver

Akkurat kredittkortgebyr er jeg veldig negativ til. Jeg er ganske sikker på at sas overhodet ikke betaler 2.2% gebyr til sellskapene per i dag, men om SAS nå uansett skal skyve gebyret over på kundene så forsvinner vel SAS sitt incentiv til å forhandle pris mot teller og AmEx og det kan godt hende gebyret skyter i været. Det koster mye tid / penger å drive forhandlinger også.

Som kunde hos SAS vil ikke jeg ha noen mulighet til å forhandle dette gebyret direkte mot kortsellskaper heller. Derfor mener jeg det er en veldig dårlig deal for alle kunder at sellskaper overfører slike gebyr på denne måten.
Old 30-07-2012, 13:35   #130
BU016
ScanFlyer Blue

"Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer"

Så betaling er ikke en del av reisen?
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:40   #131
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by _volcom_ View Post
Nå har de ihvertfall fått forsiden på vg.no.
Og mener fortsatt at de vil være et gebyrfritt selskap.. Jaja
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp. Mange folk som klager og lurer på mangelen på strategi hos SAS, både på facebook og under avisartiklene. Selvsagt er det noen "super-rantere" og forumtroll som benytter sjansen til å klage på alt mulig, men det er vi jo vant til. Ser man forbi dette, så virker det som om folk er litt vantro.

Angrer SAS når de ser reaksjonen til folk?
Hva betyr dette for omdømme og etter hvert inntjeningen hos SAS? Glemmer folk det før de skal bestille neste billett? Er summen såpass liten at det ikke betyr noe? Er alternativene så dårlige at man som regel er stuck med SAS uansett?

Skulle jeg hevet "totalprisen" ville jeg latt de billigste billettene være på samme nivå som i dag (slik at det ser billig ut - 499,-) og så hadde jeg heller lagt på alle de andre billettene med 2%. Ingen hadde merket noe, ingen hadde irritert seg.
Old 30-07-2012, 13:44   #132
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
"Vi mener fortsatt at SAS er et gebyrfritt selskap. Den normale flyreisen er uten gebyrer"

Så betaling er ikke en del av reisen?
Nei det er jo noe man gjør lenge før reisen begynner.
Old 30-07-2012, 13:46   #133
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp. Mange folk som klager og lurer på mangelen på strategi hos SAS, både på facebook og under avisartiklene. Selvsagt er det noen "super-rantere" og forumtroll som benytter sjansen til å klage på alt mulig, men det er vi jo vant til. Ser man forbi dette, så virker det som om folk er litt vantro.

Hva betyr dette for omdømme og etter hvert inntjeningen hos SAS? Glemmer folk det før de skal bestille neste billett? Er summen såpass liten at det ikke betyr noe? Er alternativene så dårlige at man som regel er stuck med SAS uansett?

Skulle jeg hevet "totalprisen" ville jeg latt de billigste billettene være på samme nivå som i dag (slik at det ser billig ut - 499,-) og så hadde jeg heller lagt på alle de andre billettene med 2%. Ingen hadde merket noe, ingen hadde irritert seg.
Det er nok ikke disse smaa belopene folk "irriterer" seg over - men at det har blitt gjort saa stor sak at SAS er de snilleste i klassen paa gebyrer og tillegg. (Baade av SAS selv og SAS tilhengere)

Saa kan det jo ogsaa vaere at nordmenn ofte er svaert allergiske mot avgifter og gebyrer - lite lurt aa bruke disse to ordene mot kunder.

Old 30-07-2012, 13:46   #134
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

For SAS er nok dette bare et nødvendig kostnadskutt. Helt enkelt. Og skulle de miste kunder pga. gebyret, så vil det neppe være av et så stort omfang at det kan regnes opp mot kostnadskuttet.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:49   #135
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Interessant å se hvor mye misnøye og irritasjon dette skaper, selv om det i utgangspunktet er snakk om små beløp.
Det er vel ikke i utgangspunktet beløpenes størrelse som er problemet, men hvordan SAS har villet fremstå som et gebyrfritt selskap. Det koster jo heller ikke mye å betale for et sete hos konkurrenten, ei heller å ta med en innsjekket baggasje. Der i gården er man imidlertid vant til at det kommer ekstragebyrer. SAS har jo tatt avstand fra denne forretningsmodellen og markert seg som noe anderledes, men så kommer dette...
Old 30-07-2012, 13:52   #136
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
For SAS er nok dette bare et nødvendig kostnadskutt. Helt enkelt. Og skulle de miste kunder pga. gebyret, så vil det neppe være av et så stort omfang at det kan regnes opp mot kostnadskuttet.
Nei, dette er ikke et kostnadskutt. Det er et brudd med det SAS har markedsført seg som. Nå skal det jo sies at man tar betalt for mat ombord, så spørsmålet er vel hvor langt SAS ønsker å unbundle produktet sitt. Et par hakk til, og så er det ingen forskjell på prisingsmodellene til SAS og DY. Det er utfordringen til SAS.

De kunne istedet satt opp prisene litt, men de må åpenbart tro at kundene ikke er villige til å betale mer for grunnproduktet.
Old 30-07-2012, 13:54   #137
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Quote:
Jeg tror ikke det er beløpet som er problemet.

Slik jeg tolker kritikken her (og på andre medier) så er det hovedsakelig fordi SAS har reklamert for en tjeneste ved å spesielt trekke frem "null gebyr" som salgsargument og differensiator -- og til og med trukket inn konkurrenter i markedsføringen -- og nå leverer de rett og slett ikke hva de har lovet.

Ethvert menneske misliker å bli lurt. Det er dette folk føler. Tror jeg.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:57   #138
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:

Hovedgrunnen til min frustrasjon er ikke at det kom et kredittkortgebyr. Det visste man jo at ville komme før eller senere. Men frustrasjonen og irritasjonen går på hvor lite SAS må ha tenkt på konsekvenser ved å innføre et gebyr, hos et gebyrfritt selskap?! Så det SAS i realiteten sier er at de har med vilje solgt alle billetter uten å kalkulerer hva cc selskapene fakturerer dem? Er det mulig? På tide å rydde ut inkompetansen i ledelsen snart?
Som flere har nevnt, hvorfor ikke øke prisene 2,2%, eller 3%? Ingen hadde merket det, og alle hadde vært fornøyde.

Det er noen i ledelsen som vet å torpedere sin egen markedsføring, det skal være sikkert og visst

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:58   #139
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Det er nok ikke disse smaa belopene folk "irriterer" seg over - men at det har blitt gjort saa stor sak at SAS er de snilleste i klassen paa gebyrer og tillegg. (Baade av SAS selv og SAS tilhengere)
Ja, nettopp. Men hvor lenge husker Ola dunk dette? Klart at alle på forumet husker det, men vil mannen i gata tenke over dette neste gang han skal på ferie?

Uansett er det utrolig klønete kommunisert av SAS. Rett og slett imponerende.

Ser forresten at jobbreisene mine betales med kredittkort av arbeidsgiver. Det blir fort seks-sifret ekstra i gebyr pr år for en middels stor arbeidsgiver med en del reiseaktivitet.

Last edited by Dag Viking; 30-07-2012 at 14:03.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 14:01   #140
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Ser forresten at jobbreisene mine betales med kredittkort av arbeidsgiver. Det blir fort seks-sifret ekstra i gebyr pr år.
Legg ut for reisene selv da vel - og faa masse bonuspoeng..

Reply

Posting Rules