Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2012, 16:40   #21
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Idiotisk. Betyr dette at gebyret for å fornye et årskort i Skandinavia blir over 4500 kr da?
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 16:49   #22
jb1
ScanFlyer Rusty

Haaploest. Hva med aa bare oeke prisene litt isteden. Ekstra gebyrer irriterer alltid.
Old 27-07-2012, 16:57   #23
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Haaploest. Hva med aa bare oeke prisene litt isteden. Ekstra gebyrer irriterer alltid.
Nettopp. Jeg trodde denne kostnaden var inkludert i billettprisen og ser ikke poenget med å begynne å synliggjøre alle mulige kostnader gjennom tillegg til ordinær billettpris.

Et smart trekk nå hadde vært fritak for de som har kombinert kort - det må da være både i SAS' og kortselskapenes interesse å forhandle frem en slik avtale.

Hvordan lever kortselskapene med denne utviklingen? Deres produkt har blitt så dyrt at stadig færre selskaper vil inkludere kostnadene i sine totalpriser ...
Old 27-07-2012, 17:30   #24
vegardg
ScanFlyer Blue

vegardg's Avatar

Synes 2,2% virker høyt. Et selskap på SAS' størrelse bør uten problemer klare å forhandle seg fram til en avtale med innløser i størrelsesorden 1-1,5%. Det virker som at de faktisk har tenkt å tjene på at folk betaler billettene med kredittkort.
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 17:32   #25
darkcho
ScanFlyer Gold

Som andre sier, helt håpløst. Går mer og mer bort fra alle tingene jeg har likt med SAS tidligere kontra feks Norwegian, skikkelig gavepakke til de. Argumentene for å velge SAS fremover begynner å bli tynne. Norwegian her nyere og bedre flåte, flere fly med wifi, mindre forskjell i pris etc. Har alltid mislikt at selskaper skal ta betalt for å betale med kredittkort, uansett hvilken bransje. Ser selvsagt poenget med at de betaler selskapene for det her, men er uenig, dette burde ikke sas gjøre.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 17:38   #26
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Nå har de nettopp skrudd opp startprisene på innenriks, også kommer denne.. Skjerpings SAS!!
Old 27-07-2012, 17:42   #27
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Nå har de nettopp skrudd opp startprisene på innenriks, også kommer denne.. Skjerpings SAS!!
At de skrur opp prisene er jo positivt, det er derimot ikke gebyr!
Old 27-07-2012, 17:43   #28
Kleppan
ScanFlyer Blue

Nja ikke motstander mot gebyrer vises for oss kjøpere...Et lite tankespill for dere, når dere er ute å handler en eller greie/reise/hotell og da med kredittkortdelen på kortet ditt og tror at nå sparte jeg noen kroner.I hver pris så styrer de store herunder Visa&MasterCard 2-5% av totalsummen, det er deres er gebyrer. Slik at alle priser alltid kalkuleres med det. Eks. når du er i Asia, kjøper en Ipad, flasher Mastercardet ditt....OK Sir...3% fee ok? Si du driver butikk, omsetter 100 millioner, så skal butikken uten kompensasjon/legge på prisen ta et en kostnad på 2 millioner? Heller ok å vise at det koster faktisk penger samt sikkerheten med et kredittkort hvis ting går feil..Men når man kjøper så er det ingen problemer å si at dette styres av debet delen av kortet, hvis man ønsker. Samt den som nevnte at man skulle finne seg en ny FCO på grunn av det, skulle like seg se deg forhandle med Visa/Mastercard......
Kleppan is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 17:45   #29
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det neste blir vel at de endrer navnet til SASyanair slik de stadig kopierer og ofte overgår Ryanair.

Regner med at "servicehonoraret" blir beholdt i tillegg til dette nye gebyret.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 17:49   #30
intransfer
ScanFlyer Blue

Dette er jo akkurat som forventet :-). Har ikke noe i mot at de tar seg ekstra betalt på denne måten. Jeg kjøper billett hos DY med debetkort og synes det er et litt rart argument at dette heller burde vært innbakt i prisen.

Argumentet med at kredittkort er tryggere enn debetkort klarer jeg ikke helt å ta innover meg. Risikoen for at de "lokale" selskapene skal gå konkurs er tross alt ikke så stor.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 17:59   #31
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Selvsagt!
Skulle de gå i mot en dom i høyesterett eller melde seg ut av IATA??
Old 27-07-2012, 18:02   #32
Cool Vibes
Newcomer

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det neste blir vel at de endrer navnet til SASyanair slik de stadig kopierer og ofte overgår Ryanair.

Nei, Scayanair....
Cool Vibes is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:03   #33
Kleppan
ScanFlyer Blue

Nja, å stå på flyplassen med debetkortet i hendene, når man bare ser cancelled, hva gjør man da? Visa/Master ser bra ut ut da...selv om jeg må legge på 3 % ( dyrt) for å få meg et rom/ombooking.
Kleppan is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:20   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Var det ikke slik at SAS mente at det skulle være unødvendig for kundene å måtte ta frem kalkulatoren for å finne ut hva reisen koster...? Tar man folks generelle ferdigheter innen prosentregning med i vurderingen så er det nok et større behov for kalkulator her enn hos mange LCC'er...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:24   #35
jjessen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Hvordan lever kortselskapene med denne utviklingen? Deres produkt har blitt så dyrt at stadig færre selskaper vil inkludere kostnadene i sine totalpriser ...
At deres produkt "har blitt så dyrt" er vel kanskje ikke helt korrekt. Det er enorm konkurranse og priskrig så kortavgiftene har falt de siste årene og ikke blitt dyrere.

Som vegardg antyder kan 2,2% neppe være den reelle prisen. Det er omtrent det en liten webshop som selger proteinpulver fra garasjen betaler:-) En aktør som SAS har helt andre betingelser.

For norske kort betaler man faktisk samme kortavgift om det er et debit- eller kredittkort så rasjonalet med å innføre gebyr kun for kredittkort har jeg aldri forstått.

I Sverige er det derimot forskjell i kortavgiften for lokale debitkort og kredittkort. Men som en annen påpekte lenger opp i posten så er det faktisk ikke lov å ta ut kortgebyr i Sverige.
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:24   #36
EGNM
Newcomer

Ser meg enig med Kleppan her, man leker jo ikke butikk heller!
EGNM is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:30   #37
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Vel da gidder jeg ikke å velge SAS noe mer. En helt tøvete ordning.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:34   #38
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Da har jeg lagt inn forslag på mysasidea.flysas.net om at det skal forbli gebyrfritt å betale flyreiser med SAS med kredittkort. Kommer vel neppe gjennom sensuren...
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:38   #39
L-1011
ScanFlyer Molded

Är det inte bara för er i Norge att beställa via www.sas.se för att undvika kreditkortavgiften?
I Sverige är det somsagt förbjudet enligt lag för svenska företag att ta ut kreditkortavgifter både på internet och i affärer. Lagen omfattar samtliga kreditkort. SAS är registrerat som svenskt företag.

Last edited by L-1011; 27-07-2012 at 18:40.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 18:44   #40
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Är det inte bara för er i Norge att beställa via www.sas.se för att undvika kreditkortavgiften?
I Sverige är det somsagt förbjudet enligt lag för svenska företag att ta ut kreditkortavgifter både på internet och i affärer. Lagen omfattar samtliga kreditkort. SAS är registrerat som svenskt företag.
Joda, eller gjennom andre kanaler som ikke tar dette heller. Så da ender det med at SAS fort må betale enda mer i transaksjonskostnader siden det er dyrere for dem å selge gjennom f.eks Expedia enn det er at noen bruker kredittkort på sas.no

Selv om jeg synes det er dårlig av SAS vil det ikke berøre meg direkte da jwg uansett ikke bestiller gjennom deres egne sider, men bruker tredjepartssider, unntatt ved bonusreiser
Reply

Posting Rules