![]() |
|
![]() |
#301 | |
Newcomer
Join Date: Apr 2008
Location: ENGM
Posts: 42
|
![]() Quote:
Så de 130-180 timene Avinor refererer til er nok AML timer (maks 200 i året) og ikke reelle OT timer. Det vil si at antall reelle overtidtimer for de fleste er mye høyere enn AML tilsier...uten at jeg har tall på det tipper jeg at det er godt over 250 reelle timer for mange. ...Så svaret er vel helt motsatt...det er reelt mye høyere Hickok ![]() Last edited by sidstar; 25-07-2012 at 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]() Quote:
__________________
meep meep ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Og som det allerede er nevnt, slik Avinor tolker AML, så kan man jobbe 15 timer overtid på søndag, for så å følge opp med 15 timer påfølgende mandag. Er det slik vi vil ha det? Jeg er ikke sikker på at mannen i gata synes dette er så greit. Når det gjelder fratrekk på 2,5 timer x 47 uker, så ender man fremdeles opp med over 450 timer overtid for den som jobbet mest i Røyken i fjor. Ikke veldig bra, synes nå jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Der har man 72 timer på 5,5døgn, og 168 timer på 14 døgn, pluss overtid. Jeg har aldri hørt om at noen har klaget på det, og sikkerhetsrelatert er det i høyeste grad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Generelt vil jeg si at å basere driften på at hver ansatt i snitt skal jobbe 150-180 kompenserte timer overtid i året er ikke heldig. Så får andre ta seg av vurderingen av hva de timene består av AML-messig. Men jeg oppfatter det slik at det er en grunn til at min arbeidstid er 35,5 timer i snitt per uke, med diverse maksgrenser for vaktlengder, arbeidstid per dag, per uke og snitt. Og den effekten dette har på mine kolleger er udiskutabel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Newcomer
Join Date: Apr 2008
Location: ENGM
Posts: 42
|
![]() Quote:
![]() Og og trekke fra 2,5t i forhold til 38t blir også meningsløst. Vi prater ikke om en man-fre 8-4 jobb...da hadde gjenomsnitlig timetall vært lavt ![]() 35,5t for helårlig døgntjeneste er vel også litt i overkant i forhold til det det burde være ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
På den annen side, om det er rett du sier at det er 160 AML timer i snitt, så stiller saken seg annerledes. Det er et for høyt snittall. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]()
Det er for meg åpenbart at verken Avinor eller flygelederene tar dette veldig alvorlig. For meg virker man mer opptatt av å slenge dritt i media.
Finnes det ingen andre muligheter enn å vente på nye flygeledere? Hvis svaret på det siste er ja, så har man virkelig klart å sette Norge på kartet som ATC verstingen i Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Det er uansett viktig å få frem den kløften som er mellom hva flygelederne mener og hva Avinor mener, slik at utenforstående ser hva vi sliter med internt i selskapet. Hvordan skal en skarve tillitsvalgt ved landets største enhet nå frem internt når selskapets kommunikasjonsdirektør står foran kamera og ljuger? Hele oppfatningen om at det er et alvorlig problem blir mer og mer fjern jo lenger opp i tåka man kommer i Avinor (med et par hederlige unntak). Og tiltaksløsheten er påtakelig. Derfor tyr Avinor til å pynte på sannheten for å unngå rettmessig kritikk, samtidig som de forsøker å fremstille de ansatte som lite velvillige og vrange. Hadde det vært en quick-fix på dette, så ville jeg og resten av de ansatte kastet oss ut i det med entusiasme for å rydde opp. Men dessverre er de åpenbare løsningene tid- og ressurskrevende, noe som betyr en bratt bakke fremover både for Avinor, men også for kundene. Og som det har vært påpekt før, det er ikke gjort over natten å hente inn utenlandske flygeledere, eller dele opp luftrommet for så å fordele det til andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Posts: 65
|
![]()
Hva kan flygelederene gjøre med situasjonen? Utenom å gå på jobb ofte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Noen har tidligere ment at flygere ikke bør jobbe mer enn dette. Det er to muligheter her: 1. Offshore jobber man da mer enn flygere og mer enn flygeledere, eller 2. Jeg har misforstått regelverket. Jeg utelukker ikke de sistnevnte, og man har kanskje en lang periode fri etter en slik intensiv arbeidsøkt offshore? Last edited by TOS; 25-07-2012 at 23:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Utdrag fra Arbeidsmiljøloven. Det er en lov og skal dermed ikke brytes:
http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6 § 10-6. Overtid (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. (3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte. (4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. (5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker. (6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd. (7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det. (8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. (9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Overtidsarbeid innenfor disse rammene er helt ok. Hvis det med AML timer menes overtid som bryter med arbeidsmiljøloven, er dette faktisk ulovelig og straffbart. Hvis Avinor med overtid mener kun timer som bryter med arbeidsmiljøloven, skjuler de nok et stort antall timer som er i samsvar med den. I tillegg bryter de loven, i likhet med en rekke andre offentlige institusjoner som feks helsevesenet. Som det ble nevnt i en tidligere post, har turnusarbeidere uker med høy belastning og ukermed lav belastning i turnusen. Det går helt fint å jobbe ganske mye overtid i lavintensitetsperioder, mens arbeidsmiljøloven fort brytes i høyintensitetsperioder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Flygeledere har vel en slik avtale? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
For hyppig søndagstjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det er soleklart at Avinor har malt seg inn i ett hjoerne her. Man feiler gang paa gang og kan ikke levere det kundene betaler milliarder av kroner for og siden man er en del av ett statlig monopol, kan man ture frem akkurat som man vil.
Man har en beryktet gruppe ansatte som sitter med alle kortene paa haanden. Istedetfor en konflikt, kjoeper man seg ut av problemene med heftige loennsoekninger. Med det presset man har paa seg i dag, har Avinor heldigvis ikke noe annet valg enn aa utdanne mer enn nok flygeledere slik at man eliminerer problemet. Men da har man en situasjon at man har en gruppe ansatte som er meget godt betalt og man kan selvsagt ikke redusere loennen til flygelederen fordi de fortsatt har alle kortene paa haanden. Som man reder ligger man. Det er ihvertfall helt sikkert. Det beste hadde vaert om man la ut disse tjenestene paa anbud. Da hadde ett private selskap som har litt bedre peiling paa HR faatt orden paa sysakene og man hadde redusert kostnadene |
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Hva er det private aktører skal gjøre annerledes? Eneste forskjellen er å utdanne mer folk eller benytte de eksisterende annerledes, lønnen er jo heller lite relevant her. Som flere andre skriver i tråden, norge er langt fra noen lønnsvinner innenfor atc yrket... Privatiserte områder oppererer med lik eller høyere lønn, se bare til sverige etter ACR kom inn i flere tårn der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Jeg vet at det ikke er helt sammenlignbart, men se på FOT operasjonen til Widerøe: -De vinner mange anbud -De har høy fokus på sikkerhet -De har høy kundetilfredshet -De behandler de ansatte bra, og er en attraktiv arbeidsgiver Før de vinner et anbud må de dokumentere at de kan tilfredsstille kravene i anbudet, samtidlig som de må ha lavest pris. Fungerer ikke dette bedre enn hvis staten skulle drevet sitt eget kortbane-selskap? Last edited by Dag Viking; 26-07-2012 at 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |