![]() |
|
![]() |
#101 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Høres urealistisk ut. Årsakene er nevnt tidligere av mange andre i samme tråd. Den dagen man får vektere med ATC-brevkurs så vil jeg vurdere å slutte å fly
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 12-07-2012 at 00:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Skal man gjøre det samme for piloter? Skal man løse legemangel i distriktene og psykiatrien, ingeniørmangel i kommunene og manglende politiberedskap i grisgrendte strøk på samme måte? Et lite kurs kanskje? Fordi det er billig? Fordi det er nok folk uten utdanning som ønsker jobb? Da kan vi jo legge ned høyskoler og universiteter i samme slengen og lage lynkurs for jurister, fysioterapeuter, samfunnsvitere, historikere, lingvister, siviløkonomer, sykepleiere, lærere og ledere og spare en masse penger! Det må jo være enhver politikers drøm og samtidig det nærmest man kommer en utdanning for å bli politiker... Last edited by Bergern; 12-07-2012 at 00:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Litt forskjell på å leie inn utdannet personell enn "Opplæring går det alltid ann å løse." Problemet her er jo at man mangler kvalifisert personell å sette inn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Med oppärning går å löse mener jeg at man leier inn kvalifisert atc personal som man gir oppläring i forhold til relevante arbeidsoppgaver. Atc på kontrakt er ikke et nytt fenomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Men så kommer man tilbake til det enkelte har nevnt poster over, at du kan ikke bare leie inn en person uten autorisasjon på en sektor, noe som tar tid å få.
Last edited by Dreyer; 12-07-2012 at 01:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
Du ønsker det nok ikke på alle områder: Der sparket de (Reagan) samtlige flygeledere på grunn av at de streiket, og satte inn militære flygeledere. De sparkede fikk aldri komme tilbake - har treft noen av dem rundt omkring i verden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
I USA har man faktisk militære flygeledere på militære flyplasser (TWR/APP etc).
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Stuntet til Reagen øket ikke akkurat sikkerheten. Militære flygelederen som ikke var trenet til å håndtere trafikkmengden som var, ble satt inn på ukjente sektorer og tårn. Jeg ville ikke vært pilot da det skjedde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]() Quote:
__________________
meep meep ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
VG skriver litt mer om saken nå:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10066759 Uten å ha noen formening om dette er riktig eller ikke er det nok slike utsagn som dette som gjør at den vanlige mann i gata ikke skiller på Avinor og flyvelederne og retter hard skyts mot flyvelederne: NHO luftfart mener situasjonen er helt uakseptabel: "Han peker blant annet på at flygelederne har en klausul tariffavtalen om at de skal stille opp på vakter i sommerperioden. - Det var én av avtalene som ble spikret under forhandlingene for to uker siden. De får 60.000 i året for å stille opp på udekte vakter, og da må man kunne kreve nok bemanning, sier Lothe." |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Slik artikkelen er skrevet blir det rart bildet av situasjonen. Forventer NHO luftfart at den klausulen som nevnes skal gjøre at samtlige skal stille på overtid alltid? Slik er det selvsagt ikke. Når slikt nevnes bør også litt overtidstall komme frem i media. 200timer er standard i aml pr ÅR, snittet på Røyken er for noen uker siden 211timer til nå i år.... Viser vel om ikke annet en ganske så grei vilje til å gå overtid. Flere har jo over 400timer overtid allerede i juni. Helt utrolig at man går etter arbeiderne her som faktisk går store mengder overtid pga arbeidsgiver ikke får inn nok folk.
Men dette blir repetisjon for de som har lest litt i tråden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]() Quote:
Enig det du skriver, men en ting jeg lurer på; Hvorfor går NHO Luftfart her løs på flyvelederne og ikke Avinor ? Jeg stusser veldig på hvordan dette her blir vinklet. Hvorfor ikke henge ut Avinor her som den store syndebukken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Nei det er ikke godt å si. NHO luftfart har vel sine medlemmer å ta vare på. De har allerede gått ut mot Avinor, nå ser de sjansen til å gå ut mot NFF? Ikke vet jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]() Quote:
Si meg, hvilket "personal" skal man leie inn? I Norge benytter man i dag alle tilgjengelige flygelederressurser for å få ting til å gå rundt. Det er i Norge myndighetskrav til ICAO lvl 4 i Norsk for å få jobbe som flygeleder. Vi har tatt noen fra Sverige og Finland for noen år siden, men den transisjonen tok 1.5-2 år for de aktuelle flygelederne. Eventuelt kan vi ta fra Danmark; det eneste problemet der er at disse flygelederne allerede nå har 20% høyere lønn enn hva vi har i Norge. Altså er vi ikke konkurransedyktige på lønn, og de har ingen incentiver for å flytte hit. Hadde man dog tilbudt disse et par hundre tusen ekstra for å jobbe i Norge en stund, så hadde det skapt a) problemer med NFF, og b) allikevel tatt minst 1 år før de var operative ute på enhet ... Problemet i dag er fremdeles etterslep etter at man på begynnelsen av 2000-tallet utdannet for få folk, og deretter stoppet utdanningen helt i to år. I perioden siden da har man basert seg på ekstrem overtidsbruk for å få ting til å gå rundt på mange enheter i Norge, og etter 5-6-7-8 år med jobbing fast annenhver helg og 300 timer+ årlig overtid klarer ikke folk lenger. Når Avinor da sier som nevnt ellers i tråden at det er billigere å drive med underbemanning, blir folk en smule frustrert, og revurderer lysten å stille opp på overtidsvakt nr. 3 på en uke... Og når man i tillegg mister en god del folk pga. naturlig avgang, at folk mister legepapirer og pga. pålagt prosjektuttak da sitter man plutselig i saksa. Problemet koker ned til dårlig langtidsplanlegging fra Avinorledelsens side kombinert med at de heller vil pushe folka de har knallhardt fremfor å ansette flere for å dele belastningen. Når de i tillegg de siste årene har trappet ned, og vil fortsette å trappe ned flygelederutdanningen de neste årenee viser det virkelig hvor virkelighetsfjernt ting er for dagen... (de trappet ned fra 32 i fjor, til 28 i år til 24 neste år). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Det som jo slår meg som mer og mer utrolig er hvordan Avinor slipper unna med sine smått absurde uttalelser i media. Deres promæroppgave er å sørge for at helt grunnleggende tjenester som tilstrekkelig med flygeledere. Når man feiler helt grunnleggende så burde jo dette få konsekvenser? Allikevel kan Narvesen bar stå der og si at de ikke kan gjøre noe med det første. Hallo, hva har de drevet med de siste årene? Flyselskapene betaler inn milliardbeløp uten å få det mest grunnleggende tilbake av en statlig etat.
Etter min vurdering hadde et søksmål fra flyselskapene værtjuridisk meget interessant. Sannsynligvis hadde Avinor sluppet unna fordi Høyesterett i en dom fra 70-tallet slo fast at det gjelder en mildere aktsomhetsnorm for offentlige serviceytelser. Den gang gjaldt det svikt i fyr på kysten som gjorde at et skip gikk på grunn. Mange i juridisk teori har imidlertid argumentert for at det er usikkert om tilsvarende kan gjelde idag når staten har fått mye mer penger og ressurser. Dette hadde vært interessant å få vurdert om det kan forsvares at flyselskapene må betale 100 prosent for en vare de ikke får levert.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Newcomer
Join Date: Apr 2008
Location: ENGM
Posts: 42
|
![]() Quote:
For noen år siden kom Avinor ut med en fin folder med etiske retningslinjer, et av punktene der var bl.a : Lojalitet går begge veier. Slik det føles nå (og alltid har følt) går dette kun en vei...fra flygelederne og oppover. Ledelsen bruker heller tiden på og henger ut sine egne ansatte for og desperat prøve og skjule sine egne feil. Hadde de enda vært voksne nok til og formidle sannheten og fakta til pressen i steden for svada og løgn...ville frustrasjonen og arbeidslysten vært mye bedre. Så de ordene som kommer ut av munnen til Narvesen (Går under navnet "bagdad Bob" ) blir bare dummere og dummere og mer latterlige for hver uttalelse. Det er rimelig frustrerende når man hele tiden går maksimalt av det man kan av overtid for og holde hjulene i gang...og samtidig blir beskylt for og ikke gjøre en innsats fra ledelsen i Avinor. Hva folk enn måtte tro, har flygelederkorpset i Norge en meget høy yrkesstolthet og ønsker mer enn alt at driften skal gå uten problemer. Selv med an arbeidsgiver som driter totalt i sine egne ansatte og serverer løgn på løgn fortsetter flygelederne og ofre seg det de kan for regulariteten. Hadde de ikke brydd seg og prioritert familie og fritid osv. så ville nok situasjonen vært mye værre enn den er nå. Når mange både på Røyken og Gardermoen allerede er på /nær den lovlige kvoten med overtid man kan gå i året så sier det seg selv at innsatsen har vært STOR!! Jeg er møkk lei...og ledelsen i Avinor bør snart begynne og jobbe med...ikke mot sine egne ansatte!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Sa i mitt innlegg at det koster penger. Atc ligger på anbud en del steder i sverige og uk. Britiske NATS har kontrakt i Birmingham. Kan leses mere på http://www.nats.co.uk/nats-services/...nats-services/
Feks kan man kontraktere for bemanning av enkelte tårn og flytte på bemanningen. Vet at ingenting er gjort over natta og ikke er gratis men hvis bemanning er så stort problem må det väre lov speide lenger ut i horisonten for å löse problemer. Alternativt er å endre på lovverket så det blir likt med eu eller legge tjenester på anbud. Har ikke med et ord klaget på flyveledere og deres arbeidsmoral. Neste år kommer det til å se likedant ut med huller i vaktlistene om man ikke löser bemanningen. Last edited by branserud; 12-07-2012 at 13:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser | SQ321 | Småprat | 7 | 03-08-2017 12:52 |
Flygeledermangel gir sommerproblemer | sail4fun | Flyforum | 16 | 26-03-2006 19:36 |
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? | CK | Flyforum | 11 | 09-11-2004 15:32 |