Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2012, 00:06   #61
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Om ARN-ORD går dårligt har jeg intet grundlag for at udtale mig om. Men ruten skiller sig lidt ud ved, at det er den eneste rute til USA, som ikke har enten CPH eller EWR i den ene ende.

Personligt tror jeg, uden andet grundlag end det, man kan læse på nettet, at skulle de ofre en rute, så er det BKK. Evt. gennem et joint venture med Thai om double daily med B777 til CPH.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 00:58   #62
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Location: On top of ESSA
Posts: 80
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Inte fullt lika festligt om så är fallet. I synnerhet inte om det är på bekostnad av de få långlinjer som flygs från ARN och OSL. Btw, varför menar vissa att ARN-ORD är kandidat att offras till fördel för nya destinationer från CPH? Går den så dåligt?
ARN-ORD ligger på runt 215 pax per avgång, så runt 80% kabinfaktor alltså.
ESSA_TWR is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 07:13   #63
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Pressemelding ramla inn i postkassa nå:
Quote:
SAS åbner ny rute til San Francisco

Fra 8. april 2013 flyver SAS seks gange om ugen direkte fra Københavns Lufthavn til San Francisco på den amerikanske vestkyst. Samtidig øger SAS fra København til New York med tre yderligere afgange, så der er to afgange dagligt tre af ugens dage. Billetsalget starter 5. juli.


Nordamerika er et vigtigt og voksende marked for SAS, der i forvejen flyver til New York, Chicago og Washington. I et marked, hvor der er få direkte forbindelser mellem USA’s vestkyst og Norden, efterspørger et stigende antal nordiske og internationale virksomheder en hurtig forbindelse til vestkysten. Nu imødekommer SAS ønskerne.

- Vi lytter til vores kunder, og vi har igennem længere tid oplevet et stort behov og ønske for at komme direkte til vækstområdet i San Francisco. SAS går efter at servicere de markeder, hvor der er stor efterspørgsel fra nordiske rejsende og rejsende til Norden. Og når vi samtidig ser en meget positiv markedssituation i Nordamerika, så har det været oplagt at åbne ruten, siger Per Møller Jensen, vice president marketing og Eurobonus i SAS.

- San Francisco har en virkelig attraktiv lufthavn og er det bedste udgangspunkt til den amerikanske vestkyst, hvor kunderne får mulighed for at nå mange andre destinationer i Star Alliance netværket, siger Per Møller Jensen.

Fra San Francisco vil SAS partner United Airlines tilbyde mange forbindelser videre til USA’s vestkyst, men også til en lang række andre destinationer i stillehavsområdet.

Øger afgange til New York
Sammen med ruteåbningen til San Francisco kan SAS også offentliggøre en udvidelse af ruten til Newark i New York fra København. Fra 1. april 2013 flyver SAS to gange dagligt tre af ugens syv dage. SAS flyver i forvejen dagligt til New York.

- SAS var det første selskab til at flyve over Atlanten til New York i 1946, og i dag spiller vi stadig en afgørende rolle for nordisk infrastruktur og for kontakten til USA. Det kræver et betydeligt rutenetværk, solide alliancer og erfaring at give de rejsende en god oplevelse på de interkontinentale ruter. Det fortsætter vi med og intensiverer på New York, siger Per Møller Jensen.

Markedsfører Danmark
De to ruteinitiativer fra SAS kommer til at gavne nordisk import og eksport og har været stærkt efterspurgt af erhvervslivet og fritidsrejsende.

- San Francisco har stået højt på listen over forbindelser, hvor en direkte rute vil være til stor gavn for at øge tilgangen af erhvervsfolk og feriegæster fra den amerikanske vestkyst. Med SAS’ satsning på San Francisco og øgning af flyvning på til New York, forventer vi, at man allerede i løbet af 2013 kan se en øget vækst fra det amerikanske marked, siger Ole Andersen, salgs- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.

Wonderful Copenhagen er medejer af projektet Global Connected, som støtter initiativer, der kan trække flere interkontinentale ruter til Danmark.

- Støtten fra Global Connected giver ruten et godt afsæt. SAS får flere muligheder for at komme stærkt ud på det amerikanske marked og trække turister og erhvervsfolk til Danmark. Derfor er samarbejdet en vigtig parameter, når vi tager beslutning om åbning af en destination som San Francisco, afslutter Per Møller Jensen.

SAS og San Francisco
- Det er første gang, at SAS flyver til San Francisco.
- Ruten skal flyves med en Airbus 340-300, som er det største fly i SAS flåde med 245 sæder fordelt på 3 serviceklasser, Business, Economy Extra og Economy Class. Der er 6 ugentlige afgange fra København til San Francisco.
- SAS er det eneste selskab som flyver direkte København-San Francisco og forventer ca. 125.000 årlige passagerer på ruten. Ud af disse vil 55 % komme fra Norden og 10 % fra Europa. De resterende 35 % skal komme fra USA.

SAS og New York
- SAS øger frekvensen med tre ekstra ugentlige afgange København-New York. Det sker fra 1. april 2013.
- Dage med to daglige afgange bliver mandag, torsdag og fredag. Retur samme dag.
- SAS flyver i dag dagligt til New York fra København, Stockholm og Oslo.

Global Connected
Ruteudviklingsprojektet Global Connected har til hensigt at trække flere interkontinentale ruter til Danmark. Global Connected er støttet af: Wonderful Copenhagen, VisitDenmark, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Københavns Lufthavne, Fonden til Markedsføring af Danmark, København Kommune, Region Skåne og Malmö. Projektet har tidligere også støttet op om SAS’ nye rute til Shanghai.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 07:21   #64
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Iflg Takeoff, så kunne det se ud til at der ikke skal flere fly ind, men de var åbenbart ikke kvikke nok til at spørge om hvilke ruter det går ud over:

"Ruten skal flyves med et af de 11 Airbusfly (330 og 340), som i forvejen er inde i et hårdt presset program.

”Åbningen er udtryk for en ny strategi for vores langruter med større fleksibilitet og tilpasningen af programmet efter sæsonen,” slutter han."

http://www.takeoff.dk/news/23328
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 08:29   #65
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

”Åbningen er udtryk for en ny strategi for vores langruter med større fleksibilitet og tilpasningen af programmet efter sæsonen,” slutter han.

Blir SFO bare en sommerrute? Blir spennende å se i så fall hva som kuttes, kanskje BKK som er nevnt tar sommerpause i lavsesongen i fremtiden?
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 08:32   #66
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Fantastiske nyheter, men hvor skal de få kapasiteten ifra? Sist de lanserte San Francisco hadde de en 343 under bestilling som de kansellerte, flåten er allerede tynt til bort imot max, og den begynner å bli gammel...
Noen flyshow i nærmeste fremtid hvor en kan forvente en pressemelding ifra SK og Airbus/Boeing?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 08:35   #67
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
Default

Lukter lukking av BKK. Men det er ikke nødvendigvis så dumt. Konkurransen der er høy og økende, og etter hva jeg forstår er yielden lav selv om flyene er fulle. Så antar de da får TG til å ta hånd om BKK fra Scandinavia, selv om de per dags dato har kjipe avgangstider på utreisen, men får håpe på 2x daglige etterhvert. Og får de JVen med SQ oppe å går så bør Sørøst-Asia være OK dekket

Nedlegging av BKK frigjør vel også fort 1,5-2 maskiner, som de trenger her.

SK901 er vel også en avgang man fort får mer seg endel transatlantiske misssed connections på også
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 08:40   #68
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Merkelig vist SK 935/936 blir en sesong rute. Her må det vel være grunnlag for å reise hele året? Men sikkert noen reduserte avganger i løpet av vinteren.

SK 901/902 blir garantert en sesongrute.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 08:40   #69
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
flåten er allerede tynt til bort imot max, og den begynner å bli gammel...
Flåden er vel allerede udnyttet over max. når man dømmer ud fra de mange cancelleringer de har haft det sidste år. Nu er SAS vel igen igang med 3. længere periode indenfor et år med daglige aflysninger pga fly ude med teknik/skade.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 08:55   #70
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Lanseringen er slått opp i aftenposten i dag, og der er også Houston nevnt. Usikkert om det blir fra OSL eller SVG. Jeg tipper sjansene for å kapre kunder er best hvis den går OSL-SVG-IAH-OSL med normal transfer tilbake til norske byer f.eks. Bergen og Stavanger. Markedet og betalingsviljen er der, utfordringen er kanskje å finne et passende fl. Det går også en del dyr frakt på denne strekningen. Kanskje en BBJ2 hadde fungert? 20 i biz, 20 i extra og resten vanlig økonomi.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 09:04   #71
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Lanseringen er slått opp i aftenposten i dag, og der er også Houston nevnt. Usikkert om det blir fra OSL eller SVG. Jeg tipper sjansene for å kapre kunder er best hvis den går OSL-SVG-IAH-OSL med normal transfer tilbake til norske byer f.eks. Bergen og Stavanger. Markedet og betalingsviljen er der, utfordringen er kanskje å finne et passende fl. Det går også en del dyr frakt på denne strekningen. Kanskje en BBJ2 hadde fungert? 20 i biz, 20 i extra og resten vanlig økonomi.
Hvis der er et marked for Norge-Houston, så vil det være oplagt at lancere ruten med narrowbody biz-only. Men kan den flyve den distance?

Og endnu mere OT, så check lige SonAir, som flyver en 747 på olieruten mellem Houston og Luanda: 10F/143C/36Y. Særdeles alternativ konfiguration!
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 09:30   #72
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
SAS Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Da er det reklame for ruten på SAS sine sider:
http://www.sas.no/reise/San-Francisc...art_SFO_050712
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 10:06   #73
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
- Oljeindustrien genererer stor trafikk, og siden Norge er en oljenasjon, vil det ikke værer unaturlig å forenkle reisen mellom våre to markeder, mener Roald. Om en slik rute skal gå fra Oslo eller Stavanger, er ikke klart. Det får markedet avgjøre, sier Roald.
http://reise.aftenbladet.no/reise/article4281209.ece
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 10:13   #74
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Lukter lukking av BKK. Men det er ikke nødvendigvis så dumt. Konkurransen der er høy og økende, og etter hva jeg forstår er yielden lav selv om flyene er fulle. Så antar de da får TG til å ta hånd om BKK fra Scandinavia, selv om de per dags dato har kjipe avgangstider på utreisen, men får håpe på 2x daglige etterhvert. Og får de JVen med SQ oppe å går så bør Sørøst-Asia være OK dekket

Nedlegging av BKK frigjør vel også fort 1,5-2 maskiner, som de trenger her.

SK901 er vel også en avgang man fort får mer seg endel transatlantiske misssed connections på også
Det høres logisk ut med en stenging av Bangkok-ruten, både fordi yielden er lav og konkurransen er høy (Norwegian åpner jo snart), i tillegg vil vel SAS på sikt transportere sine passasjerer videre ut i Asia og Oceania via Singapore og ikke Bangkok. Likevel er jeg overrasket over at ruten ikke opprettholdes om vinteren og at SAS ikke heller henter et nytt langdistansefly. Det er jo et helt umettelig behov for Thailand-reiser, men det er kanskje ikke SAS' strategi å besørge dette ...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 10:23   #75
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det er jo et helt umettelig behov for Thailand-reiser, men det er kanskje ikke SAS' strategi å besørge dette ...
Thailand er umætteligt når det gælder antal pax, men ikke når det gælder pris. Hovedparten af klientellet her ser på tre ting når de bestiller billet til Thailand: Pris, pris og pris

Selv Thai har ofte været helt nede i 3700,- t/r og selv i det absolutte højsæsoner har vi de seneste par år set at priserne er betydeligt reduceret ift. tidligere.

Med sandkasseselkabernes indtog og et stort udbud og ret lave priser med dem samt DY på vej med lavservice-koncept, så ser markedet noget anderledes ud nu end for bare få år siden.

Det vil være vemodigt hvis SAS lukker BKK, men i mine øjne vil det helt klart være forståeligt - specielt med SQ joint venture på vej og hvis man kan lave codeshare med TG på CPH-BKK.

Jeg mangler dog stadig en udmelding fra SAS om hvad de har tænkt sig at gøre. Indtil videre sælges alle ruter også efter 1. april 2013, så enten skal der ombookes en del pax eller flere fly ind i flåden. Krydser fingre for det sidste, men tror nok mest på det første.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 10:39   #76
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Thailand er umætteligt når det gælder antal pax, men ikke når det gælder pris. Hovedparten af klientellet her ser på tre ting når de bestiller billet til Thailand: Pris, pris og pris

Selv Thai har ofte været helt nede i 3700,- t/r og selv i det absolutte højsæsoner har vi de seneste par år set at priserne er betydeligt reduceret ift. tidligere.

Med sandkasseselkabernes indtog og et stort udbud og ret lave priser med dem samt DY på vej med lavservice-koncept, så ser markedet noget anderledes ud nu end for bare få år siden.

Det vil være vemodigt hvis SAS lukker BKK, men i mine øjne vil det helt klart være forståeligt - specielt med SQ joint venture på vej og hvis man kan lave codeshare med TG på CPH-BKK.

Jeg mangler dog stadig en udmelding fra SAS om hvad de har tænkt sig at gøre. Indtil videre sælges alle ruter også efter 1. april 2013, så enten skal der ombookes en del pax eller flere fly ind i flåden. Krydser fingre for det sidste, men tror nok mest på det første.
Høres ut som om det mest fornuftige er å stenge BKK, om ikke flere skal inn i flåten, yield er lav, og man er ytterst på planken siden det blir flere ruter som krever 340 og ikke 330, om man skal ha med seg cargo også.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 10:41   #77
ValdaIsaksson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 187
SAS Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Og med den nye rute kan man håbe på at der kommer en knaldgodt EuroBonus-tilbud til San Francisco ligesom med Shanghai næste år. Det er i hvertfald godt nyt.

Og som andre skriver, så er der rigtig meget efterspørgsel på Thailand, men husk nu på at mange er turister, som ønsker at opleve landet. De går tit efter den lavere pris, som SAS har det svært med at tilbyde. Desuden bruger charter-selskaberne Thai Airways og deres egne fly til at flyve på BKK og HKT. Mon ikke det bedste vil være en joint-venture aftale med Thai? Eller generalt helt at droppe BKK, selvom det er lidt vemodigt? Også nu hvor Norwegian skal flyve BKK (Dog er det jo et helt andet segment).

Last edited by ValdaIsaksson; 05-07-2012 at 10:43.
ValdaIsaksson is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 10:43   #78
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by ValdaIsaksson View Post
Og med den nye rute kan man håbe på at der kommer en knaldgodt EuroBonus-tilbud til San Francisco ligesom med Shanghai næste år. Det er i hvertfald godt nyt.
I tilfelle håper jeg SAS gjennomfører kampanjen mye bedre
Dash is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 10:43   #79
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,052
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Håper og på flere fly og ekspandering, at det er god nok økonomi i Bangkok-ruten til at den kan beholdes.
Uansett strålende at Sas satser på vestkysten igjen, og flott med en ledelse som våger å satse, og som forhåpentligvis får det til.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2012, 12:16   #80
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
”Åbningen er udtryk for en ny strategi for vores langruter med større fleksibilitet og tilpasningen af programmet efter sæsonen,” slutter han."
Samma gamla tråkiga besked om satsning inom ramen för befintlig kapacitet. Och någon ny strategi är det väl strängt talat inte fråga om? Det lät likadant under Lindegaards styre. Läs pressmeddelandet från SAS om öppnandet av ARN-PEK och ARN-BKK och samma ord om flexibilitet dyker upp.

Då får se vilken av SAS övriga linjer som får stryka på foten för denna satsning. För någon expansion tycks inte bli av.

Last edited by jikswoboB; 05-07-2012 at 12:20.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS San Francisco-rute Someone Flyforum 12 17-10-2018 23:20
Fra Kristiansand til San Francisco med SAS krs-per TripReports 9 01-05-2014 15:38
"Must see" på vei fra San Francisco til San Diego i bil BårdK Reiseforum 16 17-11-2011 16:12
Leiebil San Francisco til San Diego jcnorway Reiseforum 22 23-02-2011 23:06


All times are GMT +2. The time now is 16:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.